Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Meget svær at starte efter motorvejskørsel !

Emne i 'Dieselmotorer' startet af mjay, 16 September 2008.

  1. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    billeder.....

    Ja, jeg beklager den dårlige kvalitet på billederne (Iphone-kamera), men måske i Mercedes-konger kan udelukke nogle ting ? :eek:
    Var forbi "førerbunkeren" idag (MB) og talte med værkføreren. Han mente nok de ville kunne nå at flå stempel 3 ud idag og kigge på det. Da han lovede at han ville ringe, og det endnu ikke er sket (kl.17.23), regner jeg med at det først sker imorgen. ......Må indrømme at spændingen om hvorvidt
    det er deres fejl (knækket stempelring, defekt plejstangsleje, ventil) og derved også deres regning på en ny motor + montering, er FULDSTÆNDIG UUDHOLDELIG !!! Den næste opringning fra MB afgør min elskede 124´ers skæbne (og størrelsen på min pengepung efter motorskift :eek: .....og jeg kan næsten ikke holde det ud.....puha ;eek

    Morten
     

    Attached Files:

  2. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Hvad har de lavet der ?

    Alle stempler har kollideret med ventilerne, det ser da godt nok voldsomt ud, jeg har set adskillige vw dieslerne med lignende mærker og de har alle haft et tandrems havari, så det er voldsomme sager.

    Det ligner en fejlmontering sidste gang den var åben, hvor knast og krumtap ikke var i korrekt timing(det kræver naturligvis at mærkerne ikke var der sidst den var åben)

    En muligt senarie er at en af de kollisioner har slået i stykke af stempel/ventil/ventilsæde, der så er faldet ned i cylinderen, der så har revet cylindervæggen op.

    Har du billeder sidst den var åbnet for motoren ? Får så er der ingen tvivl om at du, sammenholdt med de her billeder, har dokumentation for at den har lavet en fejl.
     
  3. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Tak for oplysningen Casper.....jeg er jo ikke mekaniker, så jeg har ikke (før nu) været opmærksom på de tydelige mærker i stemplerne........er det fra ventilerne? :oops:
    MB skiftede jo, ved sidste års renovation, også kæden, da den havde det, mildest talt, skidt !!! Jeg har DESVÆRRE ikke billeder fra sidste "åbning", det kunne jo havde været rart. og nemt for mig at få en ny motor uden regning :eek: - Men hvis de mærker havde været der sidste år, ville man (MB) så ikke ha´ nævnt det ...det må man da næsten formode eller hvad ?? -
    Har brug for alle input, bemærkninger, mulige scenarier i denne sag, da det bliver den lille mand (mig) mod MB....sandsynligvis i morgen !
    På forhånd tak for jeres store hjælp
    Morten
     
  4. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Er det en fejl den kan ha´ kørt ca.km.40000 med ? Jeg har kørt omkring 40000km siden renovationen sidste år, og tænker bare at hvis det er en fejl der er opstået sidenhen (evt defekt kædestrammer ??) så kan MB jo i realiteten godt prøve at hoppe udenom og sige at det er en defekt der ikke har noget med deres arbejde at gøre......eller hvad......help me guys :eek:
    Mere optimistiske hilsener fra
    Morten
     
  5. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Hej allesammen
    Nå, jeg var hos MB idag, og det er IKKE kæden der er timet forkert !! De furer der er i stemplerne, skal være der; de er åbentbart støbt sådan...! - Jeg så også ventilsiden af topstykket, og det så ganske fint ud, ingen skader eller noget, så nu er jeg på bar bund igen :??
    Værkføreren tilbød at lægge en ny motor i hvis jeg selv kommer med den, altså betale for mandetimerne....er det egentlig ikke en meget ok deal hvis vi ikke finder ud af præcis hvad der er sket ? - Det vil selvfølgelig være optimalt at finde årsagen til det hele, men må indrømme at jeg gerne vil ha lukket den her sag hurtigst muiligt, så jeg igen kan komme ud at køre :eek:
    Morten
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Morten :)

    Denne sag er svær at finde "synderen" til. :wink:
    Hvis de vil lægge en anden motor i gratis, så ville jeg nok sige ja tak.
    -Det kan jo være der er en herinde, der har en god en, du kan købe :)
    Kan godt forstå du er frustreret, og gerne vil have bilen tilbage :wink:
     
  7. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Hej Lasse
    Du har ret, det begynder at blive ret indviklet; og skal man splitte motoren ad for at få svaret ? Jeg er ikke sikker mere.......tilbudet med motorilægning lyder mere og mere interessant ..... Jeg skal tilbage til MB på mandag, og så bliver der taget en beslutning ! - Og nu vil jeg prøve at holde weekend uden at tænke (for meget) på min Mercer :eek:
     
  8. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Man kan ikke køre 35000-40000 km med forkert motortiming
     
  9. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Nej, det tænkte jeg nok :eek:
     
  10. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Jeg har hørt at kæden strækker sig og kan tændingspunktet flytter sig ,det fik motoren til at gå ujævn ,man prøvede at skifte kædeled og lås ,men risikoen at kæden gik helt i stykker og motor havari blev endu større derfor skiftede man hele kæden,men som sagt de antal kiometer vi taler om er ikke nok til at slide en sådanne kæde op
     
