Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skæve skiver.

Emne i 'Bremser' startet af tconradsen, 27 Januar 2011.

  1. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej.

    Håber nogen kan hjælpe med dette.

    Da jeg overtog bilen var skiverne slidt HELT ned, 8,5 millimeter, og var skæve (foran).

    Har nu skiftet dem med MQSP fra Gørløse. Skiverne så super ud, malet med zinkspray m.m. Så langt så godt. Derudover nye klodser også.
    Så skulde den jo være hjemme!

    Fik skildt det hele af, og renset navet så det var skinnende metal. Monterede det hele, og var klar på den dejlige fornemelse af nye bremser.

    Den udeblev blot?

    Den slog stadig i pedalen? Jeg tænkte, nå de skulle nok lige køres til. Måske det var malingen der var lidt tyk, og drillede. Har nu kørt ca. km 700, og de slår stadig. Malingen er stort set væk, og skiverne ser fine blanke ud.

    Mit spørgsmål er dette:

    Skal skiver og klodser bare retur til Gørløse? Eller kan det være de bagerste skiver som er problemet? Kan de også slå i pedalen, hvis de er skæve?

    Syntes måske bare det er usandsynligt, at de bagerste er skæve. De bliver jo ikke særlig varme! Desuden er de ok pæne og varme vejret taget i betragtning.

    Hvad gør jeg? Hvad ville i have gjort.

    På forhånd tak.
     
  2. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    eeen lille rust skal eller lign under en af skiverne.. det er nok !!!
     
  3. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, ved det godt.

    Derfor renser jeg navene med stålbørste på boremaskinen, så er det nemt.
    Navene så ud som nye, da jeg var færdig med dem. 8)

    Så det burde ikke være det.
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvordan kørte gliderne i kaliberen?
     
  5. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    ja, jeg vil også sige glidere.... især hvis problemet er fuldstændig uændret efter du har monteret komplette nye bremser.
    Eventuelt tjek diverse bøsninger
     
  6. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Gliderne kører perfekt.
     
  7. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Ja, jeg fik vist ikke skrevet om der var en ændring med nye skiver. Det er der, det er ikke nær så slemt som før.
    Men det er ikke, som det skal være. :-?
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvis den ryster i rattet er det for skiverne
    hvis den ryster i hele bilen er det bag skiverne.
     
  9. Falle

    Falle Member

    Joined:
    14 Januar 2008
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    MB - GLC 250 4 matic
    Km:
    122000
    Årgang:
    2017
    Bil nr. 2:
    MB - A200
    Bil nr. 2 Km:
    65000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej, er det mig der er helt gal på den, eller ? jeg renser da altid skiverne af for enten "fedt" eller Zinkspray, jeg renser med benzin, og derefter pudser jeg med smærgellæred inden jeg monterer dem, ellers vil zinksprayen smælte ved de første opbremsninger, og sætte sig på bremseklodsen, det kan få bremserne til at ruske.

    Falle :oops:
     
  10. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Også min normale fremgangsmåde, og samtidig lige "skrubbe" de nye klodser med smergellærred, og jeg har da heller aldrig haft de førnævnte problemer.
     
  11. RnC180

    RnC180 New Member

    Joined:
    24 Juli 2010
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C180
    Km:
    227000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu ved jeg ikke om den grå farve, som skiverne er malet med fra Mercedes,om det er zinkspray eller andet, men det skal ikke fjernes. Det er beregnet på at blive slidt af og nedsætter ikke bremseevnen.
     
  12. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Ja, det mener jeg også. Har sågar før selv malet skiver, uden der bagefter har været problem.
     
  13. Hartman

    Hartman Member

    Joined:
    1 April 2007
    Indlæg:
    88
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    131000
    Årgang:
    1990
    Hej
    Jeg havde nøjagtig samme problem på min 300D, jeg skiftede skiverne foran og det hjalp overhovedet ikke.
    Skiftede herefter de bagerste, og problemet var løst.

