Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Så på Discovery Mythbusters der fyldte 1l Brugt filtreret friture olie på en MB diesel , det kørte den fint med......
     
  2. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jeg venter på det lidt varmere vejr, min rapspusher har stoppet produktionen, så jeg er nød til at købe 1000 liter pr gang, og det skal jo gerne bruges indenfor 6-8 mdr ikke ?
     
  3. TØT722

    TØT722 New Member

    Joined:
    9 Januar 2007
    Indlæg:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tølløse
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    764000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    YAMAHA FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Klaus, med de diesel :shock: priser de holder sig p.t. tænkte jeg at det var med at komme raps på igen. Fandt et sted igår, hvor der stod at hvis rapsen stod køligt og i skygge, kunne det holde sig i 12 mdr.

    Hej pdrhan
    Som jeg har forstået det så er problemet at fritureolie er rafineret, og det kan maskinen ikke holde til i længden. Mens alm. rapsolie jo er koldpresset. Når den er rafineret mangler der noget, eller også er der noget i som motoren ikke kan tåle.

    Tak for jeres reaktioner, selv om det ikke hjalp så meget :)
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Rafineret planteolie kan fint bruges.
    Det meste olie i butikkerne er faktisk varmtpresset og siden rafineret - og så er det ok at bruge.
    Det man derimod skal holde sig fra, er varmtpresset olie som ikke er rafineret.
    Her er indholdet af phosfor nemlig for højt.

    Et opslag på dba.dk viser en raps olie producent ved Fakse, der sælger i 20 ltr dunke, til 6 kr ltr.
    Ok...Det er jo ikke liige rundt om hjørnet, fra Tølløse. :(
    Men det er dog på Sjælland. :)

    Problemet med brugt fritureolie, er alle de bestanddele man ikke lige kender det præcise indhold af.
    Fx. skumdæmper, vand, salt, panering, pomfritter, cigaret skodder, gummihandsker og lign.
    Derudover er der nogle der mener at fritureolien tager skade af opvarmningen.
    Tror at man skal sætte sig ret godt ind i emnet, før man beslutter sig for at køre på friture.

    @Smut 25
    Bruger i egentlig brugt fritureolie i jeres produktion af biodiesel ?
    Eller er det kun ny planteolie.
     
  5. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Guldsmeden og alle andre.
    Nej vi bruger ikke brugt olie det er ren olie altså varm presset.
    der ligger en her på fyn som henter brugt friture olie som han renser og sender til tyskland er ikke sikker men tror det hedder øko tech.
    Det ligger syd for Odense lige før Ørbæk.
    Vi presser de rå frø som så bliver til olie og kager kagerne bliver solgt til kvæg foder derefter bliver der tilsat alverdens kemikalier til afresning af olien derefter går det i raffinariet og bliver skilt fra hinanden igen der dukker så et ikke brandbart produkt op som hedder glycerol og så har man bio diesel glycerolen bliver derefter sendt over i et stort destilerings apparat hvor saltene bliver trukket ud af det så det blir klart ligesom lys sirup som bla bruges som søde mild nu hedder det så glycerin det var en chauffør forklaring :oops: som kan blive meget bedre om søndagen ti træffet på rundvisningen
    tjek evt www.emmelev.dk der er nogen billeder af fabrikken. :wink:
     
  6. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Jo da - dejlig info - men læste da lige på "Ingeniøren" at Emmelev har seriøse problemer mht forurening/udledning - har det noget på sig, eller er det bare medierne??
    VH
    søren
     
  7. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    hej sf.salsa
    da jeg startede der oppe i 2002 havde de mange problemer for der var ikke rigtig nogen der vidste hvad de skulle gøre ved spildevandet.
    De "kloge" inginøre vidste det heller ikke men firmaet gjorde som de sagde og det var så forkert i dag mener jeg ikke at der er de store problemer da hele kloak systemet er blevet lavet om men medierne
    er stadig på nakken af dem så den mindste fejl og de er over dem.
    i dagens danmark får man ikke lov til og svine men det er ligesom den eneste fabrik af sin art i dk derfor var der ikke rigtig nogen der vidste
    hvad man skulle gøre så man blandede overflade vand og spildevand
    de 2 ting er skilt fra hinanden og der er bygget rensnings anlæg til spildevandet på pladsen inden det går på kommunenes anlæg.
     
