Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fjeder just for

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af Backmann, 7 Oktober 2011.

  1. Backmann

    Backmann New Member

    Joined:
    10 August 2011
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260E Sportline
    Km:
    195000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej gutter.

    Nu har jeg siddet og læst lidt herinde ang. fjedre osv.

    Jeg synes min vogn står lidt højt foran, i forhold til i bag.
    Folk snakker om at der er 3 forskellige højde justeringer foran.
    Men jeg har ikke forstået om der er en justerbar fjedreskål, eller om der er forskellige skåle.

    Jeg havde tænkt mig at pille fjederen ud, og så justere skålen ned, har jeg forstået det fuldstændigt forkert?

    -Peter
     
  2. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Det nemmeste og det koster gratis, er at korte af fjederen.
    Det foregår ved at der skæres af vindingerne.
    1 omgang er lig med 4 cm. sænkning, og ½ omgang giver 2 cm.
    Det er såre enkelt og mange bruger denne metode, istedet for at købe nye dyre sænkn. fjedre.
    Om det så er ligeså godt kan da diskuteres, men jeg har gjort det på 3 mercedeser, og det har da virket glimrende, og de er synet med det.

    Erik
     
  3. Backmann

    Backmann New Member

    Joined:
    10 August 2011
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260E Sportline
    Km:
    195000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay, I hvilken ende af fjederen skæres der af? Top eller bund? :)
     
  4. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Det nemmeste er i bunden, så den kan passe ned i fjederskålen igen. Foroven sidder den i et gummimellemlæg der kan drejes så det kan altid placeres vilkårligt.
     
  5. Backmann

    Backmann New Member

    Joined:
    10 August 2011
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260E Sportline
    Km:
    195000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay super.

    Men vil du anbefale at pille fjederen ud inden man skærer?
     
  6. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    JA HELT KLART, ellers risikerer du at ryge af hel.... til , da fjederen er under pres selvom bilen er løftet fra jorden.
    Hvis du låner det specielle fjederværktøj til foran er det såre simpelt.
    Og lad være at skære for meget af i første forsøg, prøv af et par gange.
    Taler af erfaring, da det krævede nye gummier foran med flere "prikker" ikke helt billigt.
     
  7. Backmann

    Backmann New Member

    Joined:
    10 August 2011
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260E Sportline
    Km:
    195000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay tak.

    Ja jeg må lige have målt forskellen fra for og bag.. Og så skære af så den kommer til at stå lige :)
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Dette er noget værre makværk hvis du skære af fjederen.
    Jeg ville udskifte dine gummier som er dem du har læst der findes i ca. 5 forskællige størelser.
    De findse vist i 5, 7, 9, 11, 13 og 15 mm. så hvis du køre med nogle af de tykke, så kan du nemt sætte nogle mindre i og få den lidt ned på den måde.
     
  9. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Egentligt er det vel ikke "makværk" at skære lidt af fjederen, det bedste er self. at købe nye sænk. fjedre.
    Men hvis nu bilen står meget højt som det ses på nogle 124 (de ligner nærmest 4-hjulstrækkere der kører op ad bakke), så gavner det jo ikke at skifte gummimellemlægget da det ikke giver særligt meget måske 10-15 mm.
    Og hvis den skal sænkes ca. 4-5 cm, er der jo ingen vej udenom fjedre.
    Og da en 124 forfjeder er ret genial, samme diameter og ens i begge ender, er det jo nærliggende at "tilpasse den lidt", ja fjederen ligner nærmest en spiral der måske fra fabrikken er lavet i 6 m længder, og derefter "savet" ud i ca. 30-35 cm. længde, og derfor kan de kortes lidt op uden problemer.
    Selvfølgelig går det en lille smule ud over "bæreevnen" på den enkelte fjeder, hvis der f.eks. fjernes en ½ vinding, men køreegenskaber bliver ikke berørt.
    Jeg kan kun sig at det har fungeret perfekt på de 2 stk 124 og min "nye" 210 som jeg har "sænket lidt".
    Og bagpå er det endnu nemmere. :-D

    Erik

    Og nej, jeg vil ikke "udfordre" Brabus her på forum, men jeg har rodet med biler siden 1959, og har da heldigvis et rimeligt godt ry med hensyn til de mekaniske ting og små "opfindelser", som jeg hører rundt omkring og derefter prøver af, bla. det med fjedre.
    Nå god weekend.
     
