Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Manglende 4. gear på 5 trins aut.gearkasse

Emne i 'Automatgear' startet af zolu, 30 Juni 2010.

  1. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    Jeg har fornylig haft et indlæg (viewtopic.php?f=27&t=4277) omhandlene et tøvende gearskift på en 5.trins aut.gearkasse med elektronisk 5.gear. Jeg er nu kommet til den erkendelse at grunden til at den ikke vil geare ned er at den skifter fra 3. til 5. gear (er et splitsekund i 4. før den går i 5.), og har så svært ved at skifte ned fordi den ikke kan få fat i 4. gearet. Diagnosetesteren kommer ud med fejl på forbindelsen til solenoiden i gearkassen. Da den blev nulstillet skiftede den fint en halv times tid, så var den gal igen. Jeg har uden held skiftet overstyringsrelæet, da jeg har fået at vide at det har indflydelse på skiftet fra 4. til 5.gear. Er der nogen som har et bud på hvad der kan være galt, eller tilmed har lyst til at fejlsøge på bilen - mod klækkelig betaling selvfølgelig - ville jeg være glad.

    PS: Bilen har været en tur omkring Gørløse, og Automatgearcentret i Gilleleje som har haft diagnosetesteren på.

    Rare hilsner fra Luciano
     
  2. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Hvis det er syntetisk gearolie der er blevet påfyldt ved sidste olieskift kan det ha skylden. Prøv med gearolie der passer til gearkassen.
     
  3. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    Bilen kørte med original MB gearkasseolie/filter. Efter Djaabo's råd prøvede jeg efterfølgende (hos Gørløse) at se om der var problemer med gammel pakning, eller filter som sad forkert. Det var altsammen ok, men jeg skiftede olie/filter igen (også i converteren denne gang), for at være på den sikre side. Jeg bad om deres bedste olie til bilen.
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Har du så skiftet denne Solenoide i gearkassen? og da du fik den nulstillet og fejlen så kokmtilbage igen, fik du så læst fejlkoder ud igen så du kunne se hvad det var for en fejl den kom med nu da den igen lavede kvaler?

    Hvis du ellers var tæt på kan jeg nulstille din gearkasse ved træffet i aften på Roskilde havn kl. 19 og læse fejlkoderne ud for dig så du kan se hvad den siger.
    Men det er en ret hyppig fejlkilde på de 5 trins at den seolenoide bliver træf med tiden og skal skiftes.
    mange har skiftet dem forgæves tror de, men efterfølgende skal den nulstilles igen før at den vil virke optimalt igen.
    Men som sagt bare kom til Roskildehavn hvis du bor i område og har tid osv. i aften kl. 19 så kan vi se på det der, vi er jo en smaling gutter fra siden her der mødes der næsten hver Torsdag aften sammen med næsten 1000 andre bil intereserede folk fra nær og fjern.

    Ellers kan jeg hjælpe dig med fejlsøgning i morgen hvis du har tid ?
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah et var jo SPARKERS "gamle" W124er du havde købt, det er altså den mest SINDSYGE kabine den har mand :eek:
    Den står jo bare som TOTAL ny bil :eek: vil man se hvordan en sportline læderkabine sser ud fra ny, så skal man bare kikke på din bil i hvertfald 8) ingen rævner eller sprækker aller slidte steder, ikke engang på indstigningen i føresiden.
    Phu ha...

    Nå men vi fik da også læst koder ud på den... 8)

    Jeg har slået koden op vi fik læst ud og den sagde rigtig nok kode 8 = Transmission control module

    Det vil sige den indikere at det er selve modulet den er gal med, men det er ikek altid helt korrekt, det kan ogå være noget styring i forbindelse med denne men at den så bare gennere denne kode herfor.

    Jeg er i gang med at søge lidt dybere i det.
    Jeg vender tilbage, men det er altså ikke din Solenoide ventil. :)
     
  6. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    Du er en guttermand BRABUS ! ... Bilen kørte perfekt hele vejen hjem, og det er en fornøjelse at have sit 4. gear tilbage (sålænge det varer :-().
    Jeg fandt vedlagte link på nettet vedr. TCM: http://www.electrandiagnostics.com/shop ... icle11.pdf
    og et mere: http://ww2.justanswer.com/uploads/eurot ... _trans.pdf

    PS: Som sagt vil jeg meget gerne købe en diagnose tester, hvornår forventer du at du kan have sådan en klar (så kan jeg i det mindste nulstille den når behovet opstår)

    Luciano :-D
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her har du et bilelde af din 5 trins automatiske gearkasse styre modul.

    Det er benævnt HGS og det eneste det styre er sådan set dit skift til og fra 5 gear og det er dette styre moul som benævnes som Transmissin coltrole modul (TCM)

    Vi snakkede om at modulet sad inde under instrument brættet, det er dog ikke tilfældet tror jeg på den du har da du køre med den nye M104 motor og det er den gamle M104 motor (300E-24) som køre med et andet HGS modul som sidder her inde uder instrument brættet eller lige under rattet.

