Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

LØST: renovering brabus auto-gearkassen

Emne i 'Restaureringsprojekter & Styling' startet af BRABUS, 20 Maj 2011.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Det er sandt.
    Man ved aldrig om dem man vælger kan deres kram og man kan stole på der ikke laves triks for at tjene penge.
    Jeg har om nogen god grund til at være mega mistroisk for alt og alle i branchen.
    Jeg trro sgu snart ikke jeg har været et sted uden man har rynket på næsen af et eller andet som helt igennem ikke var i orden på et velvidende nivaue.
    Min største AHA oplevelse har nok været den Autoriserede stjerne mekker ham selv (Mercedes-Benz)

    Jeg valgte nemlig som du er inde på et sted som jeg mente kunne deres kram, havde erfaringen igennem så mange år det strakte sig tilbage til W124erne var nye. og samtidig en man kendte.
    Men når de så bruger en udefrakommende hustler, så er det jo også svært når selve værkstedet kommer i både økonomisk klemme og en kompetance klemme.

    Så ja på en måde har man været det hele igennem, så man kender alle krogene efterhånden og kan derfor også sige med sikkerhed at bilen er i en stand man kender som hysterisk velholdt, for jeg tror ærlig talt de fleste andre i mit tilfælde havde kastet håndklædet i ringen og enten solgt den som den var med defekter og meget billigt.
    Men nu fik jeg bilen ekstremt billigt 49.000 Kr. betalte dog i første omgang de 153.000 Kr. men fik så 104.000 Kr. tilbage af forhandleren og dem har jeg da efterhånden også fået brugt nu.
    Så alt i alt, kan jeg ikke sige jeg har sat penge til, jeg har bare brugt af reserverne og dermed fået hold bilen ved lige og endog forbedret den på mange punkter til nystand.
    Så på den måde ser jeg det på den lyse side :-D

    Jeg glæder mig til Onsdag, så kan jeg selv få prøvet bilen og følt om de kan deres kram
    Mit indtryk og fornemmelse siger mig det er meget kompentente folk der ved hvad de laver og at man kan stole på det de har lavet er i orden og man kan komme tilbage hvis man synes den har kvaler :)
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Hmm... jeg ved sgu snart ikke om jeg skal grine, græde eller bare indse at INGEN i denne verden kan fatte eller finde ud af en skid når de skal lave min bil... :angry:

    Jørgen fra automatgear centeret som "kan hans kram" det skal der ikke hærske tvivl om, han ved godt nok en masse ting og fik vist mig og Søren en masse viden omkring netop de her 5 trins autokasser og hvorfor den ene og den anden var dårlig her og der osv.
    Han havde oven i købet været ude og prøve min bil flere gange og syntes den kørte og skiftede godt og den virkede nu.
    Ingen olie spild mere med ny pumpe.

    Den virkede ja, LIGE BORTSET FRA:

    1. Ingen kickdown funktion til stede, det har jeg så aldrig haft problemmer med før. :|

    2. den tøver lidt for længe med at skifte gear fra 1-2, 2-3 og 3-4 men 4-5 er helt som det skal være.
    Det er som om når den kobler ud af eks. 2 gear så forbliver omdrejningerne hvor de er i ca. 1 sek. (MEGET længe i forhold til normalt, hvor den falder langsomt ned til omdrejningerne passer til næste indkobling) og så kobler den ind i næste gear med et meget makant huk, fordi omdrejnignerne jo ikke falder ned til hvor de skal være. :roll:
    Der er INTET i vejen når bare man køre stille og roligt, man kan dog godt stadig fornemme den tøver med skiftet som jeg kalder det, i virkeligheden er det vel et bremsebånd eller koblingerne der ikke er justeret korrekt eller lign. :|
    Men giver man den eks. 2/3 gas, så den køre ud til ca. 5000 omdrejninger før den skifter til næste gear, så er det MEGET tydeligt, selv for en der intet har forstand på gearkasser, at sådan skal den bare IKKE skifte normalt. :shock:

    3. holder jeg helt stille og giver fuld gas fra 0 Km/t. så starter den godt nok i 1 gear, men den smager allerhøjest på det i det øjeblik den sætter afsted og straks kaster den 2 gear ind med en laaang filen kobling fornemmelse ved allerede 25-30 Km/t. trods den skal køre det helt ud til 60 Km/t. og samme historie med 2 gear, den når lige op på maks 70 Km/t. med fuld gas og kickdown knappen nede, så kommer 3 gear med samme store tøven og så et makant Huk. (skulle næsten tage en video af det, er ret sikker på at de fleste herinde ville kunne se og give mig ret i at det er sgu bare SLET ikke i rigtigt eller i orden.

