Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jeg for længe siden diskuteret med Guldsmeden ang raps, men når en harddisk går kold forsvinder data :roll:
    Nå men jeg har fundet en tæt på der laver rapsoile, og som diesel priserne er nu er det jo ret fristene at hælde i tanken..
    Men det jeg ønsker er at lave mindst muligt om på motoren, men måske montere et tigerloop, mon du har fået nogle erfaringer guldsmed ?
    Kan man rimelig let montere et bypass-ekstra brændstoffilter hvis den skulle stoppe langt hjemmefra ?
    Kom kæk med lidt debat..
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Klaus !

    Hyggeligt at møddes her.

    Tigerloopet var desværre ingen ubetinget succes :roll:

    Loopet i sig selv, fungerede faktisk upåklageligt, og gjorde præcis hvad der var tiltænkt - Nemlig at føre den varme retur olie, over i fremløbet igen, efter at have sorteret evt. luft fra.
    Men, men, men.....Desværre fik jeg vand i tanken, hvilket samlede sig i tigerloopet og frøs til is en kold vinternat. GRRRR. (Gæt hvem der kom for sent på arb) :oops:
    Loopet måtte afmonteres og tøes, men stod ikke til at redde. Det var helt fyldt med hvidt slam.
    Loopet har dermed også vist sig også at være en fremragende engangs vandudskiller. En dyr en af slagsen.
    Jeg overvejer stadig om den skal erstattes af en ny.

    NB. Et tigerloop kender de fleste af jer sikkert fra jeres oliefyr.

    Til evt. raps interesserede, kan jeg da lige smidde et 124 link. www.rerorust.de
     
  3. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Ja vi har jo flere fælles interesser :)
    Hvad gør du så nu ? Er du tilbage på diesel ?
     
  4. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Klaus,

    124'eren er en yderst velegnet bil til rapsdrift. Hvis du fylder tanken op med rapsolie vil du sikekrt kunne køre uden problemer - ihvertfald i sommerhalvåret.

    Det store problem med raps er at det er noget mere tyktflydende end diesel og denne egenskab ændres markant for raps med temperaturen. Raps begynder at ligne diesels egenskaber fra ca. 60-70 grader celcius. Så opgaven er at få en tyk klæbrig masse igennem et papirfilter. Midlerne er:
    Tykkere slange på brændstof fremløbet (indvendig diameter min. 12mm).
    Varmeveksler(e) for at varme olien inden filteret.

    Jeg har kørt på 100% ren raps havde lidt småproblemer som skyldtes urent brændstof - ellers problemfrit. Det er lidt bøvlet med leverancer, min leverandør har ligget brak her i vinter så siden december har jeg kørt på diesel.

    Jeg har set nogle VW'ere hvor de har sat et ekstra filter på i parallel som de så bare kan skifte over hvis de står der en mørk aften. Jeg kører bare med et topnøglesæt samt et ekstra filtersæt i baggagerummet. det tager maks 15 min. at skifte filter. du vil helt sikkert kunne mærke det komme snigende (med mindre dit olie er MEGET snavset), og du har noget der ligner min. 200-500 km til at få skiftet. Det er vigtigt at lave hyppige filterskift -selvom jeg ved om en der har kørt 45.000 km på samme filter i en Golf 2.


    Det korte af det lange er - hvis du vil igang kan du roligt kører med 50% raps uden at gøre det mindste. Se også www.rapsbil.dk. Men for W124 og rapsdrift er det tyske hjemmesider du skal søge på.

    God fornøjelse.....

    /Martin
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Klaus !

    Jep. Siden jeg i arrigskab de-konverterede, har jeg kørt på dino olie. :roll:
    Savner nu den bløde, runde, motorgang som man kun oplever på plante olie.

    Og også hej til dig Martin :wink:
     
  6. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej

    Tror sgu jeg dyrker raps i hele haven. :p :p :p :p ....hvor langt kan man kører på 400 m2 raps. :shock: :shock:

    Okay det var så gas. :roll: :roll: .. men det lyder meget spændende, hvad koster en liter raps. :?: hvordan med leverandør og hvordan skal det opbevares. :?: (Har en 1200 liter olietank)
     
  7. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    Det lyder spændende. Jeg læste en del om rapsdrift, bla. på folkecenterets hjemmeside, for ca. et år siden. Jeg mener prisen er på godt 5 til 5.5 kr/l. Der er flere muligheder for levering afhængig af leverandør. Bla. kan man få leveret en 1000 l. palletank til døren.

