Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

LØST: renovering brabus auto-gearkassen

Emne i 'Restaureringsprojekter & Styling' startet af BRABUS, 20 Maj 2011.

  1. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    :yipi: så var der én der fik taget sig sammen til at finde den forsvundne kategori,- så skulle sage'en om Rabambus gearkassen kunne fortsætte. :D
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Du afinstallerede vel bare crap-filteret igen.


    Bendix
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Og fortsætte det har den gjort i mens :D

    Mit Kickdown problem forsvandt plduselig hen over natten, men knap og stik var tjekket ok.
    Så jeg er ret sikker på det var relæet som havde nogle udsættere.
    Hvis den gør det igen har jeg nu et nyt relæ til at skifte med så jeg kan tjekke det.
    Men det har ikke været der siden, så måske bare soklen det ikke har sidet ordentligt i.
    Men det er da utroligt at alle omkring liggende ting ved gearkassen lige skal drille i det øjeblik man er ved at få lavet gearkasse så man tror det er her fejlene stammer fra. :p

    Jeg fik jo også mit latterlige problem tilbage med at overbelsatnigns kontakten den igen drillede som om den ikke virkede.
    Først tænkte jeg hmm. det er sgu nok fordi det var en af de andre brugte de tog fra en anden gearkasse at den nu også er død.
    Men jeg fik selv syn for sagen :D

    Fordi, jeg fandt ud af da jeg var oppe ved Søren for at skifte olie på hans lift, at stikket til min overbelastnings kontakt rent faktisk havde sluppet i lodningen inden i stikket :?
    Men om det har været tilfældet sidste gang da Gilleleje skiftede føleren vides ikke. :|
    Men det er pudsigt hvis det skulle have virket med så løs en forbindelse flere måneder efter de skiftede kontakten/føleren.

    Men jeg fik så lodet lednignen på den igen og satme om den så ikke virkede som den skulle igen.
    NØJ, det var lækkert igen at have FULD potientale ud af sin dejlige motor uden hukkeriet ved accelerationer.

    Men fornøjelsen blev desværre afledt af at jeg fra den ene dag til den anden, faktisk et par dage inden jeg lavede ledningen, fik et utroligt slup/fedteri mellem alle mine gearskift :roll:
    mest og rigtig tydeligt var det når bilen har stået natten over og er helt kold.
    Så skal jeg virkelig være klar til at slippe speederen da den ellers så bare fare op i omdrejninger midt i gearskiftet.
    Det er dog stadig tilstede med varm motor, men meget mindre og kun tydeligt når man køre med over 50% gas.
    Men med fuld gas opførre den sig som den skal dog.
    Så derfor tyder det jo ikek på slidte koblinger eller bremsebånd, ville nu også være rimelig underligt fra den ene dag til den anden hvis de blev det og det at den er "ny renoveret" :D

    Der står i fejlbeskrivelsen at det kan være følgende årsager:

    1.Incorrect modulating pressure.
    2. Modulating pressure control valve or pressure relief valve is dirty or sticking.
    3. Vacuum line to transmission vacuum capsule clogged or leaking.
    4. Working pressure control valve dirty or sticking.
    5. Low working pressure.
    6. Defective primary pump.

    Jeg lagde så mærke til her for et par dage siden at jeg havde et lille olietab når bilen havde stået varm i tomgang.
    Denne olie kom fra gearkassen højre side lige midt ud for bundkaret.
    Så mig flyvende ud og tjekke olie på gearkassen.
    Åh... heldighvis ikke for lav, men klart den var nede på min.
    Så jeg fik lige fyldt lidt op så den kom op på maks igen :)

    Så mig ind under bilen nede på Kapaws værksted og så fandt jeg ikke umidelbart andre utætheder end selve bundpakningen, jeg kunne spænde den ene skrue meget lidt, så tror kun ½ på det er det.
    Men det var meget svært at se noget for udstødningen, men den virkede meget tør op videre på siden, men igen det var lidt svært at se.
    Men jeg tænker også bare at det kan en utæt bundpakning ikke være skyld i, så olien kom nok længere oppe fra end jeg kunne se.

