Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information - Tilmelding  - Tilmeldte biler


Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skæve skiver.

Emne i 'Bremser' startet af tconradsen, 27 Januar 2011.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det sjove er at jeg har læst det direkte modsatte på en pakke med skiver til en W126er 500SE der stod at bremseskiverne skulle afrenses med bremserens inden montering og de var ikke olieret, de var netop malet med det grå maling.
    Så producenterne bruger enten noget forskælligt men som ser ens ud, eller også har de bare en forskællig holdning til det.
    Jeg tror dog heller ikke at på at der noget som helst sker ved ikke at gøre det, med midnre det er olierede skiver :lol:

    Men årsagen til skævheden skal i hvertfald ikke findes i zinkmalingen uasnet om den er afrenset eller ej.
    Det faktum at de gamel skiver var skæve er i sig selv nok til at få undersøgt navene selvom de er solide på en mercedes ville jeg ikke undade at undersøge dem.

    Normalt skal man også køre skiver og klods til, de passer jo ikke 100% i overfalden med hinanden fra start, de skal lige slides til.
    Men det er normalt noget der sker inden for de første 10-15 opbremsninger fra 80 af med alm. nedbremsninger til eks. lyskryds.
    Men inden da skal man være påpasselig med at være for hårde ved dem.

    Nu siger du så også at du har købt MSQL, ikke at jeg tror det er årsagen, men jeg har immervæk set mange ærgelige tilfælde med for billige skiver, de holder simpelt han bare ikke distancen eller styrken som de org. men jeg går ikke ud fra du har været onde ved dem allerede?

    Glidere kan sagtens genbruges op til flere gange ja.


    Jeg hodler stadig på at enten er dit nav skævt, elelr også er noget gået galt under montering af skiven elelr klodserne, selvom det burde være lige ud af landevejen.

    Har du husket at tjekke dine fælges anlægs flader for skidt og kanel, der er nok mere skidt end kanel vil jeg gætte på, men det er tit en overset ting.
    Fol khar travlt med at rense navene og glemmer helt at tjekke fælgens flade om der sidder noget skidt.
     
  2. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Lasse68 spørger dumt: "Er bremserens ikke til at fjerne fedtede mekanikerfingre fra skiverne ???"
     
  3. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Bremserens?....jeg bruger fortynder til at fjerne den oliebeskyttelse, skiverne har fået, så de ikke ruster under opbevaring, men selvfølgelig også oliefingerne fra mekanikeren. Det giver også godt humør på værkstedet.

    Bendix
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvis f.eks. den nederste glider sidder fast, vil det pulsere i pedalen. Så det for nylig på en 190'er.

    I dette tilfælde her, hælder jeg også til et skævt hjulnav. Dette kan udmåles med et mikrometer (hvis man har mulighed for at låne sådan et)
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hos Mercedes renser vi ikke malingen af original skiverne, og har ikke problemer.

    prøv at låne et bremse rulle feldt evt hos din lokale synshal, der tester de for og bagbremser hver for sig, det burde kunne give et billed af og dit problem er for eller bag.

    hvis det er foran, tag skiverne af igen slå de 2 styre nitter ud af flancen og rens af omkring dem, slå dem i igen.

    evt få dine skiver drejet af.
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Bremserens tager ikke malingen af på gørløses mqfhstp.
    Men det er glimrende til at vaske håndbremsebakkerne rene for bremsestøv mm.

    Iøvrigt så kan i roligt lade malingen side - den er beregnet til at blive slidt af ved de første opbremsninger.
    Olierede skiver skal selvfølgelig affedtes - fx. med bremserens, fortynder, benzin eller lign.

    Gliderne genbruges næsten altid... bare husk at smøre dem.
    Gummibælgene på gliderne kontrolleres for huller.
    Er der hul i bælgen ruster gliderne, og callipren sætter sig fast.

    Er du helt sikker på at skiverne er faldet rigtigt på plads på navet ?
    Indimellem synes jeg nemlig at centerhullet "bidder" lidt - måske pga. det relativt tykke lag maling.

    Jeg tror faktisk aldrig at jeg har oplevet et skævt nav på en MB - ikke engang ved store skader hvor bilen er ramt direkte på hjulet.
     
  7. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ny prøver jeg lige, at efterspænde hjulene.

    Er det ikke fint med ca. 130 NM?
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jo 13 kg er fint.
     

Del denne side