Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Køb af 250D'er

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af Enern, 5 September 2008.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det skal du vist ikke være bange for. Kongebiler herinde fra har en 230E der har kørt mere end 420.000 km, og kører som den skal.
    Desuden finder du heller ikke så tit en benzin'er der har kørt så meget. :wink:
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Min 300E-24 benziner runder snart 300.000 km, og går som en drøm.

    Jeg ville kun vælge/overveje diesel, hvis jeg havde behov for yderligere træk af campingvogn/trailer eller kørselsbehov > 30.000 km pr. år.

    Bendix
     
  3. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Ja, jeg har en 300TE, som iflg. klokken har snuppet 260 Kkm, og der er naturligvis lidt medfølgende rust (ellers var det jo ikke en rigtig Mercer), men motoren går perfekt, og på de ca. 30 Kkm, jeg har kørt, har den ikke drukket så meget som én eneste dråbe olie, så jeg har ikke noget at klage over.

    Venlig hilsen
    Fisker
     
  4. Enern

    Enern New Member

    Joined:
    5 September 2008
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E - 414kkm
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er 400kkm godt nok motorens levetid for en E model? I så fald bekræfter det lidt (i mit hovede) at D-motorer holder bedre en E-motorer, hvis de kan køre 600kkm mere før de er "færdige" ...
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    En benzinmotor holder også længere end 400.000 km. Mine forældre havde en W124 2,0 benzin, da solgte de da den havde gået 350.000, og den gik rigtig godt, uden brug af olie eller vand.
     
  6. tspark

    tspark New Member

    Joined:
    11 Juni 2007
    Indlæg:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skovlunde
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Årgang:
    1991
    Min 230 TE har trukket vores campingvogn flere gange, uden problemer.
    Syntes den trækker fint, selv over de større bakker i fx Sverige.
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der tager du fejl. ;)

    En diesel er overhovedet ikke følsom - og dyserne kan let skiftes af enhver.
    Det kræver så selvfølgelig at man køber dyseholderene kpl. med dysespids i, men det er altså også det mest almindelige at gøre.

    NB. En benziner har jo også indsprøjtningsdyser. 8)

    Derudover har en benziner en hel række af komponenter der indimellem kan drille, som en diesel ikke har problemer med
    - fx. tændkabler, strømfordeler, strømfordelerdæksel, rotor, tændspole, mængdefordeler, koldstartsventil, knast (og jeg kunne sikkert blive ved lidt endnu) :)

    På en diesel skal brændstofsystemet bare være tæt, og glødeanlægget fungere - så skal den nok starte.

    Min med 720.000 km på tællerværket, bruger heller intet vand eller olie OVERHOVEDET... slet intet... nada... zip... Nul. :)

    Hvis i i ramme alvor vil hævde at en benziner er lige så driftsikker som en diesel, må i altså op med noget håndgribeligt.
    Lad os få nogle fakta på bordet. ;)
    Fx.
    Hvor langt har den benziner her på forumet der har kørt længst på orig. motor kørt ?

    Hvor langt har forumets længstlevende dieselmotor kørt ?
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det er ikke så tit vi ser benzin'ere med mange km på klokken.

    Bendix' 300E-24 har kørt knap 300.000 km.

    Uffes 300D har jo kørt næsten 800.000 km.

    Men du har ret i at en benzin'er har flere komponenter der kan forårsage driftsforstyrrelser. Det kan jeg i al fald godt skrive under på..! :? Men sådan er det jo med alle benzinmotorer, uanset bilmærke.
    Benzin og diesel-motorer er to vidt forskellige maskiner, som er gode til hver deres ting.
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Begge kører i bedste velgående, så det beviser vel ingenting. :D

