Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

LØST: renovering brabus auto-gearkassen

Emne i 'Restaureringsprojekter & Styling' startet af BRABUS, 20 Maj 2011.

  1. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Re: IKKE LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Hvorfor ikke "bare" bygge den om til manual gear? Det kunne være yderst lifligt.. :gr8:
     
  2. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: IKKE LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Hov hov ikke bande :) En mercedes skal da være med automatgear efter min mening :lol:


    Jeg håber da at der snart kommer styr på den gearkasse. Ellers må du jo spørge nogle jurister tilråds om og få refunderet hele beløbet da de jo ikke kan lave det inden for rimlig tid, for det har da tiget sin tid efterhånden.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: IKKE LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Det ville være SÅ synd at gøre.
    For det første STINKER mercedes Manuelle gearkasser, been there done that.
    De holder bare ikke til sporty kørsel desværre heller ikek deres getrag versioner som også findes i de gamle E30 M3ere.
    Samme gearkasse.
    De bliver renoveret på stribe og er dyre at skifte.

    Jeg ville også få en dårligere accelerations tid med en manuel fordi opsættet med en brabus motor og den 5 trins gearkasse spiller så godt sammen at den ligger lige på grænsen til hjulspind igennem hele 1 gear helt fra tomgang til top omdrejninger = ingen ting vundet ved at kaste en manuel gearkasse i den.

    Og så er der bare noget med at en Mercedes og Automatgear, det høre sammen.
    Men var den bygget om til baneracer og ikke skulel bruges til daglig kørsel også, så klart, så havde jeg fundet noget manuelt.

    Standart er bilen jo også opgivet fra 0-100 med manuelt gear til 8.0 sek. med 4 trins automatgear er den opgivet til 7.8 sek. og den 5 trins som har et endnu kortere 1 gear, gør den det på 7.6/7.7 sek.

    Og når jeg kan æde en Golf R32 med 260HK. og træk på alle 4 hjul med DSG gearkasse og lauch control.
    Så er der noget der siger mig at det ikke er en HELT dårlig idé at køre med 5 trins Automatgearkasse :D
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: IKKE LØST: service af brabus automat-gearkassen

    NYT.

    Er lige blevet ringet op om at man har fået skiftet ventil huset til et nyt som bare skulel spille 100%
    Man havde prøvet mange ting, men ventilhuset var åbenbart for slidt som sad i den.
    Så et andet blev sat i og så kom den til at virke nu.

    Så nu skal jeg op og hente bilen i dag. :yipi:
    ENDELIG :-D

    Så jeg håber da på at det har løst sig nu, Jørgen skulle eftersigende have været ved at hive de sidste grå hår ud af hoved. :jap:
     
  5. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    826
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Re: IKKE LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Det er rigtig godt at høre! :D
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Man må da håbe, at det virkelig er 100%. Hvis der er det mindste, vil du hele tiden sidde med frygten for, hvornår den bryder sammen igen. :gr8:


    Bendix
     
  7. MichaelMerce

    MichaelMerce Member

    Joined:
    29 August 2011
    Indlæg:
    508
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    KBH
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    Mercedes E500 W211
    Km:
    211000
    Årgang:
    2007
    Re: LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Det glæder mig Mick hvis de endelig har fået styr på den :)
     
  8. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Re: IKKE LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Er Brabussen ikke hurtigere end 7.7? :shock: :rofl:

    Nårh, men korrekt. Mercedes egene manuelle gearkasser er ikke ligefrem guf.. I hvert fald ikke fra dengang.. De nye er lækre nok :cool: . Men Getrag.. Det kommer jo an på hvilken Getrag gearkasse man har med at gøre.. Men det kan også hurtigt blive dyrt med alle de ting det ville kræve at ligge en Getrag 265 i.. :wink:

    Uden tvivl er aut. gear lækkert når man kører stille og roligt, eller bare skal forrest i lyskrydset. Det er jo bare at tråde speederen i gulvet.. I længden er det bare træls..

    Men det der med at man fuldstændig selv bestemmer hvad gear man er i.. Kan ligge fra land med hvinende dæk.. Og så er det bare så meget nemmere at ligge sidelæns med en manuel gearkasse.. Og meget sjovere.. Det er altså bare lækkert..

    Og nu er det jo en BRABUS (selvom det ikke er en V12 :?: :wink: ), så det er da meningen at den skal ligge godt i kurverne.. :D
     
  9. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Re: LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Den der faldt jeg godt nok også over.

    Min Gamle Audi 200 TQ 20V fra 89 gik fra 0 til 100 på 6,6 sek. Og den har da kun 220 hk. og 320 nm.
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Det er specs fra 300 E-24, tror ikke Brabussen er testet på alle gearkasser.


