Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Køb af 250D'er

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af Enern, 5 September 2008.

  1. Enern

    Enern New Member

    Joined:
    5 September 2008
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E - 414kkm
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej alle!

    Dette bliver mit første indlæg i dette fede forum, hvor jeg i forvejen har brugt mange timer på at læse alle de kloge og hjælpsomme ord, i giver hinanden omkring jeres hjertebørn :)
    Som mange før mig har jeg besluttet mig for at skifte koreaner-bilen ud med noget kvalitet, og min kærlighed er altså faldet på 124'eren. Jeg har også overvejet 201'eren, meeeen det er jo baby-versionen...
    Jeg har mere eller mindre besluttet mig for det skal være en diesel, da jeg har indtrykket af, at de er mere robuste (tager jeg fejl?)
    Nærmere bestemt vil en nedvejet 250D passe mig godt tror jeg. Jeg har kig på en som, på billeder, ser fin og velholdt ud, men sælgeren har informeret mig om at den har nogle fejl. Centrallås er defekt, den mangler soltagsrelæ, ventilerne tikker, og så har den rust i bunden i venstre side. Ifølge sælger vil denne rust samt normail synsklargøring koste 5-7000 at lave. Derudover er det nok ventilløfterne som skal skiftes, hvilket koster omkring 5-6000? Den er fra 89, har kørt lidt over 500k, og skal synes igen til april '09.

    Hvad mener i, er det dumt at købe en 124 med tikkende ventiler og rust i bunden?

    På forhånd tak for al hjælp! :)
     
  2. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej - har selv en E250D - godt nok den 20-ventilede udgave, men med lige så meget/lidt bundtræk som den, du har kig på.
    Der ER ikke så meget at komme efter rent accelerationsmæssigt, omvendt er det jo et spørgsmål om kørestil, og umiddelbart passer det ganske OK til det dejlige køretøj.
    Hvis du har et godt værksted, eller en "mekker", du har fuld tillid til, så er de ting, du nævner jo ikke specielt "slemme".
    Jeg mener, det er vigtigere, om bilen generelt er OK vedligeholdt og behandlet, og generelt ser pæn ud. En almindelig motor uden turbo skal kunne køre langt mere end 500K, og tikkende ventiler er jo både set og afhjulpet før...
    Fejlene skal jo afspejles i prisen, set i forhold til et eksemplar, der er nysynet og i orden - men hvordan kører den, skifter den gear, koldstarter og opfører dens sig generelt?
    Klonk-lyde ved ratudslag og kørsel på meget ujævn/kringlet vej, "sejle"-symptomer osv.??
    Disse ting er vel egentligt vigtigere??
    Der er mange i hovedstadsområdet, der ved en masse om, hvordan sådan en bil skal køre og opføre sig, og mit råd er at alliere sig med én, der har forstand på tingene - og så få bilen ordentligt vurderet af en "kender".....
    Skal der lidt aflønning til, kan dette være givet endog meget godt ud!

    God vind med W124-anskaffelsen :)

    VH
    Søren
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Som ejer af en 300D med 720.000 km på tælleren, mener jeg jo at du har helt ret. ;)
    Ja faktisk er der en ret pæn samling af dieselbiler her på forumet, med en ganske imponerende antal Km på tælleren.

    Jeg vil give sf.salsa ret i at 250'eren er lidt for lille, men ved godt at der er mange der er rigtig glade for den.
    Jeg ville kigge efter en 300D evt. en 24v.
    Men det afhænger jo meget af hvad bilen skal bruges til.
    Jeg kører meget i bytrafik, og indimellem med en 1400 kg - 5,55 m campingvogn, og ville ikke kunne undvære en eneste af mine hk.
    Desuden er lyden af den 6 cylindrede diesel, stærkt vanedannende.

    Men tag ud og prøv nogle forskellige biler før du beslutter dig.
    Kører du fx. aldrig med campingvogn, og primært motorvej, kan selv en 200D måske være et fornuftigt valg.
     
