Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ingen strøm på merceren

Emne i 'El-system' startet af Grønmercer, 19 September 2007.

  1. Grønmercer

    Grønmercer New Member

    Joined:
    19 September 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vissenbjerg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    VW passat 1,9 D
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej alle sammen.

    Min bil er grøn, og det er jeg faktisk også når det gælder Mercedes.

    Jeg købte i sidste uge en nysynet Mercedes 300 D fra 1987 som beset af en privat. Motoren er fra 1992 og har gået ca. 400 000.
    Det var en gammel drengedrøm der gik i opfyldelse, og jeg har kørt i en uge med et smil bredere end mercedesen. :)

    Men her til morgen da jeg skulle på arbejde låste jeg bilen op vha. centrallåsen, satte mig ind og drejede nøglen for at forvarme.
    Der lød et kort ”biiip” som hvis jeg havde glemt at slukke lyset. Hvilket jeg er 100 % sikker på at jeg havde husket.
    Instrumentlampen ( ! ) lyste op i nogle ”klikkene” intervaller og der var ingen andre lamper der lyste op.
    Jeg drejede nøglen retur, ventede lidt, og drejede så igen.
    Intet skete ??? Det var som om bilen var gået død for strøm.
    Centrallåsen virkede nu heller ikke.

    Nu er jeg jo ikke mekaniker men har jeg studeret diverse indlæg herinde for at blive lidt klogere.

    Kan det være en sikring, eller overspændings relæet, eller Lader relæet ?
    Eller kan det være et defekt gløderør ?
    Mit sidste bud er fordi at forvarmer lampen først lyste efter at motoren var startet.

    Håber på lidt råd og hjælp fra jer.

    Vh
    Tim
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Tillykke med verdens dejligste bil og velkommen i forum...

    Da jeg havde samme problem på min 300D fra '87, var det fordi lyset ikke altid gik ud i bagagerum, det var nok til at dræbe et ikke alt for godt batteri natten over!
    Defekte gløderør får bilen til at hoste og ryge - ikke være helt død som du beskriver. kan den startes med kabler/booster??

    Bemærk at hvis der ikke er strøm nok på sker der INTET med starteren, ikke som på mange andre der næsten kan vride motoren rundt men aligevel ikke - Med en Mercer sker der intet...
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg synes også det lyder som batteri eller evt generator
    generatoren på en dieselmercedes, gør at lige så snart bilen er startet kan man faktisk tage batteriet fra, hvis den så ikke lader når man kører, er batteriet dødt når man skal starte næste gang.
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det er jo let afsløret, hvis den ikke kan starte efter en god lang tur, er fejlen i generator-batteri delen.
    Er det først dagen efter den ikke kan er det batteri - strømæder man skal ud efter og det kan være svært.
    Jeg brugte lang tid på at finde min strømæder, da fejlen i bagagerumslys var periodisk. :(
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan også ske at hvis ens batteri en gang har været helt afladt pga en bilradio som hør kørt natten over eller en lofts belysning.
    I dette tilfælde er der desvære mange som lige bare får noget startshjælp og så tror de at de kan "køre" strøm på batteriet igen.
    Men det vare som regel kun et par dage så er bilen igen død og så dømmer mange folk fejlagtigt bilens batteri dødt.

    Man skal altid oplade sit batteri med en rigtig oplader der kan genopbygge vægtfylden i batteriet efter det har været helt afladt.
    Ellers kan man resikere at man bare lader en spænding op på batteriet men ikke får "strøm kapaciteten/vægtfylden med" da lade relæet stopper ladningen når batteriet har opbygget sin spænding efter kort tids laden.
    Det var bare lige til orientering om hvordan batterier har det med at blive ladt op på via generatoren.

    Strøm tyve kan let findes ved at montere en 5watts pære i serie med plus ledningen til batteriet.
    Lyser den er der et forbrug et sted og jo kraftigere jo støre forbrug.
    Mens en af vennerne holder pæren på batteriet med ledningne så hiver du sikringerne ud en efter en i sikringsboksen.
    Og når lyset så går ud i 5Watts pæren, så har du fundet den kreds hvor din strøm tyv er.
    Her efter afmontere man de enkelte dele i den strømkreds indtil pæren går ud og sønderen er fundet.
    Det tager højst 10 min at finde strøm kredsen og herefter maks 30 min at finde strøm delen som stjæler :)

    men er det en periodisk fejl kan det som sagt være svært at finde.
     
  6. Grønmercer

    Grønmercer New Member

    Joined:
    19 September 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vissenbjerg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    VW passat 1,9 D
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej alle sammen.

