Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Gearkasse Projekt 722.6

Emne i 'Automatgear' startet af SOBATECH, 27 August 2013.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jep, jeg lægger gerne garagestuen til, men nu på Torsdag bruges den til reception for min fars 60 års. så vi må vente lidt, vi kan jo smug mødes på havnen som vi plejer bare for at vise vi trodser alle regler om traditioner :D
     
  2. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Så kom du i mål før jeg gjorde.. Men okay, jeg kæmper stadig med rust og alt for lidt plads/tid. Sku da dyrt at lave sådan et projekt alt i alt, men når først der virker, såeh..

    Og jeg kan ikke se problemet i at bruge en W1210 skifter med D og +/- sidelæns. Det er vel bare at flå al CANBUS indmaden ud og få den til at registrere kontakterne direkte??
    Du skal jo have fysisk P R N D uanset hvad. Jeg har også tænkt på en lineær aktuator til at flytte fysisk gear, du skal have noget der kan trække og skubbbe 30 kg da der er 23 kg træk mellem takkerne. Målt med en kuffertvægt.

    Og hvorfor ikke bare tage signalet til speedo fra ABS bagi, afhængig af udveksling er der fra 43 - 23 tænder i abs ringen indeni bagtøjet.
    Jeg har fundet det i W124 cd-en under 42-0714, skift af sensor under Reperaturanleitungen/Bremsen/Bremsen ABS.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Man er ikke i tvivl om når Søren kaster sig over noget, så er det faktisk allerede lavet inden han kommer igang :lol:

    Skiftekonsollen fra en 210er med + og - er ikke mekanisk nej, så skal man have sådan en som du siger der selv kan flytte gearkassen, men hele pointen med at have + og - forsvinder jo total med padle skifterne, hvem gider så side med den ene hånd nede ved gearvælgeren :D så ingen tvivl i mit hoved om at den klart skal være uden + og -
    Men i øvrigt så passer den ikke fra en 210er, men det gør den fra C klassen og SL eren. 8) så kan man finde sådan en, er det klart en fordel så træpanel og konsol ikke også skal tilpasses, der er jo rigelige andre ting der skal laves :p
    Signalet man skal bruge til omdrejnings føler, er også mere præcist jo flere pulser du har per omgang, men hvis der i Oles styring er en begrænsning af hvor mange den kan tage per sek. så kan der også ligge en grænse der man skal tage højde for, det tvivler jeg dog på, det var blot en tanke 8) men ja det ville klart være nemmere, men kan man bryde ind i dette signal uden det får betydning for ABS systemmet :| det ikke sikkert, alt efter hvor kraftig signal styreboksene skal bruge jo :| Men Ole kan helt sikkert bare lave programmet til at skulle køre med flere pulser per omgang.

    Jeg glæder mig selv til at få skrabet sammen til dette projektet, men for mig har det meget lange udsigter, da jeg ikke økonomisk har til dette lige nu og selv om jeg havde, var der andre ting som stod først på listen, specielt nu hvor jeg har en nyrenoveret 722.5 gearkasse som jeg har tænkt mig at modificere Mercedes styringen til at tro er en Manuel gearkasse, så jeg slipper af med det ulidelige overbelastnigns kontakt system og tændingsrykken hele tiden nu den ikke formår at kapere Brabus motorens moment :p
     
  4. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Tja, så kan man vel lige så godt bare lave en stang så man kan skifte det mekaniske uden alt det elektroniske.. ergo beholde den originale og styre gearene gennem paddles..
    Jeg forhører mig ad ved MB om man kan gafle sig et signal eller om ABS systemet får et flip over det. Jeg tror det dog ikke er umuligt at tappe et signal fra ABS føler bagi. Evt noget med dioder, så den ikke får retursignaler..
    Nu købte jeg så en PCS controller før Ole havde sit projekt i hus desværre. Han kørte selv med det i starten, men kunne ikke styre VNT og deslige.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah, ok. så du har ikke Oles styring men en anden. klart, så snakker vi nemt forbi hinanden jo :D
    Aner ikke hvordan det du har virker jo, men ja umiddelbart kan alt modificeres så der virker som man gerne vil have det, det kun et spørgsmål om modificerings evner og fantasi og evner i makanik og elektronik 8)

    Det fedeste er dog helt klart det med padle shifters :love:
    Og så den måde han har lavet det på via kun 1 ledning så kontakt ringen ikke skal udvides eller horn og airbag undværes.
     
  6. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Du kan godt bruge en gear skifte konsul fra en W211 med +/- også tilslutte det til indgangen til padleskifterne eller begge dele :love:

    Der er også nogen der har lavet det med en aktuator også afmonteret hele gear skifte konsulen

    Det med ASR føleren i bagtøjet har jeg skam været inde over men Ole var bange for at der for mange pulser pr omgang jeg putter jo signalet ind over Oles styring og han mente at CPUeren vil blive overbebyrdet den deler det ned til de pulser så det passer til spirometeret. Og det vil gå ud over gearskiftet så styringen simpelthen ikke kan følge med

    Jeg har også prøvet at sætte ABS føleren direkte til spirometeret ved at give det 12V og så sætte ABS føleren til stel og til indgangen på tarco in på spirometeret. Det virker fint med en unbraco nøgle og en boremaskine der sat til 3000 omdr køre spirometeret 40 Kmt Så det kan være at jeg helt piller føleren fra Oles styring og køre det fra kardangen skal så bare finde ud af hvor mange nokker der skal side på kardangen for af det passer med Kmt

    Søren
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg gad godt vide, hvordan at gearskifte konsolen fra 203, 211, 220 eller andre nyere systemer kan bruges til det system??