    4. Normalt motorbremser gearkassen jo når man slipper gassen og man kan svagt fornemme at den geare ned når den kommer for langt ned i omdrejninger, men her falder den bare til ca. 750 Omd./min "tomgang" og yder ingen motorbremse what so ever, den plejer at holde sig på mindst 1000 Omd./min og køre man langsommere, så geare den ned til næste gear osv.

    Jeg kan i min vildeste fantasi ikke tro at sådan et sted, som KUN laver sådan noget og HAR afprøvet bilen, ikke kan se, mærke OG føle, At sådan skal det sgu da bare ikke være... :slap: :eek:
    Hvordan fanden afprøver de bilen, er det bare ned ad villavejen og høre den kan skfite til 2 gear og så hjem igen :roll:
    De skal da ud og afprøve den DÉR hvor den giver de tydligste tegn på at den er justeret forkert eller noget ikke er som det skal være... ved fuld gas og se den gøre det den skal under press og ikek kun når tingene ingen belastning får.

    Men jeg skal da helt sikker lige have en meget seriøs snak med dem i morgen, fordi jeg er faktisk ovenud, helt igennem TOTAL overrasket over, at man har kunne lave SÅDAN en KÆMPE brøler uden selv at være klar over det.
    Ja lige nu sider jeg sådan set og tænker, det kan kun være lige så stort et fusker sted som alle de andre.
    Det kan man da ikke tillade sig at tage penge for, ja 19.750 Kr. for at være precis :|

    Men de skal have lov at forklare sig og have en chance, så nu må jeg se hvad de siger i morgen.
    Det er jo så dejligt at de bor i Gilleleje, det er jo slet ikke særlig langt fra Ringsted--- :roll:
    Det var nok ikke lige dér jeg regnede med at skulle komme tilbage og klage efter dag 1 :angry:
     
  3. DAN112970

    DAN112970 New Member

    Joined:
    1 November 2008
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Morud
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W113 280 SL
    Km:
    0
    Årgang:
    1969
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Det er SA.... surt.

    Lidt humor skal der dog være. Jeg var i erhvervspraktik i 9. klasse i 78 hos Volvo i Svendborg. Sammen med en svend lavede jeg service på en 264 ligbil. Den obligatoriske prøvetur foregik på den umulige hovedvej A9 mod Odense. Pludselig smækkede svenden knappen i bund, kickdown og fanden tage ved dyret. Ved 140 skulle den klappe i sidste trin. Det gjorde den perfekt og vi rundede lige 170 inden bremsen blev smækket i, så dækkene hvinede, derefter fuld klamp igen, kickdown til trin 2 for lynhurtigt at skifte til trin 3, derefter bremserne i bund igen. Vi nåede nøjagtig testen før vi kunne dreje rundt ved en sidevej og returnere til Svendborg. Slap slæde bemærkede han. Gerkassen kunne kun testes med voldtægten og hvis ikke vi nåede programmet før sidevejen, så skulle vi køre et laaaaaangt stykke med optrukne linjer uden vendemulighed. Jeg har mange gange siden hygget mig over testen, især da jeg på hjemvejen fandt knappen til at trække gardinerne i "lstrummet" for og fra. Hver gang jeg så bilen ude i samfundet bemærkede jeg hvor flydende roligt den kom trillende...........

    Jeg ønsker dig knæk og bræk, men ved nøjagtig hvordan du har det. En meget lidt sjov følelse af afmagt.

    Hans
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Det er da bare 1 skridt frem og 2 tilbage med det gearkasse project.. Jeg må indrømme at den historie overasker mig meget :eek:

    De burde vide bedre hos Gilleleje gearkasse center. Nu må vi se hvad de siger i morgen, den skal self nok blive lavet..
    Men det er jo drøn ærgeligt at skulle køre frem og tilbage, bruge en masse tid på det O.s.v.

    Jeg overvejede selv på et tidspunkt og lære at lave gearkasser... Men tror jeg lader de forskellige gearkasse centre om det, især efter denne historie :shock:
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Hej brabus,

    Det er fandeme for ringe af værkstedet, de burde som minimum udføre en grundig test når de har fortaget en rep til næsten 20.000 kr

    MHT til din bil og værksteder, og de erfaringer du har haft med din gearkasse, der har kostet dig meget tid og mange penge ,er mit råd til dig!

