Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Førstegangskøber af mb 124w

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af wayfarer, 6 Januar 2008.

  1. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    HEY wayfarer
    Såfremt ifald du skulle skifte een toppakning, så har jeg andet steds her i forummet læst, at det kan laves "orange" til rimelige penge..... Det er også en mulighed at prøve et produkt der hedder: Bar´s leaks. Jeg har selv haft god erfaring med produktet da min CE-300 har en defekt toppakning, jeg skiftede olie og kølervædske efter hjemturen fra Italien, tilsatte Bar´s leaks i September 2007 og har ikke tabt kølervædske siden.
    Produktet er anbefalet af Rolls Royce, der bruger det permanent i Deres kølervædsker, da Rolls Royce ikke har nogle pakninger. Syntes du skal prøve denne løsning inden du skifter toppakningen.

    Held og lykke CABRIO
     
  2. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej allesammen.
    Tusind tak for de mange indlæg. Det er dejligt, at der er så mange der vil øse af deres erfaring.
    Jeg kan forstå på miss mercy, at alle dieselmotorerne er kendt for deres holdbarhed, så der er ikke nogen bestemt man skal tage sig i agt for.
    Ligeledes at turbo eller ikke turbo ikke lader til at påvirke holdbarheden.
    Jeg har dog læst i nedenstående test, at en sugediesel er nemmere at rense for menigmand. Ja der var ikke så mange der svarede på diesel kontra turbo diesel, men det lader ikke til at være et stort problem.

    Er der modelskifte/facelift i 1990?. Jeg ser nogen med gule blinklys og lidt anden køler og så nogen med hvide blinklys

    http://www.autobild.de/artikel/mercedes ... 40213.html

    Ps. Hvad koster det egentlig at skifte få skiftet en toppakning?

    Foreløbig tak for de mange indlæg :D
     
  3. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Cabrio - hvor køber man det Bar´Leaks henne? Og hvad koster det...
    har på fornemmelsen at min lækker lidt kølervæske.....
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ud over flere små ændringer undervejs, er der 2 store facelift.

    1990: Indfarvede kofangere, planker på siderne i stedet for lister, nye rude- og taglister, bedre sæder, filtbeklæsning i bagagerum m.v.

    1994: Ny front hvor hjælmen går ned til kofangeren, hvorved grillen bliver en indsats istedet for den store chromramme, ny bagsmæk med chromliste, hvide blink i for m.v.

    Det var bare nogle af de synlige - der er også mange tekniske ændringer på de 2 facelift...
     
  5. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Der er ingen forskel på diesel systemet i turbo/sugediesel hvis du tænker i retning af vedligeholdelse. Indsprøjtningspumpen er anderledes og dyser (der er ens) er blot kalibreret til et højere indsprøjtningstryk.
    Artiklen kommenterer på tilkoksede dyser på en af vores modeller contra de nyere CDI motorer.
    Min nuværende w124 er kun lige ved at være kørt til :) men den forrige var en 250D med lidt over 760.000 km på bagen, og den kørte stadig som en drøm i motoren. Så ja, MB´s dieselmaskiner er nogle af de bedste der findes når der kigges på gangkultur, levetid osv. (her tænker jeg kun på motorer med indirekte indsprøjtning) mange kilometer er ikke noget problem
     
  6. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    hej casper. Vil du dermed sige, at sugediesel er det bedste valgt. Hvis jeg forstår at sugediesel = indirekte indsprøjtning
     
  7. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    CDI er IKKE = sugediesel. Sugediesel vil baresige, at der ikke er en turbo på den.
    CDI findes på de nyere modeller - w210 og frem..
     
  8. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    det var jeg godt klar over, det var fordi du brugte ordet indirekte indsprøjtning . Er det så lig med turbo?
     
  9. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    hej larzen.
    Vil det så sige at en 90´er model med hvide blink er blevet repareret efter en frontskade?
     
  10. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Nej slet ikke - mange skifter de orange til hvide fordi det ser noget bedere ud.

    Mange - inkl mig selv - har også en 94 front på en ældre, det passer jo sammen..

    Min er født med lister på siden, som jeg senere har skiftet ud til de planker der er på 90 modellen, det passer også sammen...
     
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    CDI motorerne sprøjter diesel direkte ind i cylinderen, de er derfor med direkte indsprøjtning.
    "Den ældre generation" som fx. OM601(200D), OM602(250D) og OM603(300D) motorene fra w124 modellen, sprøjter diesel ind i en lille kammer hvor forbrændingen starter, herfra ledes de brændende gasser ned i cylinderen hvor forbrændingen fortsætter, da de derved ikke sprøjter direkte ind i cylindenderen benævnes de generelt som indirekte indsprøjtning.