  11. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Jeg har indgået aftale med MB om at jeg skaffer en ny (brugt) motor, og de betaler for at lægge den i.....taget i betragtning af at fejlen ikke er lokaliseret, og en diagnose ikke er blevet givet, synes jeg egentlig at det er en ok deal; begge parter "vinder" så at sige :eek:
    Nu er der så bare det med en ny motor at den, ifølge MB, SKAL være med "abgas", ellers kører den varm ! Det er lidt for langhåret til mig, så hér har jeg sluppet snoren og går udelukkende efter sådan én !
    Casper hér fra forum har lokaliseret en brugt på ebay.de som jeg synes ser god ud, hér er link :
    http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... &viewitem=
    Om den er med abgas eller ej, ved jeg ikke; har ringet til manden et par gange, men hans tyske (nok nærmere mit eget :eek:) er ikke for godt så det er svært at følge med i hvad der bliver sagt når det går stærkt ! - Har sat en bekendt på sagen med at vriste et motornummer ud af sælger og så vil MB tjekke i deres system om den er født med abgas eller ej. - Som det fremgår af annoncen, er der tale om en 250 D motor fra ´92 med 123000km på tælleren til €749 (kr.5583,75,-) Det er ikke dyrt synes jeg, men kan man så regne med at den er iorden ? Jeg tror ikke jeg overlever endnu et motor-havari, hverken økonomisk eller ægteskabeligt :eek:
    Har fundet en anden motor i Jylland med 253000km bag sig til kr.5000 + moms med 6 mdr garanti......HVAD VILLE DU GØRE ???

    Hilsener fra Morten
     
  12. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej jeg vil til enhver tid vælge en med garenti men få den testet hos mb også, så kan det vel ikke gå helt galt. mvh.
     
  13. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Der er ingen grund til at undersøge så meget med den motor på billedet, den er tydelig uden abgas systemet, system kaldes også EGR eller AGR.

    Det er et yderst ubehageligt system, der tager beskidt udstødningsgas fuld af dieselpartikler, og fodrer det ind i indsugningen så den rigtigt kan pakkes til med slam. Alle MB´s dieselmaskiner fra før 89 har ikke abgas systemet, så jeg undrer mig meget over beskeden fra MB´s side, i det tilfælde skulle maskiner fra før 89 jo ikke kunne holde temperaturen nede.
    Man kan sammenligne det lidt med en kombination af et lokum og en tallerken :)

    Men siden de monterer motoren som en del af aftalen, så synes jeg du skal gøre som de siger og hvad du selv føler for.
     
  14. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Hey Casper
    Kan man ikke bare montere abgas-systemet fra min ? Altså skifte det over på den "nye" ??
    Hvis den motor er fra ´92, burde der vel også sidde abgas på den aller hvad ? AAARGG, jeg giver sgu snart op ;viking
     
  15. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    abgas systemet sidder kun i manifolderne, så du kan flytte begge manifolder over
     
  16. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Ja, lige præcis. MEN, ifølge MB selv, så sidder der, på de motorer der er leveret med "Abgasrückfürung", dyser UNDER stemplerne der sprøjter olie op under samme for at køle. Sætter man abgas på en motor der ikke er født med det, kører den varm (læs : brænder sammen !) Dette er hvad jeg fik at vide hos MB ! - Jeg har købt en motor i Tyskland (ja den Casper :eek:) og tilsyneladende ser det ikke ud som om at den har abgas; sælger påstår hårdnakket at DET ER DER, men nu må vi se når den lander om en uges tid. - Det som MB vil gøre, hvis ikke den er med abgas, er at blænde røret af i begge ender; det skal sidde på hvis der skulle være en opmærksom synsmand....:eek:)
    So far, so good - Jeg venter på motor !
     
  17. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Så bliver det jo spændende at se når du får den hjem, men jeg tipper nu stadig på at motoren på billederne IKKE har abgas/AGR/EGR. Skulle der være det så ville der være et rør mellem udstødningsmanifold og indsugningsmanifold, hvilket bestemt ikke ser sådan ud på billedet.
     
  18. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Så er jeg kørende igen :eek:
    Jeg fik den nye motor hjem (uden abgas). MB i Holbæk indvilgede i at betale for at lægge den i, og det har de nu gjort ! Manifolder blev skiftet over på den nye motor (km.123000) abgas-røret blændet af og monteret, og den kører fuldstændig fantastisk !! Den har faktisk aldrig nogensinde kørt så godt som nu og den lyder og trækker lige som den skal. Jeg betalte kr.6700,- for motoren inkl fragt...købte den på ebay.de.....JO TAK !
    Den er lidt våd omkring dyserne, så det skal jeg lige have MB til at kigge på i morgen.
    Hilsener fra en glad og (igen) velkørende 124 ejer :eek:
     
  19. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Stort tillykke med din "nye" bil :)
    Det kan være at returen fra dyserne er lidt utæt, således at der ligger diesel omkring dyserne :wink:
     
  20. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Jeg går ud og tjekker det med det samme....tak :eek:
     

Del denne side