    Der sider jo kodet startspære i gearskifte konsolen + at den arbejder med databus og ikke analog som Ole´s system bruger.
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Præsis, det er vist noget Søren og de andre ikke helt lige tænker på ;)
    De nyere KAN ikke bruges til Oles styring og det giver heller ikke mening at have en gearvælger med + og - når man har Oles padle shifters, hvad helved skal man så med en gearstang med samme skifte op og ned funktion... :| få det væk. :D

    Jeg synes Oles styring er perfekt med padle shifters og så den gode gearvælger konsol fra en C klasse eller en SLer som passer lige over i W124eren, samme monterings huller og ikke mindst i trækonsollet. PLUG and PLAY :gr8:
     
  9. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Man kan da bare bruge kontakterne til + skift op - skift ned der skal bare 2 modstande på.
    Det er jo bare de 2 kontakter der skal bruges prises som padleskifterne

    så en servo motor til det mekaniske. Man skal bare have lidt fantasi så kan alt lade sig gøre :whip:

    I er sgu ved at være for GAMLE :D

    Søren
     
  10. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Jeg er skam ikke ved at blive for gammel til at bruge servo. Men find en servo der kan trække 22 kg med den nødvendige slaglængde. Vi er ude i en lineær aktuator og det fylder godt. Intet jeg hellere vil end at fjerne gearstangen helt, paddle shifter og drejer knap til at vælge mellem PRND.

    Sendt fra min GT-N7000 med Tapatalk
     
  11. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jeg har lige et spørgsmål til dette emne, og hvad er jeres erfaringer :?:
    Er der nogen der har fået denne ombygning til at spille 100%.
    Grunden til jeg spørger er at min aut.kasse (722.409) i min fine 260E irreterer mig (har dog fundet en anden brugt).
    Jeg har haft en W210 med denne gearkasse (722.6), og den var jo det bedste ved denne bilmodel, og kan man finde en god brugt gearkasse + et komplet ledningsnet fra Ole til ca. 3500,- vil jeg da gerne ofre dette, for at denne dejlige gearkasse kan komme på min 124, da den ABSOLUT ikke bliver udskiftet de første mange år :-D
    Lad os høre jeres mening :-D
     
  12. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Erik

    Jeg har desværre ikke testet min Gearkasse ordenligt. Da alt var monteret og vi skulle ud at teste røg Toppakningen på motoren. Efter 1-2 kilometer blev motoren 120 grader varm så vi fik ikke tastet meget. Der efter røg bilen i vinter hi

    Men det vi fik testet ser det godt ud. Det skifter godt på padle skifterne skifter godt som alm. autogear om end lidt hård i S mode. Men Ole havde løseligt programmeret den i W mode og der kørte den faktisk redt godt.

    Har også været ude at køre i Oles R129 med hans system og der køre det super godt

    Men i dag piller vi Topstykket af og motoren.

    Så vender vi tilbage med en ordentlig test af gear systemet og det bliver selvfølgelig delt på forummet
    Jeg skal også være klar til Gol. Det må blive den store test 1000K til Norge

    Søren
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kan også stå inde for at Oles styring virker suverænt :yes:
    Han er perfektionistisk og har virkelig ændret meget undervejs i softwaren som folk kom med input til ham som havde købt og prøvet styringen 8)

    Men der er mange tilføjelser der skal laves og tilkøbes til sådan et projekt.
    Det er ikke bare og købe gearkassen og styringen og så tro man er i mål med en uges hårdt arbejde.
    Der skal også findes brugte dele som ny gearvælger konsol, ABS føler og på svejsning af føler pinde på kadangen.
    Ophæng skal tilpasset eller købes til en SLer 320 med samme gearkasse samt gas giver til styrboksen som koster et par tusin, samt en masse lednings arbejde og mekanisk arbejde osv.

    Det er sådan et mix mellem plug and play og avanced gør det selv mand med flair for elektronik og justerings fornemmelse :lol:
     
  14. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
  15. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Så kom jeg lidt længer i Gearkasse projektet. Har fået laver Displayet og programmeret Styringen.
    Nu skifter den så man næsten ikke kan mærke hvert skift.
    Men der er nogen ugler i mosen her til morgen lød det som et leje knasede indeni Gearkassen den har godt nok skuret i noget tid. Men jeg troede at gearkassen ramte karossen et sted så jeg har prøvet at sænke det bagerste beslag 20 mm men det hjalp ikke. Så der er nok gået et leje håber det er mitter lejet på kardangen. Men så heldig er jeg nok ikke
    Men jeg har jo en gearkasse til så må den sættes på

    Har skut en lille video hvor jeg skifter på Padlerne

    Søren
     

    Attached Files:

  16. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Snyd!!!!!!!!!!!!!! :lol: :eek: :D

    Ud over det, satme misundelig! ;) :heart:
     
  17. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der er kælet for detaljerne.. Ser godt ud 8)
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Underligt...

    Jeg kan ikke se videoerne hverken på PCeren eller på iPaden :|
    Der er bare nogle tomme felter hvor videoen skal være :?

    Men jeg har jo også set det i virkeligheden og ja det er klart min næste opgradering :D
     
  19. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Det samme her, jeg kan heller ikke se noget :( , troede det var fordi jeg bruger en Mac,
    Men det er det så åbenbart ikke..
    Er ellers rigtig spændt på at se de videoklip..
     
  20. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er nok fordi i bruger (cr)apple produkter :D :-D Ej, I kan evt. hente vlc ned, der er også plugin til browseren.
    Ellers kan i bare hente selve avi filen ned og afspille den.
     

Del denne side