  10. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det fleste billige sænknings fjedre , er bare en standard fjeder man har kortet op og malet røde.
    En fjeder bliver jo hårdere desto mere du skære af den.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Udfordre eller ej, så ytre vi jo bare vores holdninger og erfaringer og så hænder det at de er forskællige :mrgreen:
    Jeg forklare derfor her hvad det er jeg mener med at det er makværk efter min bedste overbevisning :-D

    Fjederen er netop ikke bare en spiral som der er skåret af.
    Dens ender er rettet ind så den hviler på et flat og vandret længere stykke.
    Se evt dette billede af en W124 fjeder hvor det er tydeligt at enden ikke går 100% paralelt med forrige vinding, men går længere og længere ind mod forrige vinding.

    :arrow: http://urlimg.com/fit/348x263/mbspecial ... 212004.jpg

    Hvis jeres er anderledes, så vil jeg tro der er noget galt eller de har været skåret i eller er af en aller anden meget ringe Uorg. kvalitet der spare ende behandlingen væk.
    Dette er højest sandsyneligt hvorfor mange fjedre netop knækker nede i bærearmen :gr8:
    Rundingen i bærearmen er som jeg har fået forklaret det ikke lavet for at fælge en fjeder uden ende afretning, men for at kompensere for at bærearmen jo ikke står vandret men hviler i en lidt nedad elelr opad gående stilling.

    Jeg kan tage fejl, men jeg har bare hørt og set dette omtalt SÅ mange gange til at vide at det med at save lidt af fjedrene netop er at betragte som makværk, da man fjerner fjederens hvile punkt over et større stykke så den kun hviler ude i enden af fjederen på spidsen.

    Normalt kan i jo stille en fjeder på jorden og den vil stå lodret op i luften, dette ville ikke kunne lade sig gøre efter i har savet ½ runding af, så vil den vælte hvis i prøver at stille den på jorden :gr8:

    Jeg har ikke lavet biler siden 1950erne men hvis ikke man kender til ovenstående, så skulle man måske lave biler et par år mere :lol:
    Ej nu skal man være sød, jeg laver bare lidt gas, jeg kan lige så godt være forkert på den da jeg ikke er 100% sikker på at ovenstående forhodler sig sådan på vores W124ere, selvom jeg selv lige har haft mine egne afmonteret for at skifte bærearme, men mener bestemt at huske mine havde disse ende afslutninger vandret udført og de passede 100% i bærearmen og hvilede på hele rundingen hele vejen rundt.

    Men som sagt, jeg kan jo tage fejl :|
     
  12. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Meget enig med BRABUS

    At save i fjedre er fandeme det værste makværk :twisted:

    Et er at fortælle på et åbent internetforum at man kører rundt i en bil der ikke burde kunne synes....

    At begynde at rådgive en person der ikke ved om han skal skære i fjedrende mens de sidder på er IMHO næsten endnu være.

    Erik du skriver at du har et godt ry inden for reperation af biler. I mine øjne har du lige ødelagt dette ry.

    Du kunne ligeså godt skrive at du havde kørt over for rødt lys og fordi der ikke skete noget så kan du anbefale alle andre også at gøre det.

    OK Dette var måske ikke så diplomatisk skrevet.....Jeg er skyldig.
     
  13. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Og for så også lige at være lidt konstruktiv.


    Kontakt Gørløse eller EH, Daimler whatever. Opgiv stelnummer så de kan se udstyrsniveau og dermed vægtfordelingen på køretøjet. Så køber man den fjeder der passer helt perfekt så bilen står rigtigt. Der er endog ganske stor forskel på om det er en skrabet 200E eller en 300TD Turbo med alt i udstyr.