    Bendix
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jo; det beviser af det er nogle yderst holdbare og velkørende maskiner :)
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe jeg vil godt nok også sige at nu skal man jo ikke tro at fordi en diesel har gået 600 eller 800 tusinde Km at så har den gjort det uden at være skildt ad skiftet toppakning osv. Det kunne lidt lyde som om at de bare har kørt alle Km uden nogen former for større renoveringer af top og diesel system eller andre vitale dele :D
    Jeg har hørt om utallige toppaknings skift og overophedet diesel motore som ikke tåler mosten hvor toppen slår små revner, og her vil jeg sige at dieslerne er mere følsømme end benzinerne betragtet ud fra utallige erfaringer fra værksteds mekanikkere og en del fortællinger fra ja selv diesel folk om at dieslerne har det med revnede topstykker og brændte ventiler osv. Det har vi da set i billeder her på forum for nylig.
    Dette skal ikke antages for at gennerelisere det som fejl på dem men for det som dem der dør ofte dør af :) også før de når over 400.000 Km.

    Faktisk tror jeg ikke jeg har hørt om en benziner som er gået død grundet motor slitage af cylinderne/toppen, det der ofte gør de ender på de evige slagmarker og nok snarre de horible besværlige eller indvilket fejlfindinger eller reparationer der opstår, reperationer så som styrebokse der driller og utætte topstykker som blot skulle have skiftet forkammer pakninger osv.
    Mange har måske købt en 230E for eks 40.000 Kr og når så der dukker en dyr rep op så før de døds kysset.
    Jeg har set en fin 260E blive skrotte fordi dens mængdefordeler gav op og ABS styrboksen var deffekt, og der skulle renoveres bagtøj alt sammen grundet den skulle til syn, den havde gået 330.000 og fejlet intet i motoren men manden havde givet 30.000 for bilen og syntes så ikke at en ny styr boks til 10.000 Kr samt en mængde fordeler til ca. 10.000 Kr og en renovering af bagtøj til måske 3-4 tusinde var retfærdigt at bruge, men det var et overslag fra et værksted og manden var ikke bekendt/fortrolig med at man måske kunne få lavet det med brugte dele os en uautoriseret for langt under det halve så den blev bare dømt død.
    Måske blot et enkelt tilfælde men rust er nok også en af synderne for at de bliver skrottet.
    Det er i hvertfald den største synder her hjemme for at biler bliver skrottet og ikke motor slitage.
    Man skal måske også holde dieslerne op i mod at de fleste har kørt som taxaer og på den måde kørt mange Km på kort tid og derfor har gået gennemsnitlig længere end benzinerne og derfor køre længere inden de ser rusten tage livet af dem eller tekniske/mekaniske andre ting.

    Jeg mener bestem ikke man kan sige at det er motorslitage der er grunden til at vi ikke ser så mange benziner med så mange Km.
    Mange har netop også købt dieslerne i sin tid som pendler biler og langdistance transportmidler hvor benzinerne nok mere er købt for det modsatte med folk der havde et langt lavere kørselsbehov og dermed har mange gået færre Km.

    Min egen 230CE havde da gået 340.000 Km og var absolut stadig frisk indtil jeg dræbte motoren ved at have kørt med for lav oliestand og da de ikke har noget oliestands måler (W123) og der er rigelig med tryk fra pumpen ved 200 Km/t selvom det kun er luft den trykker igennem så er der desværre ingen advarsler via olietryks manometeret om det uundgåelige.
    Men ny motor i og så levede den videre igen :)
    jeg har da også set en 300E-24 der havde gået mere end 480.000 Km og stadig kørte som en drøm.
    Det kunne være sjovt at høre nogle værksteds gutter herinde fra om deres erfaringer gennem tiden med benzin motorene om der har været motorskift grundet Km slid og ikke Olie mangel og lignende.
    Jeg ved da derimod Larzen vist nok skiftede en diesel motor grundet motorslitage med et for stort olie forbrug til følge (ret mig Larzen hvis jeg tager fejl)

    At man ser benzin biler med færre Km genneralt end dieslerne er jo ikke ens betydende med at det er motoren som er årsagen og ej heller at bilerne med flere Km. er døde pga Km slitage, men måske blot et udtryk for at de ikke bruges med samme kørsels formål og eller kørestil.

    Mvh.
    BRABUS
     
  12. MICH

    MICH Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D STC.
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej..

