Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Rapsolien koster fra 4-7 kr pr liter + afgift(som du selv skal sørge for at betale ;) )
    Så er du heldig er det jo halv pris.
    Om den kører længere? Det er der forskellige erfaringer med, jeg vil sige nej og heller ikke kortere, men min er også ukonverteret.
    De fleste oplever dog mere trækkraft.
    Skulle jeg selv bestemme om det var raps eller diesel jeg kørte på blev det raps, mangler dog lige lidt knapper til konverteringen.
    Miljøhensynet er også med i bestemmelsen.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok. jammen så kan der jo også spares en del hvis man køre mange Km.

    Men selve konverteringen og de hyppigere udskiftninger af filtre samt hvis man også skal halvere sine olie skift intervaller, presser jo også lidt den anden vej.

    Så hvis man kun køre ca. 10.000 Km om året så er det lige før der er mere sparet ved at lade den køre på diesel.
    Npr man tager tidsforbruget med og omkostningerne på olie skift og filter skift. (filterne koster jo ikke så meget, men man bruger jo også tid på udskiftningen)

    Men nu køre de fleste vil jeg da tro en del mere end blot 10.000 Km om året, og så er der jo en heftig besparelse gjort.

    Men det kan man jo stilel en formel op for hvor og hvordan det kan betale sig at bygge den om til Raps. (ombygningen skal jo kun ske 1 gang)

    Det minder mig lidt om den gang folk kørte på gas, men det døde vist hurtigt ud pga en væsentlig dårligere træk kraft samt den kun lille besparelse der var på det.

    Nu ved jeg godt folk vil rynke på næsen, men jeg er stadig imponeret over min lille vinter bil på blot 1.3 liter men dog 90 HK og 880 Kg vægt m. 4WD kan formå at køre hele 19 Km/L benzin. og den er fra 89 :D
    Men den mangler fuldstendig den komfort og dejlighed som w124er lægger på asfalten jo :)

    MVH
    BRABUS
     
  3. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hmmm - ja, det er jo lige dér, problemet er mht. miljøet - kan det ikke betale sig økonomisk, så vælger de fleste de miljømæssigt bedste løsninger fra - så lige DONG´s planer om at lave et kæmpe kulfyret kraftværk i Tyskland ;-)
    Tænk på al den CO2, man sparer ved at bruge raps - og alle de giftige kemiske stoffer, der ligeledes spares miljøet, når man ikke brænder diesel af... :)
    MVH
    Søren
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, det er meget sigende.

    Men hvor mange køre også på cykkel fordi det er jo bedst for miljøet :)
    Jeg har selv 28 Km. hver vej på arbejde og har da taget cyklen 2 gange på arbejde i sommers, og det kunne jeg godt skrive under på ikke gavnede mig andet end et tiltrænkt vægttab.
    her ud over fik jeg stor glæde af alle billisternes udstødningsgasser og støj, og ikke nok med det så nød de godt af endnu en bilist havde fjernet sig fra køen og taget cyklen.
    Det var godt for milijøet, men ikke for mig (miljø messigt)
    Så derfor blev det kun til 2 ture og så ind i bilen igen.
    Men nu var 2X28 Km i 2 dage også lige lovlig langt at cykle sådan når man ikke er vandt til så lange stræk, så måske var der også noget dovenskab impliceret i sagen :D hvem ved

    Men en ting er sikkert, man burde gøre meget mere for milijøet, og som føre eller passager i et køretøj aner man ikke hvor meget det forurener luften, men tag cyklen og nyd den store last bils igangsætning i køen som du passere efter et langt sejt træk op ad en stejl bakke hvor åndenødden er størst.
    Så ved man hvad diesel det består af og hvor fed blanding de køre på og om de snart skal have nyt luft filter og om smagen er statoil eller Q8 osv :D (host hak)
    Ja næste gang skal jeg have en london maske på(filter maske), som alle cykkel bude køre med der over :D
     