    Bendix
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Ja rolig nu :D , man æder sgu ikke en golf R32 i en standart 300E-24 :lol:
    Det jeg opgav var for en standart 300E-24
    Det var blot for at indikere at manuel ikke er ens betydende med en hurtigere bil.

    Brabusen er opgivet til 5.9 sek. Fra 0-100 med den motor jeg har. Og i en 190er ligger den nede på 5.8 sek.
    Det er dog ikke opgivet med hvilken gearkasse det er med.

    Så det er lige en tand hurtigere end en 500E/E500 der gør det på 6.1 sek. 8) vægt kraft forholdet er også bedre på min end på en 500 8)

    500E = 1700Kg/326Hk = 5,214Kg/Hk
    BRABUS = 1450Kg/285Hk = 5.087Kg/Hk
     
  12. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Ja. Kan også mærke at vægten har en betydning, især når man runder en blød kurve på motorvejen med 250+ km/t :oops:
    Man kan mærke at dækkene kæmper en kamp for at holde linien i svinget :? Større vægt = større inerti :?
    Meen den skavank lever jeg med. Vil ikke undvære den herlige komfort i bluestar :D

    Hvis man virkelig vil, så tager man en brugt 500E og stripper for alt unødvendigt og installerer een Recarosæde.
    Så tror jeg gerne at bluestar vil være MEGET kvik og letkørende :D Vil næsten gætte på at man kan lette bluestar for 500kg luksus grej :eek:
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Ja, jeg har faktisk lavet sådan et eksperiment engang på min 230CEer, for at se hvor meget det giver i acceleration.
    Jeg strippede bilen for anlæg, bagsædet med ryglæn, plus passagersædet. (FUCK sådan et forsæde er tungt :shock: )
    Ud med alle løsdele så som måtter, sygekasse hattehylde, nakkestøtter isolering luftfilter kasse, dør indersider osv.

    Før test med alt dødvægt og 45Kg subwoofer og andet anlæg for ialt 60 Kg.
    0-100 = 9,6 sek. (Manuelt gear, som er hurtigere fra start når det er en 230E motor)

    Efter test med alt afmonteret og uden anlæg osv.
    0-100 = 8,5 sek.

    Så et helt sekund hurtigere og det er da immervæk ret meget vil jeg sige, bare på vægt kontoen.
    Der skal godt nok mange modifikationer og dyre løsninger til, hvis det skulel være gjort på motortuning. 8)


    OPDATE:
    Gearkassen køre og skifter rigtig godt nu, meget blødere end før hvor den var lidt kontant.
    Men nu er et møj hamrende irriterende problem vendt tilbage.
    Min overbelastnings kontakt driller igen, accelerationer i hak er bare ikek til at leve med.
    Så enten er der byttet rundt på noget så den gamle kontakt er råget på den igen, eller også er denne her også bare ved at stå af. :|

    Men nu vil den godt gå ned i motorbremsning i "2" positionen som den skal.

    Men endnu et problem er kommet for at blvie åbenbart, kickdown virker tilsyneladende ikke.
    når jeg køre i "D" ved 70 Km/t. hvor den så er i 5 gear, så skal den ved kickdown gå ned i 2 gear og trække op til 101 Km/t. og så skifte til 3 gear, men uanset om jeg så kommer helt ned på eks. 50 så vil den ikek skifte helt ned til 2 gear.
    Det samme oplever jeg når jeg holder HELT stille program vælgeren i "S" for standart og så fyre den af, så starter den bare MEGET kort i 1 gear op til 10-15 Km/t. og kaster så straks 2 gaer ind. i stedet for at trække helt ud til 7000 snoninger og ramme 60 Km/t. som den skal i 1 gear. :roll:

    Det er lidt trættende synes jeg snart, har man ikke lagt mærke til det tænker jeg... :roll:
    Men jeg håber på at det blot er en kickdown knap ved gulvet som er slidt eller stikket ned ved gearkassen som driller i forbindelsen.

    Og så må jeg jo nok ty til at købe mig en ny overbelastnings kontakt som vist koster 1200 Kr. :cry:
    Jeg tror ikke at de er med på at den må være en del af renoveringen da den sider på siden af gearkassen.
    Men jeg må høre dem ad, de har jo udskiftet den til min anden brugte tidligere og derfor tror jeg også de vil sige, så er der ingen garanti fra dem om at den så blvier ved med at virke. :|
     
  14. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Re: LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Fedt at gearkassen (næsten) kører som den skal 8)

    Ang. kickdown-problem: har du kontrolleret, at kickdown-kablet er justeret korrekt?

    Under luftfilteret ses kablet der går ned til gearkassen. For enden af kablet ses en pil, som skal stå ud for en anden pil, der er fast monteret på manifolden.
    Se her, under M104: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/Index/Resources/27-110trans_Bowden_adjustment.pdf
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Uanset hvordan kablet er justeret, så skal det ikke have indflydelse på kickdown.
    Men ja i mellemgas området virker skiftende også naturlige og korrekte i forhold til belastningen, så det tror jeg nu nok stemmer. 8)

    Men når jeg køre 40 og så træder gassen i bund, så skal den jo tage mindst 2 gear, men her bliver der kun gearet ned til 3 gear.
    Samme oppe i omdrejningerne ved højere hastigheder.

