Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kørselforbud Tyskland Plaketteordning vedr. forurening

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af Bjarne, 6 Januar 2008.

  1. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    I tyskland har de taget et skridt i retning mod at bekæmpe forurening i storbyer,- hvilket er interressant ikraft af at vore biler jo er så gamle at de, for manges vedkommende ikke kan få en godkendelse til at køre i forbudszoner i mange byer.

    Bilerne skal opfylde Euro normerne min. euro2 og op for at komme i betragtning til en godkendelses plakette, - de berørte byer har kørselsforbudszoner opdelt opdelt i Rød , Gul, Grøn zoner.

    Rød = Euro2
    Gul = Euro3
    Grøn= euro4 eller nyere

    Læs mere hos FDM:
    http://www.fdm.dk/public/ferie/feriebas ... land/veje/

    Klik på "Feinstaub Plakette"
     
  2. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hmmmm... Interessant læsning.

    Ved nogen om der kan monteres partikkelfiltre på diesel W124'ere samt hvor meget. det i givet fald koster. Og dernæst om det har nogen negativ effekt på motorens ydeevne. ?
     
  3. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    kørselsforbudene gælder fra 1/1-2008 og det forventes at der kommer flere byer til listen.

    dieselmodellerne kan eftermonteres med katalysator, og dermed bringes op på euro2 niveau hvilket i den vægtklasse vi befinder os i betyder en rød markat, prisen for en euro2 kat er ca. 450-500 eur hvis man selv kan montere den.
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    og per 1/1-2010 så fjernes kørselstilladelsen fra dem med rød markat, så skal en w124 for at opnå den gule mærkat have en euro2 kat, plus et partikkelfilter.

    Og pr. dags dato findes der ingen partikkelfiltre til w124, hvilket betyder kørselsforbud i tyske byer om små to år.

    meeeeeeeen med alle de vogne på gaden, mon ikke om der kommer et nachrüstkit inden 1/1-2010 ? :)
     
  5. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    :shock: :shock: Det ender at vi må sætte vores biler over i et hjørne af garagen, til de bliver 35 år, og dermed veteranbiler, for at få lov til at kører i dem, for hvem gider købe en bil man ikke må kører i alligevel. :(
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det er da på sin vis fint nok at får de regler nede i Tyskland :) -Så kan vi købe alle de fine 300 D'ere, fordi de ikke må køre i dem dernede mere :D
     
  7. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    kørselsforbudet gælder også veteranbiler !
    Især denne del har der været en stor debat om i tyske medier, bilhistorisk arv, få antal kørte kilometer osv.

    Der har endda været månedlige demonstrationer gennem hele Berlin, kun med veterankøretøjer.
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    hej

    Jeg fandt en butik i Tyskland der sælger kombineret katalysator & partikkerlfilter i én og samme enhed,- tilsyneladende det samme DPF system som sættes på nye biler :!:

    Kik her: http://cgi.ebay.de/HJS-DPF-City-Filter- ... dZViewItem

    Er der nogen der har erfaringer/viden omkring dette? - ellers er et jo en rimmelig overkommelig løsning at sætte sådan en bandit på ,- nuvel den kommer stadig kun op på Euro2 nivea,- men dog bedre end ingenting :)
     
  9. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Nu skal du ikke glæde dig for tidligt, da langt de fleste 300D'er er opgraderet til Euro2 :roll:

    En Mercedes med filter går skam ganske udemærket. Jeg har selv kørt med det i 3 år nu, og mærker ikke noget...

    Indtil videre kan vi nu roligt trille derned ad - det er jo kun Berlin og Köln der er med fra 1. januar 2008.

    Se evt mere på:
    http://www.applusbilsyn.dk/nyheder/vis- ... erker/256/

    Eller kan man lidt tysk:
    http://www.umwelt-plakette.de/
     
  10. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    @Bjarne
    Det var lige den slags løsning jeg er sikker på kommer, men den findes bare ikke til w124 dieseler endnu
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg vil ikke lige sige at det ikke findes - der er faktisk mange der laver de kit.
    En af de lidt billigere mærker - Bosal - laver til de fleste 124'ere til fornuftige priser
    http://www.diesel-oxikatfilter.de/40-0- ... lasse.html
     
  13. viking1966

    viking1966 New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    hej , alle partikkelfiltre til dieselmororer til gammle biler er pt trucken tilbage fra market og godkændelsen opheves tilbagevirkende! så hold fingerne fra det.

    mvh viking
     
  14. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Så må jeg lige præcisere (igen ;-))

    Bjarne skriver kat+partikkelfilter, og der er også hvad jeg kommentere på, jeg mener stadig at der ikke findes noget på markedet til W124 dieselmodellerne.
    Dem der linkes til fra bosal er stadig _kun_ en kat.

    Og stemmer det hvad viking1966 nævner så ser det jo lidt sort ud for vores maskiner når nu datoen slår 1/1-2010
     
  15. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Vil det sige, at de tysk registrerede dieselbiler der tidligere er opgraderet til Euro2 er "degraderet" til Euro1?
     
  16. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    nej

    Euro1 / Euro2 har intet med partikkelfilter at gøre, der findes ikke sådanne filtre til w124.

    Opgraderes en w124 diesel til Euro2, kan den køre i tyske byer to år mere. Den opgradering kan laves ved at montere en Euro2 kat på en bil uden, eller ved at montere en udskiftningskat hvis bilen havde en Euro1 kat fra fabrikken.
     
  17. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Så er vi altså enige om, at Euro2 - partikkel eller ej - er ok foreløbigt.

    Jeg var hos Applus idag for at få min Euro2 godkendt - det har de bare ikke styr på overhovedet!
    Først påstår de, at det ikke kan lade sig gøre selv om det står på deres egen hjemmeside.
    Da det jo var svært at løbe fra, forlanger de, at jeg skal dokumentere, at jeg har en Oxikat monteret - alt så med noget papir!
    Det er ikke nok, at jeg har papirene på den og at de kan se den sidder der med sit typegodkendelsesnummer påstemplet :roll: :roll: :roll:

    Applus har aldrig været kloge efter min mening - jeg tror de er arveligt belastede af deres fortid som monopol-SBI

    Jeg har fået at vide af en af voress tyske opkøbere, at Euro3 kravet i 2010 kun kommer til at gælde for nogle enkelte byer/bydele og kun i visse belastede perioder...
    Til gengæld siger han, at vi skal indstille os på at overholde Euro2 hvis vi vil i nærheden af noget der ligner et byskilt i løbet af få år...
     
  18. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Enden på det blev, at jeg skulle køre til Applus i Padborg, da de er de eneste der har mærkaterne :shock:

    Det gør jeg ikke - jeg kører sgu til syn i Tyskland på vej til Hannover i morgen, de kan jo nok finde ud af det :D
     
  19. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg har lige fået at vide, at der er en frist til 1/5 inden de begynder at give bøder :D

    eg kører dog aligevel til syn i tyskland i dag, hvis jeg kan komme til et eller andet sted.
    Jeg kommer med en tilbagemelding når jeg kommer hjem i morgen...
     
  20. viking1966

    viking1966 New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    ja, desværre.

    http://www.presseportal.de/pm/22521/108 ... thilfe_e_v

    mvh viking
     

Del denne side