Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kørselforbud Tyskland Plaketteordning vedr. forurening

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af Bjarne, 6 Januar 2008.

  1. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har i dag siddet i møde med et par tyskere og vi brugte selvføgelig også tid på at diskuterer kørselsforbudet i Tyskland.

    De fortalte blandt andet, at der blandt veteranbil ejere stadig er stor modstand mod den nye lov og at flere fortsat demonstrerer mod den. Dernæst gælder loven kun for kørerende biler, hvilket vil sige, at når vi først har parkeret vores W124'er i den indre by, så kan vi ånde lettet op. Altså indtil vi skal ud af byen igen....

    Dernæst skulle myndighederne eftersigende have lavet en lempelig overgangsordning i et halvt års tid, hvor blandt andet udlandske biler vil blive mødt med mildere øjne. Dette skyldes blandt andet en ringe oplysning om den nye lov fra myndighedernes side både indlands og udlands.
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Så er jeg tilbage igen - uden bødeforlæg :D :D

    Min fordom der sagde, at Applus er dumme, har vist sig ikke at være en fordom - det er simpelthen et faktum :!:

    Ham jeg snakkede med i Århus (beskrevet tidligere i tråden) anbefalede, at jeg tog til Padborg, for der sad deres ekspert på området.

    Afsted til padborg jeg drog for at møde eksperten, som viste sig at være en ganske flink mand, der vidste mindre end ham i århus :shock:

    Hans første konklussion var, at en bil fra før en eller anden dato i 1996 ikke kan godkendes efter Euro2, fordi de ikke oprindeligt er Euro1 - og det er KUN Euro1 biler der kan opgraderes :!: Applus hjemmesiden siger dog noget andet - det samme gjorde den tyske registreringsattest jeg havde med, som kommer fra samme bil som den kat jeg har. Den var oprindeligt klassificeret til "E" men det er rettet til Euro2 og stemplet og underskrevet af tyske myndigheder. (Se vedhæftet)
    Det fik den gode Applusmand til at gå helt i stå!! han fremstammede "Jamen... Det der... det er jo skrevet med kuglepen... jamen det kan da slet ikke bruges til noget...."

    Og det at jeg kom med papirer fra 2 biler, både min egen og den hvor jeg kunne dokumentere, at min Oxi-Kat kunne Euro2 godkendes i tyskland, det gik han helt kold over. Man kan jo ikke have 2 hold papirer til den samme bil :roll: :roll: :roll: I øvrigt kan man jo ikke bruge kuglepenneskriveri som dokumentation - det er jo fusk i Applus-øjne...

    Han kunne godt se, at deres egen hjemmeside siger, at man kan eftermontere grej der gør, at bilen kan opgraderes. Men det var da noget vås, hvam havde dog skrevet det :shock:

    Jeg behøver vel ikke sige, at jeg kørte med uforrettet sag - og talte til 10 MANGE gange de næste par km :evil: :evil: :evil:

    Plan B:
    Jeg kørte til Harislee, der ligger en synsvirksomhed lige over for grænsekioskerne vidste jeg.
    De var meget flinke og kunne godt se mit problem. De fattede ikke hvad Applus havde haft gang i, da det med kuglepennen var ikke bare den normale - men også den eneste måde det må gøres på :roll: :roll:

    De var dog ikke i stand til at give mig en Euro2 godkendelse, da jeg ikke havde dokumentation på, at den omtalte Oxi-kat rent faktisk sad under bilen. Fair nok...
    Sådan en dokumentation, kan foreløbigt kun laves et sted i Danmark - hos Applus :shock: :shock: :shock:
    Det kræver et regulært omsyn af bilen men det er da ok, det skal den jo snart aligevel, men... Applus - hvad var det nu lige de havde sagt....

    Han tilbød, at de lavede godkendelsen i forbindelse med et "HU" som svarer til et dansk syn, det ville dog løbe op i ca 750 kr, og kan ikke bruges til noget bagefter - som det danske jo kan... Den plan valgte jeg at droppe...

