Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300E-24 motor problem DET gik galt! LØST

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af BRABUS, 23 Marts 2013.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Mens jeg var igang og havde afmonteret ventildækslet, så fik jeg i den forbindelse malet det om, da mit eget forsøg med at male det dengang jeg renoverede motor ikke var så holdbart.

    Malingen var sluppet i flager flere steder og det hang bare ikke rigtig fast i aluminiumet som ventildækslet er lavet af.

    Så jeg gik til den rigtige Auto lakerer der har de rigtige materialer og faver.

    Sidst malede jeg blot med det man kalder motormaling i den klassiske røde farve de har på dåse.
    Jeg er ikke klar over hvilken røde farve kode det er, men Brabus har en ganske særlig farvekode de bruger når de maler ventildækslerne på deres motortuninger.

    Denne farvekode fik jeg fra Brabus i Bottrop som var så behjælpelige og opgive mig denne :)

    Så nu da jeg var igang, fik jeg også malet selve tændrørs/kabel skjuleren da den også så kedelig ud.
    Og når de nu skulle have gang i min karosseri farve 199 (Blau-swarz metallik) så afmonterede jeg også lige viskerarmene fra både forruden og forlygterne så de også fik en overhaling :mrgreen:

    Nu mangler jeg så bare det flotte Brabus emblem Søren var så dygtig at lave til mig sidst, som desvære røg af og forsvandt :cry:
    Når Søren får tid til jeg kan komme op og se det blive lavet, så skal jeg finde en løsning til at få det sat fast med skruer fra bagsiden, så det ikke kan ske igen :yes:

    Men her er billeder af det nymalede ventildæksel plus div. :love:
     

    Attached Files:

  2. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Jeg ved godt det med kædestrammeren..... :) men jeg tænkte bare som punkt 1 at den jo ikke er trinløs og at der jo er et slip imellem de forskellige "trin" hvor olietrykket vel tager "over"...og den derimellem kan "flyde" / ikke stramme nok :?:
    Derudover vil jeg sig JO til at en kæde bliver længere når den bliver varm :eek:
    Ved godt at det absolut ikke kan sammenlignes og så alligevel.
    Hvis du har anvendt en kædesav vil du vide at kæden er stram /skal være det... ved koldstart og at den ved længere tids brug ikke er så stram mere fordi den .....JA ...er blevet varm og længere.
    Når så saven ligger til næste dag er kæden strammere igen!
    ( og her ved jeg godt at sværdet og andre ting også her en betydning) :D
    Nu er din motor jo ikke en kædesav ....men mere for at forklare hvad jeg mener.

    Er det i øvrigt en "speciel" Brabus -kæde ?

    Og så en anden ting....selvom du ikke kan se det med det blotte øje (hvilket godt kan være svært !)... kan tandhjulene jo godt alligevel have ændret sig således at "tingene" IKKE er der hvor Brabus har tænkt sig de skulle være under specielle belastnings / tempforhold.
    Og nu siger du at det burde blive værre når den er varm / teoretisk længere.....øheeee.....nu kan jeg ikke lige overskue det her sidende med morgenkaffen....men er det ikke omvendt ?.
    Jeg mener holder vi "fast" i knasten og tillader krumtappen at dreje lidt mere ( fordi kæden er blevet længere) er "de" så ikke længere væk fra hinanden?
    Nej nu går det sgu da helt galt....vi ved jo ikke om teorien holder for hvornår er det de evt. støder sammen? Når den er før eller efter top... :-? :-? :-?

    Endnu en tanke er om du har fået taget for meget af toppen så det er her du har problemet. ? :|
    Formoder at du har tænkt den tanke... men pakninger der sætter sig lidt....kæder der strækker sig...og som du selv har sagt mange gange... så er det jo ikke en hvilken som helst motor ...den er optimeret lidt :cool:

    For øvrigt kan jeg ikke huske om du har skrevet det i dine indlæg tidligere....men den lyd du jagter ....er det en der er kommet lige efter motorrenoveringen eller først senere...?

