Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hjælp!! kardan ryster

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af djaabo, 13 August 2011.

  1. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Står her med en opgave, hvor jeg er ved at smide håndklædet i ringen.

    Bilen ryster fra Kardanen ved en 80 kmt, kan høre med et steteoskop at det kommer et sted mellem gearkasse og midlerleje på kardanen. Så lyden er der selv om bilen er på vejen eller på liften og kan som sagt høre at det kommer fra kardanen af!!

    Ville sige at efter afbalancering af kardanen, blev det faktisk være!! men det ændrede sig ikke da jeg prøvede med en anden kardan der var testede og i orden.

    Følgende er prøvet uden resultat:

    Kardan afbalanceret inden for 1 gram.

    Nye hardskiver.

    Nyt midlterleje og ophæng.

    Prøvet med en helt anden hardan ophæng og hardskiver.

    Motor og gearkasse ophæng skiftede.

    Gearkasse udgangsaksel tjekket for slør.

    Bagtøj tjekket for slør.

    Vi var henne på at selve bilens ramme kunne være skæv, da den engang har fået et tryk bag fra. Men bilen er nu også blevet udmålt og den står snor lige!!

    Så gode forslag modtages gerne, ellers må dette her blive min første opgave hvor jeg ikke kan finde fejlen :cry:
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvilken bilmodel er der tale om?
     
  3. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kan det være bagtøjet?

    Ved godt at du skrev at lyden kommer fra kardanen af, men lyden forplanter sig jo i sådan en skrog.

    men hvad for en lyd er der tale om?

    er det rykvis, som fx. hvis en kardan er skæv, eller er den konstant?
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    når du har prøvet med
    Så er det vel ikke fra kardan?
    Du skulle ellers være meget følsomme!
    hhmm
    hvis du er sikker på det så er det vel noget sving hjul /gearkasse/aut)?
    På kones 230te med lyd/ vibrationer var det meget svært at høre hvor det kom fra!! og det var det ene baghjuls leje!!
    (det lød som om det kom fra kardan midt leje!!)

    1 gram er det nok på en mb kardan? statik eller i bænk?
    og du ved slf. godt hvordan man samler en mb kardan?(er det ike noget med pil midt mellem de 2 mærker på den anden del?)
    chr
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det en w124 260E'

    Bagtøjet er helt lydløst når jeg lytter med steteoskopet. Så det er ikke der
    Et defekt bagtøj plejer jo også at give en lav frekvens hyle lyd når det er ved at være brugt op.

    Lyden er ligesom en skæv kardan lyder, Den snore i hele bilen fra 80 og op efter

    Bilen har kun kørt 160.000Km

    Det er ikke svinghjul eller gearkasse, da lyden følger bilens fart og ikke motoren.

    Kardanen har været i bænk og blevet afbalanceret. Jo der er self mærke hvor den skal samles.

    Hjul leje er også tjekket. Men man er ikke i tvivl om at det er fra kardanen. Det er kun der at lyden er med steteoskopet.

    Bilen har også været hos gørløse før han kendte mig og de kunne heller ikke finde fejlen.
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Må tilføje at der var en enkelt ting jeg har bidt mærke i.

    Motor/gearkasse posisions justering, skulle rimelig meget til højre side før at de flugtede med kardanen
    Og det var også derfor jeg valgte at få bilens chassis linjer spottet igennem for skævheder, eventuelt for den skade den engang fik.

    Men de sagde ok for den, fra spids til bag var den kun forskudt 2mm og det er jo langt fra nok til at bilen skulle være skæv i rammen.

    Jeg fik self også tjekket hardskiverne med flere forskellige, idet at jeg har prøvet før at nye hardskiver godt kan være skæve fra fabrikken!!

    Og som jeg skrev, så har jeg prøvet med 2 forskellige kardan aksler.

    Det ændrede lyden efter afbalancering af kardanen og det ændrede den også med den anden kardan aksel. '

    Har snakket med mercedes suport i sverie og i tyskland, men de kunne heller ikke blive kloge på det her.

    Så jeg håbede på at nogen her inde kunne havde stødt på eller hørt om noget, som der kunne være overset.

    Mange hoveder er jo bedre end et... Nogle gange :)

    Ellers ved jeg ikke lige mere hvad der kan oplyses om denne fustrerende sag :x
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    dam det er en hård nød at knække! :eek:

    Der kan ikke side forkerte motor ophæng beslag på? (eller bytedet om højre /venstre)så motor ikke sider rigtig i motor rum??
    chr
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det skulle meget gerne være de rigtige ophæng jeg har fået på. Men den gjorde det jo også før.

    Og jeg har ikke set før at defekte ophæng skulle forsage det

    Men jeg har stadig en iden om at bilen har slået sig i rammen eller udgangen på gearkassen ikke er i orden
     
  9. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej Jacob,

    Min stjerne ryster/vibrerer og ca fra 80 og opefter..

    Men her er jeg dog helt sikker på at det startede da jeg skiftede til vinterdæk i vinters.
    Men hvis 260'eren også gør det på lift, så er det jo en smal sag at pille hjulene af og se om det bliver bedere, men det har du jo nok selvfølgelig prøvet.

    Mvh Kåre
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det var det første der blev tjekket da han sagde at den rumlede/rystede.
     
  11. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min gamle w123 rystede også i kardannen. Nye motor/gearkasse ophæng/afb. kardan/nye hardyskiver/nyt midterleje osv. Det afhjalp problemet en smule. Men det forsvant aldrig helt, men jeg fik isoleret det til 'bagdelen' af vognen og formodede at det kunne være en drivaksel eller at anlægsfladen/indput akselen til bagtøjet var skævt.

