Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skift af centreringsbøsninger i kardan

Emne i 'Diverse Drivline' startet af kselle, 26 August 2022.

Batteribyen.dk
  1. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Jeg har netop fået min kardan på min S124 300D afbalanceret hos et kardanværksted. Samtidigt har den fået nyt midterleje og hardyskiver.

    Der er stadig irriterende vibrationer fra ca. 70km/t og op. Det virker som om de kommer fra bunden af bilen. Der er skiftet motorophæng og gearkasseophæng. Flere sæt hjul er prøvet.

    Kardanværkstedet kiggede lidt underligt da jeg spurgte om centreringsbøsningerne var OK - og nævnte bare at de havde afbalanceret kardan´en og at den virkede ok. Bilen har iøvrigt kørt 450.000km.

    Vibrationerne kan jo stamme mange steder fra, men et oplagt sted at gå videre fra syntes jeg kunne være bøsningerne i kardan´en.

    Er der nogle af jer der kan komme med inputs til udskiftning af disse?
     
  2. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Bonus info:

    Da jeg købte bilen, var den forreste hardyskive træt ( Metalbøsningerne havde sluppet gummiet og der var godt med slør i den) og gummiet til midterlejet var helt væk. Det har den formentligt kørt med længe - og det forstærker min teori om at centreringsbøsningerne i kardan´en har taget skade af det. Lyder det plausibelt?
     
  3. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    419000
    Årgang:
    1991
    Det lyder super plausibelt!

    Udskiftning af centerbøsning, foran. Duede ikke, at skære indhak til mejselarbejde. Jeg borede tværs igennem og brugte en dorn, med mellemlæg mod kardan, skift til 1 minut, 42 sek:


    For 8 år siden, da jeg købte min diesel, ny udstødning på værksted. Udst. gearkasse ophængs bolte var efterladt løse, udst flexede derfor for meget, blev træt og knækkede i hvert fald, mellem begge dæmperne. Derfor rystede hele motor/gearkasse og ødelagde forreste hardyskive. Efter besøg på værkted - skift af forreste hardyskive (til flere gange prisen af delen), så ved jeg ikke om de tjekkede forreste centerbøsning i kardan. Evt. dette + en senere løs udstødning, manifesterede sig højst sandsynligt i løs forreste centerbøsning.

    Videre læsning, mit sidste svar her: https://mbyc.dk/index.php?threads/vibrationer-efter-skift-af-hardyskiver.13206/

    På min 201.122 (om601.911), består:
    Forreste centerbøsnings pasning omkring gearkasse output akslen - af en bronze/metalbøsning omgivet af gummi.
    Skal smøres!

    Bagerste centreringsbøsnings pasning omkring diff. indgangs aksel - hvid kunststoff, som ikke skal have samme type smørelse, men noget andet!

    Nu er jeg lidt i tvivl - mener jeg gav splines/stråler og forreste centerbøsning noget Molyfedt. Og bagerste plastik centerbøsning, Hvid lithium/EP fedt. Men her står andet angivet:
    https://mercedesforum.com/forum/mercedes-e-class-9/w124-flex-disk-center-bearing-replacement-7811/
     
  4. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Hej Christian!

    Tak for gode inputs. Jeg har bestilt et sæt bøsninger (De er jf. tegningerne ens i begge ender af kardan´en). Fint eksempel på hvordan bøsningen kan drives ud. Jeg har et sæt værktøj beregnet til at trække lejer ud med - som griber fat i den indvendige krave på lejet. Det kan muligvis også bruges her - må komme an på en prøve.

    Vender retur med en update på om det hjælper på rystelserne.
     
  5. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Så fik jeg begge bøsninger skiftet. De sad godt fast - men med hammer og mejsel overgav de sig. Det har hjulpet noget på - men der er stadig vibrationer.
     
  6. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    419000
    Årgang:
    1991
    Ok - har et sidste forslag der virkede for mig.
    (hvis ellers de to kardan halvdele sidder rigtigt ift. hinanden, går jeg ud fra..)