  4. Enern

    Enern New Member

    Joined:
    5 September 2008
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E - 414kkm
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Takker for hjælpen! I har ret i at jeg må ud at prøve det. Umiddelbart betyder acceleration ikke så meget for mig. Komforten er meget vigtigere, og jeg skal ikke trække campingvogne :)
    Min egen holdning til fejlene på den bil jeg kigger på er, at hvis det er ting som kan fixes for rimelig penge (læs: under 10k), så er det ikke så galt. Salgsprisen er under 30k, så hvis jeg skal smide 10k efter den det næste halve år klarer jeg den nok :)
    Jeg har lagt mærke til at der er mange 300D'ere på markedet, men det er nok fordi vægtafgiften er højere og km/l lavere... Nu er jeg ikke typen der siger nej til flere HK, men jeg kan godt undvære den højere vægtafgift, og vil da også gerne et højere antal km/l diesel :)

    Mht. at finde "en mekker jeg har fuld tillid til", er der så nogle gode forslag i Københavns-området?
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Vægtafgiften er desværre et meget ømt punkt for os med ældre dieselbiler. :(

    Men når der nu er flere 300d'er til salg, end 250D, tror jeg bla. at det hænger sammen med at der blev solgt flere 124'ere med denne motor str.
    (jeg gætter)

    Kml. er vist forbløffende ens for 250D og 300D så det er nok ikke det der bør være afgørende for dit valg.

    200D skulle derimod være mere nøjsom med de dyre dråber.
    Og der får du sikkert en rigtig fin bil, for meget få penge (For der er meget få mennesker der kan finde sig i det tempo sådan en kan præstere. ;) )
    Jeg har dog prøvet et helt par 200D'er der faktisk kørte fornuftigt.
    Overhalinger var dog stadig helt udelukket. :(
    Men normalt er 200D'er MEGET sløve i optrækket, og bør ikke færdes i myldertrafik - Slet ikke i KBH. ;)
     
  6. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Enern, vil du ikke selv rep. bilen, vil du gerne have nogle store mekanikerregninger, så er du på rette spor.
    Kan du selv, så er der mulighed for at det kan blive ok.
     
  7. Orion

    Orion Member

    Joined:
    11 Februar 2008
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E280 V6
    Km:
    230000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Enern.
    Ja muligheder er der jo mange af. Men der er da nok lige så mange faldgruber :---- . At anskaffe sig en w124, er ikke så meget anderledes end at købe sig en hvilken som helst anden bil. Det kræver god indsigt rent teknisk. Som sf.salsa skriver, er det bedste du kan gøre nok, at smide lidt mammon efter en mekker du har tillid til. Få gennemgået bilen fra a til z ;skål . Således har du et bedere overblik over hvad du får og det kan på sigt spare dig for en del bøvl og hovedpine.
    Som modelvariant kunne du jo også overveje 250D Turbo med 126hk og et moment på 231nm.
    Jeg er selv indehaver af en sådan model og her savnes ikke kræfter til overhalinger eller at slæbe påhæng. Derudover cruiser den helt fantastisk ved 170-180km/h på de tyske motorveje. På dette års sommerferie til italien, ca. 4000km, kørte vi med et gennemsnit på 12,8km/l og der blev ikke tænkt på øko-kørsel.
    God fornøjelse med biljagten,
    Hilsen Richard.
     
  8. Enern

    Enern New Member

    Joined:
    5 September 2008
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E - 414kkm
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak til alle! Hmm kunne godt være jeg skulle overveje at betale den ekstra vægtafgift på en 300D, så jeg har noget mere at vælge imellem. På den måde kan jeg jo få et bedre eksemplar som ikke kræver så mange reparationer, hvilket jo vil tjene den ekstra vægtafgift ind. Og samtidig får jeg mere poweeeeer :D

    Jeg kunne dog stadig godt tænke mig anbefalinger på gode (og gerne billige) mercer-mekkere i kbh-området. Anyone? :)
     
  9. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    De vejer begge under 1500kg for sedanmodeller, og for langt de fleste tilfælge også under 1500kg for T-modeller. De koster derfor det samme i vægtafgift~7500 per år
     
  10. Enern

    Enern New Member

    Joined:
    5 September 2008
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E - 414kkm
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Yes, men i begyndelsen havde jeg kig på en nedvejet 250D'er som så ville komme under 1300 kg og dermed koste ca. 5700 årligt ;)
     
