Mercedes Træf NordFyn 4.-5. September 2026   Information - Tilmelding  - Tilmeldte biler


Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300E-24 motor problem DET gik galt! LØST

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af BRABUS, 23 Marts 2013.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 300E-24 motor problem hvad gik galt? LØST

    Lækkert Søren :)

    Her er billedet af min afmonteret :)

    Ja min slaglængde er 90mm og boringen er 92,25 org.
    Da jeg fik lavet motoren, blev den så honet op til 92,35

    Dit motornummer på blokken taler tydeligt for det er en org. AMG motor.
    På 3.4 og det omvendte E 10.0 står for kompressionen.
    Der har Brabus øget den til 10,5 på min.

    En 300E-24 - 3.4 AMG har 272HK/6500 omd. og 330Nm/4500 Omd.
    Motoren er boret op til 91,5mm fra de org. 88,5mm samt en anden krumtap fra en 300D er monteret med længere slaglængde på 84mm, der giver motoren en volumen på 3310cc. som de kalder 3.4 ;)

    Men som du kan se er mit problem ikke skørterne men selve afstivningen i stemplet der går fra midten og ud til skørtet der har ramt selve dyse spidsen og fået den knækket af.
    Dette løser jeg ved at modificere stemplet lidt, ligesom man plejer at gøre på skørterne hvor der normalt er lavet en lille halv måne udfræsning.
     

    Attached Files:

  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 300E-24 motor problem hvad gik galt? LØST

    Ja det er jo en ægte racer motor :mrgreen:
    Så ja, det køre V8erne ikke med da det er en mindre tunet motor.
    R6erne yder jo 220 Hk. på 3.0 liter som er en liter effekt på 73,3 Hk./L.
    V8erne yder jo 326 Hk. på 5.0 liter som er en liter effekt på 65,2 Hk./L.
    Brabus 3.6 har 285 Hk. på 3.6 liter som er en liter effekt på 79,2 Hk./L.
    AMG 3.4 tager 272 Hk. på 3.4 liter som er en liter effekt på 80,0 Hk. /L.
    Og faktisk er AMGeren kun en 3,31 litters motor så det reelle tal er 82,18 Hk./L.

    Så ja V8eren du har i er jo så på hvad :| var det ca. 380 Hk. det er så 76 Hk./L.
    Men er det så stadig på 5.0 liter eller?
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 300E-24 motor problem hvad gik galt? LØST

    Så fik Søren og jeg (mest Søren) :D modificeret de nye olie dyser.
    På bedste nørd metode med programering og CNC fræser.
    Søren du har billederne og jeg kan åbenbart ikke smide videoen op fra en iPad :s


    Sent from my iPad using my midle fingers.
     
  4. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: 300E-24 motor problem hvad gik galt? LØST

    Det ved jeg faktisk ikke. Det må JTC kunne svare på 8) jo det er en 5.0 Liter.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  6. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 300E-24 motor problem hvad gik galt? LØST

    Ja han kan sit kram ham Søren :yes:

    Her har jeg nu fået monteret de nye modificeret dyser og tjekket de går fri med en smule mere frigang til stemplerne.

    i stedet for at skulle slibe oppe i stemplerne inde i motoren med slibe støv til følge osv.
    Så fik Søren også afkortet dyse spidserne og genskabt dysehoved som egentlig bare en en lille ekstra opboring helt ude i spidsen.
    Så nu er spidsen 2mm kortere end før og går tillader derfor at stemplerne kan tage 7000 snoninger uden at strække sig ned til dysehoved og knække dem af :)

    Meeen, som set her på billedet, så er der godt nok heller ikke meget plads til hverken krumtappen kan svinge forbi eller stemplet går fri.
    Krumtapen har aldrig været et problem da den snore rundt, så den rammmer ikke, men stemplerne var lidt for tæt på og det er nu fixet på plads med nye bedre modificeret dyser :)

    Så mangler jeg blot at smide olie pumpen på og lukke ind til motoren og få det hele samlet igen.
    Det bliver nok i morgen jeg får startet den op hvis alt går som smurt :mrgreen:
     

    Attached Files:

    • B.JPG
      B.JPG
      File size:
      79.2 KB
      Visninger:
      1,113
    • A.JPG
      A.JPG
      File size:
      75.5 KB
      Visninger:
      1,105
  8. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Så er det godt at Mercedes har sørget for fuldt antal søler på M motorene. :D
    Ikke som på en 4 cyl NImbus motor med kun 3 søler :p
     
  9. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Mick

    Det ser rigtigt godt ud. Vi har ramt radiusen godt det ser ud til at stemplerne går godt fri.
    Der er endda en hel millimeter man kan bore motoren op med :mrgreen:
    Dyssen går lige fri af vægen på stemplet og er på den rigtige side så olien bliver sprøjtet op på sølen

    Søren
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så fik vi startet motoren op.

    Alt gik sådan set fint nok, den startede uden lyde som kunne indikere at de blev slået af igen :D
    Så langt så godt.

    Men et lille tryk på speederen så de 1500 omdrejninger gav desvære denne raslede lyd sig til kende igen HELT uden ændring.