    Jeg læste også lidt om dyrkning af raps. 1 Ha giver i omegnen 1000 litter + en masse piller som kan bruges i et stokerfyr. Jeg er ikke klar over hvor mange Ha der er nødvendig, for at holde sig selvforsynende. Man kan nemlig ikke dyrke raps på de samme marker hvert år. Mener rotationen er på 4 år for ikke at udpine jorden. Men, der er vel andre planter der kan give olie som man så kan dyrke de andre 3 år? Det kunne i den forbindelse være fristende, at dyrke nok til at have sin egen dieselgenerator kørende og droppe elværket. På hobbyplan kan omkostningerne for dyrkning mm. vel holdes på omkring 3 kr/l.

    Jeg selv har kun en altankasse til rådighed, men jeg drømmer da om et lille landsted med bølgende, gule marker.
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Frank !

    Din gl. olietank kan fint anvendes (bare den er ren indvendig), ligesom fx. en helt alm. palletank også sagtens kan.

    Under køb/salg sektionen, på www.rapsbil.dk er der flere producenter der annoncerer med rapsolie. Der er vist producenter nogenlunde i nærheden, uanset hvor man bor.
    Her kan i også se priser. (det kan godt variere lidt, afh. af leverandør) Indimellem er der også annoncer på www.dba.dk

    Lidt fakta om rapsolie:

    Energi indholdet i rapsolien, er lidt lavere end for diesel, hvilket dog opvejes af et iltindhold på ca. 12-13 %. Omsat til praksis betyder det noget i retningen af : Lidt færre hk, men lidt mere moment. Km pr ltr, og trækkraft vil være nogenlunde uændret.

    Rapsolien er co2 neutral, og giftfri. Den olie man køber til bilen/rapsoliefyret, svarer meget nøje til den olie man kan købe i dagligvareforretningerne.

    En rapsbil lugter meget forskelligt, fra en diesel.
    Jeg har hørt lugten beskrevet som : Lugten fra en gastruck, Pandekager, Popcorn eller bare... kvalmende. Selv vil jeg nok beskrive lugten som stegeos.
     
  9. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Guldsmeden

    Du skriver bare tanken er "ren"... :roll: hvordan ren. :?: Der er jo altid lidt bundslam i en olietank og en rest af fyrringsolie i som ikke kan tømmes ud fordi aftapningsstudsen sidder 5-8 cm fra bunden.

    Det jeg mener med det og som jeg forstår det er at rapsolie er mere urent end dieselolie, så hvor rent skal det være. :shock: :shock:, eller er det fordi det ikke må blandes. :?:
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Frank!

    Det er netop bundslammet jeg tænkte på, men der kan jo også let stå lidt vand i bunden af sådan en gl. olietank.

    Mht urenheder i rapsolien afhænger det af hvor fint det er filtreret.
    Det mest almindelige er 1-3 my, og så er der ingen problemer. Men der er også nogle producenter der sælger det ufiltreret, hvilket er 100% uanvendeligt.

    Rapsolien kan overordnet set købes i to varianter:

    Koldtpresset - som er det der ofte benyttes til motorbrændstof, kan i princippet fremstilles i en fremragende kvalitet, direkte i staldøren.
    Og
    Varmtpresset - som (uden rafinering) er helt uegnet til motorbrændstof, pga det høje indhold af phosfor.
    Det kan dog rafineres og anvendes på lige fod med koldtpresset. Men så er der tale om et industrielt produkt.
    Planteolie fra dagligvarebutikkerne er fx. ofte varmtpresset og raffineret.
     
  11. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Frank,

    rapsolie kan udemærket blandes med Diesel i et vilkårligt forhold. På en W124'er vil jeg tro at et sted mellem 70-90% raps er muligt uden at ændre på noget. Men hvis du vil til at kører på raps skal du overveje at få sat nye dyser i - det er for at optimere forbrændingen. Du skal også være opmærksom på filteret i bunden af tanken på din W124'er - Den kan også stoppe til (har prøvet det :(). Specielt slam fra brændstoffet vil få den si til at stoppe til, så din opbevaring er vigtig.

    Med hensyn til hvad man kan køre på, så er raps en af de billigste planteolier og derfor interessant. Jeg hørte om en fra nord Norge der kørte på fiskeolie, da det var det nemmeste at få fat på der. Man kan også kører på f.eks. olivenolie, hvis man da har råd til det :). Kig ind på www.rapsbil.dk

    Jeg tror desværre ikke at rapsprisen kan holdes på 5-5,5 kr mere. Den er desværre steget en del på det seneste.

