Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2019 - Tilmelding Åben!   Information  Tilmelding  Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lader dårligt / Aflader / Går ud i tomgang

Emne i 'El-system' startet af apandersphilip, 22 Januar 2017.

  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    779
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jamen, så har du jo muligvis fundet kilden til et afladningsproblem8)
    Det ser sådan ud udseendemæssigt, fordi at stedet er ret udsat (udstødningsvarme, motorolie og vejsprøjt). Det sker der ikke noget ved. Mekanisk, ser kullene fine ud, men man kan godt se at de er sat i senere ud fra lodninger og kobbertråde bagpå. Det er op til dig at vurdere.
    En renoveret generator bliver bl.a. sprøjtemalet med zinkfarve, så den ser helt ny ud efter renovering.

    For at få ro i sindet, kan jeg godt følge dig i en udskiftning. Vær sikker på, at du får den rigtige type, der passer til generatoren!
    Hvis det ikke løser problemet med motorstop, så er føromtalte stelforbindelse og ja, nu også pumperelæet (mat lodning ved udgang 31, 87 eller 30), da dette ikke er udskiftet, under mistanke herfra.
    Lugter det af benzin i motorrummet? Jeg kom nemlig i tanke om, at da jeg indstillede din Duty Cycle (den var jo meget fed), så lugtede det lidt af benzin, men jeg slog det hen som værende en kombination af den fede blanding og mit pilleri. Ikke at der nødvendigvis er en sammenhæng, men hold den lige in mente.
     
    Last edited: 30 Januar 2017
  2. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Nu har jeg skiftet laderelæet, og første tur på omkring 10 km (inkl. fem på motorvej) gik uden problemer. Jeg synes at tomgangen var en smule ujævn før motoren blev varm, men ellers ikke noget.. Den endelige prøve kommer i morgen, hvor jeg skal igennem København i myldretiden.

    Jeg synes ikke at der lugter af benzin i motorrummet.
     
  3. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    779
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Fedt at høre:) Lad os håbe, at det var kuren.
    Tomgangen var nok bare lidt ujævn, fordi at kullene lige skulle køres til mht. den buede pasform.
    Jamen, så har lugten bare været fra den fede blanding sammenlagt med justeringen etc. Min fejl, beklager!
     
  4. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg kom i tanke om at jeg havde glemt at sætte stikket i til generatoren, da jeg var halvvejs.. kæmpe begynder fejl.. jeg synes at tomgangen blev bedre da jeg satte det på. Det stik glemmer jeg ALDRIG igen..

    Kunne det også have været et rent strømproblem der gav motorstop? Altså at batteriet har været tæt på afladet? Kan det give den slags problemer?
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    779
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Nu må vi lige se, om problemet er løst inden der spekuleres videre. Jeg har stadig mine penge på laderelæ, pumperelæ og/eller stel.
     
  6. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Turen igennem København var en god oplevelse. Jeg kom igennem uden nogen former for motorstop, og alle slags opbremsninger og ned i tomgang blev prøvet af.

    Jeg synes stadig at den hopper en lille smule i tomgang.
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,065
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Lige et godt råd vedr. m102 motoren. når du nu engang har sikret dig at generatoren lader som den skal, også med mildt forbrug, dvs lys på og blæser på trin 2! så vil jeg anbefale dig at du skifter overspændingsrelæet såfremt du ikke allerede har kigget på det..

    Overspændings relæet kan give mange irriterende fejlsymptomer såsom dårlig motorgang, dårlig trækkraft, motoren går ud af sig selv når den holder i tomgang osv. osv.

    En anden ting som også er værd at undersøge efter relæet er skiftet er at måle vacummet i indsugningsmanifolden, har man en lækage eller køre indsprøjtningsanlægget forkert kan man afgøre det vha. denne metode, konstateres der fx udsving i målingen så er indsprøjtningen muligvis ikke indstillet korrekt eller de mekaniske indsprøjtnings dysser er slidte og systemet overkompensere, eller der er tale om en lækage..

    Når du alligevel er igang med den helt store tur så test også føleren som aktivere motor blæseren via magnet koblingen, jeg har ofte oplevet at føleren ikke virker korrekt og i varmere temp, bliver motoren unødigt varm af denne årsag...

    Hvis du ikke gider den helt store fejlsøgning så bare skift føleren, da den er meget billig..


    MVH
    Patrick
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    779
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej Patrick,
    Så vidt jeg er orienteret, så har Anders skiftet både OVP-relæ og dyser. Han har også tidligere søgt vakuumlækage og udskiftet diverse slanger. Hans Duty Cycle har jeg selv indstillet. Den er spot on (±3-4%, hvilket indikerer et sundt system). Grundstilling og nulstilling er dog ikke kontrolleret.
     
  9. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Det er korrekt.

    Dennis:
    Kan du svare mig på (evt. markere på et billede) hvor jeg skal måle på tomgangsregulatoren? Jeg hopper ned og måler på bat-polerne, med blæser og lys tændt, så vi lige kan få afgjort om den lader helt ordenligt. Det kunne være rart lige at få målt på tomgangsregulatoren, så den også er sikret.

    Når du siger grundindstillinger og nulstilling, hvad mener du så?

    Patrick:
    Har du evt. et link til den føler? Jeg kan ikke umiddelbart finde den?
     
