Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hvem fremstiller Biltemas olie ?

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af Guldsmeden, 12 Januar 2008.

  1. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Denne tråd er en udløber af en tråd der var ved at bevæge sig lidt væk fra emnet.
    Den oprindelige tråd handlede om hvilken Aut gear olie man bør anvende, og endte med en debat om Biltemas motorolie vs. fx. Mobil og andre annerkendte fabrikater.

    Biltema debatten skydes i gang ved at Heureka spørger nogenlunde sådan her.:
    "Hvem laver egentlig Biltemas olie, For de har vel hverken boreplatform, eller raffinaderi selv"

    Og se, DET er jo et interessant spørgsmål. :)

    Det endegyldige svar har vi stadig til gode, men Heureka kom faktisk selv svaret et skridt nærmere, ved at google lidt.
    Han skrev bla.:

    Nu er styrken ved et forum som dette, jo at vi er samlet en masse mennesker, fra forskellige faggrupper, og dermed med et bredt spectre af kompetancer.
    Det kunne være spændende, og nyttigt hvis der findes et medlem der ud fra specifikationerne kan gennemskue om der er tale om kvalitets olie, eller om det er noget bras
    - "Den er jo billig" som Miss Mercy siger.
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  3. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Jeg har kontaktet FDMs tekniske rådgivning, for at høre, om de kan belyse hvad det er, der gemmer sig i dunkene hos biltema og T-Hansen...?

    I hører nærmere i næste uge...

    hilsen

    CABRIO
     
  4. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Dette tema har vært diskutert mange ganger her i Norge også, og flere har også spurt på Biltema. Svaret de har fått er at de bruker ulike leverandører - det kan være Shell, Mobil...
    Med andre ord ikke optimalt hvis man ønsker å holde seg til én oljeprodusent, f.eks. Mobil 1 som jeg foretrekker.
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Nu kender jeg ikke bitemas olie eller prisene på den, men netop Mobil1 er efter min mening en god olie. Det er da muligt den til tider kan findes i Biltemas dunke, men hvorfor så ikke købe den i fx. Harald Nyborg hvor den står i Mobil1's dunke? og når sådan en dunk kan erhverves for under 300 kr er der el ikke nogen grund til at gå på kompromis...
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Spørgsmålet i denne tråd går jo netop også på om man går på kompromis. :) Og personligt ville jeg da ikke være bekymret, over at hælde SHELL olie på min vogn.
    Bag på Biltemas olie står nogle godkendelses numre, og hvis disse godkendelser lever op til MB's kvallitetskrav.... Tja.... Så er olien vel ok ?

    Jeg har lige sakset lidt specifikationer for biltemas semisyntetiske 10W-40 olie.:

    EGENSKABER
    SAE-klasse
    10W-40
    Densitet ved 15 °C
    876 kg/m3
    ASTM D 4052
    Viskositet ved 40 °C
    90,3 mm2/s
    ASTM D 445
    Viskositet ved 100 °C
    13,2 mm2/s
    ASTM D 445
    CCS ved -20 °C
    3300 mPa.s
    ASTM D 5293
    Viskositetstal
    144
    ASTM D 2270
    Laveste temperatur (flydende)
    -39 °C
    ASTM D 97
    Flammepunkt COC
    220 °C
    ASTM D 92

    (Findes der virkelig ikke nogen, der kan udlede noget af ovennævnte ?)

    NORMER OG TESTER
    ACEA A3/ B3, API SL/CF

    Flg. Godkendelses numre står bag på den MOBIL S 10W-40 Jeg netop har hældt på den ene af mine tyske elskere.:
    ACEA A3/ B3, API SL/[highlight=red]SJ/[/highlight]CF

    Prisen på Biltemas olie er kr. 249,- for 10 ltr
     
  7. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  8. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,
    Jeg er enig med Larzen. Hvorfor løbe risikoen for at man går på kompromis når man kan få den ægte vare til små penge?

