Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hvem fremstiller Biltemas olie ?

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af Guldsmeden, 12 Januar 2008.

  1. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Øv. Desværre ingen endelig afklaring derfra så. :(

    Til dem der ikke er FDM medlemmer (og derfor ikke kan læse artiklen) Kan jeg nævne, at FDM i artiklen anbefaler en syntetisk olie - især til turbo motore.
    Er der derimod et vist olieforbrug, kan syntetisk godt være urentabelt.

    Desuden skriver de.:
    "Mangler din bil olie, og der er behov for at efterfylde olie, anbefales det, at den olie, som påfyldes, har samme kvalitet, som den olie, der er foreskrevet i instruktionsbogen til din bil.
    Man kan blande forskellige leverandørens olie, men blander man 2 olier med forskellige specifikationer, vil der være stor sandsynlighed for, at oliens oprindelige egenskaber forringes"

    Artiklen er kogt ned til det jeg mener er relevant for tråden.

    Nederst er der desuden endnu et link, til en side hvor der i grove træk står det samme som i linket Basse postede.
     
  2. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Kan Mobil automatgear olie -AFT320 bruges på en mercedes .
    Harald nyborg sælger den IL kr :49
     
  3. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Der er en meget interessant tilbagemelding CABRIO bringer, det er ligefrem sød musik i ørene på en ejer af en gammel Mercedes, fordi der står:

    1. Prisforskellen afhænger af hvem der sælger olien.

    2. Lavprisolien opfylder ikke de aller seneste normer fx i henhold til longlife interval eller fx højtryks commonrail diesler.

    3. Og så kommer det aller bedste. Der er ingen grund til at påfylde en olie der opfylder andre krav end der er behov for.

    Derfor er den billige olie med den rigtige viskositet tilstrækkelig i mange tilfælde.

    Og hvem er der lige der kører i en gammel øse med oliekrav så gamle som Methusalem, og hvem er det lige der rækker armene i vejret og laver "bølgen".

    Hvem er det lige der ganske roligt kan hælde lavprisolie på bilen med god samvittighed. Lige olie på min mølle.

    Forresten, har du hørt om ham der kun tanker brændstof når prisen er i top. Jo for så er kvaliteten bedst, og intet mindre er godt nok. 8)
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Tilstrækelig :shock: :shock: :shock:

    Jeg elsker det ord! I denne sammenhæng vil jeg nu oversætte det til
    "det er lige præcis godt nok, men så heller ikke et hak bedre"

    Går man efter den "tilstrækkelige" norm, er man jo også selv nødt til at være hyber diciplineret - hvilket jeg ABSOLUT IKKE er. Jeg kan finde på, at køre nogle få tusinde km over olieskift. Jeg kan også finde på, at hænge 2,5 T på krogen. Jeg kan finde på, at give den lige rigeligt gas før driftvarm. Jeg kunne blive ved med at opremse unoder....

    Bevars - har man tiden og diciplinen til ALDRIG at slingre lidt i valsen, så er det vel også "tilstrækkelig" med en midelmådig olie - men den går bare ikke hos mig!
     
  5. JCH911

    JCH911 New Member

    Joined:
    7 November 2007
    Indlæg:
    81
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Porsche 911
    Bil nr. 2 Årgang:
    1968
    Jeg tror det er svært at komme med en entydig konklusion på dette. Det er lidt som med religion - altså hvad man tror på. Jeg er ikke i tvivl om at de fleste olier er gode nok, men er heller ikke i tvivl om at der er forskel. Spørgsmålet er så om det er nødvendigt at betale ekstra for noget der er lidt bedre?

    Man kunne jo spørge herinde hvilke dæk I har monteret på jeres forskellige biler. Disse findes også i mange forskellige mærker og kvaliteter - og tillige med forskellige egenskaber. Alle disse dæk overholder færdselsstyrelsens krav til dæk (dvs. minimumskrav), men der er stadig forskel i pris og kvalitet.

    Ingen tvivl om at du betaler for mærket, men kvalitet og pris hænger også sammen. Jeg bruger kvalitets/mærke olie i min bil fordi det har jeg det bedst med :)
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  7. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    IDE !
    Når nu vi er så mange, der vil passe ordentligt på sin bil, og gerne ofrer lidt ekstra på kvaliteten af olie, så kunne vi med fordel købe et stort parti olie hjem med en seriøs rabat !
    Hvis een af os så er moms registreret, så bliver det først rigtigt sjovt :)
    Jeg stemmer for en 10-60 olie ( den der tåler varmen bedst )

    Lad hører hvad i syntes...?