    Find et professionelt værksted i tyskland, hvis de ikke kan lave det er der nok ikke nogen der kan, desuden er der en chance for at der godt kan være økonomi i det...
     
  6. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Det er da snart så langt ude at man tænker .. . konspirationsteori. :eek:
     
  7. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Hej

    Mick mon ikke det bare er en justering af gearkassen. Han kander jo ikke dig og din kørestil :shock:

    Den gear kasse er jo til at justere i næsten alt. og Jørgen virker meget kompetent :D

    Jeg for også renoveret min AMG gearkasse totalt. 8)
    Den er ellers meget medtaget. :eek: Den er smelter sammen i 3-4 gear og udgangs akslen er snoet
    Så jeg ved ikke hvad du gør ved gearkasserne. Den skal bare spille 100% for at holde til en Brabus
    med Mick ved roret :eek:

    Søren
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Ja, jeg når jo dårligt at køre med dem, så sker det ene og det andet.

    Men det var egentlig intersandt at se det faktisk har været gearkassen som fik mit bagtøj til at give op pga. det helt fastbrændte 3 gear. som jeg kørte i da det skete. :shock:
    Men jeg tvivler dog stadig meget stærkt på det, fordi jeg havde som sagt op til ulykken hørt en knurrene lyd omme fra bagtøjet, men ikke så græl at jeg følte det var noget jeg virkelig skulle have bidt mærke i. :|

    Nå men Jørgen har kikket på bilen hele dagen, men det første der skete da jeg kom var at Jørgen og en mekanikker sammen tog en tur i bilen, hvilket undrede mig lidt da jeg jo være den bedste til at forklare og vise dem hvad det helt precis er jeg mener. :roll:
    Og ganske forundret kom de da også tilbage og udtrykkeligt sagde at den skiftede helt som den skulle. :roll: :roll: :roll:
    Så sagde jeg, det kan i simpelthen ikke mene, i kan umuligt undgå som eksperterne at fornemme de ting som selv jeg ikke er i tvivl om at selv helt normale mennesker ville undre sig over, selv som passager. :eek:

    Så sagde jeg at så skulle jeg nok vise dem at de bestemt ikke havde oplevet der jeg oplever når jeg køre den "PÆNT" men på en bestemt måde.
    Så mig ud med mekanikkeren som selv ved de alm. skift ved helt alm. morfar kørsel ikke syntes der var noget galt.
    Men det var stadig tydeligt "for mig" at den ikke skal forblive oppe i omdrejninger mens den skifter gear, for så at lave et ryk når den kobler til i næste gear, omend det føles meget svagt ved moderat hastighed, så kan selv jeg fornemme at den tøver/fedter.
    Men ok, man skulel nok være lidt nørd tænkte jeg for at have denne 6 sans eller fint følele know haw af hvordan bilen normalt har virket, de laver jo trods alt mange forskællige biler.

    Så jeg gav den så bare de der 2/3 gas fra ca. 60 så den gik ned fra 5 til 3 gear da jeg jo ikke gav fuld gas elelr kickdown, og da vi så kom op på ca. 100, så ville gearkassen skifte til 4 gear, med det resultat af at den farede fra godt 3000 omdrejninger og helt op til ca. 5000 omdrejninger og koblede så ind i næste gear (4 gear) med 5000 omdrejninger med det resultat at den selvfølgelig gav et ordentlig klap/ryk i hele bilen. :shock:
    NÅ, kan du SÅ se hvad jeg mener med at sådan skal den HELT sikkert ikke gøre, jho, altså nu skifter de jo hårdt, ah men hold nu op, det der er så tydeligt at selv en BMW mekanikker kan se det er HELT forkert.
    Jha, den fedtede godt nok der.
    TAK. tænkte jeg så.

    Tilbage til værkstedet og ind med dytten på liften, Jørgen og mekanikekr blev enige om at der måtte side skidt i ventil huset. jeg tænkte bare straks, hvad har det med filen gear at gøre :? INTET...
    Nå men de fik skiftet ventil huset kørte en tur og kom tilbage og kørte direkte ind på liften.
    Jeg tænkte blot i mig selv, ja det var forventeligt.
    Af med ventilhuset igen og Jørgen rodet med nogle ventiler og kugler osv.
    På med det gamle igen og rense rense.
    Og så justerede de lidt på vakummet og pumpe trykket.
    Det hjalp lidt, men for at den ikke skulle file kobling/bremsebånd, så havde man nu kompenseret ved at lade gearkassen vente SÅ sent med at skifte gear, at det nøten kun skete hvis man havde meget let gas på.
    Så det sagde jeg ikek var løsningen, men den skiftede rigtig super flot så længe man bare kørte med blød hat og det er jo ikke DÉR man skiller en god/renoveret gearkasse fra de dårlige/slidte, de fejl der måtte være osv. ser man tydligst og nogle KUN når den får lov at gå til bidet.