    Dit modul er jeg ikke helt sikker på hvor sidder da alle systemmer overhoved ikke mener at din bil kan være solgt med en 5 trins gearkasse med automatik... men det er typisk de amerikanske oplsags værk der har en kæmpe mangel på lige de 6 cyl. modeller specielt 300E-24 og så det med den 5 trins gearkassse samt ASR det er de ikke født med der over åbenbart.

    Så alle de tegninger jeg kan finde siger den enten at du har det nye system som ligner det på 500eren og det er det helt sikkert ikke elelr også siger den at du har det gamle system som på en 300E-24 og det har du jo heller ikke.

    Men jeg ved med sikkerhed at det billede jeg har fundet er af den styreboks der sidder i din bil med den variant motor og den 5 trins automatiske gearkasse. 8)

    Der står udelukkende kun at man skal udskifte styre modullet hvis denne kode 8 viser sig, der er ikke engang nogle test der skal køres først som med de andre koder.

    Man kan så sige heldighvis, fordi dit modul koster kun ca. 49 Euro på ebay.de og det ældre som sidder i eks. min bil koster så lige 398 Euro :p

    Så jeg ville først prøve at købe sådan et modul og skifte det, det sidder sikkert ude i motor rummet ved siden af de andre styrbokse.
    Men hvis du kommer næste Torsdag, så må vi lige kikke på det 8)
     

    Attached Files:

    • HGS.jpg
      HGS.jpg
      File size:
      23.2 KB
      Visninger:
      2,338
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fed artikkel Luciano 8)

    Jeg jeg var næsten godt klar over at den ville virke når du kørte hjem :nakkal: fordi når fejlen kan nulstilles så er det fordi bilen virker "lige i det øjeblik man tester den"
    Men fejlen vil du sikkert som du siger opleve komme tilbage i det øjeblik bilens fejl opstår igen :? og så kan du jo så som du siger gå og nulstille den hele tiden elelr finde fejlen :) jeg tror du har en løs forbindelse i dit styremodul fordi hvorfor skule gearkassen ellers bare virke perfekt nu og ikke før da du kom, det indikere for mig at det er styre modullet som blot er gået i "safe mode" eller hva man skal kalde det og ikke en egentlig fejl i gearkassen.

    Det kan jo så sikkert stadig godt være en fejl i gearkassen der tricker styre modulet til at sætte dit 4 gear ud af kraft, men jeg ville først prøve at skifte styremodulet som fejlkoden indikere, jeg kan ikke huske om SPARKER herinde fra havde prøvet det, men jeg var faktisk også på jagt i fejlen den gang han havde bilen, hvor han nævnte at den nogle gange skiftede mærkeligt.

    Men jeg skal lige se om jeg kan finde den gamle tråd hvor vi snakkede om det. 8)

    Men ja jeg har faktisk 1 eneste tester tilbage ud af den sidste produktion jeg lavede, så den kan jeg jo lave klar til dig, men jeg skal lige være sikker, så jeg skriver lige til dig i morgen omkring testeren.

    Og så skal jeg jo nok ignag med en omgang mere :mrgreen:
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hov lige en ting mere, du har ike samme system som der refererres til i den artikkel du linker til, den køre med en anden styreboks over et Base modul som du ikke har i din bil.
    Så det diagram kan ikke bruges til fejlfining.

    Det er nemlig super underligt at der findes så mange variationer af det 5 trins styremodul at der nøsten er et til hver enkelt motor model og grunden skal findes i at det skal snakke sammen med motorstyring osv. for at styre dit 5 gear da det jo er elektronisk og skal vide alt fra fart til gas position og belastning osv.
    Og det er alt sammen forskælligt lavet på den enkelte motor type og deraf de mange forskællige typer og udgaver af systemmerne :p

    Så både dit første link referrer til en anden styring, nemlig den der sidder i forbindelse med S klassens teknik og styringer og det andet link referrer også til et andet system, nemlig det der sidder på min model der køre med CIS fuel system, din køre med HFM fuel system og den HGS styreboks som jeg har linket til der netop heller ikek ligner hveken den i første link eller det andet.

    Jeg ved at Alex herinde har nogle gode CDere af Tysk oprindelse hvor det system du har med sikkerhed findes da det er tyske og dermed europæriske modeller.
    Han kan nok finde ud af for os hvor dit styremodul sidder på din model E280.

    Der er alt for mange parametre som skal fejle før at dit styremodul skal vælge at bruge 5 gear og ikke 4, både dit hastigheds signal og dit vakum signal skal være fejlagtige for at den skal hoppe 4 gear over når du køre langsomt op igennem gearene og det tror jeg ikke på, så det indikere rigtig nok som fejlkoden siger at det er dit styremodul den er gal med.
    Men helighvis så kan styre modullet selv se at den er gal når udgangen beder gearkassen om at gå i 5 gear samtidig med at en eller begge indgange til modullet fra hastighed sensoren og vakummet fra motoren (belastnings signalet) begge siger noget andet. og dermed melder den fejlkoden ud og siger der er en fejl.
     
