Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Meget svær at starte efter motorvejskørsel !

Emne i 'Dieselmotorer' startet af mjay, 16 September 2008.

  1. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Uha uha.... det bliver spændende, om MB vil vedkende sig at have fejlet...
    Jeg tvivler, men så kan FDM måske konstaterer, hvad der er gået galt, og ca hvornår...

    Vi venter alle spændt...

    Hilsen CABRIO
     
  2. amg 60

    amg 60 New Member

    Joined:
    8 Maj 2008
    Indlæg:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Prøv at skifte de 5 plastikslanger fra filter til pumpe. Det tager en times tid og koster rundt 500 kr i dele. Der må ikke være luft i disse slanger og der sidder en lille o-ring for enden af hver slange, den bliver utæt.
    AMG 60
     
  3. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    @amg 60
    Det er en OM602 og ikke en OM605 motor, så den har ikke de omtalte slanger. Fødesystemet her er ganske almindelige slanger med med banjobolte og kobberskiver.

    Og når man står med hovedet i motorrummet, og konstaterer at der kommer mere blowby ud af toppen, end gas ud af udstødningen, så er det klart at problemet i overvejende grad skyldes total mangel på kompression(eller deromkring ;-))
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Sådan som jeg har fået fortalt det kan blowby konstateres sådan her:

    Hvis du har pust oppe i olie påfyldnings hullet, skyldes det slidte ventil sæder/ventiler der ikke lukker tæt, dette kan skyldes de er brændte/ikke fræset ordentligt sammen med ventilerne da mercedes har lavet top (hvis de har lavet top?)
    Tværtimod vil jeg sige at det er ens betydende med at du har en god kompresion som skubber luft op forbi ventilerne pga dårlige ventilsæder eller ventiler og op i topstykket.

    Blowby har jeg hørt resultere i at når du hiver olie pinden op at du her kan høre pusten.

    Måden man kan konstatere det er ved at skrue tændrørrene ud 1 af gangen og sætte tryk på cylinderne med motoren slukket og så dreje motoren rundt via krumtappen til den lukker alle ventiler i.
    Her efter vil den pusten/sivende luft man kan høre vise resultatet og hvor den er gal.
    Hvis man høre pusten i oliepåfyldningshullet så er den gal med topstykket omkring ventiler og ventilsæder
    Hvis der høres pusten i udstødningen er det udstødnings ventiler
    Hvis der høres pusten i Indsugningen er der indsugnings ventiler
    Hvis der høres pusten når olie pinden trækkes op har man trukket nitten da det betyder blowby = dårlige stempelringe/foringer eller slitage af disse.

    Det er altså hvad jeg har hørt, og jeg skriver det fordi jeg kan se det lidt modsiger det der skrives her.
    Hvad der så er rigtig ved jeg ikke.

    Men via et lufttryk manometer kan man så se hvor der er mindst tryk på, det kan også fortælle om det er generel slitage på alle cylinder eller om der er tale om en enkelt som så næsten må være fejlmontage eller en deffekt.

    Det kan godt være jeg er helt forkert på den, men det er bare hvad jeg har hørt, så hvis noget mener noget andet så kom endelig frem og fortæl så vi alle kan blive klogere eller høre de meninger der måtte være omkring det :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  5. skylarkman

    skylarkman New Member

    Joined:
    3 Februar 2008
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    fyn
    Ratings:
    +0 / 0
    det tyder på at der er en masse underkompression.og at der er nogen der måske har glemt at hone cylindrene inden der kom nye ringe i.få udført en ganske almindelig cylinderbalance.det kan ihvertfald vise dig hvor meget kompression der er pr.cylinder.mvh.brian
     
  6. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Mængden af olietåge der blæses ud af oliepåfyldning, svarer på den pågældende motor til hvad man forventer fra en hårtører på mellemste trin.

    Ventildækslet er gennem oliereturen i blokken(måske også forkammerhuset) forbunden med krumtaphuset under stemplerne. Opstår der overtryk i krumtaphuset vil det derfor kunne undslippe gennem ventildækslet. Dette er jo også formålet med krumtapudluftningen fra ventildækslet over til indsugningmanifolden, der i en sugediesel som minimum altid står under et svagt vakuum.

    Tages oliedækslet af kan overtryk i krumtaphuset altså undslippen enten gennem krumtapudluftningen til manifolden der står under varierende grad af vakuum, eller gennem oliepåfyldningshullet.

    Hvis ventilsæderne ikke slutter tæt vil udstødningsgas under kompression i motoren, kunne undslippe gennem manifolden med stor tværsnit eller gennem mellemrummet mellem ventilstamme og ventil.