    Dvs. Fair nok, jeg fik udbedret mit problem med knækkede dyser og den skadet olie pumpe.
    Så ny oliepumpe i en opdateret udgave og nye modificeret dyser er nu monteret med frisk olie og filter.
    Det kommer aldrig dårligt tilbage igen :)

    Men lyden som jeg troede skyldtes olie pumpen er der altså stadig.
    Så jeg kan nu udelukke helt at det skulle være denne.


    Efterfølgende prøvede jeg med hjælp fra Kapaw at lokalisere denne raslede/tikkende lyd.
    Vi mente begge den kom fra toppen af.
    Men noget meget underligt vi begge opdagede var at når denne lyd kommer i takt med at omdrejningerne øges op til de 1500 omdrejninger, så starter lyden faktisk bagerst fra motoren og løber op til fronten af motoren, som hvis det var et klaver hvor man tog og kørte fingeren fra den ene ende til den anden :? Og holder man den så på de 1500 så forbliver lyden forest på motoren, indtil man slækker på gassen igen, så løber lyden tilbage hen over motoren og forsvinder igen.

    Så vi flåede straks ventildækslet af for at se om der var noget synligt at se, intet synligt at se, kæde og knasthjul ser fine ud og ligeledes knasterne og løfterne.
    Jeg prøvede også at se om nogle knast overlæg skulle være løse, men heller ikke... :|
    Så skruede jeg alle tændrør ud og de så alle sammen brunlige og helt normale ud.

    Så lige nu er min tanke at knast forstilleren som jo netop slår til ved ca. 1500 omdrejninger, måske netop er skyld i lyden.
    Men hvordan den opstår og hvorfor den starter med at løbe fra bagerst af motoren og op til fronten for at forsvinde tilbage igen på samme måde, det er mig lidt en gåde, fordi hvad har med knastforstilleren at gøre som kan lave Sådan en rasle/tikke lyd hen over motoren :|

    Jeg tænker lidt at jeg nok må afmontere knasterne og knastforstilleren og få renset det hele igennem.
    Måske der sider noget skidt eller lignende :|
    Eller også er det bare slidt. Nogen der har erfaring med om det kan give denne lyd jeg har eller hvad det kan være :|

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    prøv evt. at finde norm værdierne, og mål om den er i orden, om forstiller kan give den lyd kan jeg ikke svare på, men det burde være muligt at måle om den fungere korrekt, evt om der er gennemgang..
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg læste også et andede sted at hvis man har bare et eller andet snavs i olien, så er det første sted det sætter sig og skaber problemer netop i knast forstilleren.
    Så mine metal stumper kan måske godt have kørt uden om olie filtret og videre i systemet :|

    Men det er tydeligt at når jeg kørte med bilen, så kunne man virkelig mærke når den stillede sig tilbage igen ved 4500 Omdrejninger, fordi den så fik en slags ekstra kræfter som et klik på en kontakt.
    Så den må jo virke tænker jeg, vel også derfor den først kommer ved 1500 omdrejninger hvor den skal forstille.
    Men hvorfor lyden så KUN er lige i begyndelsen er så lidt en gåde :| og ikke hele vejen op til de 4500 omdrejninger hvor den stiller tilbage igen.

    Hmm... det skal man nok ikke gøre sig klog på, bare af med knasten og skille skille ad og blæse det rent og måle og mærke om der er slør osv. i noget og så samle det igen.
     
  13. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Ved godt det kan være træls :p men er nok det eneste rigtige at gøre 8)
     
  14. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    en ny koster ca. 700, min egen er utæt og lækker olie, ikke det vilde, men jeg er squ bare træt af sovs, på min motor...
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Knastforstilleren koster umuligt kun 700 kr. For tandhjul og ventil osv.
    Men nu du siger utæt... Den sider jo inde på knasten og har ingen mekanisk kontakt til forkammer da det er elektromagneten på forkammeret som aktivere ventilen til knastforstilleren.
    Så det er nok du mener tænker jeg :|
    Den ses meget tit utæt på dem ja, her har jeg tit set der lægges et lag flydende pakning på indersiden.
    Det plejer at hjælpe, men som regel kan stikket også blive utæt og så er det bare byt til nyt.

    Men det er ikke den som kan lave denne mekaniske tikken, det må være selve forstilleren eller noget der støder på noget i de første omdrejningspunkt hvor knasten ændre åbningstider.
    Jeg er lidt bange for det kan være ventiler som støder på stemplerne, men så skal jeg nok kikke på kæden som ellers ik har kørt mange km. Og så evt. Kæde strammer som ligeså er under 20.000 km. Gammel. :|
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Også her.

    Jeg fandt lige også ud af at min ellers også relativt nye oliestands føler også var utæt ved bundkaret.
    Den havde jeg ellers helgarderet mig med ved allerede at have købt ny o ring til, troede jeg.
    Men det var sgu stikket som var utæt. Så igen, byt til nyt. :p
     
  17. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Ikke at jeg er ekspert...men bare et lille forslag til din fejlsøgning hvis du når frem til at det ER dine vetiler der støder på stemplerne.