  8. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej SMUT - og tak for svaret - dejligt at få info fra én, der kender til tingene - vi er helt enige om, at medierne jo gerne vil fremstille virksomheder som store syndere og miljøsvin - og det er rart at få det fremstillet mere nyanceret.
    Når man som pionerere laver nye tiltag, så skal man selvsagt gøre sine erfaringer, og al begyndelse er jo svær - godt at høre at der er kommet fin styr på det :)
    MVH
    Søren
     
  9. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej raps-interesserede!

    Jeg er nu kommet så langt i mine overvejelser, at jeg vil bestille et komplet monopoel kit. Har i et par uger kørt i en gammel golf 1.6 med elbett kit - og det virker! dog er der ikke ubegrænset kraft i den når den er helt kold, men ingen problemer, starter perfekt og motoren lyder blødere end en tilsvarende på dino-olie!
    Har kørt med ca 1/3 raps her i vinter, hvor der heldigvis ikke har været hård frost, og det har ikke givet problemer - ingen stoppede filtre eller noget.
    Er der nogen her, der har erfaringer med, om tilsodningen (som en 24V´er jo åbenbart har tendens til pga AGR- systemet med tilbageførsel) bliver mere eller mindre udtalt med raps?
    Monopoels sæt har jo - som i den nævnte golf - elektrisk varmer også - monopoels kører mellem 60 og 70 grader - og uden kontakt gløderør/brændstof - så det virker på mig som en fornuftig løsning - pris på hele sættet inkl. dyser osv er 300 Euro, hvilket ikke afskrækker ift. den miljømæssige og økonomiske gevinst på sigt.
    Men hvad siger dem med erfaringerne til dette?

    VH
    Søren
     
  10. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Monopoels sæt har ikke en elektrisk varmer med, ihvertfalf ikke sættet til en w124. Flere 12v maskiner har også AGR systemet(min incl.) men det klares nemt med en 2mm rustfri plade mellem manifold og AGR ventil.

    Ellers har jeg stort set en monopoel sæt monteret(tykkere slanger og en A8 varmeveksler) og det fungerer rigtigt godt. Men undlad elektriske varmere, de tilfører unøvendig kompleksitet og hjælper ikke meget på en w124
     
  11. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej casper - rart at høre at det virker! Så tør man jo også selv ;-)
    Sættet fra Monopoel har vist alligevel en elektrisk varmer - den hedder Elektroheizer (mono-gkh-12v)
    http://www.monopoel.de/shop/mono-gkh.html
    Men dette kan så undværes, kan jeg forstå - og jeg kan fint følge din pointe i, at det blot giver flere fejlkilder med en elektrisk varmer.
    Du har ikke haft problemer i koldt vejr på ren raps?
    Smart med stålpladen - men kan den godt synes med det?

    VH
    Søren
     
  12. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Stålpladen er ikke umiddelbart synlig hvis det laves ordentligt, jeg har kørt ned til 0C på renraps uden problemer. Og få dage om året hvor vi kommer derunder har jeg blot blandet 10% diesel i.
    Det er billigt, nemt, ligetil og der er ikke noget yderligere kompleksitet udover std. brændstofsystemet fra MB´s side.
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er der ikke noget med at man kan sætte tilbageførslen ud af drift, blot ved at trække et stik af ?
     
  14. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    nej desværre, men jeg har dog set en anden variant hvor styreventilen og dermed EDC systemet stadig er glad. I slangen midt mellem styreventilen til vakuumaktuatoren og selv aktuatoren var der indsat en stål kugle fra et kugleeje.
    På den måde er sender styreventilen gladeligt vakuum afsted for at signalere, at nu skal der sende udstødning retur, signalet kommer bare aldrig frem til aktuatoren.