    Når jeg så tænker på de fejl kilder af punkter jeg har at gå ud fra, så synes jeg jo sammenholdtm ed mit oliespild, at så må det nok linge mest at jeg har midstet arbejdstryk ud fra at den er utæt.
    Men hvor den så er utæt og hvorfor er jo et godt spørgsmål som jeg desværre nok må op til Gilleleje for at få redet ud.
    Det må betragtes som en reklamations sag, men det er de jo efterhånden vandt til i mit tilfælde. :roll:

    Så indtil videre køre den pisse godt nu da overbelastnings kontakt funktionen er lavet igen.
    Men der er så lige denne utæthed jeg skal holde øje med og have styr på en af dagende... 8)

    Gilleleje, here I come :oops:
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Blot for at lave en lille opfølger :roll:

    Så fik jeg aldrig kørt op til automatgearcentret, da bilen skulle i vinterhi, men jeg fik en aftale i stand med dem i forået om at jeg kunne komme op når den engang kom ud af hi igen.
    Dette har jeg så stadig ikke været grundet jeg i dens vinterhi lavede et lednings skift til min fartpilot som åbenbart har haft en indvirkning på ledningerne til mit styremodul til gearkassen (HGS) som styre 4-5 og 5-4 gearskiftet.
    Fordi efter lednigns skiftet hvor der blev hivet lidt i ledningerne, så er der nu ingen kontakt til gearkasse styre modulet fra diagnose stikket :angry: spørg mig om jeg er træt af det pis.

    Men den virkelige fede ting ved ligenetop dette er at eftersom gearkassen åbenbart heller ikke kan se styre modulet, så er den gået i sikkerheds stilling, sådan at den uanset altid vælger 5 gear når den skal skifte til 4
    Det var derfor jeg fandt ud af det :? og ville så læse fejlkoder ud på modulet som jeg så ikke kunne.
    Så prøvede jeg med et nyt modul fra min dejlige donor bil (Brians forhenværende blå 300E-24)
    Som havde 100% samme reservedels nummer osv. men igen ingen funktion og ingen mulighed for at komme i kontakt med modulet fra diagnose stikket.

    Så konklusionen må være jeg har revet en ledning over til modulet som skal give det enten forsynings spænding (plus) eller stel til modulet.

    Så når DET engang er fixet, så kan jeg komme videre op til Automatgearcentret i Gilleleje :p
    Det fede er at på de første modeller der vidste man ikke rigtig hvor man skulle sætte dette styremodul endnu, så det er placeret inde under instrumentbordet hvor fartpilot modulet normalt sider på nogle modeller.
    Så der skal skilles en masse pis ad for at komme derind :(
    Men det nu ikke så galt, det havde bare været nemmere på 92 modellerne hvor det sider ude samme med de andre styre moduler ved batteriet :mrgreen: så havde det bare været op med modulet og ned med måle pindene. maks 2 min. opgave :) men nej nej, jeg skal da lige have flået kabine afdækningen ud først og ligge og kravle rundt nede under rattet :roll:

    Og en guide over stik forbindelserne fandt jeg da, så jeg ved hvad jeg skal fejlsøge på, det er altid rart 8)

    MEN så her for nogle dage siden, så begyndte den på at slippe taget i bakgearet (R) specielt hvis jeg køre med røven op ad bakke, som jeg gør tid med en stejl nedkørsel til huset.
    og dertil, så skifter den med nogle ordentlige klap som om den hænger i skifte ventilerne eller hvad der nu styre det.
    Og hvis jeg holder i tomgang og sætter gearvælgeren ned i "2" så den starter i 1 gear, så kan jeg køre op til 60 normalt.
    Men her slipper den også lige pludselig taget og så fare omdrejningerne bare op og slipper jeg så gassen, så falder omdrejningerne og gearkassen går så med pludselig hidsighed i indgreb igen med et ordentlig klap som en træsko i nakken.

