Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    jeg har selv sammensat konverteringen, de fleste dele har jeg købt hos monopoel og dieselsend.

    Jeg har netop skiftet dysesetup i tryk/timing af pumpen, og det fungerer virkeligt godt. Nu er der ikke bare en antydning, af "lugt af varm olie/bageovnslugt" der tidligere var.

    Dog har jeg et lille problem for tiden......
    Der kommer er lille smule hvid røg ved tomgang, det er så lidt at det er svært at se i dagslys, men om aftenen med en lygte er det tydeligt.
    Under gas, selv fuldgas er der ikke noget tydeligt at se.
    Det virke som at den får lidt for meget brændstof i tomgang, dog passer mængden ok på vej op gennem gasgivning.
    Måske den bare skulle lidt ned i mængdeskruen ? Eller måske er der bare nogen der har rodet med ALDA dåsen oven på pumpen før jeg fik bilen ?
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Casper !

    Hvid røg plejer vel at være vanddamp ?
    Kunne der mon stå en skvat kondensvand i den tank hvor du opbevarer rapsolien ?

    Planteolie kan også "binde" mere vand til sig, end dinoolie. Du kan evt. kontrollere om der er meget vand i, ved at hælde en skvat på stegepanden, for at se om det sprutter meget.
     
  3. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Nå men kan da lige berette at vognen kører fint på 90% raps i det her gode vejr(22grader) 8) 8)
    Kom til at hælde lidt mere på end jeg egentlig ville :oops:
    Min oser også en smule hvid, men med diesel en smule sort.. Mest ved koldstart, og næsten ikke se bar ved varm motor...
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    hmmm.... burde vand ikke blive holdt tilbage i hovedfilteret ?
    Jeg har bestilt nye dyser hjem til den, da to af dem ikke havde verdens bedste sprøjtebillede. Tror også jeg vil prøve at stille den lidt ned i mængdeskruen og se om det har nogen effekt på røgen.

    @Guldsmeden
    hvad kører du med af dysesetup ? tryk ? type ? timing ?
     
  5. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Du skal have forstråledyser i. Trykket er originalt 110 bar. Du skal hæve dit ryk til 140-150 bar. Pumpen skal stilles ca. 4 grader tidligere. Find lige en diesel mekker af den gamle skole. Hvis du spørger Bosch om 4 grader tidligere er OK - så vil de formodentlig ryste på hovedet og spørge om du er ude på at tage livet af din motor.

    Prøv at snakke med Søren fra Dietec, han er nævnt en hel del på www.dietec.dk, han ved lige præcis hvad der skal til. Og han er meget fornuftig også med priser.
     
  6. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Jeg ved godt hvad jeg kører med, og det mener jeg også jeg har skrevet tidligere. Trykket er 135-145 bar standard(på en DT)

    Jeg kan _ikke_ anbefalde Dietec, manden er god til VW motorer, men ved INTET om MB motorer. Jeg har haft min mercedes dernede inden jeg selv fik udstyr til at lave dyser og pumper. Og først da han var færdig med bilen inrømmede han at det var den først MB han lavede. Timingen han havde sat på pumpen var 2 grader forkert da han ikke kunne finde ud af at aflæse på gradskiven..........

    Jeg ønsker ikke at flame noget her i et forum der ellers har en glimrende tone. og Folk skal være velkommen til at kommentere min udmelding hvis den er over stregen.
    Jeg synes bare jeg vil dele min erfaring. Det er i forvejen dyrt og få lavet dyser og pumpetiming, så er det vel ok at forvente at det bliver lavet af en der ved hvad han laver. Til Dietec´s forsvar skal jeg sige at det arbejde han lavede på min bil var i 2006, jeg ved naturligvis ikke hvordan han arbejder idag.

    Jeg har kørt på raps i 2 år nu og tilbagelagt ca. 45.000 km uden andre problemer end et stoppet filter i ny og næ.

    For et år siden anskaffede jeg alt special værktøj til at lave dyser og stille indsprøjtningspumper, både række og rotorpumper. Så da jeg har det hele på værkstedet vil jeg gerne lave pumpetiming og dyser til en fornuftig pris hvis der er nogen der skal have lavet det(Diesel eller raps er ligegyldig, jeg foretrækker naturligvis raps:)), smid en PB hvis det har interesse
     
  7. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Du må da undskylde hvis jeg kom til at fornærme dig - det var ikke intentionen :) .

    Jeg opfattede dit spørgsmål til Guldsmeden forkert, mit svar går på hvad der sidder i min 300D'er.

    Jeg vil da lige nævne for god ordens skyld at jeg kun kender til Dietec fra telefonen. Så jeg vil ikke udtale mig omkring hans evner som diesel mekaniker, han har ikke lavet noget arbejde på bilen. De vare (dyser, minitherm og diverse småting) har været fuldt tilfredsstillende for mig.
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Casper !

    Jeg har monteret 265 dysser fra www.monopoel.de i min, og hævet trykket til 135 bar.(Min er fra 88' og kører oprindeligt med 115 bar)
    Timingen er foreløbig uændret.
     
  9. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Jeg tog det nu heller ikke sådan ;-)

    Jeg kører for tiden 314 dyser med 170 bar´s tryk(135-145 std) og en timing på 12 grader efter OT(15 std)

    jeg er ved at lave et sæt nye 265 dyser til den i øjeblikket, så lander jeg nok med en config der hedder:
    265 ved 160-165 bar, 12 grader efter OT

    @Martin
    Hvad bruger du en minitherm til på en MB diesel motor ?
     