    Hilsen CABRIO
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg ved godt at jeg i denne tråd har sat tingene lidt på spidsen.
    Håber at i alle vil bære over med mig. :)
    Desværre føler jeg det nødvendigt at fortsætte lidt i samme spor - I retfærdighedens, sandhedens og ikke mindst, nysgerrighedens tjæneste. 8)

    Først bør jeg pressicere, at jeg for ganske nyligt har skiftet olie på en af mine biler, og jeg valgte at påfylde Mobil S - Så... Nu er det på plads. :D

    Jeg mener jo at Mobil laver nogle fremragende olier - Måske enda de bedste ? Men hvor ved jeg egentlig det fra ?
    Hvorfra ved jeg egentlig at fx. Castrol's ikke er bedre ? Eller ok's olie ?
    Eller måske enda BILTEMAS. :shock:

    Jamen det gør jeg da heller ikke.... Og det er jo DET jeg mener.
    Vi har jo alle vores egne prefferencer, men hvad basserer vi vores valg på ? En pæn dunk ? Eller noget vi mener at kunne huske, vi en gang har hørt ?

    Jeg synes det er helt fint at i foretrækker fx. Mobil 1. Jeg ønsker jo ikke at overbevise nogle om at Biltemas olie er bedre, eller ligeså god.
    Tværtimod.... Jeg ønsker at i overbeviser mig (og måske andre) om at den IKKE er det. :wink:

    Til det formål ville det være nyttigt med nogle håndgripelige facts. Måske en test ?
    Eller måske hvis der er en der kan slå ned på noget i de tekniske specifikationer, der kunne indikere at Biltemas olie ER discount olie.

    Jeg håber at i har forståelse for, at jeg efterspørger noget lidt mere håndgripelig end, "Biltemas olie er ringe, fordi jeg siger det" :)
    Til trods for at jeg faktisk synes, at i normalt godt ved hvad i taler om. :)
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Emnet lyder lidt som om der er 2 typer:

    Dem der søger efter en billig løsning (dem der vil spare penge, hvorfor ellers "nøjes med") og som kan nøjes med og som kun behøver hvad der er "ok" eller "godt nok"

    Og

    Dem der søger efter grunden til IKKE at skulle ofre de små ekstra penge på det optimale som også virker efter man har overskredet grænsen til "ok" "godt nok" og det man kan "nøjes" med :D

    Vil man se hvor forskællen ligger så kik på hvilke mærker der bruges i motor sport, det er her der gøres en forskæl og det er her der udvikles de bedste olier.

    Så hvad med at granske lidt i hvori forskællen ligger når nu det med selve olien ikke er så ligetil at finde ud af som Guldsmeden er inde på. :D

    dvs.
    Hvad er der at spare og kan det så betale sig.

    Det er nemlig håndgribeligt og til at tage og føle på (penge er penge) i stedet for oliens eventyr om lykkens motor der holdte i 1000 år pga en bedre olie eller var det måske noget helt andet?

    Så når jeg kan købe en Mærke/kvalitetsolie (castrol, Mobil1, ARAL osv. med de bedste egenskaber, krav og specifikationer udviklet i motorsportens regi til motorsport og som ikke hældes på lavpris varehusets billige mærkedunke med uvished om indholdets beskaffenhed og ensartedhed.
    Til den nette sum af 333 Kr. for hele 5 LITER.
    Så gad jeg godt og vide hvordan man har råd til at køre med stjerne, eller i det hele taget have råd til at eje en bil, hvis ikke man har råd til at betale for SÅ billig en olie af kvalitet der nemlig kan købes på

    www.Mobile.de

    Til total lavpris. ja de har sågar valgt at få garanti mærket deres virksomhed for at sælge ægte olie fordi der var en trang til hos kunderne at tro det var billig olie hældt på mærke dunke.
    Kunderne kunne ikke forstå hvordan en olie der normalt plejede at koste kassen, kunne sælges SÅ billigt.