    - er, at den store møtrik der klemmer omkring stråler / splines, ikke er for hårdt spændt, da ellers det vil tvinge aksielle påvirkninger (motor-, bagtøj, karrosseri-flex) over i hardyskiverne og evt. midterleje-gummiet. Jeg prøvede også først at få en anden kardan afbalanceret, men fik først rigtig success med endnu en anden brugt kardan. Som jeg bare lige trak ganske lidt til på møtrikken til splines. Så den kan give sig aksielt. Den er markeret og har efter tusindvis af km ikke rykket på sig.
     
  7. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Tak for input! Forskellige tilspændingsmomenter på splinemøtrikken på kardan´en er afprøvet uden nogen mærkbar forskel.

    Idag tog jeg bilen på lift og målte bagerste skiver og nav ud med micrometerur. Begge dele er lige i begge sider. Prøvede at kigge under bilen mens drivlinien blev kørt op til ca. 90km/t hvor rystelserne er mest tydelige. Her var det tydeligt at mærke (Med en hånd på vognbunden) at rystelserne kommer bagfra - og med en hånd på bagtøjsklumpen er de meget tydelige. Vibrationerne føles næsen ikke ved forreste hardyskive og ved midterleje.

    Trækakslerne ser gamle ud - og gummiet på manchetterne er mørt og med fine revner (Ikke utætte). Bilen har gået 450.000km. Hvis de er originale - kunne de vel nok være trætte. Der er ikke noget mærkbart slør i dem dog - og akslen kan fint skubbes frem og tilbage. Ser dog ud til at den ene aksel slår lidt - men det er svært at afgøre med det blotte øje på grund af skidt, rust osv. Af samme årsag er det ikke til at lave en pålidelig måling på dem med micrometeruret.

    Måske jeg bare skal prøve et sæt nye trækaksler - selvom det er lidt pebret hvis det ikke er dem der er synderen. Nogle inputs på symptomer på trætte trækaksler? Vibrationer?
     
  8. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    419000
    Årgang:
    1991
    Kan bare sige; det er ikke fordi der ikke bliver gjort noget for at komme problemet til livs ;)

    Den ene aksel slår lidt - det skal man selvfølgelig tage med, men en eventuel ubalance i drivlinen der roterer med hjulenes omdrejningshastighed, vil jeg ikke vægte for højt - forholdsvist! Min hjulmand sagde engang at afbalanceringen ikke er helt lige på, så snart en sten sætter sig i dækket! Hvis der er radial ubalance (mener det er "kast"?) i den ene, af de to bagaksler, hvor meget snakker vi om, en mm eller mindre?

    EDIT: selvom en mm vil afsløre at akslen definitivt er på vej ud ;)
     
  9. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Ja jeg er godt igang - det er simpelthen så irriterende at køre med så jeg vil problemet til livs! :)

    Vibrationerne/rystelserne har faktisk ikke super høj frekvens - og har nærmere karakter af en "hoppen" - som var det et dæk eller en skæv fælg (Det er det ikke - for det er der jo stadig med hjulene skruet af på liften).

    Det er svært at vurdere hvor meget akslen slår - men nok til at det er temmeligt synligt. Jeg prøver at kaste et sæt nye aksler efter den og ser om det ikke hjælper!
     
  10. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    419000
    Årgang:
    1991
    Jeg oplevede på kardanen en "hoppen" på en underliggende langsom frekvens, måske 0,4-0,8 Hz eller ca. hver 1-3 sekund, hvor det hele peakede - da jeg fik proff. afbalanceret og testede med 50 km/t. Det var før en "ny" brugt kardan. Det er bare fordi det lyder ret meget som det vibrationsmønster du beskrev :) Lyder dog til, at kardanen er gennemgået.

    Vedrørende bag/trækaksler, så har jeg på brugte aksler egentlig ikke oplevet spil/slør i CV-leddet/kugler/lejebaner, dog med undtagelse af akslernes splines/stråler! Det har kun været en svag klikken, under en halv mm vil jeg sige, målt tangentielt, på ydersiden på akslens største diameter (100mm ish?). Det ville nok ikke kræve aftrækker at få leddet af selve akslen:rolleyes:Men dog uholdbart. Ikke fan af, at der måske er en låsering der oplever konstant tæsken, især når hjulet kører over bump.