    Lad os nu bare antage at det er fx. Mobil1 der er i dunken. Er alt så godt? Næ egentlig ikke, du ved bare at i den dunk du har undersøgt var det Mobil1. Når nu Biltema om et halvt år skal presse leverandøren lidt mere og Mobil ikke vil være med - ja så finder Biltema da bare en anden producent der vil levere til den pris de vil give. Dvs. du har i praksis ingen sikkerhed for at du får samme type olie i næste dunk - og så er det vel sådan set ret ligegyldigt om det så er den fineste olie. Hele ideen set fra Biltemas side er formodentlig at kunne sige "vi sælger en kvalitetsolie fra en førende producent til en rimelig penge". De lover ikke at de ikke skifter leverandør.

    En anden ting der også kunne gøre sig gældende er at der i fremstillingen af olie er et "spildprodukt" der ikke er kvalitetsmæssigt ligeså godt som hovedproduktet og som derfor ikke sælges under Mobil1 navnet - men det er lavet på samme fabrik. Umiddelbart kan jeg komme i tanke om at sådan som videobånd så vidt jeg ved blev produceret i brede baner og skært til bagefter. De yderste havde såvidt jeg jhar fået forklaret den egenskab at de var af en dårligere kvalitet og derfor ikke kunne bruges af de førende producenter selv. Derimod blev de til de her købe bånd der kunne klare 2 afspilninger før filmen lignede noget der var løgn. Jeg kender tilsvarende eksempler fra fx. fødevare branchen og computer branchen. Jeg aner ikke om noget tilsvarende gør sig gældende for olie?

    Af ovenstående grunde vil jeg ihvertfald ikke købe en olie fra en producent der ikke selv har fremstillet den. Men det er så fordi jeg nødigt vil skifte fabrikat.
    /Martin
     
  9. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Tvivlen skal komme min bil til gode.

    Jeg er ofte lidt ond ved den - jeg kører lidt hurtigt - er til tider lidt længe mellem olieskift og stiller den tit ude i kulden.

    Derfor skal jeg forkæle den når jeg kan, og det gør jeg bedst ved at sikre mig den får en god olie, så den ikke tager skade af "mishandlingen".
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak Basse !

    Jeg har forsøgt at slå de nævnte godkendelser op, og er nået frem til flg.:

    ACEA A3/B3 = Letløbsolie med skærpet krav til holdbarhed, for hhv. Benzin, og Diesel motore.
    Denne godkendelse, har både Biltemas olie, og Mobil S til fælles.
    Det samme gælder API godkendelserne SL og CF.

    SL kan jeg slet ikke finde, men det er så vidt jeg kan se, en godkendelse der kun vedrører Benzin motorer.

    CF.: Specifikation til motorer, som anvender forskellige typer af brændstof, hvilket bl.a. kan være et svovlindhold på over 0,5%. Gældende fra 1994.
    Kan også anvendes, hvor der foreskrives API CD

    - API CD.: Strengeste driftsforhold for turboladede, hurtiggående dieselmotorer.
    Olien skal beskytte mod lejekorrosion og aflejringer ved høje temperaturer, når der anvendes brændstof af forskellig kvalitet.
    API CD blev introduceret i 1955 som Allison Serie 3.

    - Serie 3.: Heavy Duty.

    API SJ godkendelsen, står ikke på Biltemas olie, men derimod på kun Mobil S

    SJ.: Nyeste specifikation, der trådte i kraft i 1997. Specifikationen er som API SH, men med tilføjelse af en ny brændstofbesparende test.

    SH.: Ny specifikation, der trådte i kraft i 1993. Specifikation er som API SG, men med strengere krav for brug af API SH betegnelsen.

