Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Manglende 4. gear på 5 trins aut.gearkasse

Emne i 'Automatgear' startet af zolu, 30 Juni 2010.

  1. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    Suk ... nu den gal igen, 2 dage fik jeg med mit 4.gear.
    Ved ikke om det hjælper på identifikationen, men de nøjagtige data på bilen er (fra russer siden):

    VIN WDB1240281C080170
    Model 280 E / E 280
    Chassis 1240281C080170
    Engine 104942 12 032968
    Transmission 722504 03 941127
    Order 0 4 219 70349
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så er jeg lige tilbage igen 8)

    Ja den HGS styreboks mente jeg bestemt heelr ikke sad ude ved batteriet, fordi jeg ved 100% at det gør den anden HGS styreboks nemlig heller ikke som ligner MAS relæet til forvæksling :-|

    Jeg har ligeledes prøvet at finde SPARKERS gamle tråd om problemmet da han også rodet med dette dengang han havde bilen, og han kom med en del info om hvad der var prøvet gjort osv. det kunne være en stor hjælp i din søgen jo.

    Men jeg kan fortælle at HGS styreboksen på min bil med samme 5 trins gearkasse men med den anden styreboks magen til den Alex også finder billede af, sidder under ratstammen hvor andre biler normalt har fartpilot styreboksen sidende.
    Måske sidder den det samme sted? det ville da give mening i hvertfald.

    En sidste mulighed ville være at den var lokaliseret inde bag askebægeret hvor man skal have midter konsollen ud osv.
    Det synes jeg altså desværre der er noget der visler om i min ellers klæbende hukkomelse :lol:
    Men jeg ville først afmontere afdækningen under rattet og kikke heroppe under lit til venstre for rat stammen og lidt til højre for lyskontakten.

    Og hvis intet findes her, så ville jeg afmontere midterkonsollen osv. fordi så må den være her inde under bag ved askebægeret et sted.

    et kunne jeg godt være behjælpelig med hvis det skule være :yes: :gr8:
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    OK. :p efter lang tids søgen så fandt Dr. watson her det vi skal bruge i den videre søgen på problemmet 8)
    Ja mig skal en W124er sgut sådan løbe om hjørner med :lol:

    Tjek billedet, et giver lokationen i bilen som var der hvor jeg også mente den var.
    Men et er stadig det forkerte rekl (er jeg sikker på, men bliver helt i tvivl) jeg slog dette billede op via E280eren.

    Men da jeg er bage for de genbruger billederne, så kan vi nok ikke være sikker på at det er forkert, men blot tegningen som er forkert.
    Betegnelsen er i hvertfald den samme og lokationen er faktis kikke helt samme sted som min sidder, så mon ikke der er bonus der hvor en er anvist.

    Det ligner at den sidder inde bag panelet lige til venstre for en føder, altså ud mod venstre forskærm lige foran døren, måske lidt oppe?

    Men så blev vi da klog på hvor den befandt sig :p men så skal vi bare se om det er det rigtig relæ som på tegningen eller om det bare var vejledene da de sikkert genbruger tegningerne.
    Alene betegnelsen N15/1 var ikke i oversigten over relæer jeg fandt, hvilket gør det endnu mere underligt at de så smider en tegning op af det i systemmet hvor jeg fandt det :| nå men det var jo bare heldigt håber jeg... :)
     

    Attached Files:

    • HGS.jpg
      HGS.jpg
      File size:
      182.8 KB
      Visninger:
      2,317
  4. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    Alletiders BRABUS :gr8: , du må meget gerne hjælpe mig med at lokalisere den fysisk på bilen. Vi kan evt. gøre det i forbindelse med at jeg henter testeren, da jeg skal have nulstillet fejlen igen. Hvornår kan du ?. Jeg har talt med SPARKER, og han siger at det eneste problem han har haft med gearkassen var at den skiftede sent når den var kold (som jo er normalt), og ellers bare justering.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah, ok så var det nok et jeg kunne huske :oops:

    Ellers så må den kære Kongebiler dælme vide det, han har jo lige skruet en E280er motor ud af en bil for at smide både den og dens 5 trins gearkassse over i hans lange W124er :lol: vi må håbe han kikker lidt med har og har et svar :)

    Men ellers vil jeg godt hjælpe med lokaliseringen, måske på næste torsdags træf? jeg kan nok ikke før desværre :|
     