    Tager vi CABRIOs forslag til en Castrol 10/60 olie som jeg også selv køre på pga. de gode varme egenskaber (og BRABUS anbefaling/anvisning) så kan denne olie købes til 333 Kr for 5 liter som så er 66 Kr for 1 liter. fragten er så 100 Kr. men bestiller man eks. til et olie skift så er fragten stadig den samme ved 10 L. og så er den ret uvæsentlig.

    Lad os så antage at den billige olie koster 50 Kr/l. og den dyre "lidt" bedre koster 66 Kr/L. så vil man altså spare hele 16 Kr/L.

    Lad min nu se om jeg har forstået det rigtig, der sidder så en flok og hyler over at de skal betale 16 Kr/L. mere for en "lidt" bedre olie som måske faktisk er "meget" bedre (castrol 10/60 var et eks) de andre er lige så billige ja faktisk billigere Mobil1 osv.
    Og hvor meget Olie var du nu i brugte på bilen om måneden?
    Ja lad os da bare sige den bruger op til 1 liter, lidt ude i ekstremerne :D men ok, vi skal helt ud og vende for at fange alle.
    Så vil man altså spare 16 Kr. om måneden på noget så vitalt som olien på bilen, for de 16 Kr. vil man altså godt nøjes med, eller kun købe det nødvendige og husk nu det i dette tilfælde selvom man holder sig til det nødvendige, at det dyre (16 Kr. ekstra) stadig gør en forskæl, så det er ikke penge ud af vinduet.
    Og der er ikke kun tale om at olien er bedre hvis i køre som gale rally køre, det handler også om koldstarter smøre egenskaber og bære evne.

    Så er det mit spørgsmål lyder:

    Hvordan Fand... :D har man råd til overhoved at have en bil/mercedes hvis man sidder og vender og drejer 16Kr. om måneden eller 50 øre om dagen :D

    Mit svar er.
    I aner slet ikke hvor billig den "lidt/meget bedre" olie den er/koster.
    Der er intet vundet i at spare de små penge, hvis i spøger mig.

    Så DER har i jeres akument for at lade tvivlen komme jeres bil til gode, Nemlig pris forskællen = (uendelig usynlig, lille)
    Og ikke et eller andet eventur om hvordan olien nu er lavet og hvad den kan og ikke kan der er bedre eller ej.
    For det har vi nok ikke en chance for at kan måle på den ene eller anden måde alligevel, vi ved bare at der er en forskæl.
    :D altså os der er vandt til at køre på grænsen og har prøvet begge scenarier.

    Mvh.
    BRABUS
     
  10. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Jeg kører på en delsyntetisk 10W40 olie der opfylder kravene MB har specificeret til bilen (300 turbodiesel). Der er en grund til at der findes olienormer, det er netop at kunne sammeligne på tværs af oliemærker.

    Jeg kører 30000 per år, og der skiftes per 5.000 grundet mange korte ture.
    "Dyr" olie kan hurtigt koste over 100kr/Literen, men lad os bare tage eksemplet med den billige gode olie brabus henviser til fra tyskland.

    Jeg giver 20kr/Liter, dvs en difference på 46kr/liter.
    30.000km er ved et forbrug på 8 liter hver gang = 48 liter. dvs.
    2.200,- sparet per år, for en olie der opfylder kravene MB stiller, og som grundet skifteintervallet alligevel aldrig kommer derud hvor der er markant forskel på "dyr" og "god nok". Så jeg synes da de 2200,- er værd at tage med.

    Men alt i alt, så er vi ude i regnestykker der er utroligt individuelle, der skal tages forbeholde for de store udsving der er i kørestil og skifteintervaller.

    Tager vi et andet eksempel, en 300 sugediesel fra 94, der kører mange langture og derfor holder intervallet på 15.000kmper skift, så ligger besparelsen på kun 736,- per år. Hvis jeg havde den type motor og kørselsmønster så ville jeg komme en bedere olie på alene af den grund at bedere olier har en større oxidationsstabilitet hvilket er yderst ønskværdigt ved så høje intervaller som 15k per skift.
     
