Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Førstegangskøber af mb 124w

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af wayfarer, 6 Januar 2008.

  1. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Facelift til 93 er jo som 90.

    Se evt priser fra Gørløse - de er ikke de billigste, de lokale ophuggere er ofte til at snakke med....

    http://www.autoimport.dk/reservedele/ti ... model=W124

    Husk at lægge pris for maling til - jeg kan ikke lige sige hvad det vil koste...

    Om man kan montere uden at være mekaniker er et godt spørgsmål, men jeg vil sige, at er man lidt snild på fingrene kan man godt - evt med lidt hjælp fra www.w124.dk :wink:
     
  2. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej wayfarer


    nå du sådan kikke på 124 kan jeg kun siger alt er beder i en gammel 124ér ind i den Nissan du har :D :D :D
     
  3. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er et spørgsmå¨l om tilvænning. Hvis du som mig syntes det er skægt at give en forhjulstrækker noget gas i svingene så bliver det lidt spændende. :oops:

    Problemet er at hvis det er med automatgear så kører hulene med 100 km/t men bilen med 5 km/t. Jeg var vant til en Golf II hvor man kunne hører maskinen arbejde. Det kan man ikke med en Mercedes - den er mere støjsvag, så det ssnyder i starten.

    Jeg har været på glatbane med både min Mercer og flere forskellige forhjulstrukne biler. Merceren er den eneste hvor jeg har fået karusselture i. Den er ikke farlig at køre i, men den er lumsk. Husk at hvius du slipper speederen så bremser baghjulene, man skal lige holde gaskablet stramt i en undvige manøvre. Jeg har hørt at på nyere automatgear i 124 serien springer den selv i N når man bremser - det er en fordel. Der er en reel risiko for at man får den sat i 3 i stedet for N - og så skal der nok ske noget hvis man er presset :oops:

    Hvis man har den nødvendige respekt for kombinationen af baghjulstræk og automatgear er det ingen problem. Tror man det er en forhjulstrækker der skal have noget gas - så sørg for at få en kasko forsikring. :lol:

    mvh
    Martin
     
  4. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    hej igen.
    Har nu været ude at prøve en 230e manuel gear. Lækker bil. En ting er sikkert. Jeg skal have en w124 :D
    Nu mangler jeg bare at prøve en 250 diesel.
    Hvad kører en 250 diesel manuel på literen?
    Selvom jeg pt går efter en 250td kunne jeg dog godt tænke mig at vide hvad en 230ér 1998 - 1991 kører på literen?

    Fra hvilket årstal har w124 enarms visker?
    På forhånd tak.
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg kørte en 230E sedan 1992 til sjælland i tirsdags. Den fik noget gas på motorvejen, da den trængte til at blive luftet lidt, der var også noget bykørsel på.

    Den kørte ca 8-9 km/l ialt.

    Alle W124 har enarmsvisker
     
  6. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    ? Alle w124 modeller har et-arms visker
     
  7. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej wayfarer

    alle model 124 fra 1985 til og med 1996 har enarms visker, er det da et problem for dig ??? :shock:
     
  8. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    det med for eller baghjuls træk det ville jeg mene det bare et spørgsmlå om man kan køre bil eller ej, så nemt er det jo, nogen påstå man ikke kan køre i baghjulstræk nå det er glat :shock: :shock: :shock:

    men nu er det sådan her i verden at der har kørt biler på denne jord i over 100 år og størstedele med baghjultræk, så mon ikke det er godtnok at køre med :shock:
     
  9. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    hej.
    Nej enarmsvisker er ikke et problem for mig. Der var bare en annonce på en tmodel på mobile.de, hvor sælger fremhævede at den havde enarmsvisker......og så ville jeg da lige spørge om det var noget man skulle være opmærksom på!
    Endnu en gang tak for svar. :D

    Er der nogen der ved hvad en 250td 1988 koster i afgift på gule plader? Har fundet en lignende på toldskat til 20000k r i afgift, men det svinger meget derinde med priserne. Kigger de meget på km - tal?
     
  10. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    kører en 1988 model på akkurat samme måde som en 1993-1994 model, altså er køreoplevelsen den samme (samme undervogn, styretøj osv)
     
  11. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    Har alle t-modeller egentlig niveauregulering?
     
  12. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej wayfarer ja alle T modellerne har nivo regulerig som standard
    det er extra udstyr på sedan modellerne.
     
  13. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ja - et lavt tal giver lidt opad - normalt 10% i værdifastsættelse.

    Det der giver de store udsving, er de nedslag der gives for rust, fejl, buler, lakskader osv.
    Derfor dem med lave km ofte ikke får store nedslag - de er jo samtidigt ikke overdænget med fejl...
     