    Nu vil jeg glæde mig over, at det varer nogle måneder inden der gives bøder i Tyskland. Hvis de andre synsvirksomheder endnu ikke er godkendt til den tid, så kører jeg fortsat rundt i de tyske byer - med 40€ i lommen... Jeg sætter IKKE mine ben hos Applus for at blive til grin én gang til - Jeg kan vente til et seriøst firma bliver godkendt
     

    Attached Files:

    • Euro2.jpg
      Euro2.jpg
      File size:
      147.7 KB
      Visninger:
      3,087
  3. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Tænk på dengang for ikke ret længe siden havde man kun de kegler til og godkende din bil..
    ja jeg kender desværre det med danske og eu regler alt for godt
    da jeg kører efter kørehviletids regler hver dag og der skal ikke mange
    fejl til en bøde på 30 kg og en betinget frakendelse af kortet tro mig de
    regler har været min lokums læsning og godnat historie i mange timer
    men hvad siger de hvis man tanker biodiesel lige over grænsen
    og har kvittering med får man så stadig en bøde
     
  4. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Larzen,

    Lyder som en hyggelig tur til Hannover, via Applus :)

    /Martin
     
  5. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hold da helt xxx nogle klaphatte hos APPLUS. Mage til skandale og ligegyldighed skalman da lede længe efter.

    Jeg kan forestille mig det hjalp lidt på blodtrykket, at du sikkert kørte rundt med dit seneste fund af en W124 bil på traileren..... :D
     
  6. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej larzen

    Du skriver: Sådan en dokumentation, kan foreløbigt kun laves et sted i Danmark - hos Applus :shock: :shock: :shock:

    Hvorfor er det kun Applus der kan lave den Euro2 godkendelse :?: hvorfor kan det ikke laves på en FDM synshal, de må da have baglandet i orden, der ved noget om Euro2 godkendelse og dokumentation.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvor er det skægt.

    Så har Larzen snakket med 2 mand i Apluss og vupti så er en fordom berittiget til en konklusion :D tja hva kan man sige, Uheldig oplevelse.

    Der findes måske over 100 Apluss stedet i DK og mindst 4 mand per sted.
    Uheldig oplevelse vil jeg, sammenholdt med et måske ikke så ofte stillet spørgsmål og hvis de skulle indeholde hele detejl forskrifterne og lov kriterier i hver mands hoved, så var der ingen rimelighed tilbage :D
    De fleste syns folk er hvis man er heldig gamle mekanikkere eller andet skreu folk.
    Der står jo ikke ligefrem en vidergående uddanelse bag en ansættelse hos APluss måske skulle det være sådan, måske ikke.

    Men de burde sætte sig ind i det hvis man kom for at få sin bil euro 2 godkendt vil jeg sige. men der findes sikkert lige så mange hatte indefor faget som der findes i så mange andre fag.

    Jeg vill nok undersøge sagen selv og så have min dokumentation i orden når jeg trappede op og skulle have godkendt min bil til euro2.
    Men det er også bare mig, jeg ved ikke noget bedre end at fortælle folk sådan et sted hvordan de gør og bør gøre deres arbejde, hov måske en fordom :D ja jeg har selv været ved at få kaseret min bil ved Syn hos FDM i Roskilde, men fordi man lige havde sin dokumentation i orden og krævede det samme fra syns manden med sine mange påstande så fik jeg ham til at snuse til biblen som bekraftede min påstand og så blev den bil synet :D

    Men sådan er der så meget.
    Jeg skulle da også mene at andre end APluss kunne godkende ens bil til at overholde en Euro2 norm.
    Det er vel bare et spørgsmål om en test og noget dokumentation på at kravende er overholdt og så er den prut slået.
    Så jeg forstår godt man skal kunne dokumentere efter monteret filtre hvis nu det er et krav.
    Men man skulel jo tro det kunne være nok at måle sig til om værdierne var overholdt som på en bil med KAT. ?
     
  8. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Mange spg. jeg skal prøve at svare...

    Selvfølgelig skal man ikke kæmme alle Applus folk/haller over en kam, men siden "reformen" har jeg nok været i kontakt med Applus omkring 20 gange, og mødt utrolig meget modstand/fejl.
    Jeg kan nævne: Et brugt træk MED typeskilt men uden monteringsbeskrivelse kan ikke godkendes - "tilstandsrapport" med kontrol af bremse væskens kogepunkt kontrolleret, prøven var taget i beholderen! - Min 300D kunne ikke godkendes til over 1400 på krogen Pris 400kr for ingenting, 30 minutter senere var den godkendt hos FDM - Solfilm i bagruden på gulpladebil kan ikke godkendes - toldsyn nægtet da der kun var én prøveplade på bilen - den anden sad på den anden bil jeg havde udenfor på transporteren der skulle til bagefter, det hjalp ikke at hente den, for papirerne var lavet men jeg kunne jo sætte begge plader på den udenfor, så kunne de syne den... (jeg havde naturligvis ikke kørt med pladerne sådan - de var kørt derud på ladet af autotransporteren/traileren, og jeg havde for nemheds skyld hængt en på hver, for så var de klar til at gå til).... og jeg kunne blive ved...

