Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fjeder just for

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af Backmann, 7 Oktober 2011.

  1. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ja det er farligt at vifte med noget klamp på dette forum, det vækker de sovende bjørne. :gasp:


    Bendix
     
  3. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Lad dem endelig sove videre, da det snart er 4 timer siden jeg fik "drøje hug" sidst, så nu tør jeg efterhånden kigge på hjemmesiden igen :-D :-D .
    Forresten Bendix, her under 4 øjne, fik du nogensinde "rullet" dine forskærme hos Christian som du fik nummeret til ?.
    Ellers får i/du nummeret igen, men nu er det jo snart vinterdæktid :twisted: , og så er problemet overstået for de næste 5-6 mdr.

    Erik
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja hold da op, jeg var egentlig ikke helt sikker på om min egen tankegang var korrekt efter det man høre og ser skrevet andre steder, men jeg har det også sådan lidt, at det skal bare laves ordentligt når man roder med ting på bilen der har ret stor betydning for både sikkerhed og holdbarhed.

    Men derfor skal man jo ikke skræmme folk væk der har lavet biler siden 50erne. det viser bare at selvom man har de bedste intensioner og idér og erfaring er det ikke altid man rammer rigtig, det ved jeg da også fra mig selv, jeg er bestemt ikke 200% skrudsikker, selvom man prøver at være det :mrgreen:

    Så Erik fortsæt du bare med at dele ud af goderne fra erfaringen siden 50erne, der sikkert mange gode triks på erfarings kontoen som vi ellers kan nyde godt af, så sorry for modvinden du lige fik her i tråden, men det går nok, der kan jo ikke altid være medvind. :-D

    Der sikkert også mange som har en W124 de har købt for meget små penge som de derfor ikke vil ofte en formue på og her kunne tricket med at skære noget af fjedrene sikkert være den mest fristende metode at bruge.
     
  5. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    @Brabus 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det tænker vi andre også tit. :nakkal:


    Bendix
     
  7. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg synes ofte at der går lidt for meget Wikipedia-Mekaniker i den, på dette forum. :wink:

    Man skal ofte gå spidsrod her, hvis man gør noget der ikke står omtalt i de "Hellige Blå Bøger" .
    Ofte fra folk der den ene dag forklare hvordan man renovere en Automatgearkasse og næsten dag skriver et indlæg
    "Hvordan skifter jeg kulene i generatoren".

    Jeg er selv en Perlegrus mekaniker, klamphugger, etc. Jeg har skruet på alt hvad der kunne skrues på, siden jeg kunne holde på et stykke værktøj.

    Jeg har også skåret af fjedrene for at sænke biler. :eek:
    Men kun på biler hvor det var teknisk forsvarligt.


    .
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Tja det er, som man ser på.

    Jeg har netop fået skiftet et baghjulsleje, som ikke var monteret, som der står i 'de hellige bøger', derfor holdt det kun 5.000 km.

    Jeg søger altid den rigtige måde, er for doven til klamp. Selvfølgelig er der nogle gange en fornuftig alternativ måde, den er naturligvis også velkommen, men så må der også være plads til andres holdninger og diskussioner, det er i min verden netop meningen med dette forum.


    Bendix

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  9. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg er helt enig, men jeg synes det er upassende at folk skal jordes fuldkommen.


    Men ;skål det er søndag og det pissser ned her... :hands:
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Re: Fjeder just for

    Jeg tror generelt ikke, det er afsenders mening at jorde. Så hvis man tager ja-hatten på, når man læser andres svar på egne indlæg, så undgår man at blive pige-fornærmet.

    Prøv at se hvor mange indlæg jeg ganske uskyldig er blevet svinet til i, uden at jeg på nogen måde giver igen, det er da overskud. :)


    Bendix

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  11. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jeg takker og bukker for den smule medvind jeg har fået på det sidste.
    Og nej jeg føler mig bestemt ikke jordet, men er da lidt overrasket over reaktionerne, og folk der kender mig ved at jeg er meget omhyggelig, og hellere vil bruge 3 timer på at lave det ordentligt, end at klampe noget sammen på ½ time.
    Jeg har det princip at kan jeg ikke få lov til at lave det ordentligt, vil jeg ikke lave det.
    Og jeg har det altså stadig OK i maven over det med fjedrene, som f.eks min gamle 124 der som nævnt snart har kørt med det uden problemer i 8 år, og jeg har ikke tænkt mig at lave det om, men for fremtiden vil jeg nok holde mig fra den slags "vennetjenester". farvel

    Erik
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Re: Fjeder just for

    Ja overskudet kunne jeg og 2 andre godt havde undværet på træffet :p
    Så at du ikke giver igen, det ved jeg nu ikke rigtig :whistle:
    For dem der ikke kender denne jokes/asociasioners indhold, i er ikke gået klip af noget 8) :
    Men mon ikke alle er klar over spisfindihederne jeg her prøver på human måde at give udtryk for :whistle: :cry:
     
  13. Backmann

    Backmann New Member

    Joined:
    10 August 2011
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260E Sportline
    Km:
    195000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Wow denne tråd udviklede sig da lige pludseligt :)

    Jeg kan meddele at der blev skåret end vinding af fjedrene i denne weekend, og nu står den bare snorlige.Der er ingen forandringer at mærke i styretøjet, eller køreegenskaberne.