    DU er selvfølgelig den bedste af os 2 til at kende og diagnosticere din egen bil....og undskyld for alle mine løftede pegefingre....men jeg prøver bare at kaste lidt ideer op :D :D
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Helt fint.

    Jeg tænkte lidt sådan at lommerne i ventilerne er der fordi ventilerne har et meget lilel spille rum hvor det er nødvendigt med disse, så de ikke rammer stemplet.

    Men ja om det så er før eller efter det er på vej og/ned
    aner det ikke.

    Men hvis man antager de er på vej op og ventilerne er ved at lukke, så vil en kæde som er strukket gøre at ventilerne er lidt langsommere/bagefter med at få lukket og dermed vil de måske lige komme til at støde lidt på ig give denne lyd.
    Men så holder den teori ikke hvis kæden skulle blive længere når den er varm, fordi så skulel problemet jo være der når den er varm og IKKE når den er kold og problemet er lige omvendt.
    Det er kun når den er kold den rasler/klaprer.

    Så på den måde kan jeg ikke se en sammenhæng med kæden hvis det skulle være fordi den havde strukket sig at den giver den lyd, fordi det skulel jo så kun blive være når den blev varm siger du. og det er jo så helt uanset hvordan vi antager ventilerne kommer først eller efter osv. da problemet med en strukket kæde går i samme retning og bliver værer når den blvier varm og bliver endnu længere, men hvor min motor holder op med at sige noget... :|

    Så æh øh... måske motoren jo også selv stiller lidt på tændingen når den bliver helt varm, men så skulle den forsvinde som med et knips med fingrene og det gør den ikke, den forsvinder gradvist til at helt at forsvinde når den er varm.
    Så det er enten noget olietryks relateret fordi olien jo også gradvist blivere tyndere når den er varm eller fordi et materiale udvider sig når det er varmt osv.

    Men om jeg fatter hvor og hvad der kan lave den lyd... :angry:
    Olie pumpe er skiftet, toppen er for nylig renoveret osv osv.

    Lyden kom vist også gradvist og er blevet værre og værre som jeg husker det. :|

    Jeg må have den forbi RMC motor hos Flemming, han ved om nogen noget om topstykker og motor renoveringer og lyde osv.
     
  4. The Micktrix / Dk

    The Micktrix / Dk Member

    Joined:
    22 Januar 2017
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    400.000
    Årgang:
    1995
    Hej.

    Fandt du ud af problemet med støjen fra toppen af ??

    Vh Mick Sørensen
     
  5. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Nej så er det bedre at holde stille ;-)
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Dårlig løfter ganske enkelt. :)
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Helt rigtig, hvis man har en 500E så lægger man jo heller ikke bare en 400E motor fordi man har en stående. hehe.
    Næ jeg har skam ikke længere min 300E-24 motor til at "stå" længere, den blev total adskilt for snart et par år tilbage hvor jeg flåede den ud af donor bilen.
    Siden hen er blokken blevet boret op til BRABUS størrelse samt nye smedet JE pistons blev bestilt som står klar til montering sammen med mine smedet H Powder rods stænger og BRABUS krumtappen fra den gamle Blok.
    Så ja hellere make it right than to do it over night :D
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Du skal måske hellere denne gang gå efter: 'Better do it right then do it over'

    Sendt fra min Nexus 5X med Tapatalk
     
  9. The Micktrix / Dk

    The Micktrix / Dk Member

    Joined:
    22 Januar 2017
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    400.000
    Årgang:
    1995
    Takke for svar ;)

    Er ny her inden, dog ikke inden for Mercedes.

    Har nemlig lige købt en w124 280TE. Men 390.000 på klokken. Den kom nemlig pludslig med en klapper lyd. Det vidste sig så at værre stemple nr 6 som var træt af dage. Har revet cylinder svagt 4 steder. På alle skørtner af stemplet. Lidt mystisk.

    Men kan læse man kan bygge dem om på krys og tværs og lave den om til 3.2 og 3.4 L ??

    Vh Mick
     

Del denne side