    Med hensyn til duften, så fik min 124'er tilnavnet Stjernegrillen i familien - det siger måske lidt om duften :)

    mvh
    Martin
     
  12. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej frank

    nomalt høster man ca 3500 kg raps pr ha og vis det er rigtig godt 5000 kg

    så dine 400 m2 kan du dyrke ca 150 kg renvare
    så du kan få ca 40 liter raps olie til din bil,
    så skal du også tage højte for dit sædskift så du ikke få skulpesnudebiller
    så du kan nok kun regne med at kunne dyrke raps hver 3-4 år i din have frank.

    men du kan jo købe et støre landbrug i vestjylland :shock: :shock:
     
  13. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
  14. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Det jeg så kan gøre er at blande 50 til 90% raps i dieslen i første omgang, og evt skifte dyserne.. Hvordan finder man ud af om det er gunstigt at skifte dyserne og hva kosteren ?
    Er der en hjemmetest til test af om rapsen er filtreret godt nok ?
    Hvad er prisen for rapsfrø ?
     
  15. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Heureka !

    Der er forskel på Rapsolie og biodiesel.
    Når man kører på planteolie, ændrer man bilen til brændstoffet.
    Biodiesel er derimod planteolie, der kemisk er blevet ændret til at kunne anvendes i en helt alm. standart Diesel motor.
    Forvekslingen er helt almindeligt forekommende. Se bare jurnalisten fra JP, som også vælger at kalde diesel med 30% rapsolie i for "biodiesel"

    Jeg fulgte lidt med dengang da forsøget blev skudt i gang.
    Her stod en direktør af en art, Vistnok fra peugeot, og bedyrede at det med at hælde rapsolie og diesel sammen, ikke bare var noget man selv kunne.
    Det var nærmest en eksakt videnskab. :lol:
    At forsøget nu er afsluttet, er (indtil nu) forbigået min opmærksomhed. Lækkert at du lige smed et link.

    Jeg kunne også håbe at det bliver indført på tankstationerne. Men der er jo meget stor forskel på hvor egnet forskellige biler er til rapsen.
    En moderne diesel motor, er jo noget mere fintfølende, end en ældre forkammermotor som vi kender den fra vores kære 124'ere.
    Derfor er en andel på ca. 5 % nok mest sansynlig. Det kan ALLE biler køre på.
    Desværre betyder det samtidig, at man i de fleste tilfælde, vil skyde UNDER målet.

    Og til Klaus!

    Mht. filtrering er man nok nød til at stole på producenten. Han er jo også interesseret i at du kommer igen. Hvis du nu køber rapsolien som værende filtreret til fx. 3 my, er jeg ret sikker på at den også er det.

    Den optimale andel til din 124'er, finder du ved at starte blødt ud.
    Du vil opleve at din vogn kører bedrer og bedrer, i takt med at andelen øges. Når den optimale andel overskrides, vil den begynde at køre dårligere igen. Så har du fundet max andelen - Det er meget tydeligt at mærke.
    NB. max. andelen er meget temperatur afhængig.
     
  17. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er helt problemfrit at kører ukonverteret på 50% rapsolie i en 300D'er med automatgear fra 1990.

    Dyserne skifter du primært for at optimere forbrændingen. Det fungere fint på de gamle dyser. Dyserne kan du købe hos et firma der hedder Dietec (du kan finde dem på rapsbil.dk). Snak med Søren hos Dietec, han ved rigtigt meget også hvilke dysespidser du skal have i. Han vil fortælle dig at trykket skal hæves fra 110 bar til 140-150 bar. Det betyder at du skal have stillet din dieselpumpe til at give indsprøjtningen 4-5 grader tidligere. Du skal finde dig en god dieselmekaniker af den gamle skole når du skal have stillet pumpen, da der ikke er nogen eksakte regler for hvor den skal stå. Det er vigtigt at man lytter til hvordan motoren går når man har stillet den. BTW. grunden til at man hæver trykket er at få en bedre forstøvning af rapsolien og dermed en bedre forbrænding. Som følge heraf skal pumpen stilles tidligere da det tager længere tid at opbygge et tryk på 140-150 bar end 110 bar.

    Med hensyn til egentlige kits til en 124'er. Så har jeg selv brugt løsdele. Kig f.eks. efter et firma der hedder monopoel i Tyskland. De sælger varmevesklere og har sammensat et fint sæt til en 124'er, det fungere i praksis :) - til de danske breddegrader skal man dog lige supplere med noget elektrisk varme (men det har Dietec). I skal være rigtigt opmærksom på hvilket materiale varmeveksleren er lavet af. Den monopoel sælger går under betegnelsen A8 - fordi den også benyttes i en Audi A8. Bemærk at der findes rigtigt mange cowboyder firmaer rundt omkring men også mange seriøse firmaer.
     