    Så det bare sagen med den gearkasse efterhånden :cry:
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Fik taget mig sammen til at skille tingene ad og fandme om jeg ikke fik målt soklen ud og fundet fejlen :yipi:

    Der manglede sgu stel til modulet... :?
    Så jeg fik trukket en midlertidig ledning til stel og kørt en prøvetur.
    Og nu har jeg fået mit 4 gear tilbage :yipi: :yipi: :yipi:

    Jeg fandt denne oversigt over ben forbindelserne der var mægtig nyttig 8)
     

    Attached Files:

  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Ja plasticpadding er ikke ledende.


    Bendix
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Nej og det holder slet ikke en sprinter fra at vædre din W124 :D
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Så kom dagen hvor jeg fik sent bilen afsted til Automatgear centret :p

    Så må jeg se hvad det bringer denne gang, jeg håber på problem løst og ikke endnu mere bøvl.
    Men jeg kender mit held, det er der sjældent når der er brug for det :p

    Så dertil kan jeg jo lige tilføje at da jeg så skulle have gang i gong gong bilen, ja så virkede motorblæseren ikke, så den overophedet lige et kort øjeblik, og nej her skulle det jo ikke stoppe, flat højre baghjul og bremser der havde sat sig på minde end 4 uger :roll:
    Men hjul skiftet og bremser motioneret samt køler efterfyldt og blæser kontakt skiftet :p
    SÅ kan jeg komme rundt igen :mrgreen:
     
  9. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Må nok sige at jeg krydser arme og ben Mick.
    Har fulgt tråden fra start af, og vil gerne snart høre om noget fremgang!
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Det er bare en 722.5 gearkasse, når først de er stået af.. så får man dem aldrig rigtig til at køre som de gjorde fra fabrikken.

    Jeg har selv lige haft 2 styk 722.5 gearkasser til renovering hos et gearkassecenter. Den ene virkede, men den anden skulle retur igen.
    Ingen af dem skifter i mine øjne ikke perfekt gear :-? men aceptabelt.
     
  11. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Ja du burde lave et kit, så man lige kan klik klik så har man 722.6 gearkassen på istedet - gerne med padleshift som option.


    Bendix
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Det findes allerede.. Mennn det er ikke billigt :(
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Min har sådan set fungeret rigtig godt efter de fik skiftet ventilhuset ud :yes:
    Men den har faktisk helt fra jeg købte bilen haft et lille svagt problem med at holde igen med omdrejningerne når der skulle skiftes fra 3-4 gear, det blev lidt være og være, men efter renoveringen var det der stadig men i mindre grad.

    Jeg ringede så selv til dem i dag, da jeg ikke havde hørt noget.
    De havde haft kørt i den og kunne konstatere at koblingen til 4 gear var færdig og de skal derfor i morgen (Torsdag)
    Have afmonteret gearkassen og totalt adskilt den for at se hvad der er gået galt siden den er slidt helt ned på under 2500 Km.
    Men det har noget at gøre med selve det der skal trykke koblingen sammen der ikke har fungeret rigtigt :|

    Så desvære må jeg jo nok igen vente lidt tid inden den kommer retur igen.
    Om jeg kan håbe på det, inden weekenden, det vil tiden vise i morgen :(

    Men man kan jo sige at erfarings messigt, så har denne opgave haft mange uheldige vinkler og ting har ikek været udskiftet som har været dårlige.
    Så selvfølgelig kan de 5 trins komme til at virke igen såvel som de 4 trins.
    Man kan jo sådan set lave ALT som på den 4 trins uden at afmontere det 5 gear som sider ude i enden.
    Så er resten magen til den 4 trins og disse ting skal kunne laves på lige fod med den 4 trins.
    Det nævnte ham jeg først brugte i øvrigt at han helst ville da han ikke havde erfaring med selve 5 gearet og helst ikke ville skille den del ad, hvilket var en god ting, fordi Jørgen fra gildeleje sagde at hvis ikke man ved det, så mister man med garanti de 3 plastik klips/mellem lægnings skiver som skulle side et sted der inde og kommer de ikke tilbage igen, så brændes 5 gearet af fordi den så ikke tager olie ind som jeg fik det forklaret.
    Det var så sjovt nok det som skete efter den første gearkasse mand havde rodet med min gearkasse som ellers havde sagt han havde ladet det 5 gear være intakt for at undgå at ødelægge noget :roll:

    Men Jørgen kender den ud og ind og det samme gør Ballerup ombytnings service hvor man bare får en ombytter.

    Hos Dybæk auto kender man dem også og har specialiseret sig i Mercedes Automatgearkasser.

    Og det er sådanne folk man skal have fat i og ikke dem som på hobbyplan ligger og har haft renoveret de 4 trins fra gammel tid som så lige vil prøve med din 5 trins også :D

    Men nu må jeg se, de er godt nok vedholdne hos Gilleleje og det har jeg bestemt også været da man godt kan fornemme at det ikke altid er "bare lige" med hverken min eller alle de andre gearkasser de roder med.
    De har som jeg har forstået det, ofte reklamationer på renoveringerne af automatgearkasserne, fordi de lige skal køre lidt for at vise om alt er gået 100% klinisk og korrekt til med justering og udskiftningerne.

    Det er jo ikke ALLE udskiftelige dele man renovere på sådan en, så ville en renovering løbe op i over 25.000 Kr. hvis alle slitage dele skulle skiftes.
    Så man tager de mest alm. ting og skifter så efterfølgende flere ting hvis den stadig har nogle problemer med eks. at skifte korrekt eller andet. det er som regel noget man så kan gøre nedefra under bilen via ventil huset osv.

    Jeg har så senere også fundet ud af at man på "AMG og Brabus" køre med en anden modulator og et andet K1 fjedder kit så skiftet mellem 1 og 2 bliver bedre.
    Vakum signalet er også modificeret da den studs som sider org. på manifolden tillader et bestemt vakum til et bestemt omdrejningstal og belastning på motoren som jo ikke passer nu den er eks. AMG 3,4 og 3,6
    Denne studs er så skiftet også, så der dannes mere vakum for at udligne de flere hypper som bruges under mellemgas eks.
     
  14. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Jeg har læst et eller andet sted at 722.5 gearkassen ikke understøtter mere end 300 nm...

    Fair nok, men hvordan hænger det sammen med fx 320 motoren som yder 310nm jeg har set en del med 722.5
    det er godt nok kun 10nm mere men alligevel det virker ikke særligt mercedes like at lave noget man selv har oplyst ikke holder/passer

    Der må være en grund til man valgte 722.3 4 trins til V8 og v12 motoren, indtil 722.6 kom på banen??
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Selve gearkassen er som holdbar nok, det vil jeg godt skrive under på.
    Min Brabus 3.6-24 har den ORG. gearkasse fra 1991 og har kørt med den lige siden 185.000 Km til nu.
    Jeg kender en anden stationcar Brabus 3.6-24 med samme 722.5 gearkasse der også stadig spiller fint med den org.
    Og de smider jo 382 Nm. og 285Hk.
    Og jeg nægter at tro hverken forrige ejer eller 1 ejer har sparet på kræfterne igennem hele ejerskabet.
    Og jeg spare satme ikke på dem, det kunne jeg nok samle rigtig mange underskrifter på :D
    Men jeg valgte blot den forkerte slagter til opgaven i først omgang, som resulterede i et dødt 5 gear og en masse andre problemer med den, som Gilleleje så har skulle rette op på.