    Tusind tak for alle besvarelserne.
    Jeg har fået liv i bilen igen vha. startkabler.
    Nu skal jeg have ladet batteriet helt op igen, og vil herefter følge BRABUS manual i jagten på strøm tyven.

    vh
    Tim
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Husk at bruge en rigtig autolader der ikke slår fra automatisk når batteriet har den rigtige spænding.
    Det skal være sådan en alm autolader der lader med fuld boost ca 20-40 Amp. i mindst de timer der svare til kapaciteten på batteriet.

    DVS. er dit batteri på 80 AH så skal du lade med 20 Amp. i mindst 4 timer helst 5 og hvis det er en 40 Amp lader skal du så gøre det i mindst 2 timer men helst 2.5 osv.

    Her efter skal batteriet lige slappe af 1 times tid før du bruger det.

    MVH
    BRABUS
     
  8. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har samme problem på min "ny-erhvervelse" - den kan starte fint i en til to dage for som feks. igår hele dagen startede den fint uden problemer..imorges....DØD kun lige lidt lys i instrumentlamper og kabinelys - drejede nøglen..DØD...ikke så meget som at trække starteren rundt...på med min startbooster fra Harald Nyborg...så startede den første gang! Kan det så ikke være en celle der måske er flad i batteriet der får den til det....? Er det et nyt batteri jeg skal ud at have fat i eller hyr?? Håber på hjælp..det er sgu surt og have en fed mercer..men ikke fedt om morgenen med kølerhjælmen oppe......hvad vil folk ikke tænke.....;-)
     
  9. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Vil bare lige fortælle at min kones peu 306 gjorde det samme og nogle dage masser af kapacitet i batteriet andre dage kunne den ikke starte,der var så lidt strøm på den så den bare klikkede,det viste sig at kablerne fra batteri til stel var irret i de øjer de bliver befæstet i og efter de blev skiftet har der aldrig været problemer
    Mvh alex
     
  10. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har checket det første stelpunkt der går fra batteri til støddæmper tårnet i venstre side og det ser ikke ud som om det er iret overhovedet - da det åbenbart er noget som lige er kommet indenfor den seneste uge hælder jeg mere til at en celle i batteriet kan være faldet sammen og det er derfor det ikke vil som jeg vil....
     
  11. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej pdrhan

    Det der med batteriet,- man kan jo meget nemt kontroller batterivædsken, hvis du kender et lokalt værksted,- så mener jeg man har en kontroldims ( er ret sikker) noget ala som til kølervædske kontrol, hvor man nemt kan checke om batterisyren er iorden eller en celle er stået af. det er jo nærmest en service ting, at kontrollere her før vinteren.

    Og jeg må gi´ dig ret, det med motorhjælmen åben,- det er noget man helst ikke viser på de forkerte tidspunkter. :D :D
     
  12. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Bjarne - jepp , må lige finde et sted de kan checke det for mig......
    folk er jo begyndt at kigge skævt når jeg står der bøjet indover køleren med hjælmen åben....det er ikke rart på en mercer...;-
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der sider også en stelforbindelse mellem motor og karosseri.
    Og jeg har før set netop disse stelkabler, hvor der kun var nogle få virksomme tråde tilbage. :shock:
     
  14. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Virker bare dybt underligt at en stelforbindelse lige skulle "ryge" på et par dage , når der ikke har været de tendenser før - jeg gør nu det , jeg prøver at købe et spritnyt batteri og sætter det på , så må jeg se om det hjælper......
     
  15. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Det kan være tændingslåsen har jeg fået at vide ,jeg har faktisk mere eller mindre samme problem ,batteriet er også en mulighed
     
  16. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    At det skulle være tændingslåsen der aflader batteriet?? Hvordan har man mulighed for at checke dette???
     
  17. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Pdrhan.

    Inden du begynder at søge efter forskellige ting, så tjek batterisyren som Bjarne skriver tidligere.
    Jeg har selv prøvet (mere end en gang) at det er en celle i batteriet der er faldet sammen.
    Jeg kan se du bor i Kastrup lige som jeg selv gør, så du er velkommen til at komme forbi og måle syren, jeg har sådan en måler som Bjarne omtaler.
     
  18. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    jeg har købt et nyt batteri og sat i - melder lige tilbage imorgen om hvordan det går , men tror det er ok , har løbende også haft problemer med at den el antenne ikke kørte helt ned og op - det gør den nu uden problemer , så tror sgu det er batteriet der var synderen....håber det...
     
  19. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hvorhar du købt batteriet henne og hvad er det kostet dig?(hvormange ampere er det på)
     
  20. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0

Del denne side