Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lader dårligt / Aflader / Går ud i tomgang

Emne i 'El-system' startet af apandersphilip, 22 Januar 2017.

  1. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hej igen.

    Det virker til at min dejlige ældre tøs ikke lader ordenligt.. Jeg er sikker på at den lader lidt, men bare ikke på det niveau som det burde.

    Generatoren skiftede jeg da bilen blev købt i sommer, batteriet er maks to måneder gammelt, og blev selvfølgelig købt for nyt.. Hvad kan det være? Lade lampen i instrumentbrættet lyser ikke, den kan selvfølgelig være sprunget.

    Hvis jeg lader batteriet op en gang, kører i den hver dag, så er der ikke problemer, men når bilen står 1-2 dage uden at blive brugt, så er batteriet fladt..
    Tanken om at noget lyser eller er tændt under stilstand har selvfølgelig strejfet mig, men hvad?

    Håber i kan hjælpe en mand der er træt af at skulle have batteriet ud, og kærestens bil skal bruges som starthjælp...
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    lader den med 14 volt eller mer ved ca 2000 omdrejninger ? start med at se om bagage rums lys slukker ? ellers er det i gang med at måle om der er forbrug over sikringer når der ikke er nøgle i bil !
     
  3. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg har ikke fået målt på laderen endnu, det gør jeg i morgen.
    Det slukker, i hverfald når jeg klikker pinden/knappen ind med hånden. Så jeg tager alle sikringer ud, og måler hver og en? Det er jo dejligt enkelt, hvis man kan se det på den måde. Har laderelæet sin egen sikring et sted?
     
    Sidst redigeret: 22 Januar 2017
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    nu kan jeg ikke lige huske om din årgang har dette, men hvis der sidder varmelægeme på manifolden så kan der godt være problemer med dette hvis det ikke slår fra, det trækker 40 amp, og dræner strømmen ret hurtigt
     
  5. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg står og skal skifte til bananmanifold her i denne uge, så jeg har studeret den ret meget her på det sidste. Hvis den er synlig, så er jeg ret sikker på at den ikke har det. Jeg må lige kigge en ekstra gang i morgen, når jeg måler
     
  6. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Kan jeg måle direkte på stikkene til batteriet, eller skal jeg ned og måle ved generatoren? Begge ting er vel en god ide, så jeg kan se om fejlen ligger i kablet.
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej mål på batt poler ! med mutimeter!
    Der efter med et mutimeter i serie over hver sikring , (ampere måling) dog kan et billigt mutimeter nok kun klare 10 ampere ,men det er nok hellere ikke mere forbrug når batt kan holde nogle dage? Har du ikke check på multimetter måling må du finde nogle der kan hjælpe!

    chr
     
  8. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hvis jeg skal måle på polerne påvirker batteriets strøm så ikke målingen? Eller er jeg helt gal på den?
     
  9. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hvis jeg skal måle på polerne påvirker batteriets strøm så ikke målingen? nej det er lade spænding vi er interesseret i .
    generator skal kunne giv 14-14.5 volt ved 2000 om selv med lys og kabine blæser kørende!
    chr
     
  10. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Generatoren skiftede jeg da bilen blev købt i sommer ny eller brugt? nogle gange står det på lade relay hvor mange volt det giver ! nogle giver 13,5 eller 13,8 det er for lidt køb et der giver 14,5 !
    chr
     
  11. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Købt hos Gørløse, brugt men renoveret, var som ny! Jeg må tjekke lade relæet
     
  12. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Nu har jeg målt på generatoren via polerne. Jeg har desværre ikke et helt præcist multimeter, men den helt skrabede version med forskellige lamper f.eks. 6 v - 12 v - 24 v - osv. Der lyser den op på 12 v, så det lader den i hvert fald med, men et sted mellem 12 og 24 v..
    Der blev målt i tomgang med blæser, kabine lys, og køre lys tændt
    Jeg tror det er noget afladning af den ene eller anden slags.. jeg må undersøge sikringerne en af de kommende dage.
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Halløjsa Anders,
    I en sådan semilogisk rækkefølge, ville jeg undersøge:
    - Batteriets poler og kabler for rust/skidt samt forbindelsen (stram/løs).
    - Rem og remstrammer, hvis den er slidt eller indstillet forkert, så lader bilen dårligt.
    - Laderelæet; det er notorisk fejlbehæftet, da det er det svageste led på en ellers robust generator, og derfor ofte forsømmes. Ud med relæet og undersøg de to kul. De skal være fjederpåvirket (ikke løse) og af god godstykkelse samt fornuftig længde. Vær forsigtig ved af- og påmontering!

    Selvom batteriet er relativt nyt, så har jeg før set, at et batteri af lav kvalitet smutter i kulden. Jeg skal da heller ikke afvise den mulighed, at du har en kortslutning eller et uregistreret forbrug et sted.
     
  14. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hey! Jeg tænker bare at alle de problemer burde være løst, når jeg kan måle på polerne? Selvfølglig kan de sidde løst og være rustne eller beskidte.
    Det er kun kommet efter det er blevet rigtigt koldt, det var ikke umiddelbart et problem da det var varmere i vejret.

    Har du en enkelt guide til indstilling af remmen og remstrammeren?
     
  15. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Kontrol af rem
    Du vil helt sikkert falde i en af følgende kategorier, men prøv at lege med alligevel:)
    Remmen undersøges for:
    upload_2017-1-24_0-28-39.png
    upload_2017-1-24_0-29-11.png
    upload_2017-1-24_0-29-42.png
    upload_2017-1-24_0-30-18.png

    Indstilling af remstrammer

    Koderne er: adjusting nut (24), adjustment pointer (22).
    upload_2017-1-24_0-23-41.png
     
  16. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Så det jeg gør er at løsne (24), så drejer jeg på (25) indtil at (22) er over for (E), og derefter strammer (24) igen? Så burde det være indstillet? Skal jeg være bange for at løsne (24) for meget, eller har den selv et stop?
    Jeg må ærligt indrømme at jeg er lidt på bar bund lige med det her..
     
  17. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Du skal løsne (25) 1/4-½ omgang. Min bolt var gemt bag en sort plastikhætte, så det tog lidt tid at finde den. Så drejer du udlukkende på (24) indtil pilen står overfor (E). Herefter strammes (25) igen (1/4-½ omgang tilbage). Der skal nok gøres lidt rent dernede, så du kan aflæse, men undgå at tilsvine remmen! Dine knoer vil helt sikkert bløde, så handsker tilrådes:)

    Hvis du stadig er i tvivl, så kan vi lige tage den i morgen.
     
    Sidst redigeret: 24 Januar 2017
  18. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    tror det er en go ide at holde sig til generator /lader/laderelay (hvis der ikke er ventilator /rem støj )
    køb http://www.harald-nyborg.dk/search?q=multimeter og test batt poller (spænding )
    ikke et helt præcist multimeter, men den helt skrabede version med forskellige lamper f.eks. 6 v - 12 v - 24 v - osv
    kun til at se om der er noget spænding !!
     
  19. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Meget enig i, at han skal måle og med ordentligt udstyr. Det var såmænd også bare for at opridse nogle muligheder, der kan være årsag til en evt. dårlig måling. Dog ville jeg nok vælge et multimeter med %Hz, hvis man alligevel skal punge ud.
     
  20. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Så fik jeg kigget nærmere på indstillingen af remstrammeren. Jeg har ikke pillet ved noget, og den står sådan her nu, som umiddelbart er rigtigt?

    [​IMG]
     

Del denne side