    Mvh
    Hartman
     
  14. jimmimortensen

    jimmimortensen New Member

    Joined:
    13 Januar 2011
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 190e
    Km:
    200000
    Årgang:
    1984
    Bil nr. 2 Km:
    0
    har lige skiftet bremser og klodser .. har en ven der laver en del gamle biler som hjælper mig .. han "beordrede" mig nærmest at pudse skiverne op med noget tytol . han snakkede om at den ville hakke i bremserne hvis man ikke gjorde det. jeg gjorde det og den bremser udmærket
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan godt være man "kan" køre det zink spray af, men det er ikke sådan man bør gøre, normalt hvis man læser på æsken for skiverne står der faktisk også at det skal renses af INDEN brug.

    Af samme grun kan man netop købe bremserens på spray for 30-40 KR. til at fjerne sådan noget med.
    Jeg har alle dage fjrenet det og har aldrig haft problemmer trods jeg et par få gange har måtte bruge de gamle glidere osv.
    Jeg kan ikke forstille mig at gldierne i sig selv skulle få bremse pedalen til at slå tilbage, det lyder helt ude på overdrevet.

    Men, som ingen andre måske har været inde på, så tænker jeg lidt på at hvis skiverne har været så nedslidte (måske fordi det har været jern mod jern)
    Så har de måske været så varme at selve navet også er blevet skævt.

    Det er et meget vekendt fenomen inden for bremse verdenen og de folk der er specialister i dette, at hvis du eks. samtidig overspænder dine hjul, hvilke mange har tindens til at gøre og nogle værksteder bruger desvære luftnøgle til at spænde med, så vil dine nav forme sig efter skiverne når de blvier skæve.
    I sidste ende kan man ende ud at uanset hvor mange nye skiver og klodser du montere og bremse monterings sæt og kalibre, så hjælper det nada! fordi navet som skiven spænden fast i mod, allerede har taget skade og også er blevet skævt.

    Så jeg ville nok få tjekket hjul navene for skævhed.

    Men jeg kan ikke lade være med at tænke på når du siger slår i bremsen, om det så bare er rysteri eller nærmest ligesom når ABSen "Slår" det kan være skide svært at vudere en beskrivelse ud fra et enkelt ord når man sikkert har hver sin måde at opfattte det på og i forskællig grad, meget eller lidt.

    Så det er tit svært at vudere for andre hvad man specifikt oplever og hvordan det skal tolkes.

    Men jeg synes bare lige at jeg ville informere om at der nemt kan være navet at tænke på også, det er ikke altid bare bremseskiverne den er gal med.
     
  16. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg ved ikke med Mercedes men det var en stor fejl på Ford Escort fra 84 til 91
    at spændte man hjulene for hårdt så trak man skiver og nav skæve
    jeg vil også mene de skal renses af samt slige slibe klodserne
    inden montering.
     
  17. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej igen.

    Nej, følelsen i pedalen er ikke som hvis det er ABS systemet som sparker tilbage. Det følger nærmest hjulenes omdrejninger, mest tydeligt ved lav hastighed.

    Ja, skiverne var skæve, men der var nok belægning på klodserne (over halv tykkelse). Så tror ikke det er der problemet ligger. men der er selvfølgelig en sandsynighed.
    Hvordan tjekker man, om navet er skævt?

    Skifter i altid glidere, når i skifter bremser?

    Mener i så også, at malingen skal rensen af på anlægsfladen mod navet?


    På forhånd tak.
     
  18. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg renser aldrig skiverne af, har lige tjekket og der står på pakken at det er beregnet til at slide af ved første opbremsning.
     
  19. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg mener også Nick har ret.
     
  20. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Nick harr ret , jeg har lavet bremser på mange forskellige bilmærker,og har aldrig afrenset den grå maling, og det har aldrig givet noge form for problemer, kun de skiver der er smurt ind i feonat,eller hvad det nu er :?: bliver affedtet med acetone , eller benzin, 8)

    Glidere bliver kun renset og smurt, har ikke været ude for en glider der ikke kunne fungerer igen. :)
     

Del denne side