    "Værkstedsgutterne" der servicerer mine 2 diesel'er, siger at W124-serien overordnet set (diesel såvel som benzin) nok må betragtes som den bedste serieproducerede bil nogensinde....At De så selv sværger/kører i BMW som det foretrukne, er en helt anden sag (det må jo være fordi, at De ikke har prøvet en Brabus! 8) ). Efter sigende så skulle diesel være mere driftsikkert end benziner'ne, også selvom vi indrager revnede topstykker i statistikken. Alle ved jo, med fare for at generalisere, at du ikke kan slå en 250D ihjel...Til gengæld kan du risikere at blive overhalet indenom af en 200E.. :roll: Af selvsamme årsag har jeg derfor også investeret i en ældre 250TD(stc.) til konen.

    1. Så kører hun ikke for stærkt.
    2. Den "lynstarter" hver morgen.
    3. Serviceregningerne er billige.
    =
    Glad kone

    Det skal så siges, at klima, Læder, Elvinduer og fanfarehorn og hjælper lidt på humøret :lol:

    Det samlede økonomiske regnskab er dog til at føle på, idet et stort set er lige så dyrt (efterhånden) at eje diesel som benzin. Vi dieselejere betaler jo en såkaldt ekstra udligningsafgift i tillæg til vægtfgiften, som skatte/afgiftsmæssigt skulle udligne den fordel vi har pga. billigere brændstof, da diesel er billigere end benzin. Paradokset er bare, at det i dag stort set er lige dyrt. Man kan så med fordel hælde noget raps i tanken, og spare lidt der - men for nogen vil dette være besværligt.

    Til "Eneren" vil jeg blot sige, at du skal overveje grundigt hvor mange km. du skal køre, for man kan også komme til at betale for meget for en 250D'er. Hos TH classic, står f.eks. en fin importeret 230E til 49.900 kr., som har gået 307.000 km., og som kun koster 3.760 kr./året i vægtafgift. Nysynet+6mdr.garanti....er da værd at overveje, hvis du kan undvære lynstart og unik diesellyd.. :wink:

    Mvh. Mich.
     
  13. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Tror sgu det ender med vi "MISTER" Enern og han køber en BMW eller beholder sin Getz :D
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Drift sikker, her vil jeg også gerne skrive under på at diesler til hver en tid overgår benzinerne, men som snakken først gik ud på om slitage og Km. så er det slet ikke her grunden til det ligger, men i alle de elektroniske styrekredsløb og relæbokse som der findes i benzinerne.
    Og generalt set kan man sige jo mere udstyr jo oftere bøvler man med udfald af ting som ikke virker osv.
    Så ja dieslerne er helt sikkert mere drifts stabile når bilerne og deres teknik har nogle år på bagen.
    Jeg husker stadig de gode gamle W116ere eks. 350SE med mekanisk indsprøjtning det også en utrolig driftsstabil maskine, men så kom de med deres elektronisk styret mekansik indsprøjtning og så gik det galt og alle problemerne kom :(

    Men snakker vi kun rent motor messigt så tror jeg nu ikke en diesel er bedre eller mere slidstærke end benzinerne.
    Og faktisk lige precis turbo udgaverne har jeg hørt er de værste til at brænde topstykker af og tyskerne går langt uden om netop dem med turbo på, men så har vi jo også benzinerne der på M103 motoren æder knasterne og de 6 benede som genneralt er født med for svag toppakning der med tiden vil stå for en udskiftning.
    Men cylinder og leje slitage kontra Km. har jeg sjællent hørt har været årsag til døde motore hverken på dieslerne eller benzinerne.
     
  15. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    uhyggelig tanke :D - det da trods alt tre forskellige oplevelser at køre disse tre ;) - BMW er nu heller ikke fejlfri, f.eks. læste jeg på et forum at man skulle tjekke undervogn grundigt ved bagbroophæng på grund af risiko for revner i karroseri, det har jeg da aldrig hørt om på en MB ;)

    Men hvad økonomi angår,- holder jeg på at om man kører 4cyl. benzin eller 5-6 cyl. diesel med et kørselsbehov på ca. 15000 km/år, så koster det i runde tal det samme hvis man sammenligner med brændstof og vægtafgift.