    Jeg så først ovenstående efter jeg havde lavet min løsning, og jeg ved ikke helt hvad jeg synes mest om. Stål pladen tager maks 30 min. at lave og så er man 100% sikker på at der ikke kommer noget igennem, men "kuglemetoden" er da elegangt(og hurtig, og så havde jeg faktisk glemt den, da jeg skrev første indlæg)
     
  15. peterdanske

    peterdanske New Member

    Joined:
    20 Marts 2008
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det er fuldt ud muligt at få alt til rapsombygning her i DK, man skal bare kende de rigtige :wink:

    Hvis der er nogen der mangler noget kan i bare give lyd, så kan jeg forhøre mig om priserne.
     
  16. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej igen - Det blev godt nok noget teknisk for mig, Casper - men lyder da også som en god løsning!
    Når jeg nu køber tingene hos Monopoel, er dyserne så sat rigtigt op/justeret optimalt til min bil, eller er det noget, man selv skal sørge for?
    Ellers synes jeg faktisk deres priser er ganske OK - netop den elektriske varmer virkede lidt pebret, og når man så ikke behøver den, så er det ikke meget, der skal til for at blive rapsklar!
    De priser jeg har set i DK virker højere end Monopoels, men der er selvfølgelig også momsen til forskel, selv om det ikke forklarer hele forskellen - Monopoel omsætter jo også mange af deres produkter, da raps er meget mere "standard" i Tyskland, hvor man jo lovligt kan tanke raps uden afgift - og hvor der faktisk er mange "mini-Tankstelle" til deres EC-karte (hvordan får man iøvrigt sådan ét som dansker??).
    Det virker dog svært at finde olie p.t. - dba er stort set uden brugbart udbud, men så må man søge mere og bedre ;-)

    MVH - og tak for al den gode information!
    Søren
     
  17. peterdanske

    peterdanske New Member

    Joined:
    20 Marts 2008
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Den lille detalje med afgiften er til at komme udenom, jeg har i nogle år købt en palletank olie i tyskland et par gange om året, og fået en flot kvittering med, at den så spædes lidt op med dansk olie er umuligt at bevise, guderne skal vide at det er prøvet :mrgreen:
    Som du selv skrev, så er rapsolie afgiftsfritaget som brændstof i Tyskland, OGSÅ for os plagede danskere...
     
  18. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Lige en status-melding herfra:

    Kører nu med ca. 60% og ingen problemer, ikke engang et nyt filter har været nødvendigt - så har fået palletankt, pumpe, slange og pistol - en ganske fin fornemmelse :)
    Er kommet så langt, at der SKAL en A8 varmeveksler på, og så evt. nye dyser/tryk/tændingstidspunkt. Lugten er nemlig markant, og bedre forbrænding vil sikkert mindske dette - (højere temp. på olien, bedre forstøvning).
    Raps er dejligt, kører forbi nyblomstrende rapsmarker hver dag, det er skønt :)
    VH
    Søren
     
  19. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvordan oplever du så motorgangen ? ;bana
     
  20. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Guldsmed :)

    Jamen helt klart bedre - blødere, mere "rund" synes jeg.
    Jeg bilder mig også ind, at den har fået mere moment (ikke fordi der er/var meget i forvejen), men som om den bedre kan hold 4. gear op ad stejl bakke. Op ad Viborgvej her i Silkeborg har den tit haft svært ved at holde, hvis den ikke var over 60/timen - det går fint nu.
    Men jeg har jo svært ved at postulere at det udelukkende har været rapsen (det vil man jo helst) - jeg har også brugt noget dyerens, som jeg faktisk syntes hjalp.
    Klimaet er jo også blevet bedre...
    Men for en god måned siden var jeg tør for raps, og der var der i hvert fald forskel i motorgangen, når der var ren dino-olie i.
    Raps har helt sikkert en god effekt :)
    VH
    Søren
     

Del denne side