    Men så kom undskyldningerne, nu havde den jo også alt for meget power til den gearkasse osv osv.
    Igen måtte jeg minde eksperterne om at bilen HELE sit liv har kørt med SAMME motor OG gearkasse HELT UDEN problemmer selv i 2006 hvor jeg købte den, spillede den 100% perfekt, både ved fuld gas og ved moffe kørsel.
    Så glem nu alt det pis med at motoren er skylden når jeg ved det ikke hænger sådan sammen.

    Ah, men så kørte jeg den Unormalt, Ja men så lad os da sige der findes en sådan måde at køre på, hvorfor virkede denne måde at køre på så fint fra 2006 til og med 2010 HELT uden de problemmer jeg oplever NU...

    Tja, vi må have den ind igen, og den fik en tur mere på liften og det skal de satme have ros for :yes: :gr8:
    Jeg var meget flink og nok ikke så brysk af tone som det kan syne af her på tekst, fordi det komemr man absolut ingen vejne med.
    Jeg nævnte flere gange min sympati for dem også ved at sige, ja det er jo skide ærgeligt, men det skal jo kunne lykkedes og det er jo også ærgeligt bare at acceptere de fejl den har, når man har givet så mange penge for det.
    Det vil jo irretere både mig og forhåbentlig ogås jer at kunden langt fra er tilfreds.
    Og jeg vil gå langt med at komme forbi og vente på i er færdige med at kikek og justere og prøve osv osv. uden at brokke mig over at det burde være pirat viden osv osv. det er og har ale dage været en pikant smag at få justeret sådan en gearkasse med vakum og olie styring, så i skal jo have lov at prøve lige så tossede i kan at få den i mål.

    Så tonen var reælt rigtig god, men der komemr også et tidspunk hvor man tænker det her føre ingen steder.
    På et tidspunk var gearkassen justeret rigtig fint, men hvis man gav fuld gas, så begyndte overbelastnigns kontakte at slå til når den koblede ind i 3 gear, og så havde jeg den der acceleration i ryk som mange har oplevet med deres 5 trins autokasser. så skal an lige slippe speederen lidt og langsomt give den fuld gas, så tager den fat uden at aktivere overbelastnings kontakten.
    Denne kontakt sider i forbindelse medd det foreste bremsebånd som netop bruges til alle de øverste gear, der hvor jeg oplever den slår til og fra i ryk.
    Så nævnte jeg jo at disse ryk jo var denne kontakt, men her mente man så det var motoren, og ja det er det jo sådan set også, men det er sgu gearkassen der fortælelr motoren den skal hukke sådan.
    Også her måtte jeg belære gilleleje lidt om hvordan sådan en gearkasse fungerer.
    Da man jo har lavet denne anordning så den kan forstilel tændingen og dermed mindske effekten under gearskift OG hvis den fedter i bremse båndet :!:
    Så guess what, mit næste forslag er at vi skal kikke på den kontakt OG bremse båndet, da den jo åbenlyst har fedtet i dette ellers nye bremse bånd. (det må kunne strammes op) men Uh ha nej, det krævede jo afmontering af gearkassen så nu mente Jørgen at det kunen nok godt lige redes med en sidste justering af modulatoren op i tryk.
    Det gjorde han så og jeg blev så gennet hjem og så måtte jeg ringe tilbage hvis vi skulel kikke på den igen.
    OG DET SKAL VI.
    For da jeg kørte hjem, så var det ligepludselig med en hukken og fedten den selv i 5 gear stille accelerede op, og den blvier jo kun i 5 gear hvis ikke man giver for meget gas, så det var med meget let fod den gjorde sådan.
    Men igen ALT andet er bare i orden, den skifter nu perfekt, øre ud til de rigtige omdrejnigner og motorbremsen virker også nogen lunde. "igen bremsebåndet har jo indflydelse" så ja den skal der op igen for at få styr på det skide irriterende accelerations hukkeri den laver når overbelastnings kontakten går ind og ud af indgreb.
    Men jeg er nsæten sikker på at får de skiftet denne kontakt/ventil/solonoide, så kommer den til at virke, samtidig med en opstramning af bremse båndet den fedter i.

