Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Soltag

Emne i 'Soltag' startet af langhoff, 3 Juli 2009.

  1. langhoff

    langhoff New Member

    Joined:
    19 April 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hey skal himlen ned, når jeg skal skifte hæve beslaget til soltaget???
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nej. Kun det stykke himmel der dækker selve soltagshullet.
    Derefter op med soltagspladen, og så skulle der være fri adgang.
     
  3. klausgestrup

    klausgestrup New Member

    Joined:
    26 Februar 2008
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124-E320
    Km:
    0
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg blander mig lige lidt, hvordan fjerner man det ?
    jeg har søgt på detali.ru men jeg kan ikke finde noget der viser hvordan det sidder fast.. :cry:
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Soltaget køres ca. halvt bagud.
    Derefter tager du fat i forkanten af tagstoffet og trækker nedaf. (sidder med clips)
    Nu skulle beklædningen være løs fortil og du kan nu trække beklædningen fremad og ud.
    Det er muligt at soltaget skal køres længere bagud for at få beklædningen ud.
     
  5. klausgestrup

    klausgestrup New Member

    Joined:
    26 Februar 2008
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124-E320
    Km:
    0
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tusinde tak.....
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det der med at hive soltags himlen ned, det ser lidt underligt ud når man kikker på det mens soltaget er kørt halvt tilbage ca.
    Så kan man jo se at himlen er bredere end soltagshullet, så det ser ikk helt ud til man skal hive det ned :|
    Eller bøjer det bare på midten og kommer ned igennem alligevel?
    Jeg tør ikke bare hive ned, der skal da godt nok trækkes hårdt så? fordi jeg kan dælme ikke hive den ned og jeg tror da ogs ådet er pga. før omtalte problem med at himlen ligger langs soltags skinerne i siderne og går sådan set ud over disse, så himlen skal bøjes eller slå en bue på midten hvis den skal ned gennem soltags hullet...

    Kan det være rigtig Guldsmed? jeg er bange for at flå noget i stykker :oops:

    Mvh.
    BRABUS
     
  7. Grønmercer

    Grønmercer New Member

    Joined:
    19 September 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vissenbjerg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    VW passat 1,9 D
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Brabus.

    Der sidder 4 clips forest på beklædningen, der løsnes ved at hive ned i soltagets beklædning. Det gøres ved at kører taget halvt tilbage, tage fat i forkanten af beklædningen og hive ned. Selve beklædningen skal ud for oven af soltaget. Her hjælper det at køre soltaget det sidste stykke vej, så burde beklædningen være lige til at trække frem og ud af soltagets åbning.

    Venlig hilsen
    Tim
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er lige denne del som er problemet, man kan netop ikke hive ned fordi beklædningen ude i siderne ligger oven på en metal skine som derved søger for at hvis jeg hiver så meget som 1mm ned så bøjer jeg beklædningen.
    Men da den sidder fast er jeg bnage for at hive til hvis den pludselig giver efter i klipsene og så flår jeg den jo bare ned og så var det jeg tænkte på at så kommer jeg jo til at bøje beklædningen som virker ret stiv...

    Kan være jeg skal tage et billede af hvad jeg mener :oops:

    Men eller tak for beskrivelsen, jeg har ikke rodet så meget med soltag "endnu" :D
     
  9. Frk.Jensen

    Frk.Jensen Member

    Joined:
    12 Marts 2008
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 td
    Årgang:
    1992
    Hvad gør man så når soltaget ikke kan køre halvt tilbage, fordi der er noget der er knækket og sidder i vejen for soltaget ????
    Nogle gode ideer ??
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er som regel det "skide" hævebeslag som er knækket og så ligger den afbrækket del og kommer i vejen for soltagets mekanisme.
    Det jeg gjorde var at hæve taget så jeg kunne kikke ned oppe fra og så fik jeg øje på den afbrækket del der lå mellem beklædningen og soltags pladen.
    Ud kom delen og nu kunne soltaget komme tilbage :-D

    Jeg håber det lykkedes dig at finde stumpen, men hænger din himmel ikke også lidt i den ene side så ?
     
  11. mb_brian

    mb_brian New Member

    Joined:
    30 Januar 2008
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E220 t CDI
    Km:
    0
    Årgang:
    2000
    Bil nr. 2:
    VW Golf st.car.
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Afmontering af beklædningen på soltag:
     

    Attached Files:

  12. langhoff

    langhoff New Member

    Joined:
    19 April 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for svar. Nu vil jeg så bare håbe at der ikke er flere komplikationer, med ind regenet i det soltag
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hehe, mig ud og prøve (i øvrigt fed fil med billeder der)

    Billederne hjælper mig bare ikke lige der hvor jeg hænger fast...