    Så kan bilen også køre de næste 300.000 km med friske fjedre.
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Blander mig lige lidt.
    Ang sænkning, så er der 3 metoder

    Den billigeste, men den dårligeste er at skære lidt af fjederen. Men den bliver som sagt hårdere af det, da man jo fjerner noget af fjederen, der er også det at fjedrens leve tid bliver meget forkortet med den løsning, da man ødelægger bærepunktet på fjederen og risicere at den knækker. Fjederen er plan der hvor den normalt ligger på bærearmen, men er den skåret, så ville den ligge på skrå på bærearmen. + (Denne løsning er heller ikke lovlig) !!

    Nr 2 løsning som koster meget lidt penge er andre fjeder skåle som brabus omtaler, det er en fornuftig løsning, da bilen kommer lidt tættere på jorden og man beholder køre enskaberne + at den gummiskål kun koster ca 30,- så det er til at overkomme.

    Nr 3 løsning er et sænknings sæt, et det er ikke bare en malet original fjeder der er skåret.
    Det er en fjeder der er længere i stålet men tyndere og liggere mere tæt, så bilen kommer tæt på jorden og beholder køre enskaberne.
     
  15. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    skære af fjedrene..!!!

    det KAN man finde på at gøre hvis man kører i en ford escort !!!!!!!!!!

    JEG kunne aldrig finde på at gøre det.. og kom der en kunde og bad mig om det.. måtte han finde en anden der ville gøre det !

    jeg købte 4 stk SPORTLINE fjedre til min 230'er..
    bilen står perfekt.. komforten er der stadig.. DET DUER... U D E N at skære nogen steder !

    så JO... ordet MAKVÆRK er jeg oz med på at det er, at begynde på at skære af fjedrene.....

    Michael. bluestar
     
  16. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
  17. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hvor finder man så lavere fjedre end -45mm til fornuftig pris? Ebay?
    Eller skal jeg købe vejvenlig affjedring i stedet?

    Sent from Desire HD with LeeDroid ROM 2.2
     
  18. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
  19. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    For at anlægsfladen forbliver den samme, har jeg nu skåret mine fjedre over på den miderste vinding. Så har jeg drejet den øverste halve fjeder en hel omgang, sådan at den 'skrues' sammen med den nederste halvdel. Et par stips på, nogle brede nogle, så kører det for mig.

    @spaceraver
    Gørløse har nogle udemærkede sæt, jeg kører med -30mm på Turbo'en, men her er nogle -45mm
    http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/WDB1240311B706459/32/32-150/TERRA20051/

    @Djaabo
    Jeg kan en 4. løsning - køb nogle små spænder til at klemme en/to vindinger sammen (stadig ulovligt)
    http://www.biludstyr-shop.dk/default.aspx?load=main&data=productinfo&key=0390710


    Bendix
     
  20. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    For mig kommer det helt an på hvordan fjederen og ophænget er opbygget. Jeg har ikke set en w124 fjeder så derfor kan jeg ikke sige om det er noget makværk eller ej.

    Hvis den er lagt op, det vil sige at den sidste vinding er lagt parallelt med anlægsflade. Så kan man selvfølgelig ikke skære af fjederen for så ændre man fjederens geometri og måden fjederen bliver belastet på fra anlægsfladen..

    Hvis den ikke er lagt op, mener jeg godt at man kan tage vindingerne. For udsat at ophængs geometrien tillader det. Jeg kender det kun fra ældre Volvoer 2-7-900 serie hvor fjederskålen er formet så den giver et godt anlæg til fjederen uanset hvor meget man skære i den. Her er det ligegyldigt om man tager en vinding af, udover at de resterende vindinger bliver mere belastet. Det kan man selvfølgelig være for og imod. Fjederen i et McPherson Ophæng som Volvoer køre med, bliver belastet ens hele tiden. Og ikke skævt som det er tilfældet i vores w124'ere.

    Det største makværk jeg kender til med hensyn til sænkning. Er når man kun skifter fjedre til nogle der kortere og hårdere uden at skifte dæmperne til nogle der passer til.
     

Del denne side