Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Symptomer defekt trækaksel!?

Emne i 'Diverse Drivline' startet af krabbe, 27 April 2008.

  1. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Har skam haft 3 forskellige spritnye dæk på! :-/
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det lyder da mærkværdigt.. Og slet ikke nogen forandringer undervejs? Hvor meget har du spændt forhjulslejerne?
     
  3. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Næh.. ingen forskel! Forhjulslejerne er kun lige spændt til der er modstand på den store møtrik! Føler mig efterhånden mere og mere sikker på at det er trækakslerne
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ja; det er vel efterhånden også det eneste der ikke er udskiftet :(
     
  5. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det er desværre rigtigt! :-(
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Idé ?

    VIlle man ikke kunne finde ud af om det var dem hvis man kørte bilen på et rulle felt? så har du stadig belastning på undervognen samtidig med du kan gå rundt om bilen og studere vibrationerne?

    jeg er sikker på at FDM vil lade dig køre en tur på deres ruller hvis du spøger pænt :D

    Evt løfte den op på 2 bukke og lade bilen gå derud af og se om det gør nogen forskæl når der ikke er belastning på undervognen?

    Mvh.
    BRABUS
     
  7. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det var selvfølgelig en idé! :) Jeg har i mellemtiden skaffet to efter sigende meget fine trækaksler fra en 93´er, der kun har gået 50.000 km til en god pris. Så dem prøver jeg at montere, så snart jeg får dem hjem.
    Det med at stille den på bukke, ved jeg ikke hvor godt er. I forbindelse med fejlfinding på forskellige vibrationer, har dette været forsøgt adskellige gange. Når den er hejst op er akslerne jo i max. yderposition, hvilket jo må øge belastningen.!? Måske dette også har en medvirkende årsag til denne (km taget i betragtning) meget hurtige opslidning + det faktum at de er blevet vendt om.
    Ved at f.eks. Citroën BX, Xantia IKKE må køre når de er i høje indstilling.
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Men hvad med fælgene ?

    Er dækkene afballanceret på et lidt ældre appararat, tager apparatet ikke nødvendigvis højde for ovale fælge.
    Et sprit nyafballanceret dæk kan man sagtens se "hoppe" hvis man står og studerer det, mens det snurre rundt i apparatet.

    Moderne afballancerings apparater presser en tromle mod dækket, mens det snurrer rundt, for at måle vejtrykket.
    Hopper hjulet for meget, kasserer apparatet fælg/dæk kombinationen.

    Kunne du have en oval fælg ?
     
  9. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Nogen der ved hvor man kan erhverve sig "nye" renoverede trækaksler til fornuftig pris. Har nu prøvet med de 2 der har gået ca. 50.000 km. Den ene virkede dog noget slatten i det. Men det har dog gjort en forskel. Fornemmelsen af at kører med sten i dækket er stort set væk. Dog ryster/hopper den nu ved 110-120 km/t og er uroligt derefter. Så min teori er at 2 andre fejlfrie trækaksler vil tage det sidste.
     
  10. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Alle hjullejer er nye og gearkasseolie er skiftet for 2000 km siden.
    Automatgearkasse, siger du!?? Men, ja den er med automatgearkasse. Why? Kan den gøre det? Altså den der fornemmelse af at noget slår mod bunden eller som sten i dækkene.
    Har i mellemtiden skiftet til nogle trækaksler der har gået 50000km. Den en virkede dog noget slatten i den. Speciel i længderetningen. Umiddelbart blev det meget reduceret et par dage, men er nu kommet tilbage med fuld styrke! :-(
    Jeg fatter det sgu ikke.
    Var lige ude og dreje et baghjul rundt med hånden og kunne i den forbindelse høre lidt snakken. Dette kunne jeg dog lokalisere til gearkassen. Men bilen holdte jo også i frigear og jeg antager, at det er normalt at man kan høre at det kører rundt inde i gearkassen?
     
  11. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Hejsa.

    Hvis du kun løfter et baghjul, vil der også ske en udveksling i differentialet. Det kan være det, du hører.

    Hvis du løfter begge baghjul, og roterer dem samtidigt i samme retning med samme hastighed, vil differentialet ikke være i funktion (tandhjulene er passive) men det er en temmelig svær øvelse at lave alene :)

    Jeg går ud fra, at du ikke har automatisk differentialespærring på din bil? Så skal du i hvert fald passe på ikke at starte bilen og sætte den i gear med kun et hjul løftet. Har du ikke, så prøv at løfte hjulene enkeltvis og sæt vognen i gear (bloker forhjulene både for og bag først) og tag en lytter. Er du bange for at komme for tæt på med håret, så brug evt. et rør fra en køkkenrulle eller lignende som høretragt.
     
  12. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej med dig!
    Jeg har ikke spærdiff. på min model. Det jeg kan høre minder meget om den lyd man kan høre fra bagtøjer når man drejer hjulet rundt, men det er bare oppe under gearkassen jeg kan høre det.
    Det med at hæve hjulene op er jeg ret sikker på kan giver et forkert indtryk, da akslen dermed står i "yderste" position. Altså helt strukket ud.
     
  13. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Du skal løfte hjulene i trianglen med en værkstedsdonkraft, så langt ude, du kan. På den måde er fjedrene trykket sammen som normalt, og akslerne har den samme vinkel, i hvert fald er det minimalt, hvad de afviger. Læg evt. et bræt over donkraften for ikke at lave mærker i tectyl etc.