  10. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    751
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    Mercedes E300 TD 24v
    Km:
    420000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300 TDT Van
    Bil nr. 2 Km:
    390000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Lidt lang tråd...... Du nævner i starten AT DIN LADELAMPE IKKE LYSER, den kan være sprunget i pæren... Hvis den IKKE lyser når du drejer den til tænding, så lader bilen IKKE... Ladelampen starter simpelthen din generator op, så enkelt er det... En pære til 3 kr kan gøre en væsentlig forskel... Beklager hvis det forslag har været fremme i tråden, jeg valgte den hurtige læsning;)
     
  11. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hej Søren.
    Den lyser når der kommer tænding på, så den burde lade ordenligt. Hvis generatoren er i stykker, vil ladelampen så lyse i instrumentbrættet?
    Eller er indikatoren for en god ladning, simpelthen bare at den lyser når der er tænding på?
     
  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    779
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Du trækker bare det sorte stik af tomgangsregulatoren og måler den indre modstand i regulatoren, gennem de to ben. Jeg har før skrevet, at denne skal være 15 ohm, hvilket ikke er helt korrekt. Den skal være omkring 7-10 ohm.
    upload_2017-2-1_21-24-42.png

    Nulstilling og grundstilling er indstillingen af skivehøjden og kontrolstemplet i fordeleren. Det kan du læse om i bl.a. denne tråd: https://mbyc.dk/index.php?threads/300e-91-m-motorproblemer-lØst.11581/
    Du skal ikke rode med det medmindre du har styr på det og mistanke om fejl.
     
  13. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Tak Dennis. Jeg holder mig væk fra nulstilling og grundstillingen, og lader evt. Patrick eller dig kigge på det (Selvfølgelig imod betaling, hvis i har tid og lyst), hvis dette ender med at blive en mistænkt.

    Jeg har nu målt på polerne, og den lader med 14v og 17-18a, og det er med blæser på 3 styrke og lys på, så den generator og dens ladeevne skulle være i top!

    Det skal også lige nævnes at den ikke er gået ud hele dagen, og har lige stået 10-20 minutter i tomgang uden problemer, da jeg skulle måle polerne.
    Jeg synes den virker kvik i acceleration, og ikke noget hosten-posten.

    Det kan godt være at problemet er løst, men jeg synes stadig at den går en lille bitte smule ujævnt.
    I tomgang står den på de 700 omdrejninger, hvilket jo er som den skal.

    Dennis:
    Du kan jo evt. høre den, når jeg på et tidspunkt skal forbi dig, og hente tændkabler og rotor.
     
    Last edited: 1 Februar 2017
  14. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,551
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hvorfan ser du den lader med 17

    Sendt fra min GT-N7105 med Tapatalk
     
  15. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,551
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Det skulle stå 17 18 a (AMP? )

    Sendt fra min GT-N7105 med Tapatalk
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    779
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Naturligvis, det ser vi bare på. Når du har fået de tændingsdele, og evt. skiftet dine motorophæng (og kæde+strammer!), så tror jeg at du vil blive tilfreds med motorgangen. En firecylinder går ikke lige så harmonisk og silkeblødt, som en rækkesekser, pga. den dynamik, der er involveret mellem stempler og krumtap. Derfor er det også vigtigt for selve brugsoplevelsen, at have gode motorophæng på M102 til at buffe ubalancen. En M102 kan sagtens være en fryd, når tingene spiller.
     
    Last edited: 1 Februar 2017
    • Like Like x 1
  17. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,065
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    De fleste M102 går lidt hårdere i motoren end de øvrige modeller inkl min egen 190 E 2.0 med 147.000 på bagen, dog er der også nogen af dem som går silke blødt, få undersøgt om tændingen står korrekt, evt. kompressionstest og sikrer alle cylinder køre ens, motorophæng, samt tændingsdele så kan man ikke gøre så meget mere..
     
  18. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hej igen, jeg skylder lige en forklaring på hvordan og hvorledes det går med bilen.

    Jeg har skiftet laderelæet. Den har nu kørt fejlfrit i en uges tid, og kører fantastisk, ingen motorstop eller mærkelige symptomer.
    Om dette skyldes det nye laderelæ, eller om motorstops problemet simpelthen "bare" har været at bilen har afladet ved stillestand, vides ikke.

    Jeg lavede en måling af den indre modstand (ohm) i tomgangsregulatoren, og den er på 7,5 omh, som den skal være.
    For en god ordens skyld, så frakoblede jeg tomgangsregulatoren, og kørte en tur, det var hæsligt, så den virker som den skal!

    Jeg tror at den lidt ujævne tomgang skyldes (som i også var inde på) hårde motorophæng osv.

    Jeg håber nu at løse problemet med afladningen, da de to sikringer (12 & 13) stadig ikke er kommet tilbage. Jeg tror at løsningen bliver at fjerne centrallåspumpen, smide sikringerne tilbage i, og så fejlfinde når vejret bliver lidt bedre.

    Jeg har ændret navnet på tråden til de forskellige emner vi har været inde på, så det i fremtiden er nemmere at finde, for folk med samme/ligende problemer.

    Nu er næste projekt bananmanifolden, og lidt andre tunings dele. Jeg smider en tråd op, når bananen er monteret!;bana

    Tusind tak for alt hjælpen!



    Vh. Anders
     
    • Like Like x 1

Del denne side