  14. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    hej larzen.
    Din bror gav mig en mulighed for at købe den uden afgift og mente at afgiften ville ligge på omkring 15.000 kr, men den årgang 87 jeg kunne finde ´på toldskat der lå tættest på med en del mere km lå på ca. 20.000. Jeg har sat budgettet til 70.000 kr for der skal senere være råd til vinterdæk, træk og undervognsbehandling. De 70.000 har jeg nemlig til rådighed nu, det andet må vente. Han skrev til mig at du udførte undervognsbehandling?
    Har du forøvrigt erfaring med 250d i forhold til 230e. Hvordan er de 2 motorer i forhold til hinanden? Hvad kører de på literen i en t-model.
    Har igen været ude at prøve en w124 manuel 230e bare for at prøve manuel gear. Hvis den skifter ligeså i en diesel er det da ok, men lidt knoglet. Bilerne er bare fede. 124w er min næste bil.
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg er faktisk blevet rigtig glad for min 300D med man. gear.

    Jeg foretrækker stadig AUT. men efter lidt tilvænding, er min manuelle 124'er og jeg efterhånden nået til enighed omkring forskellen på en bil, og en kænguru.
    Hvem der har måttet bøje sig for den andens særhedder, skal jeg lade være usagt. :lol:

    NB. Du skal da ud og prøve en 6 cylindret også... Ikke ? :wink:
     
  16. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    jo, der skal jeg da, men det der bekymrer mig mest ved 300d maneul fra 1990 er forbruget. Hvad kører sådan en på literen? 10 km
     
  17. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Wayfarer

    Med hensyn til økonomi er det nok tvivlsomt hvor smart det er købe en gammel Mercedes. Med dit beløb kan du finasiere en ny af de små diesler.
    Kan man lave noget selv på en Mercedes, så kan der være nogle penge at spare, ellers så kan smilet hurtigt stivne :cry:
    Jeg kører selv i en gl. øse fordi jeg kører så mange km. Det vil være for dyrt i afskrivninger på en ny bil.
    På tyske hjemmesider med købsanbefalinger betegnes motoren som uøkonomisk og teknologisk forældet (men slidstærk). Ofte fremhæves en 200'er som den mest brændstof økonomiske, men med for lidt power. Der pejes ofte på 250'eren som et godt valg, fordi du stadig har en god brændstof økonomi. Jeg kører 13-14 km/l, sparker jeg til den i accelerationerne, hvad der er det fede i at køre aut, så kører den ned til 12 km/l, og til den anden side, så kan jeg køre knap 15 km/l ved farfar kørsel. Manuel transmission kan give et par km mere på literen, men sådan noget er meget afhængig af en en dygtig chauffør. Men aut. bør være førstevalg (synes jeg).
    En suge diesel har ikke så mange hk, så du belaster ikke bilen så meget som du vil gøre med en turbodiesel, men det er lige meget med en gl. Mercedes, fordi den er næsten umulig at slide op i motoren, hvis du husker at skifte olien.
    Hvis jeg var ligeglad med økonomien (eller havde en firma øse) så synes jeg at en VW med en turbo diesel og det superfede DSG gear er svær at komme uden om.
     
  18. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min manuelle 300D kører dagl. ca. 70 km. fordelt på 50% by (lyskryds efter lyskryds) og 50% Landevej (kø kørsel).
    Den kører 13 km.ltr

    Min 300D med Aut. kører dagl. ca. 25 km til/fra arb, fordelt på 100% by.
    foruden det meste øvrige kørsel uden for arb. tiden, som kan fordele sig meget forskelligt - Den kører ca. 11 km.ltr.

    Der er vist ikke SÅ stor forskel på forbruget i en 300D og en 250D.
     
  19. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    små dieseler.
    Ja.. jeg har da bare for at se lidt på markedet været ude og prøve fiesta 1,6 diesel + grande punto diesel.
    Nu er jeg middelstor med 190 cm og 115 kg. De kørte godt (dog ikke sammenlignelig med w124), men der var ikke megen komfort på føresædet + sidder med skulderen helt ud til døren(dørstolpen). Nu skal jeg ikke gøre mig klog på mercedes, men en ny bil til 160.000kr mister jo også hurtigt i værdi. Hvis vi sætter værditabet til 10000 kr pr. år, de første 3 år, så er der 30.000 kr til at reparere mercedes for?
     
  20. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jeg tror du skal være meget heldig hvis du kun sætter 10000 til pr år. En ny bil taber mellem 30 og 40 % i værdi de første 3 år alt efter mærke og eftertragtethed, dyrere biler nogle gange mere !
    Kan da lige fortælle at min 300D aut kører 12-13 kml ved alm kørsel, 80-110. 60 km på arbej..
     

Del denne side