    Det var altså MINE fordomme der blev til MIN konklussion ud fra MINE oplevelser, ikke med 2 men med 15 ud af 20 møder med Applus medarbejdere - og den holder jeg ved...


    citat:
    "Jeg vill nok undersøge sagen selv og så have min dokumentation i orden når jeg trappede op og skulle have godkendt min bil til euro2."

    Dokumentationen ville jeg gerne have i orden, men det er jo dem der skal lave den - hvad gør man så???? Jeg havde reg.attest på bilen, den tyske typegodkendelse på oxi-kat'en og dokumentation på, at kat'en havde været Euro2 godkendt i tyskland.
    Hvordan kan jeg dog dokumentere mere????

    Euro2 findes ikke i Danmark, Efter EU-regler skal danske virksomheder have mulighed for at lave arbejdet, men det kræver autoritation fra Tyskland og pt er det kun Applus der har den. Flere andre er dog på vej...

    citat:
    "Så jeg forstår godt man skal kunne dokumentere efter monteret filtre hvis nu det er et krav.
    Men man skulel jo tro det kunne være nok at måle sig til om værdierne var overholdt som på en bil med KAT. ?"

    Der er INGEN måling - Euro2/Umweltplakette er rent papirarbejde. Monteringen af det godkendte grej skal dokumenteres af godkendt værksted eller godkendt synssted (pt. kun Applus). Euro2 er i princippet ligeglad med målinger, de laves ved syn af bilen. De målinger laves i tyskland af alle Euro2 biler men ikke i DK. her kommer det an på årgang, så jeg vil i teorien kunne køre med Euro2-plakette med en defekt kat, da jeg ikke har en dansk miljøgodkendt bil! Det der tjekkes på min bil til syn er røg UDEN kat/filter fordi den er så gammel...
    Hvor vil du foreslå jeg får den videre dokumentation fra, når Applus ikke kan finde ud af reglerne???

    Min muighed er, at få det gjort i tyskland til 750 + 400 til dansk periodesyn = 1150 kr men hvorfor, når jeg kan få det hele gjort i DK for 400? hvis altså Applus kunne finde ud af reglerne...
     
  9. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ja, så var jeg glad igen - så glad at jeg nok havde tivet strømerne 20€ i drikkepenge hvis de havde givet mig en bøde for ikke at have plaketten :D :D
     
  10. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg har snakket med FDM. Da de tyske myndigheder er MEGET tunge at danse med, har de ikke fået godkendelsen på plads endnu. Tyskerne har koncentreret sig om, at godkende foreløbigt én landsdækkende virksomhed i de lande der har søgt om det, de andre kommer så bagefter... Uheldigvis for mig og FDM blev det ikke dem i første omgang, men det kommer....
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Mig bekendt skal man være faglært mekaniker, pladesmed, eller tilsvarende, for at kunne søge ind på uddannelsen som synsmand.

    Hvilke "vidergående" uddannelse synes du ellers de skulle have ?
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Problemet i det hele er jo ikke, om de er makanikere, pladesmede eller landbrugsmaskinesmede.
    De problemer vi næsten altid står med i synshaller, Applus eller andre, er jo ikke mekanisk relaterede. En skævbremsning er der jo tal på ligesom et rusthul eller en defekt styrekugle er indiskutabel. Det er altid regler - og ikke mindst fortolkning af dem - det går galt med. Man bliver jo ikke papir-nørd på en mekaniker uddannelse.
     
  13. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Ja så har der lige været et indslag på TV2 nyhederne om kørselsforbud og andre miljøkrav rundt omkring i Europa.

    En ting jeg hæftede min ved var at i de 3 tyske byer (Berlin, Köln og Hannover) måtte der IKKE kører biler der var indregistreret FØR 1993. :(
     
  14. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    ja jeg så det også, men hvorfra de har det ved jeg ikke.
    Den tyske ordning stiller ikke krav om registreringsdato, kun om udledningsniveau
     
  15. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ja det er jo en helt ny dato, jeg gad nok vide hvor de har den fra.

    Men det er jo ikke meget anderledes (læs "rigtigt") end Applus der siger, at de ikke må være fra før 96!