    SG.: Olie til motorer, hvor der stilles yderligere krav om stabile olier af hensyn til lange skifteintervaller og iltningsstabilitet. Gælder motorer fra 1989-92/93

    Jeg valgte at sammenligne med Mobil S, da det er den Mobil olie der svarer bedst til Biltemas semisyntetiske olie.
    Hvis man skulle sammenligne med Mobil 1, skulle det selvfølgelig være vs. Biltemas den fuldsyntetiske.

    Jeg vil straks sige at jeg også er stor tilhænger af Mobil 1, men jeg tror nu godt at jeg tør udlede af ovennævnte, at der altså er hældt kvalitetsolie på Biltemas dunke.
    Selvom producenten indtil videre er ukendt.
     
  11. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hej

    Mine ører sidder stadig på sine vante pladser, selvom om man som bekendt skal høre meget før ... :wink:

    Martin har hørt om nogle videobånd, der måske kan være lidt lodne i kanten, og Larzen kan godt finde på at være lidt ond med sin Mercedes. Så vidt så godt, men hvorfor at olien i Biltemas bøtter så bliver dårligere af den grund, .. der tabte i altså lige mig i svinget drenge. :shock:

    For nylig var der en gik og sagde i tide og utide: "når nok er nok". Lad mig dreje den til "når godt nok er godt nok".

    Når olien overholder specifikationen, om det så er Dexron 3 eller ACEA A3/B3 eller noget helt tredie, kan man så ikke roligt hælde det på sin gamle øse uanset producent?

    Glæder mig til at en olie/bil proff. ud i dette tema melder sig i debatten.

    :D
     
  12. pedrox

    pedrox New Member

    Joined:
    15 Januar 2008
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Give
    Ratings:
    +0 / 0
    Som ny mand i dette forum, men dog alligevel med 16 år på bagen i bilfranchen, vil jeg lige henlede opmærksomheden på de skjulte ingredienser i motorolie. Jeg taler om de additiver som de ikke skilter med. Additiver har forskellige egenskaber, og tilføres olien enten for at være førende eller også i samarbejde med bilproducenterne.

    Et lille eksempel på et samarbejde er Shelle og Mitsubishi. Mitsubishi havde en "GDI" på programmet i primært Carisma. Det var et ret fedt koncept hvor naturen skulle skånes. Men fordi vi i nogen egne af verden herunder Danmark bruger en så ringe kvalitet af brændstof, i dette tilfælde benzin, koksede ventilerne til på katastrofalt vis. Der er laver forskellige løsninger på dette problem. Den mest brugte var fra starten at skille motoren ad for at rense. Dernæst fandt man en læsning uden adskillelse af motor. Man brugte nøddeskaller til at blæse koksen væk. Men den mest geniale løsning på et irriterende problem kom fra samarbejdet med Shell, hvor man næsten har løst problemmet ved at finde de rette additiver.

    Jeg er klar over at der ikke som sådan kræves særskilt behandling til vore temmelig holdbare maskiner. Men tanken om at de holder lige lidt længere fordi de får den bedst olie synes jeg er tankevækkende. Ligeledes finder jeg det absurd at man bruger discount dele til en luksusvogn som en Mercedes jo i virkeligheden er. Man burde kunne tænke så langt som til at man får præcis det man betaler for.

    Undskyld mit sure opstød. Jeg håber alligevel det giver stof til eftertanke.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kunne ikke være mere enig med pedrox.

    Det er ikke kravende der skiller en olie ud fra en anden, det er de additiver der bruges og unikke sammensætnigner af smøre egenskaber der gør en forskæl.
    Dem skiltes der nemlig ikke med, og klart nok, det er jo ligesom det der gør en olie unik inden for detes mærke.

    Olie er ikke bare olie, det er faktisk et videnskabeligt enginør stykke. :D
    Jeg har også tit hørt folk sige jammen den olie du siger er god den kan jeg få med de samme krav og specifikationer i et andet mærke med samme viskositet til under halv pris = de spare sølle 100-150 Kr.
    Det er så her man starter sin prædken om de kære aditiver og deres formåen. for det er dem man betaler for og ikke alle de krav olien kan overholde.