    Benzin er dyrere & forbruget er højere end diesel.

    Men sammenligner man med store benzinere, vinder diesel
    og kører man mange km, vinder diesel.

    Det næste er så om man er til benzin eller diesel, det må man selv finde ud af ved at prøvekøre en række biler.

    Benzin motorer MB - BMW - eller hvilket som helst andet mærke , indeholder jo en masse elektroniske dimser, som kan give fejlmuligheder.

    Ydelser på de foskellige motorer:

    230E___________132 hk/ 198nm
    E220___________150 hk/ 210nm
    250 D 10v________90 hk / 158 nm
    250 D 20v______ 113 hk / 173nm
    250 DT_________126hk / 231 nm
    300 D 12v_______113 hk/ 190 nm
    300 D 24v_______136hk/ 210nm
    300 DT_________147 hk / 273 nm



    Så god fornøjelse med overvejelser og testkørsel ;)
     
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jo da...

    Den foreste travers der holder bagbroen på 124'ere - Dem har jeg godtnok skiftet mange af.

    De tog dem dog på garanti, indtil bilen var 12 år.
     
  17. Enern

    Enern New Member

    Joined:
    5 September 2008
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E - 414kkm
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Uha nej, "miste" mig det bliver svært! Jeg overvejer faktisk at tage ud og se på en 300D med 483kkm på klokken, nysynet, fuld servicebog og 0 rust... Lyder det ikke umiddelbart som et fund? :)
     
  18. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jo, det lyder som et godt eksemplar :) Held og lykke, og spørg os herinde, hellere en gang for meget, end en gang for lidt :)
     
  19. Enern

    Enern New Member

    Joined:
    5 September 2008
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E - 414kkm
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for gæstfriheden! :)

    Nu kender jeg desværre ikke nogen mekkere eller folk med super-meget forstand på "ældre damer", så jeg er nok nødsaget til at tage ud og kigge på den alene. Jeg ved godt at der rundt omkring i diverse tråde i dette forum er skrevet om, hvad man skal kigge efter, så dette bliver umiddelbart min checkliste:
    - check efter rust overalt
    - check underlige lyde under kørsel
    - check efter oliespild/sprøjt i motorrum
    - check at gearskifte går smidigt i alle gear
    - check at alt elektrisk virker

    Nu har bilen jo fuld servicebog, så jeg går ud fra at væsker osv er i orden, men er der noget der er en god idé at tjekke alligevel, og er der andre ting jeg skal huske at kigge efter?

    PFT!
     
  20. MB-Freak

    MB-Freak Member

    Joined:
    31 Juli 2007
    Indlæg:
    167
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hedensted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250TD
    Km:
    355555
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    450SLC
    Bil nr. 2 Km:
    196785
    Bil nr. 2 Årgang:
    1976
    Hejsa Ener..

    Vedr. rust bør du altid vippe plastik låget fri v donkraft hullet og tjecke for rust der..
    Hvis du går efter en Stc. er det altid vigtigt at kigge efter v.de bagerste side ruders nederste gummiliste og under baglygle glas.Kan også ses inde fra hjul kassen, når beklædning åbnes.
    Ellers er der altid forskærmene der hvor kanten er ned mod kofangeren på hver side.

    Ellers er det jo den generlle stand som fortæller dig om det er en sund bil.

    Mener at der er nogle billeder herinde på en der renoverede komplet for rust..Så der er da lidt info.

    Vedr. motor er det altid en god ide at selv få lov at starte bilen, så man kan tjecke hvilken farve udstødningsrøgen har. Blå eller hvid kunne tyde på fejl i motor.

    Hvis den er sænket bør du være meget opmærksom på hvilken type fjedre der er brugt. Originale eller noget TH lir i rødgule farver.

    Men ellers rigtig god fornøjelse i jagten på din nye Stjerne
    :) :) :)
     

Del denne side