Hej. Er en stolt ejer af en MB W124 300E. Og hver gang jeg åbner ned til maskine rummet er der 100 ting jeg undre mig over hehe! Men 1 ting af gangen. Fra ventildæksel og over på luftfilter kasse sidder en sort tyk slange. Og på den sidder en lille "vakuum" slange. Hvad er den til? Mvh Thomas
Hej Thomas, Den tykke slange er krumtapsudluftningen, der "trækker vakuum" fra indsugningen (motoren skal have fjernet det tryk, som krumtappen skaber i olien på 3. takt, ellers tætner stempelringe og pakdåser ikke korrekt). Den lille vakuumslange skulle meget gerne være forbundet med trykregulatoren (klokkeformet hus), så den kan føle, når du giver fuld gas.
Hej tak for svaret. Så kan jeg næsten regne ud at de 2 slanger skal holde tæt. For udluftnings slangen er helt hård og sidder ikke så godt fast på ventil dækslet. Og den lille slange skal man bare kigge på så kan den falde ud
Ja, de skal sidde tæt. Så det er nok en god ide, at udskifte alle dine vakuumslanger, hvilket vil have en positiv effekt på motorgangen (specielt tomgang, hvor der ikke bliver dannet lige så meget vakuum i indsugningen).
Havde luftfilter kassen af igår for at se til de andre vacuum slanger og de ser faktisk ok ud. Men det kan jo godt snyde.. grunden til jeg er begyndt at rode med det her er at den står ikke så godt i tomgang. Den står på 600 rpm i tomgang. Og svinger en del op og ned i tomgang :-(
Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er den optalte vacum slange, bare en udluftning for regulatoren. Den går op til knastudluftningen som går til luftfilter kassen og der skulle meget gerne IKKE være vacum!
Det er svært at inspicere gummi visuelt. Er de hårde, så er de defekte. Levetiden for dit gummi, er for længst passeret, hvis det har siddet på bilen siden 1989. Gummi er et naturprodukt, der tager skade af luftens ilt, temperatur og olieprodukter, så motorrummet er et udsat sted for gummi. Der sidder også en gummislange under brændstoffordelerens gummihus - der er generelt meget gummi. Se: http://mbyc.dk/index.php?threads/eftersyn-af-alt-el-ved-køb-af-260e-årgang-1990.11286/#post-94307 Dine problemer med tomgangen kan udover vakuumlæk, også skyldes at din tomgangsregulator trænger til at blive renset. Derudover kan det også være relateret til tændrør, luftfilter, cylinderlæk, indsprøjtning osv. Er meget enig i, at det er udluftning til regulatoren. Mener også at have set andre biler med KE, hvor studsen bare hænger frit. Har også selv afmonteret den uden forskel. Er dog ikke sikker ved fuld gas og intet er jo tilfældigt på en Mercedes. Vakuum er alt mindre end alm. atmosfærisk tryk, hvordan kan der så ikke være vakuum i luftfilterkassen, når den jo netop trækker atmosfærisk luft ind? Og det er jo netop ved lav eller intet vakuum i manifolden, at blowby og "krumtapgas" transporteres til filterkassen og den vej tilbage til forbrænding.
Ok mange tak. Det vil jeg prøve at rode lidt med. btw har fået en ny "boks" sat i. Den til styring af start/tomgang. Den lille røde fætter med 2 sikringer i der sidder bag ved batteriet. I hører nærmere når jeg har renset den
Hej igen. Nå.. jeg har ikke renset skiftet min tomgangs regulator endnu. MEN jeg har sprøjtet bremse rens på benzin dysserne, også hugger den en del i tomgang! Så må have nogle utætte dysser. Kan det passe det er o-ringe der skal skiftes? Og er der nogen der har en guide til hvordan man skifter dem?
Så er alle 6 dyser taget ud. De skal alle have nye pakninger. Også skal jeg lige hitte 1 der kan teste dem. Er meget spændt på hvordan den kommer til at starte og stå i tomgang!