    Hvis du løfter bilen med den almindelige donkraft, så er det rigtigt, som du beskriver. Det dur ikke.
     
  14. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Ok! Det vil jeg måske lige prøve. Dog synes jeg ikke der meget at løft i. :-/
    Omvendt så KAN det efterhånden i mine øjne ikke være andet end de trækaksler, taget i betragtning at alt andet er skiftet. Dog med undtagelse af gearkasse og bagtøj.
     
  15. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Hej igen.

    Alt det her har fået mig til at tænke på et problem jeg havde for mange år siden med en Fiat 600, hvilket udviklede sig til et sandt mareridt. Jeg havde skiftet alt: Bremser, tromler, bagaksler, kryds osv. men venstre baghjul blev ved at drille, og jeg kunne ikke få den synet. Til sidst fandt jeg ud af, at når man spændte den bolt, der skulle holde bremseskålen inde på plads, opstod problemet. Hvis jeg i stedet bare løst spændte den til, og så satte hjulet på, var det næsten væk (det hjalp ikke at bytte rundt på hverken tromler eller aksler). Og hvad har det med din bil at gøre, tænker du nok :) Kan det være, at din parkeringsbremse spiller ind? Er du helt sikker på, at bakkerne ikke hænger lidt - er de f.eks. varme, når du har været ude at køre, og kan du dreje hjulet let og ubesværet rundt ? Fjedrene, der skal holde bakkerne tilbage, kan være slappe etc. (Nu formoder jeg, at der er bremsebakker inderst i de bageste skiver på en w201, og at parkeringsbremsen ikke virker ved hjælp af bremseklodserne?).

    Min første tanke har hele tiden været trækakslerne, men det her kan også være en mulighed, hvis det ikke er akslerne. Men det vil jeg næsten vædde en omgang øl på, at det er :)
     
  16. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Har nu skiftet den ene trækaksel til en ny! (den anden kommer hjem tirsdag, - Den jeg fik var defekt i gevindet)
    Det har ikke umiddelbart gjort nogen forskel. Men jeg kan selvfølgelig være heldig at det en den anden, den er gal med.
    Kan allerede mærke en smule tørhed i halsen! ;-)

    Kan hjullejer give en lyd/ nok mere en fornemmelse i retning af duk duk duk duk?
     
  17. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Hej.
    Havde du ikke fået skiftet hjullejer ?

    Ødelagte baghjulslejer giver typisk en rumlende, ret gennemtrængende lyd i hele bilen, og lyden er heller ikke afhængig af, om motoren trækker eller løber frihjul, modsat trækakslerne, der (måske) godt kan ændre lyd, når de er under belastning.

    Duk duk duk lyden minder mere om det allerførste, jeg beskrev, når man bakker med slidte aksler.

    Det bliver spændende, hvad det ender med. Det må da efterhånden hænge dig langt ud af halsen :) Ikke underligt, hvis den bliver tør :)

    Det, jeg mente i eksemplet med Fiat 600en herover, var, at bremseskålen blev lidt skæv, når man spændte den fast mod flanchen. Det er ikke bakkerne mod tromlen, der siger duk duk duk ?
     
  18. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jo, alle lejer er nyligt udskiftet! Men derfor kan der jo teoretisk godt gå noget galt alligevel!?
    Der er ikke så meget tale om en egentlig lyd, men mere en følelse/fornemmelse af at køre på ujævn vej. Som hvis der er jordklumper på vejen eller så´en. Som sagt skifter jeg den anden trækaksel tirsdag, så må vi se.
    Jeg kan love dig, at jeg er ved at kaste op over det! Men jeg vil så gerne ha´ det lykkedes! Og det irriterer mig, at jeg ikke kan lokaliserer problemet! Tror bestemt ikke det er bagtøj eller gearkasse. Der er komplet ny kardan og stumper dertil. Kan også være dækkene, men jeg tvivler meget på det! Bremser er tjekket og det er heller ikke dem. Det kom jo pludseligt efter en tur til Kbh, hvor det så var der på vej hjem..
     
  19. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Nej, jeg er enig. Men en ting, der undrer mig, er, at det er nødvendigt at skifte så meget på en mercer, der kun har kørt 80.000km. Ok, trækakslerne måske, men alt det, du har været igennem. Min erfaring fra min taxi-fortid siger mig, at der stort set aldrig er noget i vejen med en Mercedes. Der blev skiftet olie ved hver 25.000km, og bremseklodser ved ca. 50.000km og det var stort set det, indtil de var frikørt ved 250.000km.
     
  20. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det kan jeg såmænd godt fortælle dig! (Kan godt forstå du undre dig)
    Da jeg købte den var den helt i orden, på nær dårlige dæk. Det ville forhandleren imidlertid ikke høre på og gik i gang med kardanen, som i mine øjne ALDRIG har været problemet. Men det blev det. De endte med at "ødelægge" den og det var ligeledes dem der vendte trækakslerne om. Bilen røg så til Gørløse, hvor den tilbragte mere end 7 uger på værksted. Du kunne ikke finde ud af en fis og endte med at sætte en brugt på, som ligeledes var skæv. Vel at mærke efter at have skiftet alt muligt ikke relevant først. Til sidst sagde de at sådan skal sådan én kører og det bliver ikke bedre. Dog var bilen faktisk blevet værre.... Derfor har jeg nu på egen foranstaltning fået en fin kardan på og bakser nu med følgevirkningerne af alt det lort der har være forsøgt på den. :-(
     

Del denne side