    Kender ikke til, at der på nogen måde skulle være ikke-"tangentielt" (drivlinens arbejdsflader) - vibration / spil, i et uåbnet, std. diff/bagklump. Hvis tilfældet, så må diff-olien have lagt sig på den sorte hylde, gennem pakdåserne, for længe siden.

    Ellers er der kun lige et forslag mere for nu - og ikke relevant hvis der er vibration under kontant hastighed?
    Under gearskift/momentændring, så vipper min diff/bagklump og bagbro - op og ned, ganske meget, måske 5-10mm eller mere. Det tænker jeg manifesterer sig i belastende ryk i hele drivlinen frem til hjulene, indtil det er dæmpet og motorens moment overføres jævnt. Jeg skal have skiftet bagbrosophæng alligevel inden alt for længe (til forår eller sommer næste år). Glæder mig til bagefter;jubi.
     
  11. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Det kunne være interessant at prøve en anden kardan - sådan en har jeg bare ikke liggende. Måske jeg skal på jagt efter en brugt jeg kan prøve med. Kardan´en er gennemgået af kardanværksted og fundet OK. Har godt nok læst andre steder på forum her at der selv med en gennemchecket kardan har været problemer med rystelser efterfølgende.

    Jeg har på andre biler oplevet rystelser fra slidte trækaksler - men det har mest vist sig under belastning/acceleration. Det har dog været på forhjulstrukne biler.

    Jeg har bestilt et sæt aksler og prøver at skifte olie på bagtøjet også (skulle gøres alligevel). Hvis det ikke hjælper - må jeg prøve at kigge nærmere på den kardan igen. Det er godt nok irriterende at køre med!

    Det bliver spændende med skift af bagbrosophæng på din - det kommer nok til at gøre en god forskel!
     
    • Like Like x 1
  12. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Begge trækaksler skiftet til nye - og det gjorde absolut ingen forskel. Nå, nu ved jeg da at akslerne er i orden. Og skulle der være nogen der mangler et sæt brugte aksler til en 300D med ASR, ja så har jeg jo et par liggende ;-)

    Jeg er ved at løbe tør for idéer til problemet. Måske jeg skulle prøve en anden kardan - for at få det udelukket. Nogle inputs?
     
  13. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    419000
    Årgang:
    1991
    Øv for den. Alt på kardanen er monteret som det skal? Bare for en god ordens skyld. Hardyskivers "DIESE SEITE ZUR GELENKWELLE" ? Pil på svingningsdæmper passer med mærke i forreste kardan flange ?
     
  14. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Alt er monteret korrekt - og vender rigtigt. Kardan´en er modellen uden vibrationsdæmper.

    Har købt en brugt kardan ved en hugger - for at prøve om det ændrer noget som helst.
     
  15. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    419000
    Årgang:
    1991
    Ok, håber den nye "brugte" kardan ellers ser god ud, med centrerings bøsninger presset i kardan pasningen med specificeret distance (prøv at checke nettet, mener det er omkring 30-31 mm, ikke sikker!) - Og at splines/stråler er mærket op. Så ville jeg ikke sende den til afbalancering. Hvis kardan krydset klikker en lille smule (jævn gang i arbejds-område), ville jeg prøve at stramme splinemøtrikken lidt mindre. Hvis krydset er helt færdigt, så tænker jeg den skal forbi kardan gesjæften, hvis det kan skiftes rigtigt.
     
  16. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Den ser ikke synderlig køn ud - men distancen som bøsningerne stikker ud passer og midterlejet (org. MB) virker OK. Krydset har de sædvanlige "notch" i midterpositionen - men ikke noget slør. Fik dem til at mærke den op med en lak-pen inden de adskilte den.

    Der er garanti på den - så kører den skidt ryger den retur! Meningen med at prøve at udskifte den er egentligt blot at kortlægge om det er kardan´en der er årsagen til rysteriet. Skulle den brugte kardan være "dårlig", håber jeg stadig at der mærkes en forskel - om det er så blot er en ændring i rysteriet, så jeg har den viden at tage udgangspunkt i :).

