Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

tændingslås

Emne i 'Tændingslås' startet af Funk*, 12 Januar 2009.

  1. jpb

    jpb New Member

    Joined:
    29 December 2009
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300CE
    Km:
    350
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har været hos Mercedes(hernede) for at hente cylinder men fået oplyst at problemet stikker lidt dybere idet det er ratlåsen der er årsagen hvorfor denne også skal skiftes. (ny nøgle, cylinder og ratlås-dims €200,+ arbejdsløn. €30 for cylinder og nøgle alene på ebay) dvs, af med beklædning og skifte hele "enheden" til højre for rattet. Hvad jeg ikke havde tænkt på i tidligere beskrivelse er den detalje at ratlåsen har sat sig så jeg kan ikke angive om cylinderen eller ratlåsen er det egentlige problem.
    I praksis oplever jeg problematikken ved at jeg ikke kan dreje nøglen jvnf. vejledning for at udtage cylinder.

    Er der nogle af jer der har prøvet denne problematik med ratlåsen og kan beskrive/vejlede ? Eller giver det hele sig selv når blot man har boreret cylinderen ud som tidligere beskrevet ? Springer ratlåsen fri her ?

    Jeg har ikke ummidelbart selv mod på manøvren da jeg ikke har erfaring i dette (ratlås mv.), med mindre erfaringerne her siger : "let nok - bare start fra en ende af og tag det stille og roligt".

    Det hele holdes op mod en eventuel værkstedspris der overstiger bilens brugt-værdi hernede. Til alt held kan jeg køre MC hernede nu indtil problemet er løst, det er blot lidt bøvlet at have hunden med på tur *GG*

    Mvh, Jens
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Ratlåsen er en arm der bliver flyttet sideværts, ind i ratstammen,- når den er aktiveret er der simpelthen ikke plads til at få hele ratlåsen/tændinglåsen trukket ud af røret som det er monteret omkring. Derfor er det nødvendigt at skære den øverste halvdel af tændingslåsen af med en vinkelsliber, derefter er det til at afmontere med lidt håndværktøj og snilde.

    Dette er løsningen hvis alt andet glibber. :-D - og kommer det så vidt,- så husk at finde en god stor papkasse, og tilpasse den så den kan bruges som værn mod gnister, rundt omkring.

    og så en komplet ny tændingslås + låsecylinder på. rimeligt nemt at montere!
     
  3. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Helt rigtigt, men husk at hvis cylenderen ikke bliver drejet til første hak, kan du ikke få kontaktdelen løs fra cylenderen.
    Stod selv med problemet for et par år siden,og en skilt bundkontakt er ikke for børn, når man ikke har et diagram, for der er mange ledninger , og hvor i he.. hu.. he..... skal de sidde.Det løste sig til sidst.
     
  4. jpb

    jpb New Member

    Joined:
    29 December 2009
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300CE
    Km:
    350
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    har vi en tegning herinde jeg kan kikke på inden jeg kaster mig ud i projektet ?

    Gerne én for rat-lås systemet,

    mvh, Jens
     

Del denne side