  11. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Nu skal en jo ikke gøre sig bedre til end en er. Lad mig gøre som manden, der kan få selv en skotte til at føle sig som en ødeland, nemlig Guldsmeden, og krybe til korset og tilstå et ekstravagant olieindkøb. Jeg har revet mig og indkøbt 7 friske liter 5w/40 semisyntetisk olie ved Biltema til mit olieskift. Til gengæld gør jeg det hver anden måned, nemlig ved hver 10.000 km, og så får den så lige også en nyt oliefilter fra samme leverandør.
    De 6,5 liter påfyldes ved olieskiftet, den sidste 0,5 liter er hvad den forbruger på 10.000 km, så det bliver toppet på ved en passende lejlighed. Olien koster 268 kr ialt for 4 + 3x1 liter, oliefilteret koster 55 kr så det bliver ialt 323 kr og 1615 kr/år.
    Baseret på 66 kr/l og 97,5 kr for et filter vil det koste 3357 kr/år, altså 1712 kr mere om året. På automatgearsolie kan jeg spare 945 kr/år.
    Hertil kommer så de 90-100 liter diesel jeg køber hver uge, her lykkes det mig ofte at tanke til min. 1 kr under liste prisen. Hertil aften tankede jeg op til 7,99 kr/l, på benzinpriser.dk kan jeg se aktuelt at billigste pris er 9,11 kr/l, og dyreste er 9,40 kr/l

    Ja, ja, ja, jeg ved det godt, kald mig bare gammeldags. Den eneste grund til vi kører i en gammel Mercedes øse, er bare at vi ikke lige kan finde tiden til at tælle alle de penge op, som en ny Mercedes koster. Nå nej, det er det jo ikke, vi vil slet ikke have en ny Mercedes, de ruster .. :lol:
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    casper 20 Kr/L. ?
    Det sjove er at en sammenligning med en ubekendt viker lidt tam.
    Hvad er det for et olie mærke og hvor køber du den til de priser? er det biltema :D
    Hvis nu der er tale om sådan en venne pris eller andet som kun du opnår, så er det jo ikke så sammenligneligt andet end i dit tilfælde :D

    Men 100 Kr/L. det var nemlig lige presis det jeg regnede med at folk troede at en god olie den kostede / L. og det er da også ganske rigtig hvis vi kikker på det danske marked desværre.

    Men for lige at vende tilbage, så går jeg ud fra din olie er af anden etnisk oprindelse :D
    Og hvis du så ser på mobile.de hvad den samme olie koster i Castrol 10/40 så koster den kun 38 Kr/L. (selvfølgelig skal man sammenligne med det man ellers køre på)
    stadig måske næsten det dobbelte af hvad du/i hælder på.
    Men så er besparelsen mindre og du kan ikke udelukkende på grundlag af skifte intervallet sige at oliens forskæl dyr/billig er uvæsnetlig, slet ikke når vi snakker frost grader og koldstarter.
    jeg vil sige at et skifte interval på kun 5000 Km er penge ud af vinduet.
    Specielt hvis du ikke bruger bilen til rally eller andet der sætter oliens formåen på en prøve. koldstarter er også hård kost, men.... 5000 Km. det vil jeg sige grænser til hysteri, men hvis man bruger så billig en oliem så var det måske netop det bedste grundlag for at holde sig de skifte intervaller :D
    God olie er jo ikke kun udviklet til det formål at kunne klare rally lignende forhold :D og kunne klare lange olie skifts intervaller.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Heureka

    Du giver så 268 Kr for 4+3 liter = 7 liter som er 38 Kr/L.
    Nøj agtig det samme som du kan købe Castrols 5/40 olie for på mobile.de og så er du sikker på du får den samme olie hver gang og ikke et eller andet blandings haløj fra biltema der ikke sælger dig den samme olie hver gang og altid.

    Så din besparelse er = 0 Kr. og en uvis oprindelse af olie, i mine øjne. = kun en fordel ved at handle hos mobile.de
     
  14. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    ja det var lige en svipser, det beklager jeg.

    Olien jeg bruger hedder STATOIL CLASSICWAY 10W-40.
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    statens olie :D mon det er deres egen? de har jo rigelige mængder der oppe hvor det kommer fra :D
     
  16. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    ja, jeg ved det ikke. Det er jo rimeligt umuligt at finde ud af om de også ændrer sammensætningen over tid ?
    Jeg køber olien på et autoværksted, så det kan godt være at jeg betaler indkøbspris+moms det skal jeg ikke kunne sige, men jeg er ikke i familie eller noget i den stil.