    Men hvis man skal antage den er "Mindre" stærk, så skal det som nok passe set i forhold til de motorvarianter den bruges på i takt med den jo kun bruges på de kraftigste motorer så som den med over 200 Hk. jeg mener det er vel ikke raket videnskab at regne ud af de "andre" gearkasser holder bedre på de mindre motor modeller med eks. de svage diesel motorer og benzinere.
    Det handler sikkert blot om at den så slides hurtigere op i koblinger og bremsebånd hurtigere end de andre.
    Fordi de sider på dem med flest hypper.
    Dem til eks. V8erne er jo heller ikke de samme som til eks. de mindre modeller, så den sammenligning af 722.3 tror jeg ikke helt man kan lave, man kan jo ikke tage en 722.3 gearkasse fra en eks. 300E og montere på en 500E :|
    Eller kan man, så meget er jeg nemlig ikke inde i dem.

    Men det med 722.5 ikke understøtter mere end 300 nm er ikke tænkt som et maksimum moment den kan "Holde" til.
    Det er beskrevet som det område den er konstrueret til at arbejde med af moment.

    Det du har læst kommer sikkert herfra Bilglad og ellers kan det eliminere ideen om at det er en "Maks" moment grænse 8)
    :arrow: http://bayhas.com/mercedes/r129/contents/trans722_3_5mechconst.htm
    Læs nede under A. Generalt
    Der står at gearkassen er "designet" til et input moment på 300 Nm.
    Det læser jeg ikke som at det er dens maks grænse/holdbarheds punkt eller det den max kan holde til.
    Der står også direkte den er baseret på 722.3 gearkassen som jo så også bruges til V8erne ;)
    Men som jeg igen vil sige ikke kan sammenlignes da en 722.3 til eks. 300E må være en del anderledes end eks. 722.3 til V8erne. rent mekanisk :|

    Der hvor filmen knækker (min erfaring fra mere end min egen) er at dem som normalt har renoveret mercedes gearkasser ikke er opmærksomme nok på at en 722.5 er meget mere teknisk og mekanisk udfordrene at renovere end 722.3 og 722.4
    Der er ligesom også bygget en hel del mere på den, men ellers deler den de fleste dele med 722.3
    Og det er der den svipser for mange som Jacob også lige har erfaret.
    Folk har bare ikke viden og erfaring nok med renoveringen af disse 5 trins, til at lave et ordentligt stykke arbejde.

    Tag nu bare Gillelejegearkasse center som har renoveret gearkasser i mere end 30 år.
    Ikke engang de vidste hvordan overbelastnings funktionen egentlig fungere og giver sig til kende når den fejler.
    Denne funktion sider jo altså også på de 4 trins, dog kun på de 6 cyl og så på V8erne.
    Sådan en helt grundlægende viden har jeg ingen forståelse for man ikke ligger inde med på rygraden.
    Det er simpelthen en af de hyppigste sete fejl på både 722.3 og 722.5 som de burde have bredt kendskab med at fejlfinde på.

    Så når selv sådan en fejl ikke kan findes, samt den første gearkasse mand der havde renoveret gearkaser i også mere end 30 år ikke anede en dyt om den 5 trins gearkasse del. så forstår jeg måske meget godt hvorfor det er at folk har den holdning at den ikke er særlig "holdbar" eller er til skrot når den er slidt.

    Men klart, med mere power kommer mere slitage og hurtigere slid.
    Men det er jo ikke et aggument i sig selv for at de så er mindre holdbare.
    Derimod så synes jeg at det billede der tegner sig bedst, er at der mangler erfaring og viden omkring hvordan de renoveres korrekt af selv de mest erfarende folk i faget.