  11. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej Enern
    Hvis Jeg må putte lidt vand på møllen så har Jeg en W201 190E 2.0 årg. 85 der vejer 1100kg altså koster 1400 hvert halve år og gir 5500 per/år i forsikring. Den kører 11-12 km/L ved normal kørsel og den har mere end riglig kraft til overhaling og render fra de fleste ved KickDown med sine 122heste. Jeg drømmer også engang imellem om W124 men ja hvilken skal man vælge, Jeg ville opgradere til 300E men så er det hele også næsten dobbelt pris, vægtafgift, forsikring og Kilometer per liter. Tror at næsten alle herinde drømmer om den større eller hurtigere model, Lur mig om Brabus med hans powerMonster ikke også har sine drømme. Det Jeg prøver at sige er at man skal kigge på alle aspekter, Jeg synes det drejer sig meget om økonomi i henhold til kørselsbehov. Min erfaring siger mig at Jeg heller vil have en med mindre Motor aka hestekræfter når det drejer sig om Reperationer. Har fået skiftet toppakning og ventilløftere hos palle fra Sahlauto for 8000kilo (kan det passe at han lukker værstedet???) og ved at hvis det havde været min drømmebil coupe 300E-24 så havde det kostet 3 gange så meget.

    Tror ikke Diesel er mere robuste andet end hvad motor angår ellers er alt andet det samme...Så med mine kørsels behov vil Jeg vælge en med Lavt kilometer på klokken og vigtigst intet rust, evt tysk import.

    Det var bare nogle af mine tanker om emnet....
    Held & lykke i Jagten

    mvh

    Bo
     
  12. Enern

    Enern New Member

    Joined:
    5 September 2008
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E - 414kkm
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Bo, tak for inputtet! Du har ret i at man skal tage alle aspekter med ved køb af sådan en, skal det være benzin/diesel osv.. Jeg synes dog ofte man læser herinde at det valg kun drejer sig om ens kørselsbehov, altså km/år, hvor jeg mener at det absolut også har at gøre med, hvilken type motor man synes bedst om. Personligt er jeg en dieselmand (pga bundtræk osv), så selvom jeg måske ikke har verdens største kørselsbehov vil jeg vælge en diesel.

    Derudover er jeg så heldig at have en far der er tjenestemand, og siden de også er begyndt at forsikre tjenestemænds børn hos Tjenestemændenes Forsikring, er det ret ligegyldigt prismæssigt, hvilken motorstørrelse jeg vælger. Ren ansvar vil altid koste mig 4k om året, og fuld kasko med trinsikring vil altid koste 6,6k (altså indtil jeg får flere år bag rettet og præmien faktisk falder :p) Ligegyldigt om jeg køber en Renault Clio eller en W124 300E-24 :)
     
  13. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Kuul :D med billig forsikring, optjener du almindelig accinitet du kan tage med, ellers kan det være surt at skulle starte forfra når du skal starte forsikring i eget navn. Havde næsten 4 år med forsikring jeg ikke kunne tage med fordi i et mellemrum på over 1 år ikke havde bil.

    Kan høre du har gjort dig dine overvejelser og er på rette vej, det er i alle tilfælde billigere at købe den bil man vil have fra start, synes der er mange mercedeser til salg og folk herinde der har svært ved at komme af med deres. Tror hurtigt man kan tabe penge ved at ville opgradere og sælge bilen med de forbedringer man har gjort....

    Jeg personligt savler over sparker´s 280E
    http://www.124forum.dk/w124/forum/viewtopic.php?t=1334
    men har ikke brug for flere udgifter
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu må man jo ikke se sig blind på at diesel er = bundtræk og slet ikke i disse lidt ældre typer diesel maksiner uden commonrail systemet.
    Det er bestemt ikke bundtræk der leveres mest af i dieslerne i W124erne så skal du nok op i en W210 CDI maskine før man virkjelig vil kunne gøre det som en faktor for sit valg, ellers vil jeg sige at en 230E kunne gøre det lige så godt som en eks 250D den går måske ikke lige så langt på litteren tilgengæld.
    Men hvis du er stor fan af bundtræk så skal man se helt bort fra dieslerne og vælge en 500E :D så kan du også trække færgen i land hvis den skulle gå i stå :D
    En 500E slår dog ikke de nyere 320 CDI hvad moment angår det er jo helt vildt hvad der kan hives ud af de nye diesel maskiner med CDI motore :D

    Men det er nok som med andre der har benzin i blodet så har nogle Diesel i blodet og sådan er det jo :)

    Men jeg ville da anbefale dig måske at prøve en 250D og en 300D måske evt med Turbo. og så prøve en 230E og en 300E/300E-24 og se hvilken motor du føler opfylder dit behov bedst.
    Som nævnt kan Sparkers E280 klart anbefales hvis man vil have en perfekt bil der såtr ganske som ny næsten.