  5. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    He He - ja, det er en meget god beskrivelse af forholdene i Kbh. - er netop flyttet fra Århus, og når jeg et par gange ugentligt er derinde, forbavses jeg over, at jeg har levet i mere end 12 år i dårlig luft, støj og trafik - byer er fine, hvis man ikke selv skal bo der... :D

    Der mangler alt andet end gode intensioner fra politikerne, og den genvalgte regering fortsætter jo i vanlig stil med at sige ét og gøre noget andet - det er muligt at skatten er gået ned, men det er klimapolitikken så altså også...
    Se nu bare på Bio95 - her burde man jo sætte afgiften lidt ned, så den blev billigere at køre på end alm. 95 - ligeså med miljødiesel - og raps burde naturligvis fritages for afgift, da det ikke forurener og er CO2 neutralt - men lur mig om der nogensinde sker noget på dén front med Anders Fjogh i spidsen... :!:

    Frisk-lufts-hilsener
    Søren
     
  6. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    @Brabus,
    Motorolieskift + filter skal ikke halveres i intervallet, det bunder nok i den (desværre) udbredte misforståelse at biodiesel (RME) er det samme som planteolie, det er det IKKE.
    Driftomkostinger forbliver stortset de samme, jeg har dog været ude for at skifte diesel filter for hver 20.000 km istedet for hver 60.000, det er vist det hele.
    Konverteringen, kan klares for alt mellem 2000 og 5000, alt udført efter kunstens regler, kun afhængig af ambitionsniveau.
    En dyrere konvertering vil nomalt betyde at dit driftområde udvides temperaturmæssigt, før det er nødvendigt at give den en slat diesel ved tankning af planteolie.
    Jeg har i kraftigt frostvejr selv tilsat ca. 10% diesel til olien, og kørt videre uden problemer.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok.

    Så hvis det skal give nogen besparelse det første år skal man dog op og spare omkring 2000 til 5000 Kr alt efter ambitionsniveau.
    Men så henter man jo også hele besparelsen de efter følgende år, selvom mange nok vil spare meget mere det første år pga mange Km.

    Det kunne egentlig være sjovt at se hvor langt folk køre om året, det må jeg lige prøve at oprete en afstemning omkring :D
    Afstemninger er så sjove :D

    Bare man dog havde fundet en super besparelse på benzin bilerne, det kunne jeg godt bruge når min bliver luftret en gang imellem :D
     
  8. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    ja, min kører med tung fod ca. 10 km/l, siger vi ca. 10 kr/l diesel for at gøre det nemt, så bruger jeg med mit nuværende forbrug for ca. 25.000-30.000 kr. per år. så eksemplet klaus nævnte med en halvering af prisen i bedste fald, ja så synesjeg det løber rigtigt godt rundt :).
     
  9. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja, det kan jo fint hænge sammen - og så er der altså også noget dejligt ved selv at have sit brændstof "på lager"... Casper´s regnskab giver vel stof til eftertanke for andre - økonomien er jo kanon!
    Her i SIlkeborg er der tit priskrig, og jeg tanker altid til omkring 9/liter - men ift. hvad jeg skal give for raps (5,4/l), så skal jeg vel ikke køre mere end 15000 det første år, før der er overskud - samtidigt med at man får en dejlig god samvittighed :D
    At der så er ydeligere økonomi de følgende år, er jo blot et ekstra plus!
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  11. MICH

    MICH Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D STC.
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle..

    Jeg har et par hurtige spørgsmål omkring biodiesel…

    1) Hvor på sjælland helt præcist kan man få konverteret sin 124’er fra diesel til Raps, og hvad er prisen ?
    2) Hvad er prisen på en ”kørebar” raps, og hvordan afregner man ekstraafgift til Staten ?
    3) Hvorledes med opbevaring af rapsen mht. bundfald m.v. ?
    4) Er der nogen der ved om man så får nedsat sin vægtafgift, hvis man bliver mere ”grøn”, og ikke forurener ?

