Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Gearkasse Projekt 722.6

Emne i 'Automatgear' startet af SOBATECH, 27 August 2013.

  1. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvad så med udgangen på den nye gearkasse?
    Har du en løsning på det?
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Med en rolig hånd og det rette værktøj, kan man sagtens gøre kardanen kortere eller sammensætte 2 forskellige typer.
    Har tig svejset en før og det fungeret hel perfekt, det var ikke engang behov for afbalancering :-D
     
  3. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Rasmuds

    Udgangen eller Flangen kan jag tage fra den gamle gearkasse. også skjoldet eller huset rundt om konverteren
    bliver jeg moske nød til at bruge fra den gamle.
    Men det er også de eneste 2 ting der er kompatible mellem gearkasserne
    Jeg tror også jeg bruger min gamle konverter den kan man tappe olien af på i bunden det kan man ikke på de nye

    Men vi får se Mick og jeg sætter Gearkassen på her i weekenden. Vi skal nok tage en masse billeder

    Jeg har også været nede hos Hessel og købe 8 litre automat gearolie og det skal selvfølgelig være en special olie til den gearkasse. Også selvfølgelig et nyt olie filtre
    jeg har også købt 2 nye olie rør til køleren og 2 banjo bolte til en 210er med en 722.6 Det passer sikkert ikke fra 124eren

    Så hvis der er nogen der er interesseret så laver vi bil i weekenden så i er velkomme

    Hilsen Søren
     
  4. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Når det var lidt af en ØV dag i går. For det første tog det en halv dag at pille den gamle gearkasse af. De øverste bolte er godt nok svære at komme til. Ind til Mick fandt ud af at vi skulle bruge alle mine forlænger til topnøgle sættet og så komme bagfra og op over gearkassen, så kan man skruen boltene af :slap:

    Det næste var så da vi skulle montere den nye gearkasse så passer flangen ikke på motoren. Så der må jeg have fat i Nick
    hos Gørløse og høre om de har en flange fra en række 6er. Den jeg har er fra en V6er og der har man åbenbart lave om på flangen

    Flangen til Kardangen passer heller ikke i strålerne akslen er 2mm støre på 722.6 gearkassen så den skal jeg også ud og have fat i

    Det gode er så at gearkasserne er lige lange så jeg skal ikke lave om på Kardangen
    Og gearkasse ophænget sidder også det samme sted jeg skal bare have fat i den plade der sidder på tvære under gearkasse ophænget på en 210er

    Det øverste biled er fra Ole Fejers Gearkasse hvor han har byttet om på flangerne fra en V8 AMG gearkasse til en Rekke 6er og den ser ud til at passe på min

    Når men i dag står den på alt el arbejdet der er også en del :p

    Søren
     

    Attached Files:

  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    RØD :shock: køre du i BMW til dagligt eller... Er du farveblind :whistle:
    Mercedes farven er gul rules
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, det hele er meget nemmere når man finder trixene :mrgreen: havde jeg ikke lige tænkt den tanke, så var den ikke kommet af endnu :p
    Men til alt held fik vi gearkassen af MED converter, de sider nogle gange vildt godt fast på motoren nemlig :p
    Men ja det med francen og ophæng, det er bare at tilpasse, det er der ikke det store i, det er mere det man lige skal have det rigtige hus som passer på motoren, men det findes til den da denne gearkasse også sider på den nye M104 motor som har samme udformning som vores første gen. M104 8)

    Jeg glæder mig til den kan monteres Søren :gr8:
     
  7. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Så fik jeg monteret noget EL fik også levet det så baklyset virker

    Søren
     

    Attached Files:

  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det ser bare SÅ godt ud Søren :yes:
    Det bliver virkelig fedt når der skal køres første gang :love:

    Jeg gad bare SÅ godt at lave det sideløbende med dig, men jeg må lige vente til et par andre projekter er klaret først :money:
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Søren, jeg har lavet lidt benarbejde og fundet frem til det Housing som passer til vores motor.
    Det som jeg er gået ud fra er Oles egen R129er som var født med den nye M104 motor.

    Jeg har så slået hans bil op i EPC og valgt gearkassen 722.6
    Det må være dette converter hus som vi også skal bruge da vores motorblok er magen til den nye M104 hvor huset skal passe på 8)

    Her har du billedet fra EPC og det/de reservedels numre som dette converterhus har som det kaldes i EPC 8)

    Reservedels nummer: :arrow: A 210 271 09 01 Eller A 210 271 19 01
     

    Attached Files:

  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her har du gearkasse monterings pladen som passer fra en W210er 8) den kan sikkert tilpasses hvis ikke den bare passer, men den har hældningen som en W124er ikke har ser det ud til 8)

    :arrow: A 210 242 12 01

    HOV, kom til at tænke på at W129eren køre jo med precis samme motor med 722.6 gearkassen og den køre jo også med belsalg som passer overens med vores alm. 722.3/5 gearkasse beslag, så dens beslag må passe 100%.
    Det har så nummer

    :arrow: A 129 242 10 01
    Men måske er det også selve gearkasse ophænget, som har dette nummer på en 129er :arrow: A 220 240 02 18

    Så det er nok bedre at købe gearkasse ophænger OG monterings pladen til en 129er, så ved vi at det passer 100% på vores W124er :gr8:
     