  6. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    Ok BRABUS, jeg går ud fra du mener på torsdag, og ikke næste torsdag (syntes altid den formulering kan forvirre).
    Jeg har også tænkt lidt mere over fejlen. Egentlig gør HGS modulet jo bare det det skal, nemlig at give besked til gearkassen om at gå i "safe-mode", fordi den registrerer at der er noget galt, så hvorfor skulle der være fejl i det ?. Derimod giver det rigtig god mening for mig at det er Control valve (Y3/1y2) inde i gearkassen (går ud fra det var solenoiden vi snakkede om tidligere) som er træt, og giver fejlbesked til TCM'en. Problemet opstod lige efter at jeg fik skiftet olien i gearkassen, og såvidt jeg forstod på Gørløse, så er MB's originale olie som kom i lidt finere end den olie som var i inden skiftet. Det kunne efter min mening godt tricke sådan en fætter til at sætte ud. Det at den kan køre fejlfrit i flere dage inden fejlen opstår igen, indikerer også at det er solenoiden, som lige kan klare et par ture mere inden den går i fejl-mode igen. Hvis det er elektronikken i HGS'en som den er gal med, så ville den nok bare være død, uden at man kunne resette fejlen. Jeg ved godt at testeren kom ud med fejlkode 8, og ikke fejlkode 9, men da Automatgearcentret havde sin tester på sidst (sidste gang hjalp det ikke da han prøvede at nulstille den), da kom den ud med fejl på solenoiden og ikke på TCM modulet.
    I og med at du kunne nulstille den i torsdags (som du nævner kan det kun lade sig gøre hvis fejlen ikke er der i det øjeblik du udfører testen), så kan det jo godt være at den kommer ud med fejl på næste trin i kæden nemlig TCM istedet for solenoiden. Jeg har vedlagt et datablad fra MB som netop udpeger Control valve (Y3/1y2), som den store synder ved manglende 4.gear. Jeg har også vedlagt et andet datablad vedr. fejl i 722.4/5, som jeg har fået fra et engelsk forum igår. Hvis du ellers er enig i min hypotese, så er det sgu lige før at jeg får skiftet den solenoide som det første, inden vi skifter HGS modulet. Ved godt den er lidt pebret i pris, og det også koster mig et oliskift, men du kender det jo selv fra din egen ... "besiddelse er lig med lidelse".
    Men under alle omstændigheder vil jeg gerne købe testeren på torsdag, hvis du har den klar.

    Luciano farvel
     

    Attached Files:

  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det lyder ud fra dette meget sandsyneligt at det så er Solenoiden, specielt hvis han ikke kunne nulstille den.
    MenHGS modullet bestpr ikke kun af et kredsløb, derfor kan noget af det godt gå død eller have løs forbindelse og derfor stadig godt via dets sikkeheds kredsløb aktivere safe mode tilstanden, det er normalt man laver sådan noget på den måde.
    Men det at solenoiden skulle sætte sig fast fordi du skifter olie det kunne da lyde som en årsag, jeg ville nok lige nu da du igen har fået fejlen få læst de koder ud her på Torsdag og lad os så se hvad den siger, jeg var jo rent faktisk også lidt i tivl om hvad kode den egentlig kom med sidst da jeg slettede den lige efter og derfor ikke helt husker 100% om det var kode 8 eller om det var 9... men det sagde jeg også kan jeg huske :lol:
     
  8. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    Det er en aftale BRABUS, torsdag omkring kl. 19 ved Roskilde havn.

    Så har jeg 2 kolde med (nok ikke flere hvis du skal udlæse koder ;) )

    Luciano 8)
     
  9. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    Syntes lige jeg vil fortælle enden på historien ... Jeg fik skiftet magnetventilen (solenoiden) i bunden af gearkassen, og det løste problemet med det manglende 4.gear. Samtidig fik jeg sat det meget omtalte "K1" fjedersæt (2-3gear skift), som kostede hele 31,- kr. hos Gørløse, vel og mærket inden rabatten :) . Jeg kan varmt anbefale at man får skiftet dette fjedersæt når man alligevel skal have ny olie/filter på gearkassen.

    Tak for jeres hjælp til at få løst mit problem!

    Bedste hilsner fra Luciano
     

Del denne side