    Jeg køre soltaget "tilbage" 3/4 dele
    Fint, jeg fik da "klipset" de foreste klips ud (2 klips) 4 i følge vejledningen :oops: hmm hvor sidder de så?

    Nå, jeg tænker de er sikkert "allerede ude" eller knækket...

    Så står der, åben det nu helt, det må så være at køre det helt tilbage (dårlig beskrivelse, den siger ikke tilbage eller op)
    Men ok det giver kun mening tilbage...

    Så står der så, træk nu tagbeklædningen frem, ok, hmm... jeg hiver og hiver frem men den sidder bare helt fast, hiver jeg hårdere er jeg ikke i tvivl om at så er det enten himlen jeg river midt over eller også siger det knæk et eller andet sted.
    Jeg køre det lidt frem og tilbage og kikker her og der for at se hvor det ellers skulle side fast, men ingen steder synes jeg at finde noget...

    Jeg hiver igen og giver lidt mere kraft og tænker nej nej, nu stopper jeg sku ellers så får jeg virkelig ødelagt noget, jeg opgiver køre taget på plads og trykker de 2 klips op jeg kan høre fortil på himlen.

    Hvor går det galt henne?, jeg studser stadig over at der skal være 4 klips, men jeg har trukket hilmlen så langt ned hele vejen ud til siderne fortil at jeg ikke kan hive mere ned uden det siger knæk eller noget og der er skisme kun 2 klips jeg kan høre der giver efter, så hvis der er 4 hvilket giver mening i og med jeg på ingen måde kan hive himlen frem, hvor dælen sider disse 2 klips så henne :| der strå jo de sidder fortil..

    Hmm... nogen der kan give mig et fif? :)
     
  14. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Kan du ikke komme til at kigge ind mellem himmel og soltag, hvis du tager et spejl og noget lys?
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tjo, det må jeg lige se på når det bliver lyst hehe :lol:
     
  16. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja nu er soltage heller ikke det meste fede at rode med.
    men nu efter denne tråd har vi rode lidt med soltag bare sådan lidt for sjov. ja bjarne nåde at skille hele 3 biler på bare en dag. så i kan være helt rolige han ville ligge alt ind omkring soltage på 124ér , og mit værksted er efterhånde fuld af soltages stumper :D , vippebeslag er synder op disse soltag. så søge for at de køre velsmurt.
    pris brugt ca. 600 kr pr side
    pris nye ca. 1000 kr pr side
    og så lige en masse arbejdestimer :eek:
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Uffe,

    Ja jeg har også allerede brugt den første time på at stå og hive og hive og så hive lidt mere hehe :)

    Men jeg tænkte ah den klare man da lige selv, og jeg købte så det her hæve beslag og nu er jeg så lidt vel meget gået i stå :oops: men det lyder da som om i har tjek på det når i lige klare 3 stk. uden besværd.

    Det er sikkert bare mig som bære mig for forsigtigt ad :mrgreen:

    Nu må jeg se, jeg skal ud til Jacob ham med den SL60AMG i morgen, det kan være han lige kan hjælpe mig over min forsigtighed eller hvad der nu går galt for mig :oops:

    Men super at han vil lægge noget ind om det, jeg håber heller ikke jeg er den eneste der måske står og fumler lidt :oops:

    Mvh.
    BRABUS
     
  18. klausgestrup

    klausgestrup New Member

    Joined:
    26 Februar 2008
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124-E320
    Km:
    0
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja nu tør jeg sku' dårligt prøve at reparere mit.... omvendt bliver jeg sindsyg af at det ikke virker, faktisk købte jeg den fordi den havde soltag.
     
  19. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Kan slet ik forstå alle jeres problemer.... Hehe

    Vi ses på torsdag !

    Sommerhilsen CABRIO
     
  20. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989

    Super humor :mrgreen: :lol:

    Men ja ,- jeg skal lige have fundet lidt tid så skriver jeg en detaljeret beskrivelse med billeder snarest muligt.
    men som sangen fra !? en eller anden dansk film siger "det er ikke så svært når man først får det lært" - men tro mig,- jeg var også bekymret for hvad det skulle ende med,- men nu vil det ikke genere mig at skille det ad,- men som sagt mere kommer i en særskilt tråd snarest.
     

Del denne side