    Jeg vil prøve at oploade nogle videor af det, så man kan se hvordan den har opført sig.
    Men forstil jer lige hvor svært det er at have denne 6 sans for teknik uanset om man ved hvordan det rent fysisk virker og så skal forklare en mand som intet andet har lavet hele sit liv i praksis, at det jeg føler og mærker, kun kan være bremsebåndet der fedter.
    De tænker jo klart, Ja ja, du aner ikek en skid om gearkasser, lad nu os om diagnostiseringen ik. :roll:
    Og ja jeg kan da sagtens følge dem, men som med alt andet, så har jeg bare så forbandede tit ret i mine "antagelser" når jeg med egen erfaring og krop føler og mærker en tur i en W124er.
    Svært at forklare, specielt over for nogen som ja burde vide bedst af alle.
    Når jeg så i sidste ende, ender med at have ret, så kan jeg godt forstå der rynkes på næsen og sikkert tænkes ja ja, heldigt gæt.
    Men erfaring med flere W124ere og W126ere og ja mange andre stjerne fra den tid, gør bare at man har på rygraden hvordan tingene skal virke og føles og mærkes og opførre sig.
    Så derfor blvier man jo endnu mere skuffet når eksperternes ekspert, så står og famler i blinde.
    Kan godt forstå det må være svært at opretholde stoltheden og æren, så jeg prøvede da at dele mine indtryk forsigtigt uden at lyde alt for skrå sikker.

    Sidst prøvede Jørgen den så også hvor han svinger ned at en vej og vil give den lidt gas fra ca. 5-8 Km/t. da vi svinger ind på vejen, hvor den så selvfølgelig fare helt op til 4500 omdrejninger helt uden at tage fat i "D" får så PLUDSELIG at tage fat som fik man en træsko i nakken, og det resulterede jo så i at den ville rundt med hjulene og aktiverede ASR lampen og reguleringen så den ikke lavede hjulspind, men også her fejler opfattelsen totalt da Jørgen så påstår det var fordi den lavede hjulspind :roll: Ah men så er det også svært tænker jeg, det var bare SÅ tydligt at der var sgu noget den lavede som bestemt ikke var meningen.
    Og forklar mig lige hvordan bilen kan lave hjulspind når den har ASR, enhver her på forum vil vide at det er umuligt at få bilen til at fare op til 4500 omdrejninger hvis den har ASR.
    Men igen, her ved man jo noget de ikke har nok erfaring med, så igen det er sgu svært rigtig at blvie enige om det bare er mig der er alt for sart, eller om jeg rent faktisk bare har så stor erfaring med W124eren og ja min EGEN bil at man nok burde lytte lidt til hvad der siges i stedet for at de bare fejer den ene grælle fejl/gearkasse sviper af bordet efter den anden som værende helt normalt eller noget helt andet end gearkassen.

    Det er jo i mine øjne et klart udtryk for afmagt og fortvivlelse over man står med en gearkasse man enten ikke mageter, eller helt forstår sig på.
    og når der så er gået en hel dag, så forstår man også godt de er ved at være trætte af at fejlrette på det ene og det andet.
    Men ja det SKAL jo virke.

    Nu tror jeg egentlig ikek jeg gider skrive mere :oops:
     
  9. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Århh nej. sikke noget bøvl :cry:
    Havde planer om en total renovering af min 4 trins. Da den skal ozze være "ny" som min AMG E50 Motor :D
    DET vil jeg nok liige sætte i bero indtilvidere. :shock:
    Den fungerer fint, undtaget ved kickdown fra stilstand (fedter i 1.trin) :?
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Tja, jeg er ikke i tvivl om at de kan finde ud af at renovere den og at de kan fjerne evt. fejl den gør.
    Men da det er disse gamle typer der ikek er elektrisk styret er der en hulens masse justeren og afprøvning fordi sådan nogle som vores motor ikke liiige har den power de var født med :whistle:
    Så jeg er nået dertil hvor jeg er tilfreds med justeringen af vakumet via det kabel som kan jsuteres i motorrummet.
    Det har en "FAST" indstilling som er angivet i motorrummet "2 pile mødes når den er hvor den skal være"
    Her skifter den op i gear som den skal ikke ved for lave, og ikke ved for høje omdrejninger.
    Dernæst så skal den indstilles i modulator trykket, som bestemmer hvor hårdt den skal skifte.
    Jeg vil faktisk gå så langt til at kalde det hvor "hurtigt" den skal skifte.
    Jo langsommere=blødere, men også hårdere for koblinger og bremsebånd.
    Jo hurtigere=hårdere, men også mere skånsomt for koblinger og bremse bånd.

