Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ikke perfekt start.. Dårlig start (specielt kold) fejlfinding og reparation

Emne i 'Alternativ brændstof, additiver til brændstof & ol' startet af apandersphilip, 28 August 2016.

  1. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hej

    Jeg har for nylig købt en 190e 2.0 fra 1988, den har kørt omkring 190.000km.

    Der er lige et problem, som jeg simpelthen ikke kan regne ud...

    Den starter ikke "som en ny bil" når den har stået en hel nat, og er kold.
    Jeg er med på at dette ikke er en ny bil, men det kan uden tvivl gøres bedre.

    Hvis jeg drejer nøglen, så får starteren fat og bilen starter, men dør igen med det samme.
    Hvis jeg derimod giver den gas i mens, starter den og skal bruge lidt gas i en 5-10 sekunders tid, så er den klar til at gøre, men kører dog lidt ujævnt de første 1-2 minutter.

    Hvis den er varm, eller kun har stået stille et par timer, så kan den starte ret nemt.

    Det er ikke er stort problem, men et problem der skal fikses, især inden det bliver koldere.

    Håber nogen har et tip eller to, til at få løst problemet.


    - AP :)
     
  2. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    min 230'er gjorde det samme.. skiftede dyser.. problem væk..
     
  3. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Fuldstændig enig med hwidsted, skift Dyser til nye og så starter den garanteret med et snupTag.
    Stor mærkbar forbedring da Jeg skiftede.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  4. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Tusind tak for svar!
    Er det en operation, der er en søndag formiddag værdig, eller kræver den en stor adskillelse?

    - AP
     
  5. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Det er en rigtig god Gør-Det-Selv opgave.
    http://www.benzgarage.de undermenu Technik der er der skift af Dyser.

    Bare husk det er med Benzin at gøre så ikke noget med en smøg i mundvigen.
    Har før reklameret for at købe dem i US med tjek med Nick og Co ved Gørløse

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Husk altid at få lavet en kompressionstest inden du køber dele til motoren det koster ikke noget særligt og så ved man at de penge mange investere er brugt korrelt

    Sendt fra min Lenovo A6020a40 med Tapatalk
     
  7. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Endnu engang tak!
    Det ser ikke ud som om, at det er den sværeste reparation, så det burde jeg kunne klare selv.
     
  8. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    jeg fandt ud af at en 230'er passede dyser med en 300E 12v.. og sådan en motor havde jeg stående.. og skiftede dem derfra.. med succes.. ;)
    operationen varede ikke ½ time.. ;) og patienten overlevede.
     
  9. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Svær behandling?
     
  10. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Dyser er nu skiftet, det gjorde ikke den store forskel.. Bilen skal stadig varmes lidt op før at jeg kan køre, unden at den går ud..
    Hvad tænker i ellers kan have indflydelse på den dårlige start?
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Vacumslanger der suger falsk luft, temperaturføler, ovp relæ eller koldstartsdyse
     
  12. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Der er nu skiftet vacumslanger, der var et par stykker der ikke havde det særligt godt... Problemet er nu rigtigt stort, det tager et par minutter at få den helt klar til at køre, når det er blevet så koldt.. Den går rigtigt fint når den er varmet lidt op..

    Ved første nøgledrej, så starter den rigtigt flot, om omdrejningerne flyver op, men går ud med det samme omdrejningerne er nede på 0... jeg kan desværre ikke holde den igang, ved brug af speederen..
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej apandersphilip,
    Som djaabo har været inde på, så kan opførelsen skyldes en eller en kombination af følgende:

    Defekt koldstartsventil.
    Defekt benzinpumpe (kontrol af sikringer, pumperelæ, OVP-relæ eller selve pumpen).
    Forkert benzintryk (lækage i ledninger, trykregulator defekt, trykakkumulator defekt, filter, pumpe defekt).
    Forkert indstilling af luftskivens hvileposition i blandingsanlægget.
    Kontrolstemplet binder i blandingsanlægget.
    Defekt tomgangsregulator (el, skidt, vakuum eller mekanik).
    Defekt temperatursensor (slidt bimetal eller brud på ledning).
    Vakuumlækage (kontrol af alle gummitilslutninger, dog ikke låsesystemet).
     
    Sidst redigeret: 8 November 2016
    • Dislike Dislike x 1
  14. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Tusind tak! Dejligt med en god lang liste, jeg kan gå i gang med.

    Hvor sidder sikringerne til benzinpumpen?

     
  15. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Du skal kontrollere sikringen(-erne) i toppen af OVP-relæet. Det er også fordelagtigt, at udskifte alle sikringerne i sikringsboksen til nye udført i messing/kobber (kan købes via T-hansen, ebay og sikkert også via forummedlemmer herinde), således at der er god kontakt uden ir. I selve boksen, mener jeg, at det kun er sikring 10 og 13, der kan have indflydelse på motoren, men er ikke sikker. 10 har vist at gøre med temperatur og 13 har vist indflydelse på diagnosestikket (er ikke sikker på dette overhovedet!).
    Som Bilglad nævner, så er en kompressionstest en god ide, da du herved kan konstatere om motoren er værd at bruge tid og penge på. En lav kompression på en eller flere cylindre kan skyldes slidte stempelringe, utætte ventiler, defekt toppakning, defekt topstykke osv. Man kan være heldig, at der bare sidder skidt på undersiden af ventilerne, meen... Alle cylindre skal ligge i nogenlunde samme trykleje (±1,5 bar). Og en lav kompression kan også give koldstartsbesvær.
    Det er også en god ide, at gå tændingssystemet igennem. Er der god gnist? Er der svejsespor, skidt og slid i fordeler/rotor? Er der 0,8 mm elektrodegab på tændrør? Batteriets tilstand?
     
    Sidst redigeret: 8 November 2016
    • Like Like x 1
  16. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Det viste sig at være noget så simpelt som en sikring i ovp relæet som var skyld i den dårlige koldstart...
    Nu er der så kommet et andet problem lige efter jeg har skiftet den sikring.. Nu går den ud når jeg kommer til et lyskryds og har holdt der i nogle sekunder.. Bilen er én gang gået ud i kørsel ved meget meget lav fart.. Det er ALDRIG sket før jeg skiftede sikringen, og har aldrig været i nærheden af noget ligende.. Hvad kan det skyldes?
     
  17. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    OVP er årsag til dårlig koldstart på 190'erne i 70-80% af tilfældene.... Så det er altid det første man tjekker :)
     
  18. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Der er matte lodninger i dit relæ, så du skal udskiftet til et nyt/andet. Man kan også selv friske lodningerne op med loddekolbe, men man skal holde tungen lige i munden. Jeg har et brugt liggende, der fungerer fint, hvis du vil forsøge dig frem med udelukkelsesmetoden.
    Eller køb et nyt hos Gørløse, som alle andre har gjort. De er billige:)
     
    Sidst redigeret: 10 November 2016
  19. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Tak! Så du mener at det stadig er ovp relæet der er problemet? :)
     
  20. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja (men derved ikke sagt, at der ikke forefindes andre småfejl ved din W201). Start med at udskifte dit OVP-relæ. Det er standardprocedure, når man erhverver sig en gammel W201 eller W124.

    upload_2016-11-10_15-26-22.png

    Du får forumrabat, så du skal kun af med de 388,-

    Tilføjelse: Skiftede du også til nye dysepakninger?
     
    Sidst redigeret: 10 November 2016

Del denne side