  10. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    Super info BRABUS, jeg undersøgte lige hvad sådan en fætter koster hos MB ... hold fast ... 7.630,- + momsefar (Gørløse en anelse billigere, og ingen brugte). Men som du nævner er der flere på Ebay.de (http://shop.ebay.de/?from=R40&_trksid=p ... Categories), til næsten ingen penge, så jeg bestiller en med det samme. Som nævnt tidligere så noterer du bare den tid du bruger på mit problem, så afregner vi kontant når du vil. Dejligt du havde en tester, den vil jeg meget gerne købe.

    Med taknemmelig hilsen
    Luciano
     
  11. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Her er lidt info om modulet,bemærk der står noget om det 3-5 gearskift..Det sidder monteret bag plastskjoldet på batteriet sammen med alt det andet boks halløj.98% sikker er jeg..
     

    Attached Files:

  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah... Alex super, men du mangler lige at finde den rigtige boks :)

    Jeg er bekendt med den sikkerheds funktion der ligger i relæet som konsekvent går ind og aktivere Y1 Solenoiden for at undgå at bruge 4 gear.

    Sikkerheden går ud på at relæet ikke længere selv tror på at det den går er det rigtige ud fra de inputs den får.
    Derfor er det et sikre valg at tvinge den til at bruge 5 gear frem for 4 gear som er de 2 eneste gear det relæ har noget at gøre med.
    Fordi sikkerheden består i at hvis du køre eks. 230 og den plduselig laver en fejl, så ville det være uheldigt at den valgte 4 gear når det rent faktisk ender ud ved 220 Km/t. så vile den nok tage for mange omdrejninger og måske enda lave en blokering af baghjulene :shock:

    Men det relæ som vises på din tegning Alex er igen det forkerte relæ der tilhøre CIS fuel indsprøjtningen.
    Du skal have fat i den med HFM indsprøjtningen hvor den bruger det relæ som jeg har lagt et billee op af 8)

    Og hvis du samtidig kan finde ud af hvor det befinder sig i bilen? det sidder vist ikke bag batteriet, da jeg har kikket her på hans bil.
    Måske det sidder i kabinen som det gør på min? men Alex prøv lige at se hvad den siger til lokationen af relæet på en E280er.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Luciano.

    Kan du ikke lige tage et billede med blits af de elbokse du har inde bag batteriet? vi skal lige være helt sikre på at du har det modul som jeg har lagt billede af, jeg er dog så godt som 110% sikker, men vil gerne være 200% sikker. 8)
    Men jeg er dog lidt i vildrede over placering af det relæ, så knips lige nogle billeder og læg op her, hvis du ved hvordan?

    Afregningen finder vi sagtens ud af, det er jo bare skide spændene at få lov at rode med W124er :yipi: specielt når det har noget med elektronik der skal styre noget mekanik at gøre :yes:

    Ja jeg må få fixet dig en tester :gr8:
     
  14. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Når jeg søger rundt omkring for jeg også den boks frem som du viser i dit bilede,på wis står der intet om den overhovedet..
     
  15. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    tester lige om det går godt ... :mrgreen:

    [​IMG]

    H J Æ L P ! .... er der ikke noget med at for at få dem uploadet som url skal jeg have et sted at lægge dem i cyberspace først ? ... det har jeg ikke lige

    Iøvrigt (jeg tør næsten ikke skrive det) skifter den stadig fortrinligt. Sidst der gik ged i den var efter at gearkassen blev meget varm (mange skift). Så det kan anspore mig til at køre mere mådeholdent ! (lad os se hvor lang tid det holder).

    Jeg kan heller ikke se noget modul nogen steder derude, men det kan være at batteriet skal ud først.
    Skal jeg bestille modulet (W124 E320/280E HGS 012 545 19 32), eller skal jeg vente lidt ?
     
  16. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja batteriet skal ud og bagved det sidder et sort plastskjold der dækker styreboksene også motorens
    Du oploader med det nye forum direkte fra din pc,så det er nok bare at have billederne gemt på pc..
    Jeg ville vente lidt med at bestille,indtil du kan aflæse modulets nummer så er du helt sikker på ikke at få noget forkert..
     
  17. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    Jeg har plastskjoldet af (uden at batteriet er ude), og kan også se motor styreboksen, men ikke skyggen af HGS. Jeg vil gerne uploade billeder, men hvordan gør jeg ?. Hvad gør jeg når curseren står midt i "[img...img]" ?? ... har prøvet at sætte stinavnet ind der men det hjælper ikke.
     
  18. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Når du skal svare i et indlæg,trykker du bare upload af vedhæftede filer,så vælger du mappen,åbner og tilføjer
    Modulet kunne måske også sidde over ved din bremseforstærker..
     
  19. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    Takker Alex, .... så den "Img" knap skal bare forvirre :whip:
     

    Attached Files:

  20. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Spm er sgu hvor den sidder,den kære boks(bilen er jo som ny,så snavset bliver du ikke når du skal lede :lol:
    Kunne tidligere ejer måske vide det?Brabus bud lyder også meget fornuftigt..
     

Del denne side