Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information - Tilmelding  - Tilmeldte biler


Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

M103 tomgang går op og ned LØST LØST

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Bilglad, 17 Februar 2014.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Min bil er begyndt at drille, den trækker fint og starter med det samme, men tomgagen går pludselig op og ned, og så forsætter det bare!

    Det er lidt irriterende når man fx holder for rødt, eller vil parallel parkerer den giver et ryk og falder så til normal igen

    Det mest oplagte som jeg har gennemgået er..

    Speedertræk lukker og trykker fint på microswitch!

    Vacum under luftmassemåler og omkring tomgangsventil tjekket ok ikke utæt!

    Kan det været potentiometer på luftmasse måler som er slidt ned?

    Er der nogen der har oplevet det før?

    For mig minder det som en typisk fejl der kommer på modeller med E-gas men det har denne gamle motor jo slet ikke!
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: M103 tomgang går op og ned

    Elektronisk og reguleret gas kan denne gamle bil skam sagtens have ;) selvom den også har den mekaniske regulering med speeder træk. :idea:

    Men jeg tænker du kender den motor så godt bilglad, så det ved du sikkert nok at dem med ASR er udstyret med, så de selv kan tage gassen af for at regulere væk fra hjulspind.

    Og dette elektrisk styret og mekanisk tilsluttet gas spjæld er nemlig meget følsom for korrekt mekanisk justering og som du er inde på, afhængig af en elektrisk motor og et potmeter der kan være slidt i et bestemt område.
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: M103 tomgang går op og ned

    Jeg er helt enig, selvom indsprøjtningsanlæget er forældet er det stadig meget komplekst og kræver stor viden at betjene korrekt, særligt 103 motoren har ofte behov for dette! det er bare de færreste fagfolk som kan få den til at gå rigtigt!

    Jeg er sikker på at min bil ikke har ASR så her kan fejlen ikke placeres, den har til gengæld fart pilot og afmonteret ASD, den tidligere ejer/mekaniker har været et kæmpe fjols og jeg går nu og udbedre alle deres infantile sjuske FEJL!

    Nå hvor jeg 99% sikkert har afklaret at den ikke trækker falsk luft, vil jeg rense tomgangsventil! og måle gas spjæld igennem med mit Harald skrald multimeter, i øvrigt er der nogen som kender værdierne for luftmassemåler(LM) potentiometer så jeg kan udmåle her, sidst da jeg testede 0 position på LM var den fin i tomgang, men den kan jo have flyttet sig! og deraf fejlen (MÅSKE)
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: M103 tomgang går op og ned

    Du kan eventuelt tjekke om den trækker falsk luft, ved at spray motorstart rundt på de områder hvor der er tindens til at M103 motoren trækker falsk luft, mens den står i tomgang. Så kan man høre på motorgangen om den ændre sig
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: M103 tomgang går op og ned

    JTC fik squ ret, der var falsk luft, dog var det så lidt at man nærmest skulle finde en lup for at se rævnen!

    Samtidig tjekkede jeg potentiometer På LM og det var som nyt!

    Jeg bestilte begge slanger, og gummibælgen under LM nu den ene var igang kan man lige så godt starte på en frisk med nye dele koster 380 + moms for det hele!

    Jeg satser på det var det, glæder mig til en super velkørende M103 som køre fra alle de andre standard M103 :)
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: M103 tomgang går op og ned

    Jeg har skiftet alle gummi dele omkring tomgangsventil osv. og gummibælg, det hjalp en smule, men desværre var det ikke nok, fejlen var på selve indsprøjtningsanlægget, som jeg har skiftet, dog har jeg forsat et problem, kan kun køre mager blanding ellers kommer fejlen tilbage? hvis jeg jeg drejer bare 1/8 omgang med uret begynder tomgang at at lave samme nummer igen, jeg har dobbelt tjekket at den ikke suger falsk luft! i øvrigt nye dysser, pakninger osv. 1 måned gamle!

    Kan det være benzinpumpen der levere ustabilt?

    Her til morgen vil den næsten ikke starte! som om koldstartsventil ikke virker eller temperatur føler, det kan slet ikke tage gassen før den varm, og skyder i indsugningen når man giver gas og den er kold! HMM overspændingsrelæ er tjekket!

    Sikke noget lort, godt man har en anden bil!
     
  7. Miloujen

    Miloujen Member

    Joined:
    10 August 2013
    Indlæg:
    191
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    301000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    300e-24v
    Bil nr. 2 Km:
    276
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    M103 tomgang går op og ned

    Hey Patrick tak for sidst :)

    Tror du det er noget af det samme der er tilfældet på min? ( hvis du kan huske det that is)

    Jeg har skiftet generator relæ uden nogen effekt
    Mick


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: M103 tomgang går op og ned

    Kedeligt at høre, så er det jo nok generator som er ved at stå af desværre, lader den fint? prøv evt. at fjerne en pol men bilen køre hvis den går ud, så skal generator skiftes!

