Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Varm tomgang 230 benzin 1986

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af ktm, 2 Maj 2008.

  1. ktm

    ktm New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har før haft bøvl med elendig varm tomgang.
    Den gang var løsningen at pille det høje relæ, der sidder bag ved akkuen, ved siden af ECUen, af og rense stikbenene for ir.
    Det tog problemet.

    Nu er der igen noget lignende, men slet ikke så slemt. Motoren sætter ud, når den er varm og under let belastning, Klipper man til den, trækker den glimrende, men så snart belastningen flader ud ved f.eks. 80-100 km/t kan man godt mærke disse ryk, dog ikke i nogen fast rytme.
    Den starter udmærket, kold og varm.

    Jeg har læst en masse indlæg her på siden om emnet og kan forstå at det er benzinpumperelæet, jeg har haft fat i??
    Mine symptomer passer jo ikke rigtigt på manglende benzinforsyning, idet den trækker udmærket.
    Derimod kunne jeg fristes til at tro på at benzintrykket måske falder for meget ved højt wacuum???
    Der er en tydelig lugt af forkert forbrænding når man står ved siden af vognen og den går tomgang, den samme stank som når man stopper en motor og den eftertænder.

    Er der nogen, som vil prøve at bringe mig på sporet?
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Prøv lige at se efter om din tænding står rigtigt, og om den avancerer som den skal.
     
  3. ktm

    ktm New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg er ret overbevist om at tændingen er i orden.
    Der sker noget hver gang jeg piller ved dette relæ. Efter endnu en gang kontaktrens kom den til at gå ret godt, men ikke helt.
    Er løsningen at skifte dette dyre relæ? eller skal man også have fat i soklen?
    Stikbenene på relæet ser rigtig pæne ud.
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Hvad pn er der på relayet?
    Chr
     
  5. ktm

    ktm New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg er ikke lige klar over hvad der menes med PN
    men følgende numre står på det:
    2015 4008 45
    3130
    897134
    85 MO3
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    øv kan ikke få det rette link fra autoimportind.
    Chr
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  9. ktm

    ktm New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det må der kigges nærmere på.
    Foreløbig tak for input.
     
  10. ktm

    ktm New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Så fik jeg endelig anskaffet og monteret et overspændingsrelæ fra MB i Holbæk til kr. 690,- inkl. moms.
    Det tog problemerne, i hvert fald indtil videre. :)
    mvh
    ktm
     
  11. ktm

    ktm New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det var så en kortvarig glæde. Nu kan den igen have perioder, hvor den hakker og mister kraft.
    Lige pludselig går det helt fin tigen. Der er ikke noget mønster i problemet.
    Når den går rigtigt, er der intet at klage over.
    Hmmm?????
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu er det med strøm bestemt ikke min stærke side, men jeg sidder og tænker på om ikke det måske kunne være helt alm. tændings problemer ?

    Rotor, dæksel, kabler, tændrør ?

    Klimaet pt. tyder dog ikke på at det er noget der optræder som følge af fugt. ;)
     
  13. ktm

    ktm New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Næh, noget med fugt tror jeg heller ikke ret meget på! :)
    Hvis det er tændingsproblemer vil i hvert fald andre benzinmotorer jeg kender, have problemet konstant.
    I øjeblikket er det helt ligegyldigt om motoren er varm eller kold. Tomgangen er, når den kører OK, helt og aldeles perfekt, stabil og jævn, altså slet ingen indikationer på sløjt tændingsanlæg.
    Den starter altid ukompliceret, varm som kold.
    Men i desperation bliver jeg måske nødt til at skifte disse dele igen, selv om det meste kun har kørt ca. 10.000 km, meeen???

    Da relæet hedder overspændingsrelæ, tjekkede jeg for god ordens skyld, ladespændingen og den siger ca 13,8 V ved 2000 omdr/m, altså ganske som forventeligt.
    Jeg er slet ikke klar over, hvad dette relæ gør.

    mvh
    ktm
     
  14. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
  15. ktm

    ktm New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for hint!
    Nu er det egentlig ikke længere tomgangen, der er det helt store kval, nu forekommer det mest ved let belastning.
    Kæpper man til den, kan den almindeligvis godt overvinde urolighederne, og nogle gange kommer den i orden efter man har været lidt hård ved den.
    Den kan køre måske en hel dag uden at skabe sig, for så næste dag at være en pinsel igen.
    Er der nogen her i Nordvestsjælland, som har forstand på en sådan maskine??
     
  16. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Der skulle vel ikke være et eller flere tændkabler der er gnavet igennem, og ligger og trækker stel et sted? Hvis det f.eks. er kommet i klemme?
     
  17. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    hvor gammel er bilen?
    Chr
     
  18. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvis der var ir på stikbenene i starten, kan der også være ir på stikket, skil stikket ad og se indv.
     
  19. clapet

    clapet New Member

    Joined:
    5 November 2008
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Fløng
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har lige tilmeldt mig 124forum (rigtig fedt! - masser af credits til initiativtager)

    Jeg har en 300E-24 fra '91, hvor jeg har samme problem som ktm. Jeg har skiftet benzin filter samt givet den en omgang service-benzin-rens, men det har ikke hjulpet på den varme tomgang - hakker stadigvæk.

    Når den har stået stille i omkring 30 min. spinder den som den skal. Inden jeg skifter overspændingsrelæet vil jeg lige høre dig ktm - fandt du ud af hvad problemet var?
     
  20. ktm

    ktm New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    I øjeblikket hjalp det tilsyneladende at skifte overspændingsrelæet, men det var desværre kun momentant.
    Det fjollede var at det kunne svinge ret meget, hvor voldsomt problemet var.
    Jeg kørte så ind til Mercedes i Holbæk og fik dem til at kigge på den, og her fandt man ud af at den kørte alt for magert. En mistanke jeg ind imellem også havde pga den særprægede lugt motoren afgav, som kendetegner en dårlig forbrænding.

    Man stillede så COen en del op, hvilket var lidt bøvlet, idet fordelertoppen angiveligt er noget slidt og derfor vanskelig at justere blanding i.
    Det blev betydeligt meget bedre efter denne justering, men ikke 112% toyotagodt. Det er lidt svingende, hvordan den går, men i store træk tilfredsstillende.
    Der mangler også at blive monteret en lille vacuumkontakt som dog ikke skulle have nogen særlig stor betydning.

    Det er iøvrigt et rigtigt rart værksted at komme på. Da jeg var der, var de også igang med en 220 Heckfloss og en 350, 6,3 :)
     

Del denne side