    Her er jeg så nået til hvor jeg kan lide den måde den skifter på.
    Det går ikek noget den er lidt hård som Jørgen også siger de skal være, og jeg giver ham helt ret, jeg hader en gearkasse der skifter så blødt at det går alt for langsomt når man så giver den noget at leve af.
    Fordi man mærker faktisk kun noget til hårdheden af skiftet, hvis man samtdig fyre godt til den.
    Så i det daglige ved alm. kørsel, der er det ligemeget om den skifter lidt hårdt, for det mærkes ikke ved lave alm. moderate gearskift.

    Mit problem er så nu at den går ind og aktivere overbelastnings kontakten/ventilen ved bremse bånd B1 hvis jeg fyre den af og den lige har skfitet til 3 gear elelr jeg laver kickdown ved eks. 100 Km/t og den så skifter ned til 3 gear, så griber den ind i gear, men slår så overbelastnigns kontakten til og rykker tændingen tilbage og så slår den kontakten fra igen med det resultat at bilen går i gang med at accelerere igen med et sæt som så igen for den til at aktivere overbelastnigns kontakten så den slipper gassen lidt og sådan køre det bare frem i ryk indtil man slipper gassen HELT og igen langsomt træder den i bund mens den forbliver i 3 gear da jeg jo ikke ønkser den skal skifte op ved at slippe gassen, så hodler jeg den i 3 gear med gearvælgeren, ellers skal man jo til at lave et kickdown igen med samme resultat.

    Så jeg tror jeg er ude i enten for højt tryk på modulatoren nu eller også har jeg en deffekt Overbelastnings kontakt der er lidt for følsom. jeg håber på det sidste, fordi hvis modulatoren blvier skruet ned i hårdhed, så begynder den bare at fedte og ikke tage godt nok fat mellem gearskiftene og det dræber man jo koblinger og bremse bånd på går jeg ud fra.

    Men vi må se hvad de finder ud af når de får bilen igen. :|
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Nå, så kom dagen hvor bilen er fragtet retur til Gilleleje.

    De tager reklamationer alvorligt, den ros skal de godt nok have. :yes:
    Selvom det er lidt vemodigt, så holder de på med at finde fejlene også selvom de efterhånden sikkert er træt af at høre på min patentlige fintføling med hvordan jeg synes tingene skal fungere.
    Men når man køre stille og roligt med 50 i timen og sætter gearvælgeren ned i "2" så den skal geare ned og motorbremse, så sker der nu ingen ting og motor omdrejnignerne falder bare til tomgang.
    Når jeg gav dun fuldt gas med kickdown, så blev det nu meget konsekvent at den aktiverede overbelastnings kontakten når den gik i indgreb i næste gear og jo højere gear jo værre.
    fra 1 til 2 gear, giver den lige et meget lille hik. fra 2 til 3 gear der er det som om den lige hikekr ad 2-4 gange alt efter humør.
    fra 3 til 4 gear, der er det helt konsekvent at den blvier ved med at hikke, altså slå til og fra konstant indtil jeg slipper gassen, men så geare den op til 5 gear og det gør praktisk talt 4 gear umuligt at lave kickdown til, fordi den så begynder på sit hikkeri.
    Det samme gælder fra 4 til 5 gear.

    Jeg har før haft hjulpet en bruger herinde med at fejlsøge på precis samme fejl, hans gjorde nøjagtig det samme og havde også en 300E-24 som så ikek var tunet, så det er altså ikke et tunings relateret problem som man ellers godt kunne gå hen og give skylden som gearkasse center.

    Her var JTC denne kunde behjælpelig ved at skifte overbelastnings kontakten, mener rent faktisk han fik netop gilleleje til at gøre dette, da det godt kan drille. og så hjalp det så vidt jeg husker.

    så jeg kan da håbe p ådet blot er denne dims til små 3-400 Kr.

    Men den er stadig lidt usammenhængene i gearskiftene som om den nogle gange godt kan slippe indgrebet og når man så giver gas igen, så kommer indrebet som en træsko i nakken hvis man er nede i de lave gear.

    Nå jeg må se hvad de finder ud af.
    Men jeg får den jo nok ikke at se inden vores Torsdags træf :?
    skide nu være os mæ det, bare den virker når jeg får den tilbage. :-D
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Mens man venter med længsel, så kan jeg da lige smide et par billeder op med tekst forklaring under 8)
    Taget mens Jørgen var ude og prøve køre min bil med mekanikkeren.
    Det er hoved sagligt Sørens Gearkasse der er billeder af og så den nu afdøde Gørløse gearkasse som jeg skulel bruge 5 gearet fra, da det var brændt af på min anden pga. forrige gearkasse mand hos Kurt i hedehusene lige havde glemt 2 ud af 3 plastik dippe dutter som Jørgen kaldte dem.
    Han har set dette mange gange før, folk glememr dem eller tror de er ubetydelige, men efter få Km. så ødelægges 5 gearet. lækkert... :roll:
     

    Attached Files:

  13. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    offtopic
    Kan se at konverteren er den "baderings formede" dims.
    Hvordan ved man, at den er ved at være slidt eller er OK? Eller er det mere "on - off" dvs. enten virker den eller kaput :|
    Min tvivl opstår (efter at have kørt i mange herlige dage uden "morfar potter" :lol: ) Det føles som om at konverteren ikke tager rigtig fat. Jo kan træde hårdere på gassen. Så skyder den frem :D
    Men ved typisk stille start (menes her normal kørsel :oops: ) Kan jeg høre motoren går op i omdrejninger kvikt men triller "sløvt" Lidt svært at forkare :|
     
  14. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Hej

    Prøv og se udgangs akslen den er let snoet efter af 3-4 gear er smelter sammen

    På den sider der en flange hvorpå kardanakselen sidder. Det er den aksel der er mest belastet :eek:

    Det er ikke så mærkeligt at bagtøjet også er ødelagt

    Mick tjekke din kardanaksel. Det kan også være den har fået et knæk. Når du endelig har fået lavet din gearkasse
    og første gang du fyre bilen af så ryger kardanakslen. Med dit held så skulle det ikke undre mig :whistle:

    MVH Søren
     

    Attached Files:

  15. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Jeg er lige i tvivl, var det bagtøjet, der smadrede gearkassen, eller var det gearkassen, der smadrede bagtøjet ?


    Bendix
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Ja det er den badering der :D Normalt så renser de den igennem for at få slakker og skorper ud :D
    Her efter monteres den blot, da det som regel ikke er den folk kommer for at få lavet.
    Men ellers bruger de et udefra kommende firma til at lave dem.
    Sådan en skal "skæres" op og så kan man tjekke den.
    Herefter når alt er tjekket og evt. lavet, så skal den svejses sammen igen og så skal den afbalanceres osv.

    Dit problem, hvis der er et, kunne godt lyde som for lidt olie, konverteren står ikke bare sådan af.
    eller også en pumpe med for lidt tryk måske :| men det er svært at svare på, det kan være det du forklare egentlig opfates helt anderledes for andre hvis de høre og selv ser det.
    Mon ikke Jacob ved hvad det kan være hvis du kikker forbi ham ;)
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Det har du nok ret i Søren, noget helt andet må være at tjekke mine Hardy skiver, de vilel vel også give efter og slå rævner i gummiet vil jeg tro.
    Nu har jeg jo være ude og teste den lidt efter første renoverings forsøg hos Gilleleje og der har ikke været noget, men de koster jo nada, så jeg skifter dem bare alligevel da det også er et stykke tid siden de blev skiftet, ca 2½ år siden vil jeg tro.
    Og ja jeg er vel egentlig den heldigste W124er ejer her på denne jord :p
    Jeg køre jo i en BRABUS :coolguy: :nakkal:
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Det tyder jo meget på at det er det sammenbrændte 3 gear som var total Uadskilleligt der har været årsag til at gearkassen har været låst, fordi gearkassen virkede jo på vej hjem fra havnen den dag også i 3 gear og det brænder jo ikke sammen hen over natten uden man køre i bilen :D
    Men låseringen på udgangs axlen på mit bagtøj har så uheldighvis samtidig været dårlig og har ikke kunne holde til at kadangen så pludseligt skulle holde stille, dette ved jeg fordi jeg havde en svag mekanisk gnave lyd fra bagøjet 14 dage for inden hvor den blev meget merkant hvis jeg fuld gas.

    Så ja det var gearkassen der låste sig i gearet og forsaget ulykken, men omfanget af den, der medførte smadret bagtøj var nok ikke sket, hvis det i forvejen ikke havde manglet låseringen på den ene axel som jeg er ret sikker på eftersom den havde denne mekaniske gnave lyd fra netop bagtøjet.

    Så hvad kan man kan man lære af det, kør ALDRIG med AMG stumper, de nøjes ikke bare selv med at gå i stykker, de smadret bare det HELE :lol: :lol: :lol:
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Nå jeg fik jo tilbageleveret bilen, da den pludselig også begyndte på ikke at ville motorbremse når man satte den ned i "2" selvom jeg kørte 50 Km/t. burde den jo gå ned i 2 gear og motorbremse, men det ophørte helt og så faldt den bare ned til tomgang.
    D
    e har så nu langt om længe erkendt hos Gilleleje Gearkasse center at min Brabus ny renoverede gearkasse har en fejl og at de skal have den adskildt igen totalt for at finde fejlen.
    Jeg har så som den ekstremt tilfreds kunde over deres formåen hvad service angår, sagt at de har al den tid i verden de skal bruge på at få lavet det rigtigt og ikke behøver at skynde sig med det når de står med den adskildt.
    Jeg vil hellere have en 100% i orden bil om 14 dage end jeg vil have en nogenlunde ok bil om 3-4 dage har jeg sagt.
    Så jeg har sagt de derfor bør bruge tiden på den og selvføglelig ikke vente til sidste øjeblik, så de alligevel kun har 3-4 dage at lave den i
    Det var de rigtig glade for.

    Så nu håber jeg de får den sidste del i mål, fordi efter nogle dage hvor jeg kørte i den, så kørte den faktisk rigtig rigtig fint og skiftede helt som den skulle. :)
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: STORT service af brabus automat-gearkassen

    Nå de nåede da at have den en uge.
    Hentede den torsdag aften og kørte lige ned for enden af vejen med 50 km/t. Satte gearvælgeren ned i 2 og så røg den direkte ned i tomgang og kørte friløb. :angry:
    Hmm... Så,de har altså bare haft den i en uge uden at lave en skid tænkte jeg :roll:

    Ud på den store landevej, kørte stille og roligt og den skiftede egentlig fint nok, ved rolig kørsel.
    Efter at have kørt 1t ime hjemad, så var den jo godt gennemvarm, så skulle kickdown lige prøves.
    Køre 40 km/t. Kæppen helt i bund med klik fra kickdown knappen. Den skifter så kun ned til 3 gear hvor den skulle have taget 2 gear. :roll:
    Kommer godt op i fart og køre 3 gear helt ud og så skifter den til 4 gear og så går overbelastnings kontakten i aktion, med kontante ryk frem og tilbage indtil jeg lettede speederen :angry:

    Jeg kommer ned og holder helt stille og Gud dødme om den så ikke ved meget rolig speederfod lægger fra land i 1 gear :? Og den stod i "D" og den bliver så i 1 gear helt op til 5000 omdrejninger hvor den med et klask smider den i 2 gear og straks 1 sek. Efter smider den videre op i 3 gear. :roll:

    Jeg er SÅ tæt på at give op med det pis her... :p hvis ikke de kan lave den, hvem fanden kan så om jeg må spørge... :|

    Jeg er målløs og helt på bar bund med hvad fanden jeg gør her. :|

    De har været large og taget den ind hver gang, men nu er det så 3 gang den skal retur, oven i købet for samtlige fejl der ikke er lavet.

    De har desvære en tendens til at bagatelisere mine reklamationer og skyde skylden på andre ting og det synes jeg er rigtig ærgelig stil at føre, bare fordi man ikke vil tabe ansigt eller erkende at selv de kan løbe ind i ting de ikke kan finde ud af :roll:
    Så nu er jeg spændt på hvad de siger når jeg igen klager over de kan melde sådan en gang lort klar til afhentning.
    Det er i mine øjne det samme som at sige, vi er pisse ligeglade med dig nu. :|

    Jeg tror jeg må have en snak med dem på mandag, både om det videre forløb, men også om hvordan de vil forholde sig hvis de må sande at de ikke er opgaven voksen.
    Så må der jo i den grad være tale om tilbagebetalingsret af de 19.750 kr det har kostet DEM i lære penge. :|

    Men nøj hvor er jeg træt af folk og deres pis om at de ved og kan alt og hvis der er en fejl så kan det aldrig være dem der er noget galt med :?

    Og så topper det lige op med man smadre sin ene skørt lygte totalt ved at køre en harre ned til aften, der lå bare harre ud over det hele, heldigvis slog den kun malingen af front skørtet og ikke noget vildere.
     

Del denne side