    Mit skifte interval er 10.000 under ideele forhold, så med mange koldstarter og den store ophobning af sodpartikler som der er i en dieselolie i forhold til en benzinolie. Så kan det ifølge MB være hensigtsmæssigt at halvere skifte intervallet. Men det er da noget jeg vil kigge på at hæve når jeg får monteret mit dieselfyr.
     
  17. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg bruger gladeligt 700 kr på olieskift - og så kører jeg også gerne 15.000 km på det. Det er 5 øre pr km, sammenlignet med de 75 øre jeg bruger på diesel - eller over 1 kr som flere af jeres benziner koster pr km, er det jo ingenting.

    Og så giver det mig en fantastisk god samvittighed :D :D :D

    Kan man gå på kompromis hvis man kører mangs småture / koldstarter og så skifte oftere??? Jeg mener det ikke, jeg kan godt køre en tankfuld Diesel op uden stop, det stiller krav til olien, men gør koldstarter ikke også det?? Jeg mener ikke der er nogen "undskyldning" for at gå på kompromis med olien. Der er jo ikke nogen fidus i, at købe olie til halv pris og så skifte på halv tid...
     
  18. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Reasonerer i på samme vis når i køber dagligvarer ?

    "Hmmm. her har vi to tilsyneladende ens produkter, dog i forskellig indpakning....
    Nå...vi tager den dyre - prisforskellen er jo ikke så stor, og i øvrigt har jeg en gang set en rallyvogn med deres reklame på" :D

    Ej... Det er jo selvfølgelig sat på spidsen, men differencen i prisen er jeg jo ops på. Det er jo let at sammenligne.
    Det jeg spørger til er kvaliteten... Hvad er det jeg køber for merprisen ?

    Spørgsmålet kan faktisk opsummeres til.: Er Biltemas olie God eller dårlig ?

    Glem alt om prisen !
     
  19. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    olie er som alt andet man købe, i det store hele er det i stor træk det samme, eller hvad ?

    en bil er jo også en bil ikk , eller hvad ??

    nej en bil er netop ikke en bil i noget øjen, og sådan er det også med olie


    om olie er god eller minder god . har jo lidt med hvad olie er lave på,
    om den er lave af 99% rent base eller om den er lavet af 85% ren base.

    dette er meget let at se da jo lyser olie jo rener base,
    man kan få olie der er helt klart , som er lave af den rene base, derfor bliver den jo også dyre ind den billige olie
     
  20. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg tror Biltemas olie er lige så fin som andre. Men der er ingen garanti for at det er den samme slags olie For mig er det vigtigt at olien er ens fra gang til gang - ergo er Biltemas olie ubrugelig for mig - på trods af at det helt sikkert er en glimrende olie.

    Hvis vi holder os til fødevare, så er nøjagtig den samme konstallation også der. Arla havde en gang en ost der blev solgt som Sorte Sara (hvis min hukommelse ikke spiller mig et puds). Sandheden var at dette navn blev brugt til at sælge forskellige oste under som ikke kunde sælges under det primære navn (fx. Riberhus osv). En Riberhus smager ens fra gang til gang. Den anden ost kunne og ville variere noget, men det var stadig en ost der overholdte nogle "specifikationer", så som hvor lang tid den havde lagret osv. variationen skyldtes at det var oste fra forskellige mejerier man benyttede. Det gjorde jo ikke den enkelte ost dårlig - men vidste bare ikke 100% hvad man fik. Der kan findes mange andre eksempler på tilsvarende i fødevare branchen - COOP har en masse vare de sælger under COOP navnet, men de har ingen fabrikker selv.

    Skal vi vende tilbage til Biltemas olie, så tager man en olie der opfylder nogle specifikationer og hælder på Biltemas egen dunk. Det eneste jeg ved om to dunke olie fra Biltema er at det er olie der opfylder en given spec. - jeg aner ikke en skid om additiver og andet for det er ikke en del af spec. Hvis du kan få Biltema til at love dig at det er den samme olie om du køber den idag, imorgen eller om et år så er du i min verden nået langt - men den garanti giver Biltema dig næppe.

    Så for mit vedkommende er tommelfingeren nedad for Biltemas udemærkede olie.

    :)

    Martin
     

Del denne side