    Jeg vil næsten væde med at mercedes ikke tænkte over at skabe en 5 trins for de 8 Cyl.
    Der var simpelthen ikke noget behov med den måde V8erne levere deres moment med et "ekstra" gear.
    Se bare i fortiden hvor eks. W116 S klassen også kun havde 3 gear til de største V8ere og kun den mindste 280er fik den 4 trins. de havde faktisk godt samme ydelse 280SE og 350SE
    Jeg tror det er fordi man ikke mente behovet var der, når nu V8erne havde deres gode moment.
    Derimod savner de 24Ventilede række 6ere motorer at kunne holdes ved ilden samt moment i bunden og derfor tror jeg der var et stort behov for at få lavet en 5 trins til netop disse.
    Det virker jo også vildt kun at lave en 5 trins automatgear kasse til M104.98X ALENE da den kom frem som ikke kunne bruges i nogen anden motorvariant end i 300E-24 og SL300-24
    og senere i 280 og 320
    Man kan vende teorien om og sige... hvorfor ikke tilbyde den til den mest solgte motorvarint 230E
    Eller til alle dieslerne som sikkert kunne have tilføjet disse et løft i acceleration og økonomi.
    Jeg gætter på det alene var fordi man mente behovet kun var der ved de 24 Ventilet og ikke fordi den var for svag til nogle modeller da den jo så kunne være tilbudt de svagere modeller også som den heller ikke blev tilbudt til ;)

    Senest så vi da også en 300E-24 med twin turbo og over 400 Hk. med netop 722.5
    Så jeg hopper ikke på de påstande om at den er svag, de giver simpelthen ikke mening sammenholdt med det store billede af de øvrige muligheder der ville have været ved at udbyde dem til mindre svage motor varianter også som den heller ikke blev konstrueret til.
    Jeg tror bare at behovet for 5 trin til de øvrige modeller og motorvarianter blev mere udbredt og efterspurgt senere hvor man i forvejen var ved at udvikle fuld elektriske automatgearkasser.

    GIlleleje siger i øvrigt at de ser langt flere "holdbarheds fejl på de nye elektriske gearkasser end de ser på de ældre mekaniske som er langt mere holdbare over for varme og hårdt brug "tuning".
    Her er de nyere om nogen langt mere sårbare (Jørgens egen udtalelse)

    Når vi snakker om virkemåde, så ville jeg da i den grad også hellere have en af de helt nye 7 trins speedtronic gearkasser. :D det må være en fryd, bare at kunne holde motoren til ilden samtidig med et lavere 1 gear og et højere "topgear" = hurtigere acceleration og mere økonomisk på langturene :love:
    Men den passer vist ikke bare lige på vores som 722.6 den gør :mrgreen:
     
  16. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Arh. du laver bare en adapterflange. 8) :lol:
     
  17. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Ja jeg kan også kun tilslutte at 722.6 er en pragtfuld gearkasse, og jeg mente ellers at vores Audi med 5 trins ZF aut.gear skifter perfekt, men der er 722.6 altså bedre :(
    Jeg har lige haft vores gamle W210 på bedding et par dage iforb. med syn og lidt "nursing", pragtfuld bil men for hel.... hvor de ruster :twisted: , det kan stort set ses fra dag til dag.
    Det er da godt den skal afleveres idag, så man ikke finder mere at udbedre. :-D
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Pudsigt, jeg snakkede også med Gilleleje gearkasse center og de mener til enhver tid at 722.6 gearkassen er stærkere og bedre end den forrige 722.5 gearkasse.

    Det er jo også en 722.6 gearkasse der sider på Brabus rocket og den smider nu engang 800Hypper
    På en W221 600 twinturbo, smider 620hk standart på en 722.6 gearkasse.

    Så jo 722.6 er virkelig en stærk gearkasse.

    722.9 altså den 7 trins er ideal til diesel motoren, forde de arbejder på et lille omdrejnings område i forhold til en benziner.

    Men man har også brugt dem på nogle benzinere, det er dog mere i forhold til at den bliver mere økonomisk, da den kan gå med lavere omdrejninger.

    Eksempelvis på en SLK55 eller en S63

    Så det er nu også en god gearkasse
     
  19. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Blot en strøtanke. Kan den skohornes på vore W124? især M119 :D
     
  20. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Det kan den, det var faktisk sådan en der sad på den 210er AMG som jeg huggede op.
    Den er dog solgt nu :(
     

Del denne side