Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Udsætter mv.

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af mede, 1 Oktober 2017.

  1. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Efter snart 1 års udfordringer og besøg af op til 5 professionelle og dygtige mekaniker helt fra sydsjællands til nord,føler jeg mig lidt træt og udkørt.
    Der drejer sig om 260E 1990.
    Jeg døjer med lidt urolig tomgang som følger udsætter dvs motoren går ud typisk når jeg bremser til dreje eller ved lyskrydset når jeg bremser op.

    Ting der skiftet:
    1-Tændrøre
    2-Tændkabler
    3-Rotor
    4-Fordeler dæksel og Oring der tilhører.

    5-Dyser og pakninger

    6-Lambdasonde
    7-Skamgasventil
    8-Renovering af benzin fordeler
    9- Luftfilter
    10-Potentiometer til CO måler ,målt OK
    11-CO indstillet
    12-Tomgangsregulator er skiftet.
    13-Benzin pumpe relæ skiftet for 3 år siden
    14-OPV relæ for 9 måneder siden
    15-Tændspole for 2 måneder siden
    16-Tændings modul
    17-Benzin filter .
    18-Benzintrykket målt til 6 bar.
    19-Topstykket er renoveret.
    20-Tændingslås skiftet.
    21-Gummi bælg under flowmåler og rensning .
    22-Temperaturføler
    23-Microswitch skiftet.
    Er der nogen der kan komme i tanker i noget jeg har glemt at skifte som kan afhjælpe problemet .
    Der er ret irriterende at motoren går ud midt i midt af trafikken ingen servo og bremse og træk kraft funktion.
     
    Sidst redigeret: 18 Oktober 2017
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Ny tomgans regulator. Vil være mit bud! Er det både kold og varm?

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  3. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Ja præcis kold og varm
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej mede,
    Har du kigget på laderelæet? Hvis du har fået ombyttet generatoren, kan der stadig godt være fejl på laderelæet.
     
  5. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Djarnis82
    Tak for sidst
    Det har jeg ikke
    Det er måske det eneste jeg ikke har kigget på
    Jeg målte på potentiometer det bar præcis 5 volt efter din beskrivelse dvs at det er også iorden
    Tænker på at det kan være ECU der laver balade efterhånden løber jeg tør for ideer
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Selv tak. Jeg ville skifte relæet. Bare for at slå en streg over det. Har selv prøvet med en gammel mercer, der gik ud i rundkørsler om natten med dertilhørende manglende servo og lys. Skiftede relæet og problemet forsvandt.
     
  7. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej igen
    Det kan bare gøre ,der er efterhånden er ikke ret meget tilbage der ikke er blevet skiftet
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Prøv det:) Det lyder nemlig strømrelateret.
     
  9. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Min benzin økonomi er heller ikke så god pga urolig tomgang
    Den var op på 10 km/L men nu kan ikke komme højere op end 8.4 Km/L
    Jeg tror at min dårlig tomgang har også betydning for at den udsætter
     
  10. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Jeg har sat alle el forbrug igang som lys,varmeblæser,radio,bagrudevarmer,visker foran og bag og kunne måle en spænding på 12,6 V på batteriet så kunne jeg ikke mene at der kunne være lade problemer
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Så længe det har med strømforsyning at gøre, så kan det give et hav af problemer. Super korte ophør/svingninger i forsyningen, kan give mærkelige symptomer - heriblandt dårlig tomgang og motorstop. Derfor mener jeg, at det er nemmest/bedst at starte med forsyningens udgangspunkt og udelukke laderelæet. Hvis det ikke afhjælper problemet, så har vi i det mindste indsnævret mulighederne. Du har allerede prøvet rigeligt, så vi må snart være der.
    Det kan sagtens være, at den lader fint osv. Men ved fx fysiske påvirkninger af generatoren (sving, opbremsning etc.), så fejler dårlige/slidte kul i relæet. Jeg er med på at forsøge med andre muligheder, men skal vi ikke lige prøve relæet:)
     
    Sidst redigeret: 1 Oktober 2017
    • Like Like x 1
  12. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
  13. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Det kan du tro :)
    Imorgen bestiller jeg den
    Som sagt jeg er løbet tør for ideer
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Fedt, så må vi se. Hvis det ikke hjælper, så kan vi evt. lige finde en dag, hvor du kan svinge forbi mig. Så vil jeg gerne lige kigge lidt på den. Du ved jo, hvor jeg bor.
     