    Mvh.
    BRABUS
     
  15. Enern

    Enern New Member

    Joined:
    5 September 2008
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E - 414kkm
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Bindse: Yes, forsikring er i mit eget navn, så alt er vel :)
    BRABUS: haha, trække færgen i land... :lol: Men nej det er nu ikke kun bundtrækket jeg er fan af. De lidt lavere diesel-priser, motorgangen, støj ved cruiser-hastigheder osv spiller også ind.
    Men hvordan forklarer man forelskelse... ;heart Var jeg helt ved mine fulde fem og fornuftig, burde jeg jo, med mit kørselsbehov, købe en lille gammel mazda med 2k i vægtafgift... Problemet er bare, at jeg nu ikke kan finde NOGET som jeg synes lever bare det mindste op til mercer-kvali... Jeg vil da langt hellere købe en w124 med 600kkm på klokken end en toyota med 150kkm på... ;yes
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja som sagt en gang faldet for diesel eller benzin altid faldet :D
    Men mon ikke et halvt års gratis forbrug af en 500E ville kunne vende den forælskelse til en skilsmisse :D eller er det hård og brutal kærlighed :D

    Jeg har jo selv sådan en Charade 1.3er og den har jeg nu meget svært ved at vende mig til når jeg sådan kommer fra Stjernen med masser af det hele :D dog har den noget min stjerne ikke har og det er 4WD :D og det var udelukkende derfor jeg købte den, da jeg ikke gad en kæmpe stor diesel lastbil af en kinguro Patrol eller i den stil der :D

    Men jeg kunne nu også godt overtales til at lufte en 400CDIer fra tid til anen hvis det skulle være :D
     
  17. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Når vi nu skal snakke moment, og holder os til de 2ventilede maskiner, så har en 300 Turbodiesel mere moment, og det ligger langt lavere end:
    200E
    230E
    260E
    300E
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er rigtig nok, men nu er det andet end størelsen på momentet der er afgørende, hvis du ser på moment kurvens areal og dermed samlet effekt rådighed over hele omdrejnigns området af eks 300DT og en 300E så ville en 300E sammenholdt have et større moment areal end en 300DT.
    det største moment ligger på et snævert område i forhold til en benziner.

    Hvis du tager omdrejnings scalaen og deler den op i procent så kommer momentet faktisk ikke så meget før end på en eks 300E effekt scala.
    på en diesel skal man jo regne med at omdrejnings scalaen også er en del kortere.
    Og hvis de tilmed var gearet ens så de toppede omdrejnignerne ved samme Km/t i gearene så blev det først sjovt at se hvor godt dieslen ville trække i forhold til benzineren :)

    Det er muligt jeg lyder lidt hade agtig i forhold til dieslerne, men det er jeg skam ikke, men i praksis så er de ikke de sejtrækkere og moment bjørne som de gøres til set i forhold til benzin motorene.
    Og det har også noget at gøre med at der kun er en 4 trns automatgear kasse spændt foran, kunne man holde den i det seje område med flere gear ville det være mere optimalt som på de nyere.

    Det rette ville jo være at sammenligne
    200D med 200E
    250D med en mellem ting af 230E/260E
    300D med 300E

    selvom en sammenligning jo faktisk er umulig af 2 modsætninger.
     
  19. Enern

    Enern New Member

    Joined:
    5 September 2008
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E - 414kkm
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hmm har faktisk lige regnet lidt på benzinøkonomi, og det ville egentlig ikke være ret meget dyrere for mig ialt at have en E istedet for D (pga den dyrere vægtafgift på en D). Men jeg er nu stadig lidt bekymret for at motorerne ikke holder lige så godt som en D?? Jeg mener, er det ikke mere risikabelt at købe en E med 500kkm på tælleren end at købe en D med 500kkm?? ;clue
     
  20. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej igen
    Du kan ikke sammenligne en Diesel vs Benzin med 500km på klokken, Men evt en Benzin med 200km og en Diesel med 500km da det cirka er halvdelen af motorens levetid for begges vedkomne. Hvis du er så vild med Diesel så er det bestemt det du skal vælge for det er en jungle at sammenligne alle de forskellige biler og motorer med hinanden. Eksempelvis så har så har de forskellige modeller af motorer hver deres svagheder men Jeg vil til hver tid heller have en bil med lavt kilometer antal da selve karossen ikke holder forskellig fra Benzin til Diesel biler.

    Derudover tror Jeg nok (Ret mig hvis Jeg tager Fejl Diesel Folk) at en Diesel motor er væsentlig mere fintfølende end en Benzin og mener for eksempel ikke bare at man kan skifte dyser osv som amatør mekaniker...
     

Del denne side