Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. HenrikH

    HenrikH New Member

    Joined:
    8 Januar 2010
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    200D
    Km:
    420
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej

    Umiddelbart vil du om sommeren kunne køre på 100% raps uden konvertering... men det giver en dårlig forbrænding og kan skade motor samt gummi i motorrum.
    Nu nævner selv en af problematikkerne med ikke at konvertere. Den vegetabilske olie vil æde dine standard brændstofslanger, o-ringe i pumpe osv. Desuden kan diselpumpen kavitere => at den dør med tiden og grundet den dårlige forbrænding vil der komme aflejringer i forbrændingskammeret.

    Mit råd: Køb et billigt og simpelt kit, så slipper du af med de værste problemer samt kan køre på 100% vegetabilsk i alle de måneder hvor der er + grader (så er de penge hurtigt tjent hjem).

    Endnu en ting med fritureolie er at du skal sikre dig hvilke olie det er (det er kun raps som er flydende ved meget lave temparature, de andre starter med at krystalisere tidligere).
     
  2. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det olie man bruger til friture er en blanding af raps og vindruekerne olie. Ved ikke om vindruekerneolien opfører sig anderledes i forhold til raps olien ?

    Vil slanger osv også gå til hvis man kører på blanding af diesel og raps olie ?

    Et konverteringskit er helt sikkert vejen frem, så er der også meget mere at spare om ikke andet i de varme måneder hvor man så kan give fuld gas til 6,50.- kr literen :) Det svarer jo til at bilen kører 22-26 km/l :)

    Ved godt det er et underligt spørgsmål men jeg kan ikke lade være med at stille det alligevel. Hvad med lugt gener ? Lugter sådan noget friture / raps olie ikke forfærdeligt (som om frikadellerne er brændt på) :)

    Jeg har læst et sted at man kan blande ganske lidt Ethanol i rapsolien for at få en hel del bedre forbrænding. Kan det be eller afkræftes ? Det skulle også fungere som et slags frostvæske i brændstoffet. ??
     
  3. HenrikH

    HenrikH New Member

    Joined:
    8 Januar 2010
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    200D
    Km:
    420
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej igen

    Der er forskel på de to olietyper. For det ikke bliver for teoretisk forslår jeg at du fylder olien i en lille beholder og smider det på køl samt frys, så får du syn for sagen på en simpel måde (blot husk at lad det stå i mere end 24 timer ved temperaturen).

    Slanger og o-ringe vil forgå selvom du blander diesel i, det tager blot længere tid. Slanger er lette at skifte, det værste er o-ringene i pumpen som skal skiftes (ellers bliver den bare utæt :-( ). Se på siden her: http://www.monopoel.de/catalog/index.ph ... a3ef91a955 de har det meste.

    Mht. lugt gener, så er det ikke noget problem. Når motoren er kold eller når motoren startes lugter der lidt af grill (det er ikke en kvalmende lugt, mere i retning af når man smider et stykke kød på grillen). Så snart motoren er varm er alt dette væk og det lugter ikke.
    Jeg vil anbefale at du som minimum installerer varmeveksler (”problemet” med de vegetabilske olier er høj viskositet samt højt flammepunkt). For at få en god forbrænding er du nød til at sænke viskositeten (eks. varme det op) samt forvarme olien således at den letter forbrændes.

    Jeg blandede ikke selv noget i olien, men som beskrevet længere oppe, så er det letteste at lave et lille forsøg. Det er/var min erfaring at der er sååååå mange www sider med folk der har gode ideer. Det ville være ærgerligt at have krystalliseret olie i brændstofsystemet, så er det bedre at sikre sig via en lille simpel test.
    Det er vigtigt at have fokus på vores kolde klima, og altid læse folks råd med en sund skepsis.
     

Del denne side