    Angående din fejl tror jeg ikke indsprøjtningsanlægget er defekt med det er jo en mulighed at den trækker falsk luft, men det er ikke sikkert det er den eneste fejl, start med at købe noget bremserens så kan jeg afprøve om den trækker falsk luft hvis du ikke kan selv nu bor du jo relativt tæt på

    Min egen trak falsk luft, jeg har skiftet alle gummidele, men der er stadig noget andet der ikke fungere, måske i blandt benzinpumpe/føler/koldstartsdysse så snart jeg finder fejlen skal jeg nok dele ud af min erfaring, jeg har dog bare så meget andet at lave end min egen bil for tiden!
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: M103 tomgang går op og ned

    Hvis den skyder i indsugningen, er det fordi du har fugt i strømfordeleren
     
  10. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: M103 tomgang går op og ned

    Det ville jeg også normalt sige, men at jeg kan gøre blandingen federe så skyder den ikke længere!
    Men tomgang bliver svingen høj/lav

    Hvis det var tændingen ville det være status quo at justere blandingen!
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: M103 tomgang går op og ned

    Kik nu på tændingen alligevel 8)
     
  12. Miloujen

    Miloujen Member

    Joined:
    10 August 2013
    Indlæg:
    191
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    301000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    300e-24v
    Bil nr. 2 Km:
    276
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Re: M103 tomgang går op og ned

    Jeg afprøver sku lige det med at tage Polen af batteriet og så ser vi hvad der sker.

    Tak for hjælpen indtil nu, jeg vender frygteligt tilbage når jeg har fundet ud af noget :)

    Mick


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  13. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: M103 tomgang går op og ned

    Jeg har åbnet og set på tænding, altså strømfordeler, rotor, osv. det hele står som nyt og jeg har naturligvis skiftet o-ringen, jeg har taget billeder i tvilvstilfælde :) så stol nu på mig denne gang!

    Det eneste tænding som ikke er meget nyt er tændspolen, men jeg ved ikke om den kan beskyldes for at danne fejl som de disse!

    Fejlen forsætter uændret, nu et spørgsmål til JTC, bilen hukker, skyder i indsugning og er ummlig at køre i når den kold, først når den når omkring drifttemperatur begynder det at blive bedre, men stadig meget begrænset trækkraft før 4500 omdrejninger, kan der være tale om el fejl, altså dårligt ledningsnet, eller defekt føler fx temperatur føler? jeg har dog aldrig oplevet at denne føler havde så stor indflydelse men måske der er forskel på motor styring og forskellige årgange!
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
  15. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: M103 tomgang går op og ned

    De symptomer du nævner, peger alle i retning på strømfordeler problemer.

    Det ses bare tit at strømfordeleren ser stort set ny ud og knas tør, men det er stadig der problemet ligger.

    Har du ikke en strømfordeler du kan låne fra en anden motor. (rotor og dæksel)
     
  16. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: M103 tomgang går op og ned

    Jeg skal med glæde flytte hele tændingen over fra en motor jeg ved ikke har de store problemer!
    Eller for den sags skyld investere i nye dele OSP, bare jeg slipper for denne tids opslugende fejl :)

    Bare til info den gamle strømfordeler og rotor var ca, 1 måned gammel dog MSQP,

    Skifter imorgen og håber på det bedste! :drunk: :drunk: :drunk:
     
  17. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Så blev opgaven løst efter frustrerende lang fejlsøgning, jeg har ikke verdens længste tålmodighed!

    Ledningsnet til temperatur føler, var knækket her var det først gennembrud, nu starter den med det samme kold som varm!

    Alle vacumslanger er gennemgået og skiftet de fleste af dem, ingen falsk luft!

    Jeg skiftede tændingen over fra en anden bil men ikke det store at kommer efter... stadig ingen trækkraft før efter 4000 omdrejninger...

    Gas spjæld udmålt og justeret til 0 posiotion, Stadig inge muskler i motoren!

    EHA ventil åbnet og justeret til mere fed blanding, her kom gennembruddet!

    Aldrig har jeg ejet en m103 3.0 der arbejder så velfungerende som denne maskine den yder formidabelt i forhold til alle andre 300 e jeg har prøvet, så jeg må erkende at i dag er jeg en glad og tilfreds mand!

    Jeg har altid betragtet m103 motoren som doven og lidt kedelig, det er en påstand jeg nu vil trække tilbage, i forhold til hvad den har at gøre godt med, er det en genial motor!

    Go aften herfra!
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg må indrømme at jeg stadig sætter spørgsmåltegn ved at den skyder tilbage i indsugningen.. Den enste mulighed for det, er ved at den antænder den forkerte cylender = fugt i strømfordeleren..

    Har jævnligt stødt på at temperatur føleren var deffekt eller knækket, så den ikke får choker, men det skyder den ikke i indsugningen af.

    Når anyway, fedt du fik den til at køre igen 8)
     
  19. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: M103 tomgang går op og ned


    Fugt i strømfordeleren.. typisk M103.. den gør det gerne en gang eller 2 om året :lol: men det er vel derfor man skifter til Megasquirt? ;)
     
  20. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja pressis, det er så typisk en fejl på M103eren, for det meste grundet at O-ringen er dårligt.
    Men har der først været fugt i strømfordeleren, så skal den udskiftes sammen med rotoren.

    Ud over de kendte tændings problemer, så kan jeg ikke se hvorfor man skulle bygge elektronisk indsprøjtning på 103er??
     

Del denne side