Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

M103 tomgang går op og ned LØST LØST

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Bilglad, 17 Februar 2014.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hvis det er en ikke org. tuning som der er tale om her, kan man ikke afgøre 20% reglen, medmindre synshallen er udstyret med rullefelt hvilket jeg i min tid aldrig har oplevet! og er remmen taget af vil det således heller ikke være muligt at afgøre i synshallen så jeg kan ikke se hvordan de skulle vurdere om man er indenfor eller over de 20% !

    har man fx en E230 og man skifter til fx E200 Kompressor så ville der være tale om en org. tuning og man ville kunne dokumentere ydelse via, motortype! men om der så er gjort mere, ville være svært at dokumentere uden et rullefelt!
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg mener både eftermonteret turbo og kompressor pr. definition er over 20%.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Fordi at bilen er med trykladning, er det ikke ens betydning med at den ikke overholder CO2 tallet.
    Står den rigtigt, køre den netop i lambda 1,00 ved delgas og tomgang. Ved fuld gas og med belastning på motoren, ville ladetrykket stige og ecuén feder blandingen op til et mere brugbart lambda tal ved tryk, som gerne skulle ligge mellem 0,80 og 0,83.

    Alt sammen i sig selv lovligt, da mange biler med tryk som fra fabrikkens side arbejder på den måde.
    Det vigtige er at katalysatoren fungere og at lambda tallet er 1,00 ved tomgang og del gas.

    20% reglen gælder ved eftermonteret turbo, kompressor, lattergas eller anden form for tuning.
    Om remmen er på eller ej, hanen på gasflasken er lukkede eller om turboens wasgate er åben, er alt sammen ligegyldigt.
    Synsmanden kan til enhver tid forlange rullefelt test af bilen eller tuningen afmonteret for at skulle syne bilen.

    Med mindre... at det er lavet på den rigtige måde og man har fået det godtkendt 8)

    Der findes selvfølgelig massere af fusker løsninger, når der tunes biler. Men det ville jeg ikke komme nærmere ind på :whip:
     
  4. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    den bliver grum at skam sænke ladetrykket til 0,1-0,2bar for de "20%" haha men hvis man kan så skal man :D! og ja forurening burde være det samme hvis man har mappet bilen ordentligt for du har ligemeget hvad, så er en forbrænding det samme uanset mængde det er jo også målt i procent med Co måling så vidt jeg har set :D

    men nu har jeg jo ikke lært alt endnu :cry:
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Korrekt, man kan ikke engang stille med en rullefelts attest mere da det er for nemt bare og skrue trykket op bagefter.
    Så uanset tryklafningens art er det at betragte som over en 20% tuning. 8)

    Det gør det jo ikke ulovligt, bare en helvede dyre test og godkendelser og målinger skal så dokumenterer som i praksis slet ikke for en enkelt tuning kan svare sig.

    Så skal man tryk fordre, så sørg for bilen er født med tryk :mrgreen:
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Nu begynder jeg altså at blive lidt nysgerrig!

    Jeg kan simpelthen ikke finde nogen bekendtgørelse i afsnit omkring motortuning, hvor der står noget som helst vedr. "trykladning pr. definition er over 20%" det er altså det rene gætteri!
    I øvrigt læser jeg i det samme materiale som en ansat i en syns virksomhed gør! altså skriftlig dokumentation som er gældende ved syn af en alm. personvogn 2014!
     
  7. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Jeg kan prøve at kigge senere. Mener selv at jeg har læst at trykladning med wastegate er pr definition over 20%. Derfor kan kompressoren godt synes med umådeligt meget held. Så længe den ikke har wastegate. Men det er meget forskelligt og ikke altid så enkelt som det egentligt burde være.

    Kilde: http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og ... dende.ashx
     
  8. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hov, det jeg linkede til og beskriver stemmer ikke overens med at det pr. definition er over 20% blot at det ej kan godkendes selvom der er dokumentation for at det er under 20% :D Beklager :evil: :heart: :heart:
     
  9. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ligemeget hvad er en opgradering via Turbo kontrukstions ændring så den går ikke ind under en 20% regel.. kun en kompressor kan afmonteres hurtigt taget i betragtning :)

    og i følge dansk regel er en tuning en midlertidig ting så der ligger den :)! - en kammarat har fået sin BMW e30 godkendt med turbo og det kostede ham 25000 cirka at få godkendt med Test og teknisk egnethed, så bilen skal være en drømmebil hvis man vil smide tryk på :whip:
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    2 af mine egne biler, er blevet godkendt med konstruktive ændringer.. Det kræver en del kan jeg sige.

    Min SL60 amg er der eftermonteret kompressor og min gamle C180 W202, blev der i lagt en M111 2.3 kompressor motor samt en E50 amg undervogn.

    Det kan lade sig gøre, men det er ikke billigt og det kræver at man kender de rigtige folk.. Da de fleste normalt ikke ville røre sådan opgaver med en ildtang.
     

Del denne side