    Undslipper udstødningsgas gennem mellemrummet mellem ventilstamme og ventil, så medgiver jeg at det vil ende under ventildækslet og kunne komme ud gennem oliepåfyldningshullet.

    Jeg indrømmer at jeg ikke har lavet bereginger på trykfaldet over de involdverede tværsnint, men når man sammenligner oliereturen på fx. Ø15-20mm(samt eventuelt forkammerhuset), med det tværsnitsareal der er tilrådighed mellem ventiler og deres føring, efter at størstedelen af gassen er undsluppet via udstødningen, så mener jeg at blowby virker mere sandsynligt. Også når det sammenholdes med det voldsomme flow der er gennem oliepåfyldningen. Der trykkes så meget olievædet gas op i ventildækslet, at det gennem krumtapudluftningsslangen giver et olie forbrug på 1L per 250-300km (Hvis jeg rigtigt husker hvad mjay sagde, da vi kiggede i motorrummet.)

    Jeg ved hvor svært det kan være at diagnosticere noget over nettet, og vi burde nok have skudt en video da vi kiggede på den. Flowet gennem oliepåfyldningen er så voldsomt at når man tager dækslet af, så river flowet oliensprøjt fra knasten, og blæser det op på dæmpningsmåtten der er klæbet på undersiden af motorklappen
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, så er der nok noget om snakken, da slidte ventiler/sæder selvfølgelig ikke har det samme tværsnit som en udstødnings kanal :)

    Håber det løser sig over raklamationsretten.

    Mvh.
    BRABUS
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det er vist yderst sjældent, at udstødningsgas kan komme imellem ventilstamme og ventilstyr og ud i krumtapsudluftningen... Udstødningens eget flow vil hjælpe til med, at trække gasserne ud af udstødningsmanifolden. Og "paraplyerne" vil tætne omkring ventilstammen.
    Så som Casper nævner, så kommer underkompressionen fra defekt stempel/stempelring.
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      899.7 KB
      Visninger:
      168
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, det er den anden vej der plejer at være problemét :)

    At olie siver ned langs indsugnings ventilerne ved påløb når ventilsæder eller paraplyer er slidte eller der er slør i ventil styrene.

    Jeg har en masse videoer ligende med sådan nogle topstykke renoveringer og ventil lære videoer osv. :) de er sku ret gode.

    Må lige se om jeg kan flå dem op på siden her så i også kan få glæde af dem :)
     
  10. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    AAAARRRRGGGG !!!!! Så fik jeg svar fra Mercedes, som lige har har haft låget af min motor ! De siger at cylindervæggene er "revet", og er så ujævne at det er derfor at den mangler kompression (kun 15 bar på cylinder 3....cylinder 1 : 22 bar og resten 20 bar) - Jeg snakker ikke sproget, og kender ikke termerne så jeg føler mig totalt lost og er i tvivl om hvorvidt de prøver at tørre regningen af på mig ! - Mekanikeren siger at det er muligt at det er fordi pumpen ikke sender det den skal ud, og at varmegraderne i cylindrene derved bliver for høje og æder væggene op....burde stemplerne så ikke også blive ædt op ?? - Anyway, så holder de fast på at deres arbejde ved den store motor-renovation sidste år ca.km.35000 siden (nye olieskraberinge, stempelringe, plejstangslejer, olietyve, til kr.30000,-) ikke fejler noget, og at det jo så ikke er deres arbejde der er noget galt med ...kan de ikke ha´ "glemt" metalspåner i hullerne ?? ! HVAD GØR JEG ??? Føler mig pisset op og ned af ryggen af et firma der tager 30kg for absolut ingenting, og nu siger at jeg selv må betale for hvad der end er sket nu ! De kan iøvrigt ikke give mig en klar grund til hvorfor min motor har det sådan, bare at det ikke er deres fejl !! En "ny" brugt motor med km.170000 på tælleren står til kr.18750,- komplet inkl. mormor hos Gørløse...skal jeg gå til FDM og prøve om der er en sag ? eller "bare lige købe en ny motor" ??
    Desperate hilsener fra en, knap så glad. w124 ejer ;aargh
     
  11. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Trist at høre :(

    Min erfaring siger at revet cylindervæg skyldes at motoren har været for varm. Stemplet udvider sig så meget, pga varmen, at det ikke kan køre "frit" op og ned i cylinderen. Jeg synes også jeg har læst her på forum at den fem cylinderede motor har problemer med at komme af med varmen, ved hårde belastninger over længere tid. En mulighed for reparation kunne også være at få blokken boret op, og så få overstørrelse stempler i. Men så skal motoren ud til cylinderservice / motorrenoveringsværksted. Om det kan betale sig ved jeg ikke. Men kunne jo få et overslag på det.
     
