Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

LØST: renovering brabus auto-gearkassen

Emne i 'Restaureringsprojekter & Styling' startet af BRABUS, 20 Maj 2011.

  1. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    hehehe. endnu et kryds sat på ønskesedlen til forbedringer af bluestar :D
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Den bliver jo ikke hurtigere af det :? Men mere økonomisk.

    Som Brabus også er inde på, så har motoren rigeligt med moment til de 4 gear
     
  3. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    øv da. kunne godt bruge en "overdrive gear" til at nå 300km/t :cool: :lol:
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Det er muligt at du med alle dine heste kræfter og en lavere udveksling på bagtøj kan nå det hastighed, tog du fx bagtøj fra AMG hammer så tror jeg godt du kunne nå derop af...
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Det er jeg også med på, men de er neppe 200% magen til den som eks. sider på C klassen vil jeg mene, eller skulle man kunne tage en 722.6 fra en C klasse og smide over på en 800 HK brabus, det lyder lidt fantastisk :D

    Det Jeg fik at vide ordret noget i stil med at Jørgen mente at jeg skulle være glad for jeg havde den gamle, fordi de var langt mere tunings venlige og regulere/tilpasser gearskiftene anderledes end på de nye.
    Han kom med et eksempel faktisk med at de gamle kunne du smide en campingvogn efter uden de ville kny eller blive for varme osv. og de ville ændre gearskiftestil til den ekstra "load" man nu kørte med.
    Hvor de nyere elektroniske ikke tager meget højde for, hvis der bliver smidt en campingvogn på, de bliver ofte meget varme når de skal yde noget ekstra og kan ikke finde ud af på samme måde at holde de enkelte gear lidt længere ud inden næste gear skal bruges fordi de udelukkende kikker på gas pedalens position og ikke tager hensyn til at bilen nu pludselig skal arbejde hårdere.
    Så de så mange som havde været afsted med campingvogn som blev slidt relativt hurtigt op.
    Det var rent mekanisk han nævnte de gamle holder bedre end de nye og til hårdere brug end de er designet til i den bil de sider :|

    Brabus nævnte også selv med den gamle Rocket med 730 Hk at momentet på de godt 1200 Nm var for stort til 722.9 så den ville simpelthen rive lortet midt over :D
    Derfor bruger man den 5 trins som kan holde bedre til de 1420 Nm som den nye Rocket den nu smider hvis den ikke var begrænset til 1100Nm :D

    Men lige til en M104 motor 2,8 / 3,0 / 3,2 ville jeg til hver en tid vælge 722.5 over en 722.3 da den er så meget bedre afstemt til de motorer standart, og så om man skal renovere hvert 10 år i stedet for hvert 15 år... jeg ville stadig aldrig undvære de 5 gear og de 3 fordele den giver om det så var for hvert 5 år den skulle åbnes og haves service :-D
    1. Hurtigere accelreation fra stilstand med et lavere 1 gear.
    2. Hurtigere mellem accelerationer, da man altid er tættere på en højere effekt i det enkelte omdrejnings område.
    3. bedre økonomi med et højere sidste gear

    Men jeg havde som ikke tøvet med at smide en 722.6 på min hvis det var at det var lige til at smide på med styring og det vel og mærket spillet 110% så skulle man som nok kunne få en på hånden relativt nemt :mrgreen:
    Men prøv at spørge Inge med hans Brabus 6.5, jeg er ret sikker på at han har haft sådan en på hans, fordi jeg har et billede hvor hans gearvælger konsol har betegnelserne P-R-N-D-4-3-2-1
    Og det er kun 722.6 som har dette 8) den er jo ellers født med P-R-N-D-3-2-B
    Men sjovt nok så jeg sidste år at han havde fået den gamle tilbage igen med P-R-N-D-3-2-B
    om jeg husker forkert eller det blot er konsollen han har haft skiftet, det må vi kunne finde ud af, og ikke mindst hvorfor :)
    Men jeg har bare set skrevet flere steder på forums at 722.6 ikke køre særlig godt med de styringer som findes til biler der ikke er født med 722.6 :| har du erfaring med det Jacob eller hvordan :?:
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Opdate fra GIlleleje:

    De har nu gang i og adskille gearkassen i atomer igen.
    De skal ind og finde ud af hvad der er gået galt.
    Så jeg fik den ikke til weekenden :cry:
    Men det er også bedre de tager den tid de skal bruge for at få den lavet med de omhu der skal til :love:

    Men jeg må da indrømme jeg er lidt roligere nu med købet af Brians 300E-24 hvor der sider en 5 trins gearkasse på, skulle der ske noget ude i fremtiden hvor jeg stadig ejer bilen :love:
    Samt jeg har en gearkasse købt af Gørløse til reservedele som de er taget lidt fra :D

    Så nu håber jeg bare den snart er færdig og jeg igen kan komme ud og køre og ikke mindst færdiggøre mine andre sjove projekter med bilen så som E front med 500 glas og nymalet avangarde grill og lygte lister.
    Og så mine elektroniske tilføjelser af ekstra udstyrs knapper og funktioner :)

    God weekend derude 8)
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Man kan sige at runings messigt, så er det nemmer at justere det gamle vacum gearkasser ind, da det jo bare er at dreje på en knap.

    På en 722.6, skal den køres ind via star testeren.. Men jeg ville til enhver tid sige at man får bedre gearaskifte på en 722.6 eller en 722.9 gearkasse. Da de er elektroniske og selv fin regulere gearskiftne, så det er silkebløde ved alle belastninger.

    En 722.9 er nu stærk nok.. Self går vi helt ud i ekstremerne, så er den 5 trins stærkere.

    Men den klare da uden problemer, de 500hk.
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Men du har ingen erfaring selv eller fra andre med disse 722.6 gearkasser monteret på en W124er
    Fordi jeg kunne sagtens være fristet hvis det en dag slog mig at det skulle være den vej det skulle gå.
    Jeg har bare set det skrevet på et forum at det var noget hø at få til at virke ordentligt og så tilfredsstillende at folk næsten vragede projektet og monteret den og. gearkasse igen.

    Nu har jeg jo et par 722.5 gearkasser på lager, efterhånden, så mon ikke der går mindst 2 år før det bliver aktuelt :D

    Jeg har stadig ikke hørt fra dem deroppe, andet end at man havde adskilt gearkassen totalt for at se hvad som var gået galt.

    Jeg håber meget de er nået lidt videre i morgen så jeg kan have den seneste Torsdag til noget Havne træf :love:
    Men man skal ikke forvente noget har jeg da lært :D
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Nja.. det er de færeste mennesker der ville betale det som det koster at 5 en 722.6 monteret på en W124er.

    Jeg gjorde det selv på min W202, men der fik jeg det til at fungere med bilens databus og køre den ind via startesteren.

    De moduler der laves til eftermontering, der kan styre den type gearkasser.. skulle være svære at få kørt rigtigt ind.
    Noget med at de køre via en com port og at man ikke kan læse alle gearkassens dataer som på startesteren og på den måde skal køre den ind efter hvordan den føles i gearskiftene.
     
  10. mbpeppe

    mbpeppe Member

    Joined:
    21 December 2006
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SL500
    Km:
    0
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    W463 G350
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    På en diesel uden overbelastnings kontakt, så går det vel an.

    Men hvad med overbelastnings funktionen på eks. 300E-24 og 500E
    Hvordan takler den dette signal :|
    Hvis ikke det finder sted så går tændings modulet i fejlmode nemlig og laver nogle herlige ryk man kan ende på sindsyge anstalten for :angry:

    Dog har tændings modulet 2 programmer 1 for autogear og 1 for manuelt gear hvor overbelastnigns funktionen ikke finder sted, så alternativt kunne man skifte program og dette gøres ved at fjerne et af benene fra stl og lade det svæve eller lægge det højt, det sidste er nok bedst :D

    Hvor står der hvad den koster :|

    Men ser virkelig gennemført ud med alle indstillings mulighederne osv.
    Klart et projekt jeg var klar på "hvis jeg havde pengene OG gearkassen" :D
     