    Jeg har fået svar fra Tyske Tüv, som har meddelt, at min 87'er kan godkendes med den Oberland Mangold type OM-4 Oxi-Kat jeg har på min.
    De beklager at de danske Applus har misinformert mig og har tilbudt, at jeg kan få den godkendt hos en af deres prøvestationer til "reduceret pris" hvad det så end betyder i kroner...

    Med mindre jeg lige kommer den vej, vil jeg stadig vente på FDM's godkendelse.
     
  16. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Men stadigvæk, så viser det en egenskab af den tyske kultur, som vi mangler så meget i Danmark. Jeg synes sku det er flot gået af tyske Tüv. Ros til dem..... :)

    P.S. Jeg har stort set altid selv kun haft bøvl med danske synsteder, motorkontorer, told og Skaf (afgiftberegning). Det der har manglet var, ansvarlighed, forståelse og effektivitet. Og det er tre begreber man ofte, ikke altid, men ofte møder i Tyskland.
     
  17. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    Jeg er ret enig med kritikken af de gamle (læs Applus), samtidig også kommentaren omkring den tyske grundighed/effektivitet. Men når man henter biler i Tyskland har man sikkert også stødt på nogle rigide regler i forhold til papir arbejdet. På det punkt kan tyskerne være rigtigt firkantede - men hvsi man ved havd man skal så er der jo ingen problem, for det er effektivt.

    /Martin
     
  18. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jamen er det så ikke lovgiverene den er gal med. :wink: Reglerne skal da bare sammensættes så de ikke kan misforståes. 8)

    Og man kan vel dårligt bebrejde den stakkels synsmand, at han ikke er 100% inde i Tysk lovgivning
    - Især hvis lovgivningen er så vagt formuleret, at mange tilsyneladende har problemer med at finde rundt i reglerne.
    At "eksperten" han så henviste dig til, ikke kendte reglerne, se DET er en helt anden sag. :?

    (NB. jeg har også oplevet min del af besynderligheder i synshallen :? Men synsfolk er jo også bare mennesker.... Eller... 8) )

    Ej... Jeg forstår din frustration, men du kan jo bare se hvor svært det er at finde ud af færdselsloven.
    Her tænker jeg selvfølgelig især på hastigheds begrænsningerne. :twisted:
     
  19. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966

    I DENNE sammenhæng har jeg absolut INTENT, at klantre den menige synsmand hos Applus for. Det er nærmere Applus som organisation jeg syntes har spillet fallit ved ikke at have styr på de her ting, når de nu er ene på området (ind til videre)

    Ham i Padborg er da sikkert en udemærket synsmand, men jeg syntes ikke Applus har gjort nok for, at han kan fungere som den ekspert de "menige" synsfolk kan henvende sig til. I den sidste ende falder det tilbage på kunderne, som ikke kan få godkendt biler der ellers opfylder kravene.

    Det er min oplevelse fra mange tidligere besøg, at man hos Applus har videreført den magtfølelse og kultur man havde i det gamle SBI, altså at synsmanden er en autoritet der altid har ret og at kunderne bare må rette sig efter det.
    Jeg taler med mange kolleger, som er stoppet med at komme hos dem af samme grund. flere har sagt, at foirdelen ved Applus er, at har de for travlt alle andre steder, kan man altid komme til hos dem, for de har tid!

    Det er naturligvis Applus' problem, da vi heldigvis har et valg idag. Det har vi bare ikke når det gælder de tyske plaketter, og DERFOR er jeg vred over den lempfældighed jeg mener at have oplevet.
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Euro2

    For lige at svare på Larzenz svar.

    Citat Larzen:
    Selvfølgelig skal man ikke kæmme alle Applus folk/haller over en kam, men siden "reformen" har jeg nok været i kontakt med Applus omkring 20 gange, og mødt utrolig meget modstand/fejl.
    Jeg kan nævne: Et brugt træk MED typeskilt men uden monteringsbeskrivelse kan ikke godkendes - "tilstandsrapport" med kontrol af bremse væskens kogepunkt kontrolleret, prøven var taget i beholderen! - Min 300D kunne ikke godkendes til over 1400 på krogen Pris 400kr for ingenting, 30 minutter senere var den godkendt hos FDM - Solfilm i bagruden på gulpladebil kan ikke godkendes - toldsyn nægtet da der kun var én prøveplade på bilen - den anden sad på den anden bil jeg havde udenfor på transporteren der skulle til bagefter, det hjalp ikke at hente den, for papirerne var lavet men jeg kunne jo sætte begge plader på den udenfor, så kunne de syne den... (jeg havde naturligvis ikke kørt med pladerne sådan - de var kørt derud på ladet af autotransporteren/traileren, og jeg havde for nemheds skyld hængt en på hver, for så var de klar til at gå til).... og jeg kunne blive ved...
    Det var altså MINE fordomme der blev til MIN konklussion ud fra MINE oplevelser, ikke med 2 men med 15 ud af 20 møder med Applus medarbejdere - og den holder jeg ved...