    Sidst redigeret: 1 Oktober 2017
    • Like Like x 1
  15. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Mange tak for din venlighed
    Lige en opdatering:
    Hvis jeg tager stikket af tomgangsregulator ,fortsætter motoren med at køre uden ændring af omdrejninger men hvis jeg sætter stikken til ,så går motoren ud
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej igen,
    Så ikke lige, at du meldte tilbage med nyt. Det mener jeg er helt normalt mht. regulatoren. Når du fjerner stikket/strømmen, så vælger ventilen en fikseret stilling (solenoiden drejer), hvilket ikke passer til alm. tomgang. Hvis man prøver at forsyne regulatoren med forskellige spændinger, så kan man se at ventilen åbner forskelligt og fra forskellige sider. Men vi kan godt lige tage tomgangsregulatoren, så flychr's indlæg også bliver berørt og bekræftet/afkræftet. (Jeg går naturligvis ud fra, at du har udelukket vakuumlækage)


    1. Hvis du drejer nøglen over på tænding, uden at starte motoren, og slukker igen, kan du så høre et metallisk klik fra motorrummet? (Kontrol af ventilens frie bevægelighed)

    2. Er tomgangen omkring 700-800 rpm ved driftsvarme? (Kontrol af funktion og lækage)

    3. Hvis du tager stikket helt af regulatoren, kan du så måle en modstand på 12±3 ohm mellem de to ben? (Kontrol af indre komponentfejl)

    4. Hvis du laver en serieordning til regulatoren, kan du så måle en strømstyrke på 580±50 mA? Gearvælgeren skal stå i P, el-forbrug skal være slukket (ingen A/C, blæser, radio osv.) og strømmen skal måles minimum 30 sekunder efter opstart, så der ikke måles på berigelse! (Kontrol af ECU-regulator).

    5. Hvis du tager stikket af den microswitch, der sidder ved speederstrækket, stiger omdrejningerne så? (Kontrol af "speeder"-ECU-regulator)


    Hvis du kan sætte flueben ved samtlige punkter, så vil jeg mene at tomgangsregulatoren mv. er indenfor specifikationerne:) Men, som tidligere beskrevet, så kan der være problemer med små strømfluktuationer, hvis der er fejl på laderelæet (systemet arbejder i milliampere og korrigerer på millisekunder). Så man kan bide lidt sig selv i halen, hvis man ikke har udelukket laderelæet inden...
     
    Sidst redigeret: 22 Oktober 2017
    • Like Like x 1
  17. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej igen
    Mht klappe lyden den kan jeg høre typisk kun når jeg slukker for motoren og kun engang imellem
    Min generator er Bosch og der er indvendig laderelæ ,Gøreløse har den ikke som original ,skal jeg købe den original eller ?
    Mht målinger :jeg kan tage nogle imorgen
    Endnu engang tak for din hjælpsomhed
    Mvh
    Mede
     
    Sidst redigeret: 1 Oktober 2017
  18. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det er rigtigt. Det er nok når ventilen lukker ved slukning, at det klikker. Min fejl (har rettet i tråden).
    Hmmm, så kan det sagtens være at ventilen binder lidt, men det kan også være, at den ikke gør. Det er svært at høre ordentligt, når man ikke står ind over motoren (med mindre, at du har haft konen til at dreje nøglen el.l.). Snask og olie kan også dæmpe lyden.
    Ja, prøv lige at foretage de målinger. Ellers har jeg en fuldt fungerende tomgangsregulator, du kan forsøge med.
    Vær sikker på, at de har et laderelæ, der passer både i spænding og pasform, da der er mange forskellige former. Original kvalitet på en stump, der er så vigtig (med mindre, at du bare vil hurtigt videre med fejlsøgningen. Hvis det ikke er her fejlen er, så kan du jo altid skifte tilbage til den originale, og så har du en billig nødreserve. Det er op til dig).
    Jeg har vedhæftet flg. skematiske oversigt/"tjekliste" for at tydeliggøre din fejlsøgning og fremgang. Den er ikke 100% teknisk korrekt, eller beskrivende for dit problem, men den tjener sit formål, da den også understreger forbindelsen/ledninger mellem komponenter. Jeg tror også, at du "taber" vakuum.

    - Grønne flueben er ting, du har udskiftet/justeret, som derfor kan udelukkes.
    - Blå cirkel er punkterne 1-5 ved måling på tomgangsregulatoren.
    - Røde minusser er forhold, jeg mener er mulige årsager til dit problem, som vi evt. kan undersøge.
    (Bemærk "Heating speed" efter tomgangsregulatoren. Derfor skal man vente 30 s inden måling, da ECU øger forbruget i dette tidsrum)
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 2 Oktober 2017
  19. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Mange tak for din brugbar info
    Laderelæet skifter jeg som du siger man altid skifter til original efter man løser problemet
    Skemaet er lidt utydelig jeg printer den ud med håb på at det kan bedre læses

    Klappen høres meget meget tydelig mår man slukker motoren men det er som om der ikke ske hver gang

    Jeg tror at jeg venter med at tage målinger efter jeg har skiftet laderelæet eller hvad synes du?
     
  20. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej. Undskyld at jeg blander mig. Er det mig der læser forkert, eller har du i virkeligheden to problemer. Et at du har en urolig tomgang og to at den går ud for dig, de to ting behøver vel ikke at have en sammenhæng, eller er der noget jeg misforstå. Når den går ud bilen kan du så starte den med det samme igen og går den ud for dig hele tiden eller er det kun engang imellem. For den urolige tomgang har du vel hele tiden også selvom bilen ikke går ud.
     

Del denne side