  12. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
  13. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Awesome! :gr8:
     
  14. mbpeppe

    mbpeppe Member

    Joined:
    21 December 2006
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SL500
    Km:
    0
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    W463 G350
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Glem Tyskland,

    På ebay UK flyder det med 722.6'ere omkring 300-400£

    Eksempel på en 722.633
    http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw= ... x&_sacat=0

    Boksen koster omkring 3500.-, læs side 2 på superturbodiesel tråden.
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Nå men Back to Writing :)

    Jeg skal op og hente min bil nu.
    Fuck hvor jeg glæder mig, specielt fordi man har haft total adskilt gearkassen igen og total renoveret den igen, fordi samtlige koblinger i gearkassen var brændt af, fordi den havde været for varm på et tidspunkt af for dem ukendte årsager andet end at koblingerne måske ikke har været justeret stramt nok op, hvad det så end betyder. :|

    Men de har om nogen, virkelig levet op til deres garanti.
    Stor respekt for dette, så kan jeg godt klare det kan bøvle lidt, når bare der ikke er bøvl med dem som skal stå inde for en garanti reparation og renovering.

    Næste skridt i mit gearkasse projekt vil klart være at prøve en 722.6 og få bygget padle shift og digital styringen på den i et projekt sammen med Søren som jeg virkelig glæder mig til.
    Men nu skal vi først ud og finde en enten renoveret 722.6 gearkasse eller en brugt og evt. have den renoveret.
    Og så laver vi selv styring og alt det.
    Fordi er der 1 ting som jeg er træt af på 722.5 så er det lidt det med overbelastnings funktionen som man godt kan fornemme hemmer den lidt mellem gearskiftene samt knast forstillingen der lige et meget kort øjeblik slår til og fra igen.
    Men det har nok længere udsigter og bliver måske hvis vi er heldige færdige til næste sommer :D
     
  16. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Måske dumt spørgsmål. kan man ikke sløjfe den overbelastningskontakt?? og lave en dummy forbindelse så motorstyringen snydes til at tro at alt er iorden :D
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Som jeg skrev oven over, så er det bygget ind i selve tændings modulet den funktion og hvis ikke den kan se overbelastnings kontakten/forbindelsen, så laver den selv nogle ret inginør fejlagtige ryk som ingen mening giver andet end ærgelse og hidsighed over den ikke stopper før man så har sluppet gassen igen.

    Men jow det er faktisk muligt er jeg ret sikker på, fordi tændings modulet kikker på et af benene i et af de 2 store stik om det er sat til ground eller lagt højt og hvis det er lagt til ground, så ved tændings modulet at det er en automatgearkasse det køre med og dermed skal bruge overbelastnings funktionen.
    Så jeg er ret sikker på hvis dette ben lægges højt/ til tændings plus, så vil den jo tro den med manuel gearkasse og så er jeg ret sikker på at den funktion er elimineret da der ikke er et behov for det på en manuel gearkasse.

    Det fede er at man med 722.6 kan lade motoren trække 100% mens den skifter gear, så man undgår tab af effekt mellem gearskiftene :gr8:
     
  18. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Er det kun 722.6 som kan det? hvordan fungerer skiftene på min 4 trins 722.3? går den ind og cutter tændingen ved skift eller hur?
     
  19. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    En 722.3 cutter ikke tændingen, det er nettop bremsebåndene som bremser motoren ned til de rette omdrejninger den kan i gear i.

    Det er faktisk kun de helt nye gearkasser, som drosler motor effekten ned i gearskiftne, for at få gearkasssen til at holde lidt længere. Med 500-700hk som mange nyere mercedes afgiver, er der en del balast på bremsebåndene og der skal skiftes olie jævligt... Selv om Mercedes siger noget andet :twisted: Jeg ved ikke lige hvad de tænker på??

    Efter bare 30.000km på de nye mbér er olie sort som tjære og Mb siger at den snildt kan klare 200.000km
     
  20. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: næsten LØST: renovering brabus auto-gearkassen

    Helt fra "bunden" eller? Lyder sq som et lækkert projekt! :yipi: :gr8:
     

Del denne side