    Attached Files:

  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den her kan blive lidt sværer, men hvis inner og yder diameter passer så bude den jeg har fundet her passe over så vi kan få kadangen til at passe 8) Den har en diameter på 100mm den der er vist neden under er til en SSANGYOUN :D viste ikke de også var at finde i Mercedes reservedels system :D men tja de køre jo også med deres gearkasser :D

    Nå men det er dette nummer vi skal bruge:
    A 211 272 03 45 = flancen.
    A 140 990 11 50 = Bolten til flancen ;)

    Vi kan FAKTISK også bare bruge de oliekøler rør som bruges på en 129er, fordi den er jo magen til en W124er i motorum og køler osv. så faktisk SØren kan vi nok bare købe de olie rør fra en SL 320 med 722.6 gearkasse 8) de burde passe 100% over hen langs motoren som jo er magen til vores M104 :yes:

    Dem må Nick lige finde til dig hvis det er, men så er vi fri for at bøje dem vi har da det er en meget fæl bøjning vi så skal ud i :aww:
     

    Attached Files:

  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg tror jeg har fundet løsningerne, fordi en W129er passer jo dele 100% med en W124er da de begge køre med samme gearkasser af de gamle typer, så der hvor det er lavet om på en 129er med en 722.6 gearkasse, der kan man bare bruge delene fra en W129er så som flancen med 3 arme samt gearkasse ophænget og converter huset ;)
    Det samme med olie rørene, de passer jo fra en SL320 med 722.6 gearkasse da vores motorblokke er ens med denne M104 8) hvordan det så ser ud i enderne ud til køleren er lidt ligemeget, da det er rør som kan flekse osv. ellers kan disse købes også så det passer, men ja det løber jo op med alle de dele der skal tilkøbes så tingene passer sammen :D
    Men det er da lidt fedt at de rent faktisk findes i kraft af der er lavet en W129 SL320 med netop 722.6 gearkassen på. ;)
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tjek lige det her ud Søren.

    Jeg har billeder af din Skrot AMG FØR den havnede som skrot AMG :whistle:
    Tjek lige nummer pladen med stelnummer på den du har ude i gården 8)

    :arrow: http://www.nummerplade.net/soeg/?regnr=xe33441

    Billederne har jeg haft FØR jeg købte min egen Brabus.
    Det der slog mig var at den har den alarm sidende i motorrummet precis samme sted og samme type som der sad på din Skrot AMG og den er sjovt nok også afmeldt i 2010 :D
     

    Attached Files:

  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  15. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Mick

    Jeg er ret sikker på at det er Skrot AMGeren jeg kan huske de sidste cifre i stelnummeret 545585
    Det eneste jeg kan se der ikke passer er huset over termostaten det er alu. på motoren der hjemme
    Men det kan jo være skiftet
    Ellers en fin bil og kilometerstanden passer også

    Søren
     
  16. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
  17. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Så er der lidt opdateringer. Var oppe hos Gørløse og snakke med Nick og de havde selvfølgelig ikke nogle gamle Gearkasser fre en række 6er. Dem havde de lige sendt til Holland for at blive renoveret

    Så jeg måtte købe en ny Gearkasse det var så en 722.608 fra en 210 300 Turbo disel og den har kun kørt 85000
    den fik jeg lidt billiger 4000 + Moms

    Jeg skulle ud og købe en ny Flange til 2695,- + en flange til Kardangen 745,- + jeg skulle op til Gilleleje Gearkasse Center
    for at få det hele monteret og justeret pris ?

    Så jeg kunde lige så godt købe en anden Gearkasse

    Der er lidt billeder og en video af TPS censoren monteret med de originale kugleleds forbindelser

    Søren
     

    Attached Files:

  18. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    I dag gik det som en leg startede Kl. 1400 Gearkassen var monteret Kl. 1500

    Gummiophænger fra 210eren passer næsten lige over på det originale plade ophæng til gearkassen fra 124 eren
    Der skal bare bores 2 nye 8mm huller og det hele sidder i de originale huller har efterfølgerne lavet der om til aflange huller så er der lidt mere justerings muligheder

    Ja selv Kardangen passer der er endda 20mm tilbage at give af

    Søren
     

    Attached Files:

  19. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Søren

    Det ser sgu godt ud - glæder mig til at høre udfaldet :)
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg er også helt ovenud spændt på det, fordi alt ser så pisse godt ud og virker til at passe osv.
    Når man fik en tur i Oles nye autobil (SLer) :D så var jeg ikke i tvivl om at jeg også godt ville have den gearkasse "opgradering" 8) for jeg er godt nok træt af den gamle type som ikke altid lige opføre sig som den gjorde i går og dens latterlige overbelastnings funktion som åbenbart skal drille til evige tider... :p

    Jeg savner så meget lige netop den opgradering her, det er for mig som at opgradere sin motor fra en standart 300E-24 til en Brabus 3.6-24 :D virkelig noget man kan mærke og som virker og har samme tunings status. :love:
    Og så giver padle shift bare så meget et "gadet" løft til det absolut federe :love:
    Og så det man kan lave converter lock up, så den ikke "fedter" men bare har direkte fat i axlen som på en manuel gearkasse.
     

Del denne side