Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Gearkasse Projekt 722.6

Emne i 'Automatgear' startet af SOBATECH, 27 August 2013.

  1. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Jeg er ret sikker på af din Kardang er for kort Mick. Min gamle 722.3 gearkasse er jo en 4 gears og din er 5 gears

    og dermed længere. Men du skal vel bare have fat i den forsete del af kardangen fra en 4 gears

    Eller kan man ikke bygge 2 forskellige kardanger sammen uden de kommer ud af balance

    Søren
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja godt spørgsmål, det må Gørløse have et sted hvis det er tilfældet :D

    Jeg er sindsyg bange for at jeg går ned og laver et stort lån i banken når vi først har fået din op og køre Søren :oh: , for helved jeg vil godt have en gearkasse med padle shift, som gør som JEG fortæller den at den skal skifte :mrgreen: og ikke som et eller andet vakum eller olie tryks pis lige synes det måske skal være for 20 sek. siden :twisted: eller en overbelastnings kontakt der hele tiden fucker mine gearskift og accelerationer op :angry:

    Nogle gange så er det som om at gearkassen ikke har rigtig elektrisk forbindelse til kontakten og så skifter den med de har tændingsmoduls bestemte ryk man bliver svært sindsyg af.

    Andre gange så er det som om tændings modulet tror den har manuel gearkasse og slet ikke ved den skal begrænse motoren eller at der skiftes gear og så er der bare fuld belastning/gas mellem gearskiftene og SÅ skal jeg fandme love for at den rykker MERE mens den skifter gear pga. inertien fra motoromdrejningerne som skal bremses ned, men ikke af bremsebånd eller tændingsrykken, men nu af baghjulene med det resultat af at man oplever det som en ekstra kraft/spark i røven, som når man kobler ud på en manuel gearkasse hvor motoren er oppe i omdrejninger og skal kobles ind. i stedet for når overbelastnings kontakten reducere belastningen/gassen med 50% mens der skiftes gear så man oplever det som en "reducering/ophold" i trækraften.

    Så jeg er klar på at klippe den ledninger over der går til stel på det ben i tændings modulet som fortæller om det er en automatgearkasse eller en manuel gearkasse den køre med :whip: men jeg kan godt fornemme at jeg giver den prygl og smæk hvis jeg lader den trække med 400 Nm mellem gearskiftene :mrgreen: det nok ikke så holdbart i længden som hvis man nu havde en funktionel overbelastnings funktion :mrgreen:
     
  3. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Så kom det hele på og Kardang og ophæng passede lige over på dog måtte jeg bore 2 huller 90 grader forskud af de originale huller i gearkasse ophænget Ja selv olie røret til at måle oliestand i gearkassen passede lige over sider fastspænd i 2 huller på gearkassen og en i motoren. Jeg fik også sat en ABS føler op gearkassen til hastigheds måling til spirometeret det er jo elektrisk

    Så kom den store prøve tur og alt virker man sætter den bare i D og så skifter det helt som det plejer moske lidt for hård
    men for F***** hvor det lækkert at starte i første gear og gearingen passer lige til min motor
    Lige så snart man trykker på en Padlerne skifter den gear :heart:
    Så alt i alt virker det faktisk det skal så bare programmeres om. Men det kommer Ole og hjælper med

    Det var så alt det gode men som i ved så smed bilen alt kølevandet da jeg kørte over til Træffet og der hældte jeg 5 litre vand på. Så Torsdagen efter da jeg kom hjem smed den alt vandet igen. Og når jeg nu hælder ca. 5litre vand på igen skal jeg bare køre 1 Km så er temperaturen oppe på 120 grader og alt vandet er væk igen Så Toppakningen er nok gået :cry:

    Så nu bliver den puttet i hi Vintren over og så til Foråret bliver AMG Motoren lagt i og der efter programmere vi styringen. Så passer den også til den rigtige motor

    Søren
     

    Attached Files:

  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det godt nok fedt så hurtigt du fik lavet det Søren. Fra ide til virkelighed gik der hvad 14 dage :lol:
    Og ja det spiller sgu bare, det kun lidt justering og programering af gearkasse modulet der skal til nu.
    Det er nok en af de fedeste opgraderinger jeg har set lavet på en w124er næst efter motortuningerne fra de store tunings firmaer :D det bare en gearkasse tuning :gr8:

    Jeg glæder mig til at se hvor godt den kommer til at køre til foråret, fordi det er helt sikkert noget jeg bare MÅ have, padle shifter og en selvprogramerbar gearkasse der gør som JEG vil have 8)
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvis den 'brænder' 5 liter vand af på under 1 km, så må du da lægge noget af en røgsky efter dig.....er du sikker på at den ikke er utæt et sted, så det løber af den ?

    Nu har du jo fyldt bagagerummet op med kobberskinner, klub-grill, klub-møbler osv., så måske du skal rive bagsæderne ud, og montere en palletank der som ekstra ekspansionsbeholder, så kan du da komme noget længere rundt.
     
  6. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    :rofl: 8)
     
  7. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Ser rigtig godt ud Søren - fedt projekt! Og flot resultat! 8)
    Det ender jo med at vi alle må have 722.6 kasser i vore vogne ;-)
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ja jeg er begyndt at spare op. :gr8:
     
  9. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Os' mig..... :yipi:
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der er vist også god grund til at spare op :lol:
    Gearkassen skal man nok regne med et min. på 5000 Kr.
    Gearkasse flance hvis ikke den org. passer mindst 1000 Kr.
    Så er der styringen fra Ole der koster 3500 Kr.
    Padle shifters koster ca. 1000 Kr.
    Nyt filter og olie = 1000 Kr.
    Så skal man ud og finde en gearvælger konsol som er svær at finde og koster min 500 Brugt og nogle 1000 Kr.
    SÅ er der gas giveren, den koster godt 6000 Kr. fra ny, men brugt kan man finde dem til ca. 1000/1500 Kr.
    SÅ skal man også lige finde noget speedometer der er digitalt, de koster som regel ikke under 1000 Kr.
    SÅ skal man bruge en lamda sonde til motoromdrejnings giver, den koster sikert brugt ikke det store 250 Kr.
    SÅÅ skal man også lige finde ud af om ens kadan passer, Sørens passer fordi hans er 4 trins, men har man 5 trins, skal man ud i at finde noget kadan der passer. sikkert ikke under 1000 Kr. for at sætte det lidt højt.
    Plus 750 til det uforusete.

