Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Førstegangskøber af mb 124w

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af wayfarer, 6 Januar 2008.

  1. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej.
    Jeg er helt ny her på dette forum.
    Jeg har ikke den store viden om biler, andet end det jeg kan finde oplysninger om på nettet.
    Min gamle nissan skal snart skiftes og jeg har lidt kig på om jeg ikke kan finde en stationcar T-model på gule plader. Da jeg lever alene vil det ikke være et problem med pladsen, men et plus at den årlige afgift er ca 2500 kr. Det skal være en model før 1998.
    Jeg har læst at man skal holde sig til en sugediesel, da den dels måske holder længere end en turbo + er nemmere at rense/reparere? Er det korrekt?
    Skal man vælge en 250 eller en 300?
    Jeg kører ca mellem 20 - 30000 km om året.

    Jeg har bla set en på dette link:
    http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhan ... 200458.htm
    Men den er ikke nysynet og hvad kører en 6 cylinder på literen?
    Er der evt. nogen der kan hjælpe også mod betaling, hvis /når man skal tjekke sådan en i gennem?

    mvh

    Ulrik
     
  2. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Ulrik,

    Og velkommen til i "hulen" :)
    Også selvom du endnu ingen Mercer har :lol:

    Nu bor du så tæt på grænsen at du givetvis kan begå dig på tysk. Derfor syntes jeg at du skulle tage at google +"Kaufberatung" +W124
    Der ligger en udførlig gennemgang (33 sider) af W124 serien. T-Modellen nævnes også. Jeg syntes selv den kommer godt omkring en W124'er. Ellers er det bare at fyre løs herinde, du plejer sjældent at skulle vente i dagevis på svar.

    /Martin
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg tror at de fleste her, synes at lige precis deres egen motortype er den helt rigtige. :wink:
    Når det så er sagt, vil jeg anbefale dig at finde en 300D efter 9/89 med aut. :)

    Den i annoncen synes jeg umidelbart ser fin ud.
    Prisen for sådan en gulplade bil kender jeg intet til, men km. tallet lyder meget tiltalende.
    Nu står der ikke om den er med aut. gear - Så det er den jo nok ikke.
    En manuel gearkasse/kobling i en MB er ikke værdens mest raffinerede stykke teknik, og kræver derfor en del tilvending. :?
    Det virker nu ok - når først man får lært at køre med det.

    En 300D manuel kører ca. 13,5 på ltr.
    En 300D automat kører ca 10 på ltr.
    Ihvertfald i vores famillie.

    Vores aut kører dog kun bykørsel = lyskryds efter lyskryds.
    Og den manuelle kører halvt by, og halvt land.

    Jeg ved der findes andre der kan køre ca. 13 km ltr i en aut. Men det er nok ikke let.
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Nu er du hård Guldsmed, jeg kører 10 med tom autotrailer og 12 uden. Det med de 13 giver jeg dig ret i kan være svært, jeg kan ikke men konen kan...

    Et alternativ til en dansk gulplade kan også være, at du finder en fin bil i Tyskland fx. på mobile.de. På Skat's hjemmeside kan du finde eksempler på afgifter. Det bliver nok ikke billigere end den du har fundet, men der er nogle meget fine T-er til salg dernede.

    Hvis du vil have den optimale kørefornøjelse med, vil jeg klart anbefale en AUT.

    God fornøjelse med din biljagt...
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg har lige været forbi Skat's hjemmeside, og kan se, at der har været et par 300D AUT'er til omkring 25.000 i afgift på gule plader...
     
  6. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Velkommen til.
    Vores 250 t med manuel og blandet kørsel, dog mest små ture af ca 15 km
    går i snit 12 km på literen.
    90 procent af tiden er bilen læsset med 5 børn og konen.
    Til Guldsmeden om man har den rigtige motor arh jeg ville nu godt ha 50 hk mere men den kører jo fint. :lol:
     
  7. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    velkommen til.

    lyden af en 300 6 cyl er helt uforlignlig, og når du vil have gule plader, er prisen jo ikke så slem.

    mit bedste råd er en 300 turbo diesel med 147 hk, der får du den største køreglæde.
    og så med aut. gear, det hører til i en mercedes.
    men 300 diesel uden turbo er også fine maskiner !!
    de fås med 12 ventiler 109-113 hk
    og 24 ventiler med 136 hk.
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Enig

    Men det er måske værd at påpege at hvis man vil have den uden turbo så ligger der jo et mere lækkert moment i den 24 ventilet 136 hk.
     
  9. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Wayfarer,

    velkommen til og tillykke med din snarlig nylige Mercedes vogn. Vi andre her på siden skal nok hjælpe dig så godt vi kan. Både før, under og efter bilvalget.

    1: Den annonce du har fundet ser ganske spændende ud. Jeg vil anbefale dig, at du besøger forhandleren og tager en god lang prøvetur (45 min). Få dannet dig et godt indtryk af vognen og meld endelig tilbage om køreturen og med spørgsmål. Umiddelbart ringer alarmklokkerne ikke, når annoncen læses, men nu siger anoncen heller ikke så meget. Det gør en prøvetur derimod. Skulle du blive forelsket i den, så få forhandleren til at syne den for dig. Det er et godt sikkerheds stempel i sig selv.