    Men til dagligdags morfar/alm. rolig kørsel er disse ting ikke så vigtige, som ved en maskine der får lov til at udføre det den kan og vil under ekstreme forhold.
    Jeg skal i hvertfald ikke gå på kompromi eller eksperiementere med "alternative" billig løsninger som erstatning for en "måske" bedre olie
    Den tvivl lader jeg helt sikkert bilen komem til gode.
    Men det er også fordi min bil jo er bygget til et lidt andet formål end de små ture til købmanden hver anden søndag :D eller et liv under 5000 omdrejnigner.
    SÅ dyr er olie heller ikke og det er jo ikke noget der hældes på i mængder som benzin.

    Laver man selv et olie skift koster det maks 600 Kr. for en dyr og anerkendt olie og hvis man er heldig koster det maks 300 Kr. for en billigere af ukendt oprindesle eller tilsvarende olie.
    Hvorfor spare på noget så vitalt på bilen.
    Så må man hellere købe en uorg. forskærm og banke den på plads med en mukkert, den kan skiftes igen, det kan en motor også men her er pris forskællen pludselig en helt anden og meget væsentligere faktor.

    Jeg anser mig ikke for at være en olie proff, eller noget, bruger kun ren og skær sund fornuft med et pift af simpel logisk tankegang :D

    Men der skulle være rigelige emner omkring olie her på siden, så kan man jo se dem igennem for nærmere indsigt i oliens betydning osv.

    Mvh.
    BRABUS
     
  14. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Dig der foretrækker de fine olier, bliv endelig ved med at hælde det på din bil, hvis du foretrækker det, og læs/skriv så gerne videre i en anden tråd.

    Os der ikke er uvenner med vores penge, som ikke bare siger at den dyre olie også må være den bedste, må vi ikke gerne have lov til at snakke lidt videre om dette emne, please.
    :wink:
     
  15. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    En af de ting jeg vægter højt det er at hælde den SAMME slags olie på bilen for hvert skift. Jeg har oplevet at et skift af olie har betydet et højere forbrug i det første skift. Så efter min mening skal man holde sig til den samme olie, med de samme additiver. Det er min ydmyge mening.

    Jo det må i gerne, men jeg syntes bare ovenstående hører med i overvejelserne (i hvertfald i min verden). Jeg betvivler på ingen måde at Biltemas olie er af en fin kvalitet. Men det hjælper ikke i min verden når fabrikatet kan skifte vilkårligt. Jeg er bestemt ikke uvenenr med mine penge - men når man så kan få en fin olie til den rette pris hos fx. Hralad Nyborg (som Larzen skriver), vælger jeg det. Det er selvfølgelig et spørgsmål om prioritering, og jeg har det ligesom pedrox og Brabus.

    /Martin
     
  16. JCH911

    JCH911 New Member

    Joined:
    7 November 2007
    Indlæg:
    81
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Porsche 911
    Bil nr. 2 Årgang:
    1968
    Hej alle

    Kan tilslutte mig Martins holdning i ovenstående indlæg. Så længe en olie overholder de krav/specifikationer, der er til den, fejler olien ikke noget, og er dermed helt okay, at hælde på bilen. Problemet er, i dette tilfælde, at det ikke nødvendigvis er den samme olie man køber fra gang til gang, hvilket bevirker, at der kan være brugt forskellige additiver i de forskellige leverancer. Disse forskellige additiver kan have en negativ indflydelse hinanden og dermed på motoren, når de blandes.

    Det samme gør sig jo også gældende, hvis der eksempelvis skulle være behov for at "toppe olien op". Så bør man også bruge samme type olie.