  18. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    I har jo en hel guldgrube af info... Rapsbil.dk er jo lidt død efter balladen sidste år :(
    Martin> Har du sættet fra monopoel? Eller løsdele ? Og hvad er den samlede pris ?
    Hvis man får nye dyser og justeret pumpen, hva så hvis man helder ren diesel på igen ? Og hvad hvis man slet ikke kan få raps igen ? Er det så en ommer ?
    App raps, så fyrer jeg med rapssmuld i min Benekov, så hvis nogle skulle have interesse i biobrændsel også kan i jo kikke her : www.stokerpiller.dk der er der jeg huserer til dagligt :)
     
  19. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Klaus,

    Hvis du justere pumpen og hæver trykket i dyserne kan du stadigvæk blande diesel og raps i et vilkårligt forhold. Jeg kører pt. på ren diesel og har gjort det siden starten af december. Mit åbningstryk på dyserne er omkring 150 bar og pumpen står til 16-17 grader. Men find en diesel mekker der kan finde ud af om motoren lyder som den skal. Står den forkert kan du smadre motoren - men det er altså ikke så farligt hvis man bare tænker sig om.
    Du skal regne med at raps slider på dyserne og derfor skal du sørge for at overholde de anbefalede intervaller på 100.000 km. Det er næppe her du vil imødegå de største problemer - det er jo tysk kvalitet :lol:.

    Der hvor udfordringerne er vil helt typisk være i fremføringen af brændstoffet fra tanken og hen til motoren. Det nemmeste er at tage rejsen fra tanken og frem og så pinpointe de bottlenecks du skal gøre noget ved:
    1. Tanksien i bunden af tanken kan stoppe (er prøvet bilen holder HELT stille :evil: ). Over vej at skifte den efter et stykke tid, jeg har en teori om at rapsen fra gammelt diesel slam til at samle sig i sien, flere tyskere har ligesom jeg oplevet problemet en gang og det var det.
    2. Brændstofslangen skal min. have en invendig diameter på 12mm.
    3. Brændstof filterene skal skiftes hyppigere man siger ca. 10.000 km. Men jeg har skiftet for hver 6.000-7.000 km pga. tilstopning (problemer med renheden af olien). Ved sidste leverandør var der ingen problemer. Omvendt har jeg hørt om en der har kørt 45.000 km på samme filter, så hvis olien er iorden er det heller ikke et stort problem.
    4. Højtrykspumpen. Du skal højest sandsynligt skifte de O-ringe der sidder på toppen af pumpen. De har det med at blive utætte på rækkepumpen, generelt er det sådan at rapsolie har en højere viskositet og det vil skabe et højere tryk i brændstof slangerne og dermed vil tendenser til utætheder vise sig hurtigere med raps end med diesel. Og luft kommer nemmere frem end rapsolie.

    Hvad er en minimumskonvertering (afprøvningsfasen) 90% raps opnåelig:
    1. Kraftigere brændstofslanger på fremførslen.
    2. Varmeveksler. Jeg kan anbefale A8 veksleren.

    Den lidt bedre konvertering (100% raps opnåelig):
    1. Dysespidser.
    2. Justering af pumpe

    Helårskonverteringen:
    1. Elektrisk varme på brændstoffet (f.eks. en Minitherm fra Dietec)

    Jeg har sammensat mit sæt udfra Monopoels sæt (lettere modificeret) og stumper fra Dietec i DK. mener det er løbet op i 3000-3500 kr alt i alt

    Begynd stille og roligt med det. Motoren er som skabt til det. Rækkepumpen er helt genial fordi du slet ikke har de samme problemer som VW folket har, nemlig at deres pumper ødelægges grundet manglende smøring. Der er rækkepumpen helt genial fordi den med et stempel pr. cylinder har meget mindre smøringsbehov en VW's pumpe.

    God fornøjelse!

    /Martin
     
  20. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Klaus !

    Ja. Vi har åbenbart flere fælles interesser. :D
    Jeg følger jo også lidt med på div. biobrændsels forums, men jeg havde nu ikke lige gennemskuet at du var DEN klaus.
    Jeg har løbende læst rigtig mange af dine indlæg. Blæret at du altid finder tid til at hjælpe andre.

    Mht. www.monopoel.de kan jeg tilføje at man der kan købe komplette dysser, som er forud indstillet til netop det tryk man ønsker.
    Ved dog ikke om prisen er konkurrencedygtig, i forhold til fx. www.dietec.dk

    Det er i øvrigt mit indtryk at dietec er en af de seriøse aktører. (jfr. Martins indlæg) Jeg har ikke selv handlet der, men har hørt ham omtalt i "pæne vendinger".
    Jeg har selv handlet hos Monopoel, og gør det gerne igen. :wink:
     

Del denne side