    Motore med indirekteindsprøjtning findes derfor både med og uden turbo, men jeg vil helt klart anbefale dig en turbo model hvis du kan vælge. 300D Turbo motoren har så meget moment og accelerationsevne at det knap kan forstås(her tænker jeg ikke på nye dieselmotorer men blot på ældre dieselmaskiner), og så er lyder fra en trykladet 6 cylinder, der får lov at strække ben ikke til at stå for.

    Og så er økonimien også fornuftig, min får overvejende pedalen vandret og 80% bykørsel og den går alligevel 10 km/L
     
  12. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg er enig et langt stykke hen ad vejen. Jeg har aldrig selv prøvet andet end en 250 D'er (89'er) og et par 300D'er. 250D'eren er for morfar agtig for mig. Der sker ikke en skid. Derimod er 300D'eren rimelig fornuftig, men den skal også have noget diesel i svælget hvis der skal ske noget. Der er ca. 20 HK til forskel og jeg kan godt tænke mig at 34 HK'er mere vil være helt fornuftigt - uden pedalen nødvendigvis er i bund. Jeg syntes der er en hæderlig bund acceleration, men mellemaccelerationen er mangelfuld. Det er træls når man skal overhale, man skal lige være sikker på der er plads :). 200D kan jeg slet ikke forestille mig :)

    Jeg tror jeg selv vil gå efter en 300D efter 1993 (136HK'er) eller en 300Turbodiesel (147HK) - på trods af hvad jeg har sagt omkring toppakning. Jeg tror toppakning problemet er meget afhængigt af hvordan foregående ejere har behandlet bilen.

    /Martin
     
  13. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Vedr. 200d eller 250d det har godt nok meget og sige om de er kørt døde eller er blevet holdt til og de er lidt friske begge motorer har meget nemt ved og blive døde i betrækket vores egen den blir sku luftet den går meget bedre end da vi købte den
    det er selvfølgelig ingen lavt gående jager men jeg syntes nu den går fornuftigt med de 90 heste til 1500 kg
    190 ern vi havde inden gik mindst ligeså godt men det er selvfølgelig
    et spørgsmål om temprament jeg kan dog ikke selv lade være når jeg kører i mesters Touran det er imponerende som sådan en den trækker
     
  14. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    ok tak for de nye indput.
    Hvad må et velholdt eksemplar koste, hvis det ikke skal være på gule plader (t-model)?
     
  15. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg tro du skal prøve, at vende det hele om og så sige hvad du har lyst til at give for sådan en bil. Så kan du lettere finde ud af, hvor meget du kan få for de penge og hvad du foretrækker. De samme penge kan jo ofte give både en nyere misholdt med mange km og en ældre velholdt med få km... Gule plader vil jo naturligvis hæve kvaliteten for kronerne da skattehajen skal have lidt mindre - også løbende (vægtafgift)
     
  16. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    En ting du skal være opmærksom på er at nogle af dem der har ligget til salg har gjort det MEGET længe. En af de annoncer jeg så da jeg købte (den var ALT for dyr), den så jeg igen her forleden. Samme billeder og det hele. Men jeg er enig med Larzen, hvad er din maks. pris? Hvis det er en T-model (Stationcar) så er den lidt mere eftertragtet, hvilket afspejler sig i prisen. En anden ting der også afspejler sig i prisen er hvilken "Modelpflege" (MOPF / facelift) det handler om. Larzen var inde på at der var 3 hoved serier og han skrev også hvordan de adskilte sig. Hvis jeg skal sætte en pris på, så er MOPF 3 (93-95), den mest eftertragtede. Bemærk at rigtigt mange opgradere (visuelt) deres gamle Mercer til en MOPF3'er. Efter MOPF 3 er det MOPF 2 der er lidt højere end MOPF 1, lavest er MOPF1 - ihvertfald rent prismæssigt. Der er mange der opgradere deres bil fra MOPF1 til MOPF2 eller 3 - det største problem er mig bekendt motorhjelmen der skal skiftes til en andudgave ifht. MOPF 3.

    Larzen var også inde på det med blinklysene. Min er født som en MOPF2'er men har fået klare blinklys foran.

    Gør op med dig selv hvor højt du vægter udseendet. Det kan være lidt forvirrende fordi mange ældre MB'er er faceliftet til en E-klasse (MOPF3).

