Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vakuum slange?

Emne i 'Vakuum-system' startet af Mercedes300E, 13 April 2016.

  1. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej. Er en stolt ejer af en MB W124 300E. Og hver gang jeg åbner ned til maskine rummet er der 100 ting jeg undre mig over hehe! Men 1 ting af gangen. Fra ventildæksel og over på luftfilter kasse sidder en sort tyk slange. Og på den sidder en lille "vakuum" slange. Hvad er den til? Mvh Thomas
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej Thomas,
    Den tykke slange er krumtapsudluftningen, der "trækker vakuum" fra indsugningen (motoren skal have fjernet det tryk, som krumtappen skaber i olien på 3. takt, ellers tætner stempelringe og pakdåser ikke korrekt). Den lille vakuumslange skulle meget gerne være forbundet med trykregulatoren (klokkeformet hus), så den kan føle, når du giver fuld gas.
     
  3. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej tak for svaret. Så kan jeg næsten regne ud at de 2 slanger skal holde tæt. For udluftnings slangen er helt hård og sidder ikke så godt fast på ventil dækslet. Og den lille slange skal man bare kigge på så kan den falde ud :)
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, de skal sidde tæt. Så det er nok en god ide, at udskifte alle dine vakuumslanger, hvilket vil have en positiv effekt på motorgangen (specielt tomgang, hvor der ikke bliver dannet lige så meget vakuum i indsugningen).
     
  5. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Havde luftfilter kassen af igår for at se til de andre vacuum slanger og de ser faktisk ok ud. Men det kan jo godt snyde.. grunden til jeg er begyndt at rode med det her er at den står ikke så godt i tomgang. Den står på 600 rpm i tomgang. Og svinger en del op og ned i tomgang :-(
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er den optalte vacum slange, bare en udluftning for regulatoren. Den går op til knastudluftningen som går til luftfilter kassen og der skulle meget gerne IKKE være vacum!
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det er svært at inspicere gummi visuelt. Er de hårde, så er de defekte. Levetiden for dit gummi, er for længst passeret, hvis det har siddet på bilen siden 1989. Gummi er et naturprodukt, der tager skade af luftens ilt, temperatur og olieprodukter, så motorrummet er et udsat sted for gummi. Der sidder også en gummislange under brændstoffordelerens gummihus - der er generelt meget gummi.
    Se: http://mbyc.dk/index.php?threads/eftersyn-af-alt-el-ved-køb-af-260e-årgang-1990.11286/#post-94307
    Dine problemer med tomgangen kan udover vakuumlæk, også skyldes at din tomgangsregulator trænger til at blive renset. Derudover kan det også være relateret til tændrør, luftfilter, cylinderlæk, indsprøjtning osv.

    Er meget enig i, at det er udluftning til regulatoren. Mener også at have set andre biler med KE, hvor studsen bare hænger frit. Har også selv afmonteret den uden forskel. Er dog ikke sikker ved fuld gas og intet er jo tilfældigt på en Mercedes.
    Vakuum er alt mindre end alm. atmosfærisk tryk, hvordan kan der så ikke være vakuum i luftfilterkassen, når den jo netop trækker atmosfærisk luft ind? Og det er jo netop ved lav eller intet vakuum i manifolden, at blowby og "krumtapgas" transporteres til filterkassen og den vej tilbage til forbrænding.
     
  8. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Tak for svarene. Hvor sidder den der tomgangs regulator? Og hvordan ser den ud. Mvh Thomas
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Sådan her... Det er en god ide, at afkoble batteriet, når du roder dernede.
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 17 April 2016
  10. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Ok mange tak. Det vil jeg prøve at rode lidt med. :) btw har fået en ny "boks" sat i. Den til styring af start/tomgang. Den lille røde fætter med 2 sikringer i der sidder bag ved batteriet. I hører nærmere når jeg har renset den :)
     
  11. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej igen. Nå.. jeg har ikke renset skiftet min tomgangs regulator endnu. MEN jeg har sprøjtet bremse rens på benzin dysserne, også hugger den en del i tomgang! Så må have nogle utætte dysser. Kan det passe det er o-ringe der skal skiftes? Og er der nogen der har en guide til hvordan man skifter dem?
     
  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jep, der sidder O-ringe/pakninger, der skal skiftes.

    Nyere motor, men samme princip...
     
    Sidst redigeret: 6 Maj 2016
  13. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Jeg takker mange gange! Det skal prøves! Sådan et klip er jo guld værd!
     
  14. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Så er alle 6 dyser taget ud. De skal alle have nye pakninger. Også skal jeg lige hitte 1 der kan teste dem. Er meget spændt på hvordan den kommer til at starte og stå i tomgang!
     

Del denne side