Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vibrationer efter skift af hardyskiver

Emne i 'Diverse Drivline' startet af kselle, 2 April 2022.

Batteribyen.dk
  1. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Hej

    Jeg har læst flere tråde her om dette problem, men i mit tilfælde er der et par ting jeg har bidt mærke i.

    Begge hardyskiver er skiftet (Febi-Bilstein) samt midterlejet (Meyle - kvalitet virker ikke imponerende) og gearkasseophæng (Corteco).

    De to kardandele blev mærket op inden den blev taget ned - og naturligvis samlet korrekt igen. Møtrikken på kardan´en ligeledes spændt med kun let hånd. Strålerne fik også fedt inden samling.

    Ophænget til midterlejet skulle "voldes" på plads opad for at få bolthullerne til at passe - som om at det ikke passede specielt godt (Orienteringen er korrekt ift. at ophænget er assymetrisk). Boltene er først spændt til efter begge hardy-skiver er spændt med korrekt moment, og møtrikken på kardan´en blev spændt.

    Tværvangen som holder gearkasseophænget sidder ca. 1cm forskudt iforhold til før - kan jeg se på aftrykkene i undervognsbehandlingen på vangen fra boltene. Måske det er fordi det gamle gearkasseophæng er træt?

    Jeg har bestilt et nyt midterleje/ophæng fra SWAG i håb om at det passer bedre. Det andet som var svært at få til at passe i "aftrykket" i vognbunden er fra Meyle, og virkede tvivlsomt i kvaliteten.

    Efterfølgende har jeg bemærket "rumlen" og lette vibrationer i bilen fra ca. 40km/t og op. Også en sær høj pitch pibelyd kommer af og til. Måske det er fordi midterlejet er "tvunget" på plads med boltene?

    Inputs modtages gerne. De midterlejer jeg før har skiftet nogle stykker af, godt nok på ældre BMW´er har været helt ukritiske at montere i vognbunden - ikke noget der ikke passede.
     
  2. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    419000
    Årgang:
    1991
    Har du mulighed for at tjekke at gearkasseflangen ikke har rykket sig, sidevers eller aksielt?
    Jeg tjekkede sidevers ved at lade en skydelæres land lægge an på kanten af en bestemt metalbøsning i svingningsdæmperen og stikke udstikket (huldybdemål) igennem bøsningen, til den rammer en (unbrako) bolt på bagsiden af hardyskiven. Først i kl 9 position. Derefter drejede jeg kardanakslen 180 grader til kl 15 position - og derefter målede jeg igen igennem eksakt samme bøsning og bolt. Ad flere omgange. Se mit eventyr på (position 4min, 25 sek.):

    Således ser jeg hvor kraftigt den forreste hardyskive skal give sig sidevers (helst minimalt).

    Det er selvfølgelig også et rødt flag at midterlejet skulle tvinges. Jeg brugte selv et (MEYLE 014 041 9040/S) til min 190D, men det virkede til at være ok kvali. Så vidt jeg husker, var Febi 08727 en lille smule tyndere i ophængsgummiet, men beslaghuller og leje virkede ok. Hvis de aflange huller i lejebeslaget ellers ikke passer i forhold til det gamle - ja så er det selvfølgelig noget ged.

    Vibrationer fra 40 km/t og op havde jeg også - indtil jeg løsnede lidt på spline møtrikken der klemmer sammen på denne. Den er tilskruet men ikke spændt synderligt. Har kørt med den 2 år nu uden at den har rørt på sig. (Stadig rigeligt med bonanza-effekt, men koblingsfoden kompenserer....)

    Ellers ville jeg gå med Corteco eller Lemförder til motor-gearkasseophæng. Det har du også kan jeg forstå.
    Hvis der står "SGF" (Süddeutsche Gelenkscheibenfabrik) på Febi hardyskiverne, så ville jeg tage det som et godt tegn.

    Håber det kan være til hjælp.
     
    • Like Like x 1
  3. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Hej!

    Tak for input - det var en god idé til at måle om gearkasseflancen er lignet rigtigt op! Jeg forestiller mig at motorophængene i nogen grad afgør hvordan gearkassen lignes op sideværts - men måske selv et par mm har stor betydning.

