Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Ja jeg prøver at hjælpe da det er blevet en hel hobby, der var jo næsten ikke hjælp at hente da jeg skulle købe fyr, så derfor prøver jeg jo :)
    Lissom jeg får hjælp her :) Trænger din hjside i øvrigt ikke snart i en update ?
    Nå men jeg vil da prøve at hælde lidt raps på vognen nu er det forår :)
    Jeg har iøvrigt før kørt på raps i min gamle jetta 50/50 det gik fint, men den koldstartede ca 15sek ekstra..
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    He He....Jo. Det var faktisk ved at være helt pinligt. :oops:
    Faktisk har den længe været en torn i øjet, men tiden har ikke rigtig været der, til at få gjort noget ved det. :(

    Den blev derfor lukket ned i Mandags, af selv samme årsag.
    Ved ikke helt hvad jeg nu vil med den.
     
  3. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jeg kunne da ellers godt tænke mig at se lidt ang renoveringen :) Jeg skal nemlig have lappet lidt i min også ..
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej klaus !

    Jeg har desværre taget meget få billeder af selve genopstandelsen - til trods for at den har stået på i mere end 1,5 år :roll: Men jeg har da lige fundet et par midtvejs billeder, som jeg har lagt i mit galleri.
     
  5. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej allesammen.
    Det er nu egentlig mange erfaringer i har gjordt jer omkring raps. :)
    jeg er selv chauffør på Emmelev i Otterup, og arbejder med det hver dag..
    Omkring priser på raps tja den ligger pt. på ca 185 kr pr kilo pr 100 kilo
    presser man det selv får man ca 30 % olie ( der er de hjemme presser til omk 6000 kr) men man får også nogen gode kager til stoker.
    jeg har ikke de store erfaringer med ren rapsolie i tanken har altid brugt
    Biodiesel og der er ingen problemer med 100% nul diesel.
    Dog skal man skifte motor olie hver 10000 km da det på en eller anden måde er hårder ved den Har en mester der gjorde den erfaring med en Peugeot ( Fransk Spand ) 27000 km gik den motor fra ny BANG!!! Død.
    Prisen på Raps olie regnes i kilo 1100 lit vejer 1000 kg og koster 6 Kr kiloet + Moms Fragt og kan leveres i palle tank.
    Nogen der har overvejet soya olie?? den koster 4 kr kg.
    Har en kammerat der bruger det i en raps brænder kører fint.
    Omkring lugten stil dig uden for grillen på hjørnet ved udsugningen så ved du hvordan det lugter bagved dig.
    :D :D :D :D
     
  6. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Så..
    Nu er der raps i tanken på vognen, jeg startede med at pladre ca 60% raps i tanken og så køre en tur :) Men bilen kunne dårligt kommer over 4000omdr, hjem og skifte filter og for-filter(som jeg jo har fået af vide af jer ;) ) så er der ingen problemos.. Men en dejlig lydløs motor :mrgreen:
    Hvad så når jeg skal til syn i næste uge ? Der er jo nok stadig lidt raps i tanken, hvad siger synsmændede til grill-duft ?
     
  7. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg vil anbefale at du ALTID har et ekstra filter i baggagerummet. Det kan stoppe meget ret hurtigt. Sidste år kørte jeg på sommerferie. Omkring Kolding kunne øsen ikke drives over 140 km/t. umiddelbart efter grænsen var det 110 km/t. Så fandt jeg en P-plads og skiftede hovedfilter og slæden spandt igen.

    Jeg ved ikke hvad synsfolkene siger, men de virker sgu egentlig ret medgørlige for tiden. Men du kan jo bare pladre noget diesel oveni så begrænser det da duften :)
     
  8. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Fylder du filteret med raps før du monterer det ? Eller diesel ?
    Jeg fyldte mit halvt, og det tog da stadig noget tid at få den til at starte !
     
  9. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg fylder det ikke med noget. Bare på med filteret og så starter du motoren.... Den skal så lige startes et par gange...

    Hvis du gerne vil fylde i, så er det bedøvende ligegyldigt om du bruger raps eller diesel, diesel har den fordel at det løber lettere....
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Smut !

    Ja der er jo faktisk en bred vifte af gode alternativer til dino-olie.
    Jeg har ingen erfaringer med soya olie, men har læst at den skulle være mere tyndtflydende end koldtpresset rapsolie. :D Desværre skulle energiindholdet så også være lidt lavere.
    Men... Hvis prisen så også er tilsvarende lavere, kan der let være fornuft i at anvende soya olie.
    Hvem sælger soya olie ?

    Og til Klaus.