    Du er jo helt sikkert ikke typen der kun gør noget halvt....og tilgiv mig hvis du har skrevet det, i din beretning om dit motorprojekt.
    Har du skiftet kædehjul ?
    Altså det er jo heller ikke uvæsentligt når det hele køre "lige på kanten".
    Det har jo altid været "god latin" og skifte både kædehjul og kæde da de "er slidt sammen".
    En ny kæde kan jo godt ændre lidt på de "måske" ? -slidte tænder således at det hele ikke er hvor det skal være.

    Omvendt tænker jeg lidt at du skrev om olietryk.- og ændring i forhold til gammel pumpe.....Hmmmm ....kan det være kædestrammeren der ikke kan holde kæden stram nok ved belastning / bestemt omdrejningstal ?
    Det er jo måske nok det nemmeste at prøve i første omgang uanset hvad .
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har ikke skiftet kædehjul, de ser helt "ikke slidte ud" :)
    De har ingen savtak form af nogen grad overhoved.
    jeg har kun hørt det med at man skifter kæde OG tandhjul på eks. cykler da de slides sammen/lige hurtgit.
    Jeg tror her i motoren er det lavet sådan at knasttandhjulene er lavede af et noget mere holdbart materiale end på eks. cykler osv.

    Men jeg er heller ikke ekspert, jeg har bare aldrig hørt man skifter knasthjulene når man skifter kæde.

    Men det er heller ikke bare lige noget man gør på indsugningsknasten, fordi her er tandhjulet en del af en justerbar knast timing hvor det også har tænder inden i som griber fat i et andet hjul osv.
    Så her skal man skifte det hele sammen = en Meget dyr udskiftning til ikke under flere tusinde kr.

    Hvis kæden skulle være synderen, så har den da haft et meget kort liv.
    Men den kan jo godt have strukket sig som jeg også tænker.
    Dog så komemr denne lyd hen langs motoren og er derfor ikke fra selve knasten eller strammeren.
    Men de kan jo godt have med det at gøre hvis de er lidt ude af justering selvf.

    Jeg må se hvad jeg finder ud af :|
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Kædestrammeren i denne motor er konstrueret med et klik system som er af typen, "No going back"
    Dvs. når den først 1 gang har strammet op til et vist punkt, så kan den ikke blive slap igen, med mindre kæden så strækker sig, men så vil den bare stramme op indtil den er stram igen.
    Jeg har lige haft den ude fordi kæden og knasthjul har været afmonteret, så strammer den jo helt op fordi det hele bliver løsnet og da den ikke kan gå tilbage igen, så skal den afmonteres og genlades for at man ikke samler det med overstramning, men det kan som regel heller ikke lade sig gøre da man så ikke kan få det på igen.

    Så ja jeg er nok ude i at kæden har strukket sig og fordi det køre på kanten (grunden til man jo netop også har lavet lommerne til ventilerne i stemplerne) så har timingen rykket sig med kæden og ventilerne er derfor for tæt på grænsen.
    Det er eneste forklaring synes jeg.
    Men hele den teori ryger eftersom den jo så kun gør det når den er kold og ikke når den er varm :|
    Eller er kæden lavet af gummi der gir sig med varmen, men nej så burde det jo blive være når den blev varm :roll:
    Hmm... det ligefør man burde køre til et motor værksted som har erfaring med at udbedre lyde fra motorer osv. :D
    Hvor ligger de egentlig henne af landet :|
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her er lidt billeder af forkommer paknings skiftet som det kan ses er den som regel flækket til ukendelighed.
    jeg er sikker på mit forkammer trykker for hårdt efter toppen har været plan slebet uden forkammer :p

    Jeg fandt også ud af at O-Ringen på vandrøret der går ud fra vandpumpen og hen foran motoren over til cirkulations pumpen var utæt.

    Så jeg skiftede denne O-Ring også.

    Og så fandt jeg ud af at jeg havde en utæt olie stands måler.
    Denne er ellers udstyret med en O-Ring som jeg troede var synderen, men det var desvære selve kontakten den lækkede ud igennem, så det var bare byt til nyt.

    Alt i Alt mange steder den var begyndt at sovse ud, så godt jeg fik taget hånd om det.
    Nu ser den dejlig ren og tæt ud efter den har fået nogle ture :)

    Men hvor længe mon det så holder med den forkammer pakning :roll:
     

    Attached Files:

    • H.JPG
      H.JPG
      File size:
      169.4 KB
      Visninger:
      525
    • G.JPG
      G.JPG
      File size:
      279.1 KB
      Visninger:
      502
    • F.JPG
      F.JPG
      File size:
      218 KB
      Visninger:
      477
    • E.JPG
      E.JPG
      File size:
      176.3 KB
      Visninger:
      498
    • D.JPG
      D.JPG
      File size:
      269 KB
      Visninger:
      510
    • C.JPG
      C.JPG
      File size:
      262.4 KB
      Visninger:
      491
    • B.JPG
      B.JPG
      File size:
      213.8 KB
      Visninger:
      498
    • A.JPG
      A.JPG
      File size:
      334.3 KB
      Visninger:
      515

Del denne side