    Så det bliver:
    5000+1000+3500+1000+1000+1000+1500+1000+250+1000 = 17.000 Kr. :D

    Jeg er helt sikkert også på dette projekt, men det bliver til foråret når bilen og pengene er der til det :D

    Det har været en fornøjelse at være med på Sørens, så ved man hvad der ligger i det og noget af det har han jo lavet næsten om natten mens vi andre sover, så jeg er helt sikker på der ligger mindst 14 dages arbejde i det fra man har delene til delene er monteret og bilen virker.
    Der er lidt "find selv på" opgaver undervejs.
    Man skal lave padle shifters i rattet.
    Man skal tilpasse gearkasse beslaget.
    man skal tilpasse oliekøler rørene (nemt)
    Man skal ud og have en oliemåler pind og pille den org. plumbering ud.
    Man skal finde plads til styringen og føre ledninger rundt (relativt nemt)
    Man skal lave et føler beslag til kadanen.
    lave beslag til gasgiver samt finde plads til den og købe en stang til forbindelse mellem gas giver og eksisterende gasregulering.
    Man skal bruge 5 tønder land med tolmodighed og 2 tønder gå på mod :D

    Men det er ALLE pengende og Timerne værd bagefter, man får virkelig en helt anden gearkasse, trods de org. gør det godt, så har man bare med Ole s styring så meget mere mulighed for at få den til at gøre det man lige ønsker af et gearskifte og så skulle de jo kunne holde længere til de kræfter jeg køre med bla. :D
     
  11. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    SÅ skal man bruge en lamda sonde til motoromdrejnings giver, den koster sikert brugt ikke det store 250 Kr.

    Det er ikke en Lamde sonde jeg har bruge Mick det er en ABS føler fra et af forhjulene på en 300E24v. Der her jeg brugt et stykke 6mm Vinkel jern jeg har skåret ud med en vinkelsliber og boret 2 huller i

    Du her 2 af på din Doner bil

    Søren
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Haha, som man lige får skrevet forkert ja, ABS føler selvfølgelig :lol: man kan sgu ikke måle så meget med en landa sonde hihi :mrgreen: men ja jeg har sikkert nogle fordele med min donorbil, nu tænkte jeg mere på de andre som har skrevet de er vilde med selv at ville lave dette, jeg er sikker påsat dit gå på mod og din gør det selv ild ånd får det hele til at se meget nemmere ud end de fleste andre måske lige ville synes når de står i det :D
    Men ja det jo bare at klø på og få der gjort :mrgreen:
     
  13. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan man egentligt få synet bilen med den gearkasse? Synes ikke helt jeg kan finde noget præcist om det emne. Eller skal der muligvis "bare" betales nyafgift?
     
  14. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Peter

    Hvorfor skulle den ikke kunde synes. Det er jo ikke en konstruktiv ændring Bilen er fød med Automatgeat

    Og fordi den skifter med El i stedet for mekanisk/vacum kan jag ikke se noget i

    Den skifter jo fuldstændigt som den plejer hvis man ikke røre padleskifterne :D

    Søren
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Din er konstruktivt ændret fra 4 trins til 5 trins automatgear, så Søren nu skal du ud og betale en kæmpe omregistrerings afgift for at få lov til at være med i særligt riges 5 trins automatgear klub :D

    Min var født med 5 trins så det er ikke en konstruktiv ændring :D

    Ah, jeg tror ikke helt der er noget i sådan en ændring af bilens automatgear, måske der kunen være noget om det hvis man gik fra manuelt til autogear, men jeg tvivler stærkt på det.
    Det er nok også der du skal finde årsagen til at der ikek er noget at finde om sådan en ændring i henhold til at skulel være en konstuktiv ændring.

    Det er der simpelthen ikke nok der gør sig i endnu, til at regeringen har set en fidus i at pålægge afgifter på det osv. :lol:
     
  16. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Næ, men det kan vel heller ikke gå in over afgiftsmæssigt identitet skifte, da det jo sker over en længere periode. Selvom Søren er hurtig, så her tænker jeg på Mick der trækker der ned. Og heldigvis for dette jf. dette
    citat herfra: http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_8_3.htm

    Så den burde faktisk være i orden. 8)
     
  17. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg har lige skrevet til Skat, de vil komme og kigge på det i morgen, Søren. ;-)

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  18. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Så er det godt jeg har Bamse han er trænet i at æde alt det har med Skat at gøre ;viking

    Nu skal vi bare have han oplært i at æde alle parsoner der har med bankvæsnet at gøre :bad:

    Søren
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Bendix, tag du bare en pølse med, så er du og Bamse (hans hund) bedste venner for livet :D
    Lad være med at skriv du tager kage med, så står christian bare parat i busken for at springe på dig når du kommer :lol:
     
  20. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ingen tvivl om hvem jeg er mest bange for.

    Vi må snart have gang i de vintertræf, jeg har abstinenser. Og jeg har også flere opgaver, du skal hjælpe med, sådan noget elektronik hejs.
     

Del denne side