    Og er der så en der kan forklare undertegnede hvorfor, at der endnu ikke findes miljø/biodiesel som standard på tanken….Alle påberåber sig jo i øjeblikket opmærksomhed omkring Co2 udledning, og diverse skadelige partikler…

    Mvh. Michael
     
  12. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Michael.

    3: hvis man vil sikre sig mod bundslam, kan man med fordel have et "U" forneden på røret i tanken - således at der ikke suges direkte fra bunden, men fra eksempelvis 5-10 cm herover - alternativt et filter ifm. tankningen.

    Biodiesel kommer jo ikke via de "vanlige" kanaler, og har eksempelvis ikke noget med APM at gøre - så der ligger helt sikkert en masse under her - det er jo ikke nogen nyhed, at olieindustrien i al almindelighed sponserer/bestikker store dele af det politiske miljø...
    Så det kræver noget af en omvæltning, hvis der skal ske noget, der batter! Personligt tror jeg ikke på bedring før der ikke ER mere olie....

    MVH
    Søren
     
  13. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    som jeg skrev tidligere i tråden RAPSOLIE ER IKKE BIODIESEL, og omvendt. Rapsolie, eller planteolie produceret ved at prese nogle olieholdige frø, biodiesel derimod er et industrielt produkt, produceret på konventionelle kemiske anlæg. Der er intet BIO over BIODIESEL.

    Når dagens "sure gamle mand kommentar" er overstået kan jeg da svare lidt på dine spørgsmål.

    1) jeg kan konvertere din bil for dig hvis et ønskes, men der er ikke nogen fast pris på en "konvertering" da det er meget individuelt hvad der ønskes af konverteringen. En mere omfattende og dermed dyrer konvertering vil tillade drift på ren planteolie en større del af året før det bliver nødvendig at tilsætte diesel til olien.
    2) prisen på rapsolie kan fx. findes i den blå avis, dertil er det op til billisten selv at afregne drivmiddelafgift til SKAT på ca 2,60 per liter. Afgiften afregnes på en blanket ganske som hvis du kommer hjem fra Tyskland og opdager at du har haft en flaske gin for meget med hjem.
    3)typisk opbevaring er en 1000L palletank, med tilsluttet 230v pumpe og tankpistol.
    4) natuligvis ikke :) SKAT kræver kun ind :)
     
  14. MICH

    MICH Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D STC.
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen..

    Jeg takker mange gange for info..

    Mvh. Michael
     
  15. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Lige ang nr 3 så er den olie du køber næsten altid filtreret til 1-5 my og så er der ikke problemer med bundfald, den er lige til at tanke ;)
     
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Martin !

    Har du fået samlet nogle erfaringer med din minitherm ?
    Er det noget der dur.
     
  17. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Guldsmed,

    Jeg må indrømme at jeg er gået helt i stå med rapsen. Jeg syntes der er for meget bøvl og for lidt at spare.

    Minithermen sidder der, A8 veksleren sidder der - det virker fint med diesel :)

    /Martin
     
  18. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der er vi naturligvis 100% enige. :)
     
  19. TØT722

    TØT722 New Member

    Joined:
    9 Januar 2007
    Indlæg:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tølløse
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    764000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    YAMAHA FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Er det ikke som om at denne tråd er ved at dø lidt ud :lol:
    Er der nogle sjællændere der køre på rapsolie i øjeblikket, hvad giver i for det, og HVOR køber i det. Syntes ikke rigtig jeg kan finde nogle steder på nettet. :roll:
     
  20. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Tøt
    Problemet i raps lige pt er det så fa..s dyrt. i øjeblikket er vores bio produktion er lukket ned fordi man får så meget for rå olien at det koster penge og lave biodiesel så jeg er bange for at det er meget svært og finde til fornuftige penge.
    raps frø ligger i ca 340 kr pr 100 kg det hæver prisen på færdig produktet
    de regner med det er sådan indtil omk 1-8 men det er kun spå dom fra
    de kloge hoveder..
     

Del denne side