    Få for guds skyld en mekker til at sige god for den. Nogle af dem kan have kørt mange kilometer og være meget slasket i det. Det er der vel ikke noget at sige til når bilen har trillet 500.000 km.

    Hvis du køber en 124'er i DK, så kan du være heldig at falde over en Diplommodel. Det er en bil som Mercedes har splittet ad og skiftet dele på hen ad en kant så den er blevet solgt som en næsten ny Mercedes. Jeg tror dog du skal være heldig at falde over sådan en, omvendt hatr du så heller ikke nogen garanti for hvordan den er blevet behandlet derefter.

    Min er blevet "diplomatiseret" i 95, da dens Taxi liv endte. Herefter har den kørt ca. 100.000 km indtil jeg købte den i 2006.

    Den nemmeste/bedste måde at finde ud af det hele på er at komme bag rorpinden på en Mercedes. Tag ud og prøvekør nogle stykker, få en fornemmelse af hvordan de skal være - så kan du helt sikkert også mærke når du støder på en "slaskedukke" :)

    Hvis du har en ide om hvad du vil ofre så prøv at vende tilbage med det. Der er helt sikkert mange herinde der gerne vil hjælpe dig med at få mest mulig Mercer for pengene.

    God jagt!
    Martin
     
  17. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    ja det er måske en god ting med en prissætning. Jeg vil gå op til 70.000 for en gulplademodel. Vigtigt her er også vægtafgiften. Kan det virkelig passe at en 250 turbo koster over 4000 og en 300d kun koster 2500 kr hel årligt.
    Jeg har lige set en på dba til 30000 kr, men det er nok for billigt/stand???Det skulle være en 91 model, men den har ingen planker på siden?
    og så er der den 300d fra 91 jeg har set på dba ved q8 et sted i Nordjyllna.
    Den leveres nysynet for 69000 kr men han har haft den til salg i 3/4 år?
    Jeg har ikke været langs og se på den endnu, da det er lidt langt fra Gråsten :mrgreen:
     
  18. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Øhhh... Den der vægt afgift....

    Jeg giver årligt ca. kr. 75oo,- agtigt, for mine.... Stykket.... Og det er sedaner.
    Tror at en 300 TD ligger omkring 11.000,- årl. (ved ikke med gule plader)

    Hvis en 91'er ikke har planker på dørene, er det en gemmer.
    Altså en der er fremstillet før 9/89 og så har stået lidt på lager inden den er blevet solgt.

    Med dit bilbudget, skulle det sagtens kunne lade sig gøre at finde en fin en.

    Og så lige en anbefaling.: Køb IKKE en pickup.... Det er noget kluns.
     
  19. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg er enig med Guldsmeden. Du skulle sagtens kunne få noget på guleplader til de penge. Jeg syntes dog udvalget er noget vissent på bilbasen. De har jo allesammen været en tur på månen :cry:.

    Nu bor du jo relativt tæt på Tyskland, så en smut til Hannover er næsten nemmere end Hjørring :lol:. På mobile.de er der ihvertfald nogle stykker med ikke alt for mange KM'er på klokken. Men det kræver selvfølgelig at du selv kan vurdere bilen i perlegruset - eller kender en der gider at køre med. Alternativt kan du også finde nogle der har forbindelserne i Tyskland og som for et beskedent beløb vil udvælge bilen for dig (udfra dine kriterier).

    Du har vel ca. 5000 € at købe for - eller er jeg helt galt på den? Jeg er lidt vissen på gulplade afgifter :) Der kan man ihvertfald få en ganske fin Mercer med få kilometer. Så en til 6.800 € (E300T Turbodiesel), med læder , jydekrog und alles (OK AC er ikke nævnt, men det burde der være). Jeg er ikke lige klar over om det lige lader sig gøre at lave den til en gulplade vogn i DK, men det kan andre sikkert fortælle?????

    Jeg fandt også lige den hos Q8 i Nordjylland, den ser også OK ud, men jeg tror den "mangler" AC?. Det svære ved at køre til Tylstrup er at nordjyder er nogle krejlere. Han ved godt at du ikke køre til Tylstrup hvis ikke den er billig nok. Så han bliver svær at presse i prisen.

    /Martin
     
  20. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    der er ikke noget problem i at indregistrere en tysk T-model som gulplade bil i DK, jeg har selv gjort det. Du skal bruge et gitter og en plan bund/varerumsmåtte.
    Vi giver 2500 per år, en T-model på guleplader skal ikke koste mere. Alle gulplade biler i de årgange koster 2500,- når totalvægten er sættes til 2000kg
     

Del denne side