    Der var længere oppe i tråde linket til et komplet sæt fra NV-autodele? Dette ser rigtig spændende ud, da der jo nok heller ikke sker noget ved at skifte støddæmperne ud på et tidspunkt.
    Men jeg frygter bare at den gode komfort går tabt hvis man montere et så billigt sæt, og bilen kommer til at føles som en voldsænket Golf2?? Eller hvad? For det er jo en af grundende til jeg har indkøbt netop sådan en bil :)

    Og nu er det ikke fordi jeg er helt blank mht. at lave bilerne, men det det kunne jo godt være man kunne nøjes med at presse fjederen sammen, og tilpasse fjederen mens det hele sad på bilen :) (derfor jeg spurgte)
     
  14. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej allesammen...

    Nu kan jeg se at denne tråd er skrevet af en saglig blanding af gamle og nyere skribenter, hvor jeg selv hører til de nyere, men af hensyn til dem der er "yngre" end jeg, vil jeg da lige bidrage med følgende:

    1.) Dette fantastiske forum har en flok "gamle rotter" der ved meget om vores biler og gerne deler deres viden. De er, som andre mennesker, ikke altid helt enige. Til gengæld. så ELSKER de at mobbe og drille hinanden, hvilket for den nye godt kan komme til at ligne skænderier, men det er der yderst sjældent tale om. Det er ikke mit indtryk at man bærer nag herinde, men da de fleste brænder for deres 124'er, så VIL mange melde sig i en tråd, OGSÅ når de er ueninge. Så det er en fordel at kunne "læse lidt mellem linierne", og IKKE tage det personligt. At man skriver at en ide er tåbelig, betyder ikke (nødvendigvis :D ) at man syntes at ideens ophavsmand er tåbelig... Der findes flere tråde hvor vores kære "ældste" selv gør opmærksom på at tone godt kan virke hård, men i virkeligheden bare indeholder lidt kærlig mobning... :love:

    2.) Sænkningssæt: Det er efterhånden mange år siden jeg har set et sænkningssæt der ikke er progressivt. D.v.s. at de første cm. af fjedereffekten er "blød" for at bevare komforten, og derefter bliver de hårdere, for at give den sportslige undervogn og forhindre at undervognen går "i bund." Hvis de ikke er progressive, så er det at bilen kan komme til at føles som en parkbænk der bliver slæbt efter en bus... :D Men det kan man jo spørge leverandøren om...

    3.) Jeg ville heller ikke skære af en fjeder, selvom det fint kan lade sig gøre på en 124'er, og det vil være noget nær umuligt at se når fjederen sidder på bilen. Men man går ind og ændre på en af de vigtigste dele i undervognen, uden at mulighed for at gennemskue konsekvensen. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at bilen kører fint med det, ej heller at den kan synes med det, da synsmanden, stort set, ikke har en chance for at opdage det. Men hvad sker der hvis du ryger ud i en ekstrem situation hvor bilen presses til grænsen? Så kan det være de afskårne fjedere der lige koster det sidste vejgreb der kunne redde dit liv. Det er bare ikke det værd, i forhold til hvad et sæt testede og godkendte sænknings fjedre koster. Men det er bare min mening og holdning til værdien af mit, og andres, liv... :mrgreen:


    Jeg syntes at det er helt fint at Erik deler sin erfaring med at korte fjedrene af, men det er lige så fint at andre melder sig og er uenige og fortæller at det ikke er lovligt. Så må læserne jo gøre op med sig selv hvad de vil gøre. At modtage råd, forslag og vejlledning på et forum er jo ikke en ansvarsfraskrivelse, man bør selv sætte sig lidt ind i tingene, især når der er tale om sikkerhedsrelaterede ting.

    Til sidst, så vil jeg da opfordre til at alle bliver ved med at dele ud af ideer og erfaringer, også selvom der ikke hersker universiel enighed herinde. Vi kan alle lære af det, personligt har jeg da fået nogle gode fif til fejlsøgning og "how to" guider ved at spørge og pløje igennem gamle tråde. Det er en stor hjælp for mange, så del endelig ud, også selvom det ikke er alle der vil elske ideen...


    Ovenstående er forsøgt skrevet uden at træde over nogle tæer, måske bortset fra det med "gamle rotter" & "ældre", men I ved selv hvem I er og I kan sq' tåle det... :love:

    Brian
     
  15. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg har skåret af fjedrene flere gange og det har virket fint, lovligt eller ej..

    Men jeg må også give ret i, at det bestemt ikke er det mest optimale, hvis man skal gå efter bogen :)
     

Del denne side