    2: Det undrer mig, at ikke flere har kommenteret dit sørgsmål gående på, om en sugediesel er mere holdbar en en turbodiesel, som jo på sin vis tvangsfodres. Det har været diskuteret livligt på denne hjemmeside og jeg er meget sikker på, at der ikke er nogen forskel i holdbarheden overhovedet. Generelt vil jeg sige at alle dieselmotorer i W124 serien er ekstrem holdbare. Så her vil du aldrig gå galt i byen.

    3: Med hensyn til motortype, så bliver disse tit opgjort og sammenlignet i forhold til antal cylindre. Der findes 4, 5 og 6 cylindrede dieselmotorer til W124 serien. Alle lige gode. De fleste, som du sikkert har læst i dit indlæg og andre, sværger til de 6 cylindrede motorer, altså 300 motoren. Det gør jeg også selv, og vil derfor anbefale denne. Dette skyldes motor/vægt forholdet, hvor 300 motoren har flest heste og størst slagvolumen til at flytte egenvægten. Dernæst lyden. En 300 motor, som Kongebiler også nævner, lyder bare godt.

    God jagt efter prinsessen.
     
  10. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Prøv liiige at se her:http://www.wenig-kilometer-fahrzeuge.de/

    Der er nogle fornuftige biler uden for mange km på uret. jeg kender en, der har købt et par biler der´ og han er ganske godt tilfreds!

    Held og lykke

    CABRIO
     
  11. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej wayfarer,

    med hensyn til spørgsmålet om suge- kontra turbo så er det vidst en kendt sag at svagheden ved MB dieselerne er toppakningen som skal skiftes. Det er en generel problemstilling, måske en anelse mere udtalt på Turboerne vel sagtens fordi de for hældt lidt mere diesel i svælget :lol:.

    Jeg kan dog sige at jeg har fået ordnet toppakning på min (den holdte kun 420.000 KM). Du kan til gengæld nemt risikere at en Turbodiesel har fået skiftet toppakning efter meget få kilometer. Hvis den er skiftet er alt OK, da der er blevet ændret på toppakningen så den er stærkere. Jeg mener at have hørt eksempler på Turbodieseler der har fået skiftet den mellem 100.000 km og 200.000 km. Men du må også regne med at den skal skiftes på en alm. diesel. På de senere årgange er toppakningen dog forbedret ab fabrik.

    Jeg blev selv rådet til at holde mig fra turbo dieselerne pga. toppakningen, men jeg ville nok ikke være så afholdende næste gang.

    /Martin
     
  12. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Folkens,

    jeg kan ikke helt lade være med at tænke over det som Martin skriver i forrige indlæg gående på, at Mercedes W124'modellers svage punkt er dieselmotorens toppakning.

    Jeg kender ikke til nogen i mit Mercedes netværk, men kun til et par stykker som er diskuteret en smule i dette forum. Men derfra og så til at skrive at det er en generel problemstilling, kan jeg ikke helt genkende.

    Jeg mener blot, at det er forkert at give vores nye medlem wayfarer den tro, at der generelt er problemer med toppakningen på dieselmotoren. Det skulle jo helst ikke afskrække ham fra at købe en dejlig W124.

    Har i andre samme erfaring med jeres eller andres toppakninger eller kan vi bringe lidt ro over mit og wayfarer's sind...... :D
     
  13. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Miss Mercy,

    Nu ved jeg heller ikke hvor svagt et punkt det er. Hvor mange toppakninger/motorer holder 400.000 km?

    Men prøv at læs i http://www.w124-club.de/w124-info/Kaufberatung.pdf

    Øverst side 14 skrives der om dieselmotorene Oversat til dansk står der:
    "Disse motorer kan have en utæt toppakning omkring første cylinder. Sålænge olietabet er inden for grænserne behøver man dog ikke nødvendigvis reparere."

    Jeg mener at Henrik L fortalte at hans toppakning blev udskiftet kort efter 100.000 KM. Mit budskab er blot at hvis man er opmærksom på det ifb. med købet er det sådan set ikke noget problem. Hvis toppakningen er skiftet er det til en forstærket pakning uden denne svaghed.

    Hvis vi vender tilbage til den tyske Kaufberatung står der også noget i stil med at motoren har ry for at være bygget til at holde i al evighed. Hvor mange biler klarer almindeligvis 700.000 km på en motor? Svaret er Mercedes Benz.

    Wayfarer kan roligt købe en W124'er, men det var måske rart at være opmærksom på at han efter min mening bør foretrække en hvor toppakningen er skiftet hvis han står med to lige gode bud på en Mercer. Omvendt skal han heller ikke fravælge en Mercedes fordi han MÅSKE skal skifte toppakning. Der er sikkert også eksempler på nogle de rhar kørt mange km uden ny toppakning. Hvis han går efter de senere årgange skulle toppakningen være forstærket ab fabrik - en ting der jo også er rart at vide :)

    PS. Håber ikke jeg har afskrækket dig wayfarer. Det er et fantastisk køretøj til rimelige penge. Jeg har selv kørt 70.000 KM i min og den starter hver gang. Jeg er ikke hysterisk med min bil - den skal bare virke og det gør min Mercer :)

    /Martin
     
  14. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Miss Mercy,

    Nu ved jeg heller ikke hvor svagt et punkt det er. Hvor mange toppakninger/motorer holder 400.000 km?

