Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hardyskiveproblemer forkert montering??

Emne i 'Diverse Drivline' startet af krabbe, 8 September 2007.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg tror egentlig alle gummi led, gummi ophæng, vakumslanger, fjedre, støddæmpere og alle de andre gummi baseret ting som en undervogn og motor består af, er meget ligeglad med hvor mange kilometer der kørt.
    Når man har sidet i en bil i godt 20 år eller der omkring, så er der noget som hedder mørhed og træthed der indtræder, uanset om der så overhoved havde været kørt i bilen nogen sinde.

    Bilen står stadig med sin godt 1300 Kg på alle gummiled og fjedre osv.
    men helt klart tingene bliver stadig slidt mere under mange Km., angen tvivl om det, men i den sammenhæng her kan man altså ikke sammenligne de "få" 73.000 Km med at bilen så burde være som ny i undervognen, da der er alt for mange år på bagen til at gummiet vil være med til den påstand, hvis det vel og mærke aldrig er blevet udskiftet :)

    Jeg vil til enhver tid hellere have en mercedes W124 fra eks 1995/6 med 300.000 Km på klokken end jeg ville have en W124 fra 1984 som kun havde gået 40.000 Km også selvom de stod i samme stand udvendig og indvendig.

    Det var bare lige et lille input hehe... så det med alder er ikke helt ligegyldigt selvom bilen kun har gået 73.000 Km, det er meget vigtigere hvordan bilen har været opbevaret, så skide være med om den har været ude om vinteren så længe det ikke er lige efter de har saltet :D hvis den kommer fra en dejlig varm opvarmet garage og bliver stillet der igen når den stopper :) så opretholder man temperaturen på alle de temperatur påvirkede materialer som gummi plast og maling.

    har jeg ikke ret i det, elelr er der nu nogen som vil svine mig til i deres bil der kun har gået meget lidt :)
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hmm. nej her er vi langt fra enige om det er et spørgsmål om religion.

    Find mig bare 1 bil der er sat op til race eller bane som køre på noget af det som eks uniroayl og det adnet guf guf.

    michilin er klart blandt det bedre.
    men nu snakkede jeg også om dæk i den ende hvor der kræves noget af dækket og ikke til det daglige hr og fru hansen :D

    Blandt de bedste dæk er jo:
    Bridgestone (formel 1 bla.)
    DonLoop (GT løb)
    Michilin (Formal 1 osv.)
    Yokohama (formel 1 og X Race bane)
    Toyo, (også bane race og custom track race)
    Pirelli (også GT biler blandt andet Brabus har kun anvednt dette mærke tidligere)

    Jeg har ikke set andre billig mærker på disse kanter :)
    jeg kan helelr ikke få et uniroayl til mine bagdæk eks. og det er der nok en grund til. :)

    men ja jeg tror jeg/vi skal passe på tråden her ikke kommer til at dreje sig om andet end Krabes vibrationer jo :)
     
  3. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Brabus.

    Jeg vil ikke svine dig til, men jeg vil have lov til ikke at være enig med dig i den der opfattelse. Jeg har prøvet / ejet 124 modeller af begge slags.

    Jeg har selv haft en 124'er der havde kørt ca. 264 000 kilometer da jeg køber den. Den var 2 år gammel da jeg fik den, og ganske pæn og velholdt. Jeg havde den i ca. 9 år.

    Den jeg har nu, købte jeg i år 2000, den havde kørt ca. 43 000 kilometer da jeg køber den. Den var da næsten 8 år gammel. Jeg har nu kørt i den i 7 år.

    Jeg var glad for den første jeg havde, men af alle de biler jeg har haft, (ca.17) har jeg aldrig været så glad for nogen som jeg er for den jeg har nu. Der har været et par nye 6 cylindrede BMW'er. en ny Opel GT, en ny Golf 4 TDI + et hav af andre biler før den jeg har nu, men ingen af dem har givet mig den ''ejerglæde'' som den her har gjort.

    Der er ingen sammenligning mellem de to Mercedes'er jeg har ejet overhovedet, selv om karosseriet er nøjagtigt det samme.

    Alene i rep. omkostninger har det ikke kostet en tiende del at køre i den jeg har nu, i forhold til den der kun var 2 år gammel da jeg fik den.

    Jeg tror også du glemmer det faktum at et karosseri bliver blødere efter hånden som det køre kilometer. Det arbejder meget når der køres.

    Den gamle jeg havde købte Frank af mig da jeg solgte den.
    Faktisk var det ikke mig selv der lagde mærke til det jeg skriver nu, men Frank.
    Han var ude og prøve en tur i min nye da jeg fik den, og kommer til bage med et lille grin og siger: du skal lige prøve noget sjovt.

    Kør en tur i den nye, sæt fingrene ind i revnen mellem taget og døren, og læg mærke til hvordan det føles. Som sagt så gjort.
    Da jeg kommer tilbage siger han, at nu skal jeg prøve det samme igen, men denne gang i den gamle, kør den samme tur.