  10. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Kan lige berette at ved 8 graders varme startede og kørte vognen fint på 90% blanding.
    Hvis man ændrer timingen og dyser og finder ud af man heller vil køre diesel eller biodiesel hvad så ? Skal det så ændres igen ?
     
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Nej det er ikke nødvendig hvis man har lavet konverteringen så det er muligt. Der er flere tyskere der eksperimenter med 80-100 bar højere tryk og 8-10 graders tidligere timing. Kaster man sig ud i den slags wahnsinn projekter så skal man ikke prøve at hælde diesel i vognen.
    Min konvertering kører på ren diesel/ren planteolie og alle blandinger uden problemer.
     
  12. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    På Rapstek.dk er der en elektrisk filtervarmer, er det noget man kan bruge med fordel til en blanding som jeg bruger for at udsætte sommeren lidt ? Elle hvorn fungerer det ?
     
  13. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Du kan strengt taget fint kører uden elvarmen om sommeren. Til vinter bliver det lidt anderledes. Jeg har en A8 veksler + en minitherm. Jeg løb tør for olie i starten af december da jeg fik snøvlet mig til at få monteret min minitherm. Så jeg ved ikke hvordan det fungere om vinteren.

    Jeg har oplevet at der uden elvarme ikke kommer nok olie frem indtil der kommer varme i systemet (2-3 km med noget træg accelleration). Selv efter et filterskift.

    Det eneste elektriske som jeg ved der er noget modstand imod er de anordninger hvor olien løber forbi et par gløderør. Det skulle kunne "forbrænde" olien (der findes sikkert en bedre beskrivelse) er der nogle der mener.

    Jeg har fundet en sjat og kører nu 50% og det virker (selvfølgelig problemfrit), men det er jo heller ikke nogen voldsom blanding.

    Håber jeg på trods af manglende erfaring med den elektriske varmer kunne bidrage lidt :)
     
  14. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Dvs Therm versionen er "gløderør" der "sættes i" slangen og varmer på den måde ? Og det skulle ikke være godt ?
    Tænker på om man ikke kan få en varmer der sidder rundt om filteret ? Det syntes jeg, jeg har set et sted ? Hvor meget forvarmer en 124 egentlig olien std ?
    Hva når det er vinter, og uanset hvor mange dimser og dutter man sætter på så er olien jo stadig træg ved start, kan mekanikken holde til det ? og kan den starte ?
     
  15. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Nej det er en dårlig ide, det er ikke noget der giver nok varme og varmelegmet er i direkte kontakt med olie hvilket kan lede til forkuldninger og stoppet filter. Nu siger du "udsætte sommeren lidt"
    jeg kører 100% ned til ca. 0C til -5C derefter blander jeg en smule diesel i, ca. 10 % Så er er systemet lavet ordentligt er der slet ingen grundt til elektriske systemer der bare tilføjer fejlikilder til systemet
     
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Klaus !

    Måske er det denne du har set ? www.biomotor.dk/parts.html (tror desværre ikke der er plads nok til den, på din 124'er) :(
    Elsbett har også en udvendig filtervarmer, og det kan måske være den du har set ? De sælges dog desværre kun som en del af et komplet kit.

    Men der kan let findes flere typer.
     
  17. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Der er ikke sket noget på den side siden midten af 2005, så jeg tror ikke jeg ville satse på biomotor.dk

    Ellers har monopoel da også en der kan passes til. Men hvorfor ? motoren er jo varm efter få kilometer, en kølevandsvarmeveksler ville under de forhold have varme filteret op alligevel. En elektrisk varmeveksler vil derfor kun give nogen effekt de første få kilometer, men det er jo _meget_ begrænset hvor stor den effekt er da behovet for brændstof i starten er lille og dermed er flowet også lille
     
  18. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Ja rapsolie i dk....
    at producere ren rapsolie er der ikke det store energi forbrug i og det er heller ikke der de store olieselskaber,regeringen OG AP.MØLLER kommer med alle deres mærkelige ideer samt finanseret undersøgelser på div universiter om det er energi frås... det er når vi snakker biodiesel de går kolde for der får de konkurence næ som guldsmeden har skrevet
    lobbyister.
    Jeg vil dog lige fortælle at sidste nyt siden det blev debateret sidst at rigtig mange offentlige er begyndt og bruge biodiesel hvor de betaler afgiften
    så den faktisk bliver dyrer Fanø færgen sejler på bio i forsøg og hvis det kan bruges er det meningen at alle Scandlines færgerne skal sejle på det, Energi Fyn, kører på
    forsøg og har fået egen tank anlæg til bio.
    Alle diesel drevene biler på Odense Havn kører bio Nordfyns kommune er også ved og køre forsøg Kanal bådene i København er også i forsøg og såvidt jeg er orinteret kører alle i hjemmeplejen i Hørsholm på ren rapsolie.
    Så mon det er så ringe når dem der ikke er i lommen på AP.MØLLER trodser regeringen.
    Men jeg mener stadig man burde med på rundvisning om søndagen til Træffet i 08 så kunne man jo få lidt mere indsigt i hvordan det hænger sammen.
     
  19. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Glemte lige og sige at bybusserne i Odense kører også på ren rapsolie
    leveret fra Mikael ahlefeldt Egeskov slot som laver en rigtig fin olie.
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Et nysgæringt spørgsmål fra en total uvidende :)

    Hvor meget er der at spare på at køre med raps olie?

    Går bilen længere på litteren og hvor meget billigere er det at køre på hvis nu man køre på en 90% blanding?
     

Del denne side