    Med hensyn til lejet undrer det mig også meget at det ikke passede godt. Hullerne i ophænget passede egentlig meget godt. Det var som om at metalbøjlen som gummiet og lejet sidder i var en anelse for stor/høj til at kunne gå pænt i modparten i vognbunden - og derfor skulle "tvinges" i.

    Jeg har bestilt et nyt leje hos Autodoc - og hos dem står lige præcis det leje jeg købte - Meyle 0140419044/S til IKKE at passe til min W124 250 turbo diesel. Det var bestilt til min 300TD, men det andet leje jeg havde bestilt til sedan´en passede ikke, det var til den lille type kardan. Hvis man checker krydsreference til originalnummeret burde det dog passe. Originalnummeret på det gamle leje er 1244100281.

    Det nye Swag som har partnummer 10860056 står til at passe til sedan´en, men ikke til 300TD´eren. Dette på trods af at de har samme krydsreferencer til originalnumrene. Jeg er med på at man ikke altid kan regne med Autodoc´s data på hvad der passer, men det virker alligevel påfaldende at det leje de skriver ikke passer på sedan´en var det der gav problemer under monteringen.
     
    Sidst redigeret: 3 April 2022
  4. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    419000
    Årgang:
    1991
    Det giver god mening at midterlejets ydre faste metaldel - som gerne skulle være gummibelagt - har en god fast pasning i tilsvarende "krybbe" som er en del af vognbunden. Dog burde de to 13mm/M8 bolte tvinge midterlejets beslag helt tæt og lægge an mod vognbundens del, når tilspændt med specificeret moment.

    Mht. dele, så har jeg bedst erfaring med partsouq.com - dog ingen garanti.

    https://partsouq.com/en/catalog/gen...+D+TURBODIESEL&f_model-designation=&f_market=

    Jep - nogle krydsreferencer vil jeg sige, mangler.
     
  5. Jan Guldager

    Jan Guldager Member

    Joined:
    21 Oktober 2016
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    240000
    Årgang:
    1988
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,677
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +21 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Har selv været ude i det samme som kselle! Det jeg lærte: man skal være MEGET forsigtig ved udskift af midterlejet. man kommer meget ment til at skade krys(selv om man synes det virker fint)
    "Ophænget til midterlejet skulle "voldes" på plads opad for at få bolthullerne til at passe " Så må der være noget helt galt / forkerte dele?
    "Tværvangen som holder gearkasseophænget sidder ca. 1cm forskudt iforhold til før" Det virker mærkeligt og du har monteret motor op hæng rigtigt ?
    Det endte med jeg fik sendt kardan (komplet ) til jylland og fik den renoveret! Så virkede det !
    chr
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,677
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +21 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Billed er fra en 230E .har du ikke meget stor afstand i midten på video på foreste Hardy? Nye og gamle motor ophæng[​IMG][​IMG]

    Sendt fra min SM-G780G med Tapatalk
     
  8. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,677
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +21 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Den ene historie om kardan Re: støj +vib fra undervogn efter skift af leje på kardan

    Hej
    så blev det løst Ca 60 timer arbejde og mange 1000kr!!!
    kadan blev afbalanceret kryds bytte, nye Hardi skiver ført uoriginal der efter originale, virker ikke!
    nyt brugt bagtøj virker ikke/ afmontering af drivaksler for at se om lejer er blevet spændt for hård op, nej viker ok!
    Afmontering af kardan og montering igen med "mærker " forkert for at se om det viker nej!
    ny gearkasse ophæng nej viker ikke,nye motor ophæng virker ikke , Ny kardan (bagester del med krys fra gørløse
    YES Det virker den køre som ny!!
    virker som om kryds på kardan fra ishøj ikke "køre" lige så blødt som på den fra gørløse!
    Har regninger fra uni kardan for 2800kr !!!
    Det var også lærling der skiftede kryds men af lige vel!
    Har udover "gælden" også problemer med at abs sensor ikke er ens på 85 og 92 bagtøj1(se billeder over)
    En træt og chr
    (Tak til Jacob (Djaabo) for telefon samtale(Chr : den larmer ryster ved 60-70! JAcob : Det er kardan)
    Det var det :shock:

    Sendt fra min SM-G780G med Tapatalk
     
  9. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,677
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +21 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
Batteribyen.dk

Del denne side