    Som den artige forsøgskanin jeg er, så gør jeg det.

    Hold da helt kæft en forskel. Den nye bevægede sig i revnen, men den gamle gav sig så meget, at den på det nærmeste klemte om spidserne på fingrene.

    Så det med at kilometer ikke betyder noget på en Mercedes, har efter min mening ikke hjemme i virkeligheden, kun i troen. De bliver slidt, akkurat lige som ALT andet her i verden. De kan holde til mere end mange andre, det er rigtigt, men uopslidelige, DET ER DE IKKE.
    Dem der påstår andet, har aldrig prøvet at eje en af hver slags.

    Det kan godt være at der skal skiftes et par gummi bøsninger på grund af alder, men det skulle der også på den der havde kørt de mange kilometer, her var det bare på grund af slid. Den store forskel er, at når de er skiftet på den med få kilometer, så opfører den sig helt som ny igen, det gør den anden ikke. Den er og bliver mere blød på grund af at karossen har kørt det den har. Sådan er det nu en gang.

    Jeg kan også huske noget om, at på rigtig mange af 124 modellerne opstår de kedelige ting med aut.gear der begynder at drille og topstykker der skal skiftes, og bagtøjs klumper og trækaksler der ikke gider mere, omkring de250 - 300 000 km. Det er ikke de billigste ting at pille ved. Det er ting der sker på grund af slid, ikke ælde. Jeg har endnu ikke oplevet et bagtøj der var gået på grund af alder, men jeg har oplevet rigtig mange der er gået på grund af kilometer.

    Udover alt det ovenstående, så syntes jeg personligt det er skide sjovt at eje en bil som er 15 år gammel, og stadig føles som ny, hvor det faktisk ikke kan ses at der har opholdt sig nogen i kabinen.

    Så du vælger bare det du har lyst til.
    Jeg ved godt hvad jeg til hver en tid vil foretrække. Begge alternativer ER for min del afprøvet. :p :p
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu tænkte jeg på den sammenligning med undervognen, og det at den havde gået få Km.
    jeg er da klar over som jeg goså skriver at selvfølgelig kan det mærkes at en bil har gået mange tusinde Km. men som det så ud før stod der jo nærmest at en bil som havde gået meget få Km. skulle føles som ny, og det er langt fra tilfældet hvis bilen er omkring 15-20 år gammel.
    Det var alene det statement jeg mente, selvfølge kan den blive som ny at køre i HVIS DU SKIFTER sliddelene ud :) men det var nu ikke lige det der stod i dit første indlæg.

    Det er jo igen ikke alene Km der er et udtryk for hvor blød en karose bliver med tiden, der er rigtig mange andre ting der spiller ind.
    Nemlig det som jeg før udtrykte, om bilen har været parkeret i opvarmet garage (konstant temperatur), eller har den været stående ude under blå himmel i sol lys og snefald. (kulde og varme), er det i danmark med kold vinter og varm sommer eller er det i sydtyskland hvor klimaet er anderledes.
    Ligeledes spiller kørsels mønstret en væsentlig rolle og ikke mindst, men vigtist af alt, hvordan er bilen blevet behandlet de Km den har gået.

    Udelukkende at konkludere en bil der har gået få Km er det bedste valg (vi snakker undervogn) det er en ren fælde at gå i.
    Men sæder og selvfølgelig motor hvor du har "slid" der vil Km selvfølgelig være at fortrække i det små.

    Jeg synes bare det er så synd at høre alle dem der tror at fordi de har købt en bil med få Km, så er det ene og alene udtryk for at bilen er sund og føles som ny bil.

    jeg har for nylig købt en bil fra 1989 som kun havde gået 95.000 Km, men da den har været familiens 2 bil og dermed ikke har stået i garge samt været behandlet og plejet som første bilen, så det eneste sted man føler den kun har gået 95.000 Km er i motoren og på udseenet i vogn bunden, der spinder som en mis, men sæderne og måtterne samt interiøret er altså ikke noget at skrive hjem om.
    For ikke at snakke om de 2 bagerste støddæmpere er fuldstendig færdige og dermed hænger bilen godt med bagenden, med olien løbende ud af støddæmperne, fjederne er lige så ikke knækket med "faldet sammen" og det var den allerede efter bare 70.000 Km da forige ejer havde den.

    Og den har aldrig kørt med pasagere aller tung last bagi. Det er på det nærmeste umuligt pga bilens størelse.
    Det skal lige siges det ikke er en W124er men min egen lille vinterbil.
    Men det siger en hel del om at Km kun og KUN alene siger noget om hvor frisk bilen "kan" være og i det tilfælde hvor man snakker om der er mange år på bagen så bliver Km tallet en MEGET mindre væsentlig del, hvor det nu pludselig bliver hvordan den er kørt og behandlet der får en rolle.