    Svar:
    Det forstår man jo så godt, det er stadig et bevis på at de ikke ved ej heller kan vide alt, men at de bør læse på forskrifterne, hvilket mange ikke gør hvis du gør indsigelser ved synet, men det er jo så derfor man kan klage over et evt. fejl syn. eller have dokumentation på de gældene regler og krav der skal opfyldes, Gjorde du dette så?

    Citat Larzen:
    Dokumentationen ville jeg gerne have i orden, men det er jo dem der skal lave den - hvad gør man så???? Jeg havde reg.attest på bilen, den tyske typegodkendelse på oxi-kat'en og dokumentation på, at kat'en havde været Euro2 godkendt i tyskland.
    Hvordan kan jeg dog dokumentere mere????

    Svar:
    Ja det virker uretfærdigt, man kunne måske have haft sine påstande underbygget af forskrifterne for en sådan godkendelse :D ved godt det lyder overdrevet i manges øre, men faktum er jo som dine fordomme siger dig, at de fejler og at du skal lære dem alt, så derfor havde det faldt naturligt ind at have dette på plads, sådan er jeg selv skruet sammen da :D hvis det kan lade sig gøre at stikke dem en godkendt/anerkendt spise sedel med hvordan de skal fortage deres del af opgaven.

    Citat Larzen:
    Euro2 findes ikke i Danmark, Efter EU-regler skal danske virksomheder have mulighed for at lave arbejdet, men det kræver autoritation fra Tyskland og pt er det kun Applus der har den. Flere andre er dog på vej...

    Svar:
    Ok, det lyder jo veldig dårligt så.
    Det er stadig urelavandt fandt jeg så lige ud af/ladet mig bilde ind, da jeg så i nyhedderne at et af kravende er at biler skal være EFTER 1993 før de overhoved kan godkendes, så det lader jo unægtelig en del biler tilbage af w124erne :( uanset hvor mange filtre og godkendelse man så har på den.

    Citat Larzen:
    Der er INGEN måling - Euro2/Umweltplakette er rent papirarbejde. Monteringen af det godkendte grej skal dokumenteres af godkendt værksted eller godkendt synssted (pt. kun Applus). Euro2 er i princippet ligeglad med målinger, de laves ved syn af bilen. De målinger laves i tyskland af alle Euro2 biler men ikke i DK. her kommer det an på årgang, så jeg vil i teorien kunne køre med Euro2-plakette med en defekt kat, da jeg ikke har en dansk miljøgodkendt bil! Det der tjekkes på min bil til syn er røg UDEN kat/filter fordi den er så gammel...
    Hvor vil du foreslå jeg får den videre dokumentation fra, når Applus ikke kan finde ud af reglerne???

    Svar:
    Det er jo netop denne dokumentation jeg hentyder til Larzen :D
    Du kunne jo tydeliggøre reglerne som før omtalt, det var DEN dokumentation som jeg anser for den vigtigste i sådanne tilfælde som du jo anser for at være mere reglen end tilfældet at de ikke kan finde ud af selv :D

    Citat Larzen:
    Min muighed er, at få det gjort i tyskland til 750 + 400 til dansk periodesyn = 1150 kr men hvorfor, når jeg kan få det hele gjort i DK for 400? hvis altså Applus kunne finde ud af reglerne...

    Svar:
    Tja det er ikke alt der skal være lige let, men der er jo klage mulighedder, har du overvejet dem?
    Hvis ikke en gør det så er det nemlig lige precis det der gør de ikke lære eller bliver klogere.
    Jeg forstår dig 100%, der er ikke noget mere nedværdigende end at skulle fortælle nogen, der skal bestemme noget over en hvordan de skal gøre det, med det resultat at man bare får fingeren.
    Men så er det jo bare at sørge for at dem der bestemmer over dem kommer dem efter i sømmen, det er "eneste" vej hvis et system skal virke og lære og udvikle sig.

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side