    En mulig løsning, for at spare penge, kunne være at købe rigelige. Dvs. eksempelvis købe 20 L eller måske endda 2x20 L på samme tid, for at være sikker på at man så bruger samme olie, når man skifter.
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det skal du da ikke undskylde. Jeg efterspørger jo netop en debat om emnet - Og så er jeg jo selv ude om det. :wink:
    Men helt ærligt.... Det at SHELL blander additiver i olien, beviser jo ikke at Biltemas olie (som med sikkerhed også indeholder additiver) ikke også er af høj kvallitet.

    Se... Vi forsøger jo netop at fastslå OM Biltemas olie er et discount produkt.
    Og det med at man skulle få hvad man betaler for...
    Der er altså desværre masser af eksempler på det modsatte. Så der skal altså mere end et gammelt ordsprog til, for at overbevise mig. :)

    Mht. at blande olier...
    Kunne man forestille sig, at Mobil indimellem justerer/forbedrer sammensætningen af additiver ?
    Mobil 1 fx. er jo et gammelt hædderkronet mærke, og jeg vil vædde på at der er forskel på produktet i dag, og for bare få år siden.
    Men ok... Det er jo selvfølgelig ikke det samme som at blande to konkurerende fabrikater. :)

    Men bag på dunken vil jeg i faktisk gætte på at der står at den er blandbar med andre olier - Det plejer der :wink:
     
  18. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg må indrømme at jeg aldrig ville hælde biltema olie eller andre billige "ukendte" olier på. Tror ikke at oz med alm lavtydende diesel og benz motore har nødig at hælde det dyrese olie på men tror det er klogt at bruge anerkendte mærker, dumt sted at spare... bare min mening.

    Desuden mener jeg at have hørt at nok overholder det meget billige olie også diverse normer meeen det er kun når olien er NY, sagen er en helt anden efter måske 1000km....
     
  19. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Alene fordi at den er billig ? 8)
    Ej... Den hopper jeg altså ikke på.

    Det har jo været insinueret at olien i biltemas dunke kan være fremstillet af Mobil og OK.
    Hvis det er tilfældet, er olien jo ikke dårlig.... Blot billig. :)
     
  20. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Så kom der endelig svar fra FDM, det er desværre stadig en gåde, hvad der er i dunkene... Hilsen CABRIO.
    Tak for din henvendelse.
    Smøreolie markedet er vanskeligt at gennemskue og vi har desværre ikke mulighed for at redegøre for hvem der stå bag. Overordnet kommer basseolien kommer fra de samme få raffinaderier. Olien bliver først forskellig når den krakkes og der tilsættes additiver.
    En stor del af prisforskellen på olie, afhænger af hvem der sælger den. Men også omfanget af hvilke specifikationer olien opfylder. Ofte opfylder ”lavprisolierne” ikke de nyeste opdaterede ACEA normer. Ligesom de billige olier sjældent er testet i forhold til de seneste bilmærkespecifikationer. Således kan en olie godt opfylde, f.eks, en række ældre VWnormer. Men ikke de seneste reviderede specifikationer, som der f.eks kan være til dieselmotorer med højtryksystemer, partikelfilter og longleifintervaller. Eller til de nyeste benzinmotorer med direkte indsprøjtning.
    Men der er jo ikke grund til at hælde anden olien på sin motor, der opfylder andre krav end dem der er behov for til den pågældende motor. Derfor vil de billigere olier, med den rigtige viskositet, i mange tilfælde vil være tilstrækkelig.
    Vi skriver lidt om smøreolie her. Vær opmærksom på, at klarificeringssystemet ikke er komplet.
    http://www.fdm.dk/medlem/biler/Driftogv ... else/olie/


    Med venlig hilsen

    Jørgen Jørgensen
    Afdelingsleder

    FDM · Firskovvej 32 · Postboks 500 · 2800 Kgs. Lyngby
    Tlf. +45 45 27 07 83 · Fax +45 45 27 09 88
    joj@fdm.dk · fdm@fdm.dk · www.fdm.dk
     

Del denne side