  12. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Hej Basse
    Som svar på dit indlæg, kan jeg vist roligt sige at jeg er en meget pertentlig w124 ejer : den er ALDRIG blevet overbelastet :eek: Jeg kører nok lidt som en morfar, specielt når den er / var kold, og meget hyppige olie/filter skift, så alle forholdsregler er blevet fulgt til punkt og prikke.....mht til at hive motoren ud til reperation kontra ny / brugt motor, så kan det vist ikke betale sig, men jeg vil da prøve at få et overslag !
    Tak for dit svar
    Hilsener fra Morten
     
  13. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det lyder mærkeligt :?: :?:

    Hvorfor blev motoren repareret for 35000km siden? Startproblemer eller måske olieforbrug??

    Jeg vil også mene at hvis det kun er den ene cylinder der har dårlig kompression, bør den kunne startes igen efter kørsel på motorvej, den burde kunne springe igang på de 4 andre cylindere, hvis de er ok.

    Kender du noget til historikken på bilen, jeg kan se den er importeret i 2006.

    Passer motorens serienummer med det der står på f.eks. russer siden?
     
  14. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    -
    Den havde stået stille i to år, da jeg hentede den i Tyskland, og et par af stempelringene havde sat sig, kæden havde det ikke for godt, så olieskraberinge, kæde og stempelringe blev udskiftet. Olietyve og plejlstangslejer blev skiftet fordi "at nu var man jo dernede-af! :eek:

    ANYWAY, jeg var hos Mercedes idag og fik syn for sagen : Den motor kommer nok aldrig til at køre igen ! - Foringen i cylinder 3 har tydelige furer og bløde ridser hele vejen rundt på cylindervæggen i lodret retning ! De andre cylindre havde, i følge MB også ridser..synes de var sværre at mærke...hmmm. Da Mercedes jo sidste år skiftede alle ringe mener jeg at problemet er deres !?? Det kan vel for f..... kun være en stempelring der laver sådanne furer.......eller hvad :??
    Det er, som tidligere nævnt, kun cylinder 3 der mangler kompression, de andre ligger fint på 20 bar (cylinder 1 dog 22 bar) men 3´eren har kun 15 bar....
    Jeg har idag bedt Mercedes om at pille stemplet i cylinder 3 ud (de havde ikke haft stemplerne ude....hvordan kan de så sige at det ikke er deres arbejde der er noget galt med ???) og kigge på det...jeg håber sådan at stempelringen er knækket, sat forkert i eller bare ét eller andet som kan sende regningen for en ny motor til Mercedes selv ! -
    Tilgiv mig hvis jeg keder jer med mine oplevelser, men det er nu rart at få afløb for sine frustrationer og måske et par gode svar og bemærkninger med på vejen :eek:

    Morten
     
  15. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Fik du taget nogle billeder af cylindergangene ?

    Det bliver spændende at se hvordan stemplet ser ud når det kommer ud.

    Et muligt senarie kunne være at de ikke har rengjort ordentligt til de nye stempelringe. En af de nye ringe derfor ikke har kunnet bevæge sig som den skal og er derfor knækket og har taget blokken med sig i faldet.
     
  16. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Hej Casper
    Nej, havde kun min mobil med, så desværre ingen billeder :eek:(
    Uuuh, jeg håber du har ret vedr. scenariet, det er lige det jeg håber der er sket: at der er tale om en fejlmontering som de så skal ind og dække !
    Jeg må jo så bare sætte min lid til at de er "mænd" nok til at indrømme hvis de har taget fejl, vi må se .........
     
  17. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Mjay. Jeg sender dig de bedste ønsker om en god løsning på dit ærgelige problem.
     
  18. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Keder os, er du da helt tosset, 124´er folket er en familie, og vi lægger lige så gerne ører og øjne til frustrationer, hvor man måske kan hjælpe, eller blot komme med lidt medfølelse.

    Det er jo også på den måde vi kan lære af hinanden.

    Så hold os endelig opdateret :)
     
  19. mjay

    mjay New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w123 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1982
    Bil nr. 2:
    w210 320 T CDI
    Bil nr. 2 Km:
    216000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Det er lige præcis derfor jeg elsker dette forum, tak venner :eek:

    Opdatering følger !!

    Hilsen fra Morten der er "forvist" til at køre w123 for tiden :eek:
     
  20. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Kom endelig med billeder og alt hvad de fortæller, så kan vi se med flere øjne :wink: Forlang at se alle delene. Ikke noget med at en stempelring eller andet, er blevet "væk".

    Fuld opbakning og medfølelse herfra :)
     

Del denne side