    Godt input med at stramme splinemøtrikken lidt mindre, når der nu er en lille smule "klik" ved midterområdet.

    Jeg vender tilbage i næste uge når den er skiftet og prøvet af.
     
    • Like Like x 1
  17. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Lille update:

    Ved nærmere eftersyn tror jeg stadig rystelserne følger hjulomdrejninger og ikke kardan.

    De føles som en oval fælg eller et dæk der har sprunget en kasse.

    De nye aksler ser også ud til at slå. Mistænker at det er det der kan mærkes. Men kan simpelthen ikke finde ud af hvad årsagen er. Hjullejer og nav virker OK og er uden slør.

    Men flangerne eller akslen i et bagtøj bliver vel ikke bare skæv eller hvad? Bilen har haft rystelserne siden jeg købte den - så om den har haft en ulykke eller lignende engang ved jeg ikke.

    Link til videoklip hvor man tydeligt kan se den ene aksel “slå”.

    https://youtube.com/shorts/M0vRtNZm3CA?feature=share
     
    • Like Like x 1
  18. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    419000
    Årgang:
    1991
    God video! Det ligner lidt, at akslen slår sig radielt og aksielt. Når akslen/CV-leddet, for hver omgang, komprimeres/udvides, så tænker jeg, det er derfor. Det ligner at akslen/hjulophæng er frithængende på lift/ i yderposition. - I stedet for i hvileposition, ved stilstand eller kørsel over jævn vej. I hvileposition, kan det tænkes at akslen i hvertfald er kørt til og ikke har nogle steder i CV-leddet hvor der er modstand. Kan huske at på nye SKF-aksler var der modstand/ekstrem lav tolerance i CV-leddet, ligemeget hvilken vinkel akslen havde til/hvor meget den var trykket ind i - begge CV-led. Så var der altid ret meget modstand/ruhed. Gamle, gode aksler går som regel noget lettere, dog ikke 100% silkeblødt hvis jeg husker rigtigt. På gummimanchetten ligner det, at de ydre folder har et andet bevægelsesmønster end dem der er tættere på hjulnavet. Slår flangerne sig også på diff/bagtøj??
    Det ligner dog, at du er på sporet ::)
     
  19. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Jeg tænker også det kunne være derfor. Jeg kan ikke rigtigt komme i tanker om andet. Kardan´en ser ud til at køre snor-lige når den køres op på selv høj hastighed (140km/t) på liften.

    Jeg er i tvivl om "kastet" på akslerne man kan se i videoklippet skyldes at akslerne hænger i yderposition. Vinklerne på de to led på akslerne er jo meget ude, når der ikke er belastning på.

    Hvis jeg ligger en genstand, f.eks. en skruetrækker an mod flangerne på bagtøjet mens det roterer, er der næsten ingen skævhed at se. Ligger jeg derimod skruetrækkeren på den massive del af CV leddet på akslen ved flangen på bagtøjet - slår det 1-1,5mm. Nærmest som om at akslerne ikke er helt ordentligt centreret i flangerne på bagtøjet - men det lyder jo næsten for underligt. De gamle aksler synes iøvrigt også at slå tilsvarende.

    Prøver jeg det samme på den fast del af CV leddet på akslerne inde ved hjulnavet - slår det sig sket ikke og kører helt lige.
     
    • Like Like x 1
  20. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    419000
    Årgang:
    1991
    Det var mystisk at CV-leddet som er boltet til diff/bagtøj - slår sig. Skjoldene omkring CV-leddet er ikke det tykkeste materiale og kan godt få små buler. Det kan være at det åbne skjold, med indre CV-gummimanchet - er skævt eller bulet. Hvis der er blevet målt på selve CV-leddet og ikke et af de to skjolde, så lyder det til, at diffen skal undersøges. Har hørt om at diff-flange skruer løsner sig, men det var, hvis jeg husker rigtigt, fordi der ikke var loctite/"micro encapsulation" på. Eller aksel tilspændt med for lidt moment (70 Nm??) i et beskidt gevind, fyldt med gammel loctite.
     
Batteribyen.dk

Del denne side