    Hvis du har en af de der små måleure der sidder på en magnet(kan ikke huske hvad de hedder). Man bruger dem også til at måle om skiverne er skæve på en bil. Så kunne du evt måle om akslerne ud af gearkasse og bagtøj er skæve. Og evt prøve at kigge på drivakslerne.

    Fik afballanceret min kardan i Ishøj og han sagde at der tit var problemer med gamle Mercedeser. Det var ofte både kardan og drivaksler der gav vibrationer i undervognen.
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej Morten, den her har også været i ishøj og blevet afbalanceret.

    Jeg har en laser udmåler jeg kan se skævheder med. Men man kan jo ikke regne med det på en kardan, da den altid ville gå lidt skævt op til og efter svejsningerne, det kompensere vægtklodserne jo for.

    Jeg var også ude på at udgangsakslen/krydset i gearkassen var skæv og der er derfor prøvet med et andet, men det ændrede ikke noget.

    Men igen, når jeg lyter med steteoskopet. Så er det tydelig at lyden er kraftist på gearkassen ved udgange, der er lidt på midterlejet og ved bagtøjet er den helt lydløs. Så jeg er sikker på at lyden kommer et sted fra omkring udgangen af gearkassen.
     
  13. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Lazerudmåler hehe, så avanceret værktøj har jeg ikkeengang adgangtil. Selvom jeg arbejder på et stort værksted. :D

    Jeg tænkte på akslen ud af bagtøjet. Hvis anlægsfladerne fra den ikke kører plant, vil de jo tvinge kardannen i vibration.

    Kan det være det bagerste leje i gearkassen der er så meget slør i at det forplanter sig i kardannen??
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det var faktisk en mulighed. Har tjekket bagtøjet for slup i udganglejet og ligeså med gearkassen + at har skiftede udgangs akslen i gearkassen.

    Men diffen har jeg ikke lige tjekket om fladerne sider skævt.. Men igen det burde ikke havde betydning da den jo bliver centreret i midten... Når jo centrerings bøsningerne er også skiftet:)
     
  15. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Tja jeg har også været noget lignende igennem med min "værkstedsvogn" en gammel Morris 1000 Pick-up fra 1970.
    Den vibrerede også i kardan, så hele vognen rystede.
    Nu er en Mercedes og en Morris jo bestemt ikke helt det samme, de starter dog begge med M og de har da også begge en udgangsaksel fra gearkassen og en kardan med stråler, da afstanden skal kunne "flexe" lidt.
    Så efter at have spildt tid (og penge) på 2 kardankryds med smørenipler, uden noget videre resultat, tænkte jeg, det må være den der stråle samling der er lidt slidt, så der blev boret et hul i kardan (i strålerne) og sat en smørenippel på, og så 3-4-5 pump med fedtsprøjten, så var det som at få en ny bil.
    Der var bare ingen vibrationer, da fedtet går ind og udfylder den "uønskede" tolerance.
    Nu vokser træerne jo som bekendt ikke ind i himlen, så efter 2-3 uger begyndte den at sitre lidt igen, da fedtet self. forsvinder/bliver slynget væk, så efter et par nye pump var den klar igen.
    Dette er self. uholdbart i længden, men min morale er at fejlen måske skal findes i dette område.
    Erik
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej Erik, tak for den gode ide. Men der har jeg også været som noget af det første. Strålerne er smurt med fedt og kardan patronen er spændt sammen igen. Den er der faktisk overraskende mange der glemmer at spænde når de har haft kardanen afmonteret .
     
  17. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ind til videre er jeg lidt der hen af at det kan være indgangen af diffen der er skæv, men det undrer mig dog stadig at jeg så intet kan høre i bagtøjet??
     
  18. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Jacob

    jeg har et bud men kun et skud fra hoften
    akslen i gearkassen

    Da jeg fik ny lastbil havde jeg problemet når jeg holdt
    og blæste foder af den ku få hele lastbilen til og gynge
    men 50 omdr på motoren kunne ændre det.
    Der var 2 tyske inginører oppe fra Man Fabrikken da alle i dk
    ikke havde en ide om det
    de fandt så ud af at bundakslen i gearkassen var skæv.

    jeg tænker lidt efter bagskaden kunne den måske havde fået et slag
    jeg aner ikk om der sidder et leje lige omk der hvor akslen går ud til kardanen
    har du evt prøvet og køre den uden kardan på?
    også lytte på gearkassen
     
  19. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej Jacob
    Leddet/strålerne hvor kadanen skubbes sammen, når den afmonteres, kan det spændes helt sammen, så det ikke kan trækkes fra hinanden? Min kadan mand i kolding gjorde mig opmærksom på dette, og det hjalp i mit tilfælde.
    Lige et bud herfra. :)
     
  20. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    det eneste erfaring jeg har haft med det her var de gamle 123'ere 300D.. 5 cyl diesel.
    der kunne selve krumtappen være i ubalance..
    derfor kom NÆSTEN alle 123'ere 300D med AUTgear.. da dette hjalp meget på det.
    men der kunne komme så mange vibrationer at der kunne STØVE op fra askebægeret !!
    men det var jo KUN på motoromdrejningerne det kunne variere..

    så hvis den her stadig ryster uanset hvilket gear man kører i.. så er det jo IKKE krumtappen..
    men et godt bud er selve gearkassen så. da du HAR prøvet alt det andet man ellers ville prøve først.

    Mvh Michael.
     

Del denne side