Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

utæthed i kølersystemet?

Emne i 'Motorkøling' startet af Mette, 2 Oktober 2007.

  1. Mette

    Mette New Member

    Joined:
    28 Januar 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Billund
    Ratings:
    +0 / 0
    Jamen heureka!
    Det var meget...Hvor langt kører den så på en liter? Pyh ha!!!

    Til Larzen:
    En mercedesmekaniker trykprøvede i forbindelse med lyde fra vandpumpen. Dette gav ikke udslag i utætheder.. det, at der er olie eller andet "snask" ved den ene dyse kan vel godt tyde på at det er toppakning eller topstykke? Men ville det ikke have vist sig ved trykprøvningen? Men okay, retfærdigvis skal det lige siges at vandtabet er kommet efter trykpeøvningen!
    Mette
     
  2. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    12-14 km/l. Bilen er med automatgear.
     
  3. Mette

    Mette New Member

    Joined:
    28 Januar 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Billund
    Ratings:
    +0 / 0
    nåe, jamen det er da ikke så galt! Vi kører det samme! så må den da se nogle kilometer vej i løbet af ugen!....


    Vi har lavet et lille eksperiment med bilen! Lige da motoren blev stoppet, tog vi trykket af kølersystemet. Herefter startede vi den, da den var blevet kold, og den hakkede ikke på den ene af cylinderne og der kome ikke en hvid sky ud af udstødningen..

    Dommen er klar: Enten toppakningen eller topstykket! Der er dømt tur til mekanikeren! ØVØV!!

    Tak for venlig og velvillig assistance i mine forsøg på at lokalisere peoblemet!

    Mette
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Prøv at køre lidt længere med bilen før der skiftes toppakning!
    Mener det er meget sjældent de går på 300d(måske på turbo?)
    Chr
     
  5. Mette

    Mette New Member

    Joined:
    28 Januar 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Billund
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Chr

    Hvis det ikke er enten toppakning eller toptykke, og det ikke er til at lokalisere andet, samtidig med at den "halter" på den ene cylinder, hvis vi ikke tager trykket af systemet, lige når bilen er stoppet, Hvad er det så???

    Mette
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    [/quote]
    Vi har lavet et lille eksperiment med bilen! Lige da motoren blev stoppet, tog vi trykket af kølersystemet. Herefter startede vi den, da den var blevet kold, og den hakkede ikke på den ene af cylinderne og der kome ikke en hvid sky ud af udstødningen..
     
  7. Mette

    Mette New Member

    Joined:
    28 Januar 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Billund
    Ratings:
    +0 / 0
    hej
    Jeg er meget glad for din bekymring...
    Nej den skulle ikke være kørt for varm. men vandforbruget er steget meget i denne uge...
    Ja den 3. forreste, går jeg ud fra... der ligger olie ved den

    Mette
     
  8. Mette

    Mette New Member

    Joined:
    28 Januar 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Billund
    Ratings:
    +0 / 0
    Bare lige for at høre....

    Kan det hjælpe bare en lille smule, så vandtabet bliver minimeret til mekanikeren har tid, at hælde en gang køletætner i? Eller er det en dum ide?

    Mette
     
  9. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Glem kølertætner - effekten er, at det sætter en belægning på indersiden af kølesystemet, og hvem ønsker det?
    Tyskerne er helt vilde med at bruge det, med det resultet, at vi ofte må skifte varmeapparater og kølere, fordi de stopper helt til...

    Mit klare råd er, at lade den æde det vand den vil indtil du kan få den lavet ordentligt - og husk ikke at lade den gå på ren vand, der skal lidt frostvæske i til smørring...
     
  10. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Mette

    Du skriver der ligger OLIE ved cylinder nr. 3 …. Er det dieselolie eller motorolie :?:

    Hvis det er dieselolie kan det være dine tilbageløbsslanger på dyssen der er utætte, men hvis det er motorolie, har dit topstykke et problem.

    P.S. Jeg tilslutter mig larzens råd om kølertætner, det er som at tisse i bukserne….
     
  11. Mette

    Mette New Member

    Joined:
    28 Januar 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Billund
    Ratings:
    +0 / 0
    hej med jer.. dropper kølertætner...
    det er motorolie siger min mand men jeg syne det er for tyndt til det...
    Mette
     
  12. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Så er det nok olie, ellers ville det lugte af diesel... :roll:
     
  13. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    [/quote]Ja den 3. forreste, går jeg ud fra... der ligger olie ved den
     
  14. Mette

    Mette New Member

    Joined:
    28 Januar 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Billund
    Ratings:
    +0 / 0
    okay... så er det bare et tilfælde, at jeg har opdaget det nu...
    Jeg tror bare jeg sender bilen til mekaniker..... så må han se, hvad han får ud af det!!

    Jeg takker mange gange for alle gode råd og al hjælp!
    Mette
     
  15. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej mette

    ja kølertætner... dur bare ikke,

    vis man skal tætte et lille utæthed i køler , har jeg et husmorråd

    stødt ingerfær, en lille pose er nok til at tætte de små utætheder
     
  16. Mette

    Mette New Member

    Joined:
    28 Januar 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Billund
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej med jer alle!
    Lige en lille slutsløjfe på denne tråd!
    Bilen er lige kommet hjem fra værkstedet, hvor den har fået nyt topstykke. Den var revnet ved cylinder 4 og 6!! og da motoren blev åbnet manglede et styr til knastakslen(!) og derfor havde denne kørt lidt frem og tilbage i motoren... dette har stået på længe kunne det ses!!! Kæden til knastakslen var slidt skævt og skulle skiftes sammen med det øverste tandhjul til denne...... I bunden af motoren var der korrosion som tydede på at der havde været vand i motoren i længere tid end vi har haft vandtab! der manglede også en bolt i topstykket!!! Det blev en DYR omgang!!! føj da!!!

    Tak for alle råd og "medtanker"
    Mette
     
  17. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Mette...puha jeg føler med dig....vil du løfte sløret for hvormeget du kom af med?
     
  18. Mette

    Mette New Member

    Joined:
    28 Januar 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Billund
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja det vil jeg godt! men jeg har ikke fået regningen endnu, men jeg fik at vide at det ville koste ca. 25.000 plus moms!!!!
    det var lige ved at jeg gik bagover.... Alternativet ville dog være dyrere.....

    Mette
     
  19. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Ok....puha - ja det var godnok en bon at få.......
     
  20. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    puha 25.000 plus moms! man får lidt sved på panen! Har du tiltro til værkstedet hvor du får det lavet? Hvor er det om man må spørge?
    W124-300 Turbodiesel Estate hvor gammel er den?
    Chr
     

Del denne side