    Det bør ikke give nogle problemer. :D

    Der har været skrevet om flere eksempler på www.rapsbil.dk hvor biler er blevet synet med 100% rapsolie i tanken.
    Niels ansø fra www.dajolka.dk har endda fået tilføjet i synsrapporten, at drivmidlet i hans Citroen xantia, på syns tidspunktet er rapsolie.
    Se evt. syns rapporten her http://www.dajolka.dk/rapsbil/synet_xantia_crop.tif
     
  11. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej guldsmeden/Klaus Og resten..
    Det er helt korrekt at den er mere tynd og jeg kan samtidig sige at den er ikke så sårbar over for tempratur. Vi importer en del fra Brasilien og det er ikke så slem som rapsolie til og danne en hinde når det blir koldt.
    Vedr. syn har ikke haft problemer i Odense sidst 190 blev synet sagde han den lugter men det er ikke deres bord da det er told og skat der vil brokke sig og man kan sige er man i tvivl så er det jo bare købe de 50 liter diesel inden man skal til syn så lugter den ikke slemt men røggassen er i vinkel.
    Ang. hvem der sælger soya er rimelig sikker på det kan købes Hos Emmelev.
    64822540. Men er ikke sikker på hvor store mængder man skal købe men hør dem af sig gerne det er til og forsøge med så plejer det og være nemmere.
     
  12. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jamen så vil jeg bare tøffe til syn :)
    Forresten når der er raps i tanken lyder den "kold" i lidt længere tid ca 5-8 sekunder ! Jeg regner ikke det er noget der har betydning, min gamle jetta gjorde det i 1 min..
    Ang det der med tykkere slanger, har det en virkning ? Nu nå studserne er den oprindelige størrelse ? Jeg tænker nemlig på at uanset hvor stor en karburator man satte på sin knallert, fik man da først en effekt når plumpen var væk ;)
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Klaus !

    Jeg har også haft tænkt tanken, og stillede derfor engang en ingenør spørgsmålet.
    Han svarrede at der ER en forskel.... Men forskellen er nok mest teoretisk. :wink:

    Brændstofrørene på din 124'er er indv. 7 mm, og studsen på den (i raps sammenhæng) meget roste A8 varmeveksler fx. er 6 mm. Sååee....
    Jeg ved at mange af de garvede raps-billister med stor overbevisning i stemmen påpeger at man SKAL skifte til større brændstof slanger, men jeg er ikke sikker.
    Jeg tror personligt at man får mere ud af at montere en elektrisk brændstofpumpe omme ved tanken i stedet.
     
  14. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej
    Vi snakker rå rapsolie ikk??? :?
    men jeg må tilslutte mig den med knallert teorien om Karb str.
    har ikke rigtig fidus til det skulle hjælpe
    :roll: :roll: :roll:
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jep. Koldtpresset, filtreret rapsolie.
     
  16. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    men det virker....

    og selvfølgelig gør det det, den indre friktion fra strømningen af rapsolien i fremløbsrøret er afhængig af en lang række faktorer bl.a. af diamter og længde. En w124 med 4 meter x 8 mm har markant mere modstand end en w124 med 4 meter 10 mm + 3 cm x 8mm.

    Det er tydeligt at mærke om vinteren at vognen ikke får nok brændstof hvis der ikke monteret tykkere fremløb. Samme kan naturligvis opnås med en elektrisk fødepumpe ved tanken, men det er nu svært at opnå samme robusthed med en elektrisk pumpe som der er i et passivt rør
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Casper !

    Jeg er sikker på at et tykkere rør har en virkning i et eller andet omfang. Ikke mindst fordi at den tykkere brændstof ledning, er med i ethvert prof. konverterings kit.
    (= Folk der er klogere end mig, har besluttet at det er nødvendigt :) )Spørgsmålet er bare - hvormeget det hjælper ?

    Hvis man nu forestillede sig at man overdrev dimentionen voldsomt nok, kunne det måske svare til, at man flyttede tanken helt op ved siden af brændstofpumpen. (tænk overdrevet)
    Derfor ved jeg du har ret.
    Men... Hver gang du skifter fra een størrelse brændstof rør, til en anden, får man jo også to samlinger da man er nød til at montere et overgangs stykke.
    Enhver dieselbil fjende nr. 1 er som bekendt luft, og når brændstoffet så samtidig er ret tyktflydende, skal der ikke ret meget til før det går galt.
    Dette er årsagen til at jeg nok mere er tilhænger af løsningen med en elektrisk fødepumpe omme ved tanken. (men den ene løsning udelukker jo ikke den anden :wink: )
    Og så lige en service bemærkning :wink: ...Kobberrør og rapsolie er IKKE kompatible.
     
  18. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Ja se så snakker vi jo om noget helt andet :) Det er nok den eneste fordel jeg umiddelbart kan se ved en fødepumpe ved tanken, og som jeg glemte at nævne i indlæget........ nemlig luft. Ved at montere en fødepumpe skifter du nemlig fra at have en brændstofsystem der fødes via vakuum, tilet der fødes via tryk. Dette betyder jo at du ikke kan få luft i brændstof tilførslen længere, hvis der er en lille utæthed. Tilgengæld vil der dryppe olie ud ved utætheden.
    Før jeg fik tykkere slange/rør monteret kunne jeg ikke rigtig køre over 150 km/t på raps når olien var kold. Med det tykke rør løber den de samme 200 som på diesel.

    Hvr mange km har du kørt på raps ?
     
  19. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    OK... Jeg er overbevist :) Der er nu ikke noget som en fuld scala test. :wink:
    Har du selv sammensat konverteringen, eller har du købt et kit ?
     
  20. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Hvor får man slanger bedst og billigst ? Og er det noget bøvl at skifte på en 124 ?
     

Del denne side