    Jeg siger bare at en nyere bil der har gået 250.000 Km KAN være og er tit meget friskere i selve bilen/vognen end en meget ældre bil der kun har gået meget få Km. simpelt hen pga alderen ikke har sat sine tydelige ældnings tegn på gummi bøsninger og undervogn.

    Det med at sætte fingeren oppe ved døren er altså også noget overladt til meget andet end karossen, blandt andet hvor ny undervognen er, eller om den er blevet skiftet for nylig? havde begge biler gået det samme i undervogns bøsninger og ophæng? og er under vognen af samme type hårdhed samme mærke dæmpere og fjedre gummiklodser osv osv.
    Kun hvis alle de forhold er ens kan du sammenligne det du oplever med fingeren og konkludere at det udelukkende er pga af karossen.
    Hvis dine støddæmpere har set sine bedste Km så er der selvfølgelig kun karossen tilbage til at tage imod stød ujævnhedder osv.
    En bil med færdige støddæmpere og stramme fjedre giver karssen noget at se til, mens en god støddæmper og en lidt blødere fjeder tager meget bedre imod, det er almen viden fra motor sports verdenen.

    Jeg har skam også prøvet begge dele, og alder det kan en bil altså ikke løbe fra heller ikke mercedes, uanset hvor få Km den så har gået, det er en meget misforstået opfattelse som desværre deles af rigtig mange mennesker.
    Dermed ikke sagt at en nyere bil med mange Km altid er bedre, men ofte bare et lige så godt valg hvis ikke ofte bedre.
    alt for mange tror at Km siger alt på en bil og det var det jeg ville fremhæve, det er desværre en alt for almen opfattelse at en bil med få Km altid er bedre end en med det dobbelte Km antal.
    specielt hvis man tager udgangs punkt i 2 biler som mit eksempel. (ny bil mange Km og gammel bil få Km)

    jeg tror du misforstod det, jeg påstod aldrig at en bil er uopslidelig hvad angår Km, jeg hentød bare til at Alder spiller en mindst lige så stor rolle ligesom behandlingen og måden hvorpå bilen er blevet kørt og er ofte meget overset i forhold til den opmærksomhed Km tælleren får når der handles bil..

    Nu falder dit eksempel jo også lidt igennem på 2 vigtige punkter vil jeg sige, fordi hvad var det lige din første bil havde kørt som i de første år? ah taxa ja det er rigtig :) og den anden bil kan næppe have været brugt til dette, med det lave Km tal,
    Det siger langt mere om den forige bil end de mange Km gør. nemlig måden de første mange Km. er kørt på. Taxa du ved nok, godt for motoren i nogle tilfælde, men som regel altid slemt for karossen, de har jo travlt de kære charføre med at tjene penge så kantsten og hurtige sving med høj vridning og slid i karossen og undervognen høre til hverdagen
    Den anden bil en 1 ejers privat som jo altid fordi de selv har købt bilen fra ny, som oftes passer meget bedre på bilen og tilmed kommer den fra tyskland som jo bekendt har et noget andet forhold til det at vedligeholde en bil end vi danskere har og ikke mindst taxa chaførre.
     
  5. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Update...

    Så er der endelig nyt!! Bilen har været 14 dage på værksted (garanti).
    Kardanen var jo oprindeligt blevet afbalanceret af UNIcardan (GKN), hvorfor man skulle formode at denne var i orden! Det viste sig imidlertid at dette IKKE var tilfældet. En eller anden havde på et tidspunkt kommet til at rive ledningerne over til afbalanceringsapperatet derinde. De havde så selv fået flettet noget sammen, som vist ikke var for heldigt. Derudover viste det sig ydermere at en føler også var gået... Det har desværre være sådan i en længere periode, så hvor kardaner der er blevet dårligt afbalanceret kan man kun gisne om. Apperatet bliver ikke lavet før i uge 41, da der skal en mand fra Italien på sagen. Sagen er endt med at kardanen blev sendt til Fyns Kardan & Bremsecenter, som også konstaterede at den var helt gal. De har så rettet den op! :) Der er derfor ikke længere disse vibrationer og resonans i bilen. Nu skal jeg så bare have fundet ud af nogle vinterdæk til bilen, hvorefter jeg håber alt er i orden. Jeg fik i forbindelse med handler monteret 4 nye dæk på bilen, som desværre ikke er i orden. 3 af dækkene er ikke runde, men har ligesom et svagt flat punkt. Tydeligt at se når man spinder dem rundt. Ét af dækkene slår faktisk 5-7mm på en omgang. Men forhandleren nægter at skifte dækkene, da han ikke mener de fejler noget som helst. :-(
    Han betragter sagen som afsluttet fra deres side og svarer nu ikke på mine mails!? :x
     

Del denne side