    Så jeg er ret sikker på, det er selve kickdown signalet der svigter. Den opfører sig fuldstendigt som hvis man kun kan give fuld gas men uden kickdown. :|
     
  16. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Re: LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Okay, for jeg oplever nemlig noget af det samme. Kører jeg f.eks. 50 km/t vil den ikke geare ned i 2, kun i 3 gear. Også selvom jeg aktiverer kickdown-kontakten indtil flere gange. Og jeg har udskiftet kick-down kontakt, uden ændring. Ved andre hastigheder syntes jeg nu nok, at kunne få den til at makke ret; så ved ikke om der ER et problem, eller om systemet er OK..
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Det kan jeg fortælle dig med 100% sikkerhed er en fejl.
    Du skal faktisk specielt med den 4 trins der køre 2 gear længere ud, kunen lave kickdown til 2 gear helt oppe fra 80/85 Km/t.

    Og ja jeg oplevede det også en kort tur som kun værende et problem ved kickdown til 2 gear men ikke hvis jeg kørte eks. 120, så skulle den nok finde 3 gear, men så kort efter, så var den også gal her, så gik den kun ned i 4 gear fra 5 ved 120 og her skal den 5 trins gå ned i 3 gear uden tvivl og så trække helt op til ca. 153 Km/t. den 4 trins trækkere længere ud, ca 170 mener jeg.

    Så ja det er sgu mærkeligt.
    Hvad det er som gør det, ved jeg ikke, men nu er det bare konsekvent den ikke vil lave kickdown som hvis man træder den helt i kælderen og det bevirker jo så også at den ALDRIG bruger 1 gear fra start, med mindre jeg selv klasker den ned i "2" når den holder stille.

    Og så har jeg lige det pis med hukkende acceleration, eller i ryk vil jeg kalde det, fordi overbelastnings kontakten enten ikke har forbindelse til motorstyringen eller at kontakten ikke virker igen.

    Men ellers så skifter den ok.

    Men om jeg fatter man ikke selv kan mørke det ved en afprøvning :roll: eller er den bare so voldsom i 3 gear fra 50 at han tønker nå det er nok fuld skrue... :|

    Jeg tror jeg ringer derop og siger hvad jeg oplever, for det er ikke noget jeg skal køre længe med før jeg snart bliver meget træt af at lortet ikek virker. :p
     
  18. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: LØST: service af brabus automat-gearkassen

    Måske skal han med på en tur, så han kan mærke problemet :twisted:
     
  19. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    826
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Vil det sige den stadig er i udu :?: :(
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Ja det vil sige at den nu skifter fint igen, så langt så godt, den ville jo da jeg afleverede den ikke skifte op fra 2 gear.

    Men nu virker kickdown knappen ikke, den opførre sig presist som hvis knappen var deffekt, fordi den kan godt geare ned når jeg træder klampen i bund, den geare bare ikke HELT ned som hvis knappen aktiveres under speederen.
    Så det er ikke et kabel der skal justeres eller andet.

    Jeg skal dog lige selv have målt på knappen, det kan også være stik forbindelsen den er gal med under bilen.

    Men det største problem "synes jeg" er at overbelastnings kontakten IGEN ikke virker, så bilen skifter gear underligt fordi tændings modulet kompensere for den manglende kontakt funktion og stiller tændingen tilbage, så den accelererre i ryk, fuld kraft fremad, ingen kraft fremad, fuld kraft femdad, osv osv. sindsygt irriterende så man skal køre med nyrebelte.
    Indtil man slipper gassen og laaaangsomt træder den i bund igen efter hvert gearskifter fra 3-4 og 4-5 ellers holder den ikke op med rykkeriet.
    Den gør også lige et kort ophold mellem 1-2 og 2-3, men her behøver man ikke slippe speederen, der kan den godt fortsætte selv efter et eller to korte ryk.
    Men fuck det er irriterende at køre med, når man bare vil lave en overhaling eller lign.

    Så jeg ser det som at enten er det kickdown relæet/kontakten/stikforbindelsen og
    Så er det en ny overbelastnings kontakt der skal monteret eller stik der driller evt.

    Jeg kan selv prøve med andet relæ til kickdown, jeg kan også efterse stik forbindelserne selv under bilen.
    Men hvis det er noget andet, så må det komme gearkasse centret til at skulle fejlfinde på den igen.

    Så man kan sige, 2 skrift frem og 2 til siden.
    De har jo trods alt lavet nogle fejl, men så er der nogle andre kommet i stedet :roll:
     

Del denne side