    Men prøv at læs i http://www.w124-club.de/w124-info/Kaufberatung.pdf

    Øverst side 14 skrives der om dieselmotorene Oversat til dansk står der:
    "Disse motorer kan have en utæt toppakning omkring første cylinder. Sålænge olietabet er inden for grænserne behøver man dog ikke nødvendigvis reparere."

    Jeg mener at Henrik L fortalte at hans toppakning blev udskiftet kort efter 100.000 KM. Mit budskab er blot at hvis man er opmærksom på det ifb. med købet er det sådan set ikke noget problem. Hvis toppakningen er skiftet er det til en forstærket pakning uden denne svaghed.

    Hvis vi vender tilbage til den tyske Kaufberatung står der også noget i stil med at motoren har ry for at være bygget til at holde i al evighed. Hvor mange biler klarer almindeligvis 700.000 km på en motor? Svaret er Mercedes Benz.

    Wayfarer kan roligt købe en W124'er, men det var måske rart at være opmærksom på at han efter min mening bør foretrække en hvor toppakningen er skiftet hvis han står med to lige gode bud på en Mercer. Omvendt skal han heller ikke fravælge en Mercedes fordi han MÅSKE skal skifte toppakning. Der er sikkert også eksempler på nogle de rhar kørt mange km uden ny toppakning. Hvis han går efter de senere årgange skulle toppakningen være forstærket ab fabrik - en ting der jo også er rart at vide :)

    PS. Håber ikke jeg har afskrækket dig wayfarer. Det er et fantastisk køretøj til rimelige penge. Jeg har selv kørt 70.000 KM i min og den starter hver gang. Jeg er ikke hysterisk med min bil - den skal bare virke og det gør min Mercer :)

    /Martin
     
  15. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    mig og resten af familen jeg har fået med på w124 vognen har da samlet trillet ca. 200.000 over de sidste 3 år.
    Alle biler er 300 Turbo motorer, og der har ikke været noget problem med toppakningerne.
     
  16. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Casper,

    Hvor mange km. har de kørt ialt? Hvad er årgangene på dem? Kunne de have været skiftet tidligere?

    Jeg spørger fordi jeg selv er nysgerrig, der var nemlig tidligere en diskussion omkring emnet, hvor nogle (kan ikke huske hvem) mente at det var løst på de senere årgange.

    /Martin
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der er altså et svagt punkt på en 124'er, og det er generatoren.

    Min er nemlig stået af, efter sølle 708.000 km :roll:
     
  18. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Guldsmed,

    Mercedes har vel garanti på deres biler? Det ligner da ingenting :lol: :lol:

    Heldigvis er der rigtigt mange ting på en Mercer der faktisk har en anstændig holdbarhed, men vi må jo huske på at de fine biler i de fleste tilfælde er ved at være "kørt til" - hvilket man selvfølgelig også skal huske at sætte penge af til.

    En anden ting man skal være opmærksom på er at en 3.0 Mercedes motor drikker lidt mere olie pr. skift end en 1.2 Japanerpotte (fik du den BRABUS?). Det vil nok være i størrelses ordenen 2-3 liter (måske 4) mere. Men hvis man selv kan finde ud af at skifte olie er det også begrænset hvad det render op i.

    Mvh
    Martin
     
  19. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    De to vi har nu er:
    1991 300.000
    1990 400.000

    Så de har da ikke gået "så meget" iforhold til nogle af de andre vogne herinde. Bilerne bliver altid kørt varme+10 min mindst før de får kick-down, jeg kunne forrestille mig at det har noget med det at gøre.

    150 HK´s effekt er vel omkring en 300 HK = 225 KiloWatt varmeudvikling(113 toastere), så jeg kunne godt forstille mig at forskellen i varmeudvidelseskoefficient for støbejern og Alu kunne være problematisk for motorkomponenterne hvis motoren ikke er _helt_ varm før den får pedalen i bund
     
  20. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Casper,

    Jeg mener endda at der er eksempler på Turbodiesler der har fået skiftet toppakning tæt på 100.000 km. Men jeg er enig med dig i at det handler nok lidt om hvordan den køres. Desværre ved vi sjældent hvordan tidligere ejere har kørt i den. Men vi ved helt sikkert at på side 1 i taxahåndbogen står der at en dieselmotor fungere bedst med mange omdrejninger når den er kold - for at sikre en varm bil hurtigst muligt.

    Jeg selv måtte slippe 14.000 for den omgang. Motoren så meget fin ud indvendig og topstykket blev gennemrenoveret med ventilstyr og det hele. Jeg syntes ikke det er noget man skal være bange for, bare være klar over det.

    Men der må være andre der har nogle erfaringer?

    /Martin
     

Del denne side