Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. LasseW124

    LasseW124 New Member

    Joined:
    25 December 2011
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E 4Matic
    Km:
    344
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Audi A6
    Bil nr. 2 Km:
    216
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Halløj folkens - Jeg er ny herinde, så ved ikke om jeg skriver det rigtige sted!

    MEN!

    Jeg har købt en Mercedes 260E 4matic fra 1987 (w124), som ellers stod til at blive skrottet. Jeg er enorm glad for den, da den kører som en drøm, den trænger dog også til en kærlig hånd, med hensyn til pladearbejde, så det må blive mit lille projekt! :D

    Jeg ville dog høre om, det er muligt, at indsætte en motor fra en Mercedes 300e 24v uden alt for meget bøvl, eller om jeg blot skulle holde mig til m103 modellen (300e) med 180 heste?? :)

    På forhånd tak til de vise mænd herinde!!! :D :D :D :D

    Hilsen Lasse
     
  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
     
  3. LasseW124

    LasseW124 New Member

    Joined:
    25 December 2011
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E 4Matic
    Km:
    344
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Audi A6
    Bil nr. 2 Km:
    216
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Tak for det hurtige svar!...

    Min ven har nemlig gearkasse og motor stående fra en mercedes e300 24v i tyskland, så det var en mulighed :)

    Har fundet 124 forummet nu! :D
     
  4. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Lasse

    Det er et KÆMPE arbejde at lægge 300e-24 104 motor over i en hvor der ligger en 260e 103 motor :cry:

    Du skal have motorstyring og hele lednings nettet med over

    Jeg har lige købe en totalt skadet E34 AMG med en 104 motor og er ved at pille ledningsnettet ud.
    bare at pille det ud er en stor opgave når jeg ikke vil klippe ledningerne over

    Næ jeg ville heller få fat i en 3.2L 103 AMG motor, der kan du ikke se fåreskæl på motorene
    Og jeg mener at den yder 220 HK

    Hilsen Søren
     
  5. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Hey - Endnu en Lasse fra Ishøj med en 260 - Fantastisk 8)


    En 300E passer lige over. Så kan du, hvis den skal have lidt mere spræl, få Jacob fra JTC tuning til at trylle lidt. Han har styr på optimering af M103 motoren. Det er langt billigere og nemmere.

    http://www.jtcmb.dk/?page_id=20

    JTC

    Rep og Tuning af Mercedes
    http://www.jtcmb.dk
    Tlf: 61777104
    Smedegade 10
    4621 Snoldelev
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah, smut, det er jeg slet ikke enig med dig i og lige med hensyn til 4 matik i en 260E der bliver vi nød til at være enige da kun en af os kan have ret :lol:
    Jeg har følgende modbevis, hva har du :mrgreen:

    :arrow: http://www.mercefreaken.com/modellene/124/260e4matic.htm

    Og

    :arrow: http://autoimport.dk/mercedes_modelinfo/124/4/226/

    Men ja det er en klassiker at folk kalder en Mercedes 4Matic fordi den har automatgear :mrgreen:

    Det med motorombygningen, det passer ikke sammen og er en rigtig bøvlet sag.
    Det er bedre at finde en 300E uden 24V da alt passer sammen her.
     
  7. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Dårlig hukommelse..... :lol:
    har ikke kørt mercedes så længe så den sidder ikke lige helt
    i skabet som med ford men mente nu det kun var 300 E og 300 turbodiesel
    der var lavet med 4 matic...
    jeg bøjer mig uden og tjekke dine links.

    Men er nu stadig sikker på det ikke er en 4 matic....
    bare en gammel mands fornemmelse....
     
  8. NormannHansen

    NormannHansen New Member

    Joined:
    4 Juli 2011
    Indlæg:
    77
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    261000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu er jeg forvirret :eek:

    Jeg har en 300E fra 1987 men med Katalysator, og var overbevist om at min "kun" har 180 HK. men har den så i virkeligheden 188 HK?

    Hvordan undersøger jeg det nærmere? Kan jeg ud fra min Stelnr. slå det op?

    Glædelig 2. juledag :-D

    Normann
     
  9. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Normann

    Jeg mener at det er den uden katalysator der yder 188 HK

    MVH Søren
     
  10. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Nu har vi selv en 300E fra 87 derfor havde jeg lige været inde og kigge
    og iflg dette link som ligger på forsiden
    http://bilmodel.dk/Biler/Mercedes-Benz/E-klasse/W124/300_E_aut._13898

    er en 87 ikke lavet med 180 hk som jeg kan se det...
    Men jeg kan sagtens tag fejl det er set før... :eek: :lol:

    men iflg forsiden er det først i 89 den kommer med 180
    http://bilmodel.dk/Biler/Mercedes-Benz/E-klasse/W124/
     
  11. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Søren har ret.

    Det er katalysatoren der afgører om den har 180 eller 188 hk.
    Min 260E, der som bekendt kører med den samme M103 motor, er fra 1988 og har katalysator. Jeg foretrækker nu at min bil er med kat. selvom jeg så mangler 6 hk i forhold til en '87 model. På vores gamle biler er det nok mere et spørgsmål om hvor mange hk. den har mistet gennem årene. Til det kan jeg kun sige, tag den med til træffet i september og smid den på rullefeltet. (hvis altså vi har et rullefelt i 2012) :mrgreen:

    Kryds fingre og tæer mens pedalen trædes ud gennem gulvbrædderne og håb at lortet holder mens der måles. :rofl:
     
  12. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    vi skriver 2012 lige om lidt og i de lige nr er der rullefelt
    mødte ham på tanken for noget tid siden og har sagt det til ham men skulle ringe efter Nytår
    så der burde være felt til september men er jo altid nervøs indtil tingene er på plads....
     
  13. NormannHansen

    NormannHansen New Member

    Joined:
    4 Juli 2011
    Indlæg:
    77
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    261000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg tør da slet ikke smide den på et rullefelt :lol:

    Tænk hvis jeg opdager at min exkones gamle Ford Escort 1,8 har flere Heste i stalden end min.

    Men er nu helt sikker på at den ikke har så mange HK tilbage.

    Og det leder mig hen på et helt andet spørgsmål... Hvor mange % bliver tabt i gearkassen? får jeg må formode at vores biler ikke en gang fra nye, kunne måles til 188 HK på baghjulene :(
     
  14. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Lasse 68 syntes da han prøvede sin med over 400000 at den gjorde det godt husker ikke det
    rigtige tal men mener det var i slutningen af 140 erne.
    min egen 250 blev rullet da den havde kørt 565000 der havde den 87 hk den havde tabt 3
    dette var med 40% Biodiesel i tanken.

    Uffe rullede sin samme år som mig der havde hans gl diesel kørt
    ca 840000 km der havde den 100 hk havde smidt 13 hk
    siden har hans dog fået ordnet kæde og dyser så den kører som en mis.....

    så det er ikke så farligt men hvor meget den mister igennem gearkassen ved jeg ikke
    har dog hørt at det var omk 15%.
    Men ved det slet ikke....
     
  15. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Ombytning af motor

    Mon jeg kan smide min på, hvad siger du Mick?


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  16. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Re: Sv: Ombytning af motor

    Host Host.....tror jeg han siger... :|

    Men noget helt andet er har i ikke det relæ ligesom Hening plejer
    og tag i sin...?
    lige bag forlygten....
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Sv: Ombytning af motor

    Nu skal jeg passe på hvad jeg siger men er det et relæ i relæboksen?
    Fordi så er svaret Nope, det relæ Henning tager der har vores M104 ikke, da det er 2 vidt forskællige ASR systemmer de 2 M104 motore køre med.
    Hvis det sidder i ASR/ABS hydraulik enheden, så er de ens 8)

    MEN jeg kan sagtens i anledning af træffet ordne de M104.980 motore som har vil på feltet.
    Man kan gøre 2 ting, den ene har jeg ikke prøvet endnu men den forskrives af mercedes selv når bilen skal prøves på prøvestand, så det burde jo virke uden den midster 1/3 af gas vandringen :p

    1.
    Man afmontere stikket på ABS/ASR boksen som er den bagerste af boksene (forskrevet af mercedes til test på prøvestand) dette slukker naturlighvis for både ABD og ASR og skulle eftersigende lade det elektroniske gas regulerings system være 100% intakt uden det går i safemode og skære 1/3 af gas vandringen fra.

    2.
    Som jeg selv har brugt men som kræver lidt mere adskildelse er man først afmontere luftfilter kassen og montere en clips på telscop stangen af afmontere stangen fra det elektroniske gasspjæld, på den måde vil det køre 100% mekanisk uden at elektronikken kan bryde ind og justere i gassen.
    MEN, da ASR systemmet også bruger automatisk nedbremsning af baghjulene når de spinner via ABS boksen.
    Så er det kun en nødtørstig løsning der kan bruges hvis man vil lave lidt dækrøg da bremserne ikke er nok til at holde gemytterne nede :mrgreen: men selvfølgelig bryder ind og mindsker effekten på et rullefelt.
    Men får man forstyret det elektroniske gasregulering tilstrækkeligt, så tænder ASR lampen og det stopper med at bremse. Det er dog ikke svært at få til at ske eftersom man ved hjulspind normalt ville få bremset motoren ved at gassen bliver taget af, men eftersom den kan se pedallen stillingen stadig er den samme trods det elektorniske spjæld lukker ned, så fejlmelder den og tænder lampen.

    Jeg ville kalrt anbefale vi tog stikket af boksen, ti ldet formål skal bruges en lille torx eller umbracho da det er skruet på.

    Alternativt til vores ASR afbryder knap, så skal vi blot afbryde strømmen til ABS/ASR boksen.
    Det skulle få samme effekt vil jeg mene :gr8: men ja så betyder det både ASR OG ABS vil mangle, :idea:
     
  18. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Re: Sv: Ombytning af motor

    aha se så blev jeg noget klogere på det
    men ja så bare han rodede i en relæ kasse bag venstre forlygte
    det var så i 2010 om fredagen der var du der ikke
    brabus
    Nå nu tog den tråd her lige en anden offtopic drejning.....
     
  19. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    For lige at svare lidt på det oprindelige spørgsmål, skal man jo huske at 4matic har et helt specielt bundkar, så tror at det er ENDNU sværere at lægge en 24v i en 4matic.

    Jeg ville klart bare smide en almindelig 300 maskine i, og bruge dit gamle ledningsnet osv... Den går også jätte bra i forhold til 260'eren ;-)
     
  20. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Haha mick, går det dig ikke på at jeg har lavet et modul til M104 og M119 